Compressor laat het afweten in Italie

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Compressor laat het afweten in Italie

Bericht door malle pietje » 22 aug 2024, 13:54

De korte samenvatting
Misschien moet ik mijn auto, die met een storing in de compressor in Italie is achtergebleven, zelf ophalen en met een quick fix oplappen. Als ik de stekker van de solenoids los haal van de compressor, krijgt hij dan geen info meer van de computer? En zou hij dan omhoog blijven? Mits uiteraard de balgen niet lek zijn?

De situatie"
Ergens op 1400 km ten zuiden van mijn woonplaats, krijg ik de melding van de hoogteregeling. Hoewel de melding af en toe verdwijnt zakt hij toch in aan beide kanten.

Een nachtje stilgestaan, komt hij ineens omhoog na het starten. Opluchting is echter van korte duur, want na 20minuten rijden ligt hij weer op z'n gat. Als hij na een paar uur stilstaan savonds wordt gestart, blijft hij wel de hele avond overeind. Maar zodra ik ga rijden, zakt hij in.

Foutmeldingen
Met Carly (gelukkig bij me) lees ik:
480DB0 Lift control time / Solenoid valve left or right short circuit
480DB2 Control time lift rear left open circuit

Wat heb ik al gedaan
De relais doorgelust, zodat de pomp gaat draaien, maar er komt geen lucht in de balgen.
Gecontroleerd op lekkage bij de compressor, niks gevonden.
Stekkers en aansluitingen gecheckt, allemaal goed.
Aanzuigslang vrij van obstakels.
Balgen zijn niet al te oud en lijken niet te lekken. (zakt ook aan beide zijden in)

Helaas is de auto daar gebleven en ben ik met een huur auto naar huis gekomen. De ANWB houdt me in spanning of hij gerepatrieerd gaat worden (laten we het daar hier niet over hebben) en dus bereid ik me vast voor op plan B: zelf terug reizen en de auto ter plekke repareren.

Mijn vermoeden
Ik vermoed, na de tientallen filmpjes op youtube, dat de kleppen die de luchttoevoer tussen de pomp en de balgen regelen, kapot zijn. Daardoor pompt de pomp, maar komt er geen lucht in de balgen. En loopt de lucht ook weer langzaam weg zodra de pomp is geactiveerd.

En nu?
Als ik hem zelf ga ophalen, neem ik een nieuwe pomp en relais mee. Daarmee zou het probleem opgelost moeten zijn.
Maar er bestaat natuurlijk een kans dat de computer, of de hoogte sensoren de fout veroorzaken (die bepalen of de kleppen open/dicht gaan). Mijn vraag is nu:

Stel dat ik de auto omhoog krijg met de huidige pomp (wat lukt, gezien bovenstaand verhaal), maar de plug van de solenoids los haal, blijft hij dan overeind staan?

Enifn, lang verhaal kort gemaakt, jullie suggesties zijn welkom!

ehombie
Berichten: 1497
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Compressor laat het afweten in Italie

Bericht door ehombie » 23 aug 2024, 06:46

Ik vermoed, na de tientallen filmpjes op youtube, dat de kleppen die de luchttoevoer tussen de pomp en de balgen regelen, kapot zijn. Daardoor pompt de pomp, maar komt er geen lucht in de balgen. En loopt de lucht ook weer langzaam weg zodra de pomp is geactiveerd.

Alleen al obv foutcode zit je vermoeden al goed. (ben nog heel even aan denken aan bedrading issue maar dat lijkt me niet)

Is de valve normal closed of open? Ik zou zeggen closed... (want als je auto uitzet "met goed werkend systeem" dan loopt hij niet leeg...).
dan had je evt de valve connectors kunnen los* moet en maken of laten wanneer de auto hoog stond..dus eigenlijk zitten we op de "same page"

Misschien is ook de valve sticky/en hierdoor ook short circuit gevoelig....


*maar ik praat nu achteraf....en dat je je gedachten wel ergens anders naar had staan toen.... :hug:

succes
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: Compressor laat het afweten in Italie

Bericht door malle pietje » 23 aug 2024, 12:01

Ik was vooral bezig met anger management naar de ANWB en waar ik een compressor zo snel vandaan kon halen.

Thanks voor je gedachten. Nu nog niet aan de orde, want de ANWB heeft geen idee waar de auto uberhaupt is. :nee: :gek:

m.h.
Berichten: 914
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: Compressor laat het afweten in Italie

Bericht door m.h. » 23 aug 2024, 14:49

https://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?t=59145

Check even mijn laatste post in bovenstaand topic. Ik vermoed dat die valve defect is.

Deze willen gaan oxideren als de silicagel zijn werk niet meer goed

m.h.
Berichten: 914
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: Compressor laat het afweten in Italie

Bericht door m.h. » 23 aug 2024, 14:52

Neem nog even wat losse koppelingen voor de luchtleiding mee, voor als er één toch niet goed afdicht. (Gewoon bij de BMW dealer halen, daar zijn ze goedkoper als bij Airsus). Die vallen onder mijn standaarduitrusting tussen het gereedschap in mijn auto....

En de koppelingen in het valveblok niet te vast draaien. Is van kunstof dus je overtrekt die draad heel gemakkelijk (ervaringsdeskundige)

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: Compressor laat het afweten in Italie

Bericht door malle pietje » 24 aug 2024, 22:00

Dank voor jullie meedenken! Gelukkig kan ik straks alles rustig op de oprit gaan onderzoeken, want de anwb heeft me vanmorgen verteld dat de auto naar NL komt. Dat scheelt een klustrip naar Italie en heel wat geregel (en dat geeft rust :)).

En dat was allemaal zo vanzelfsprekend nog niet. De anwb is niet meer wat het geweest is. Zeker niet in het buitenland. Allerlei kleine lettertjes, ongelofelijk klant-onvriendelijk, zelfs lomp te noemen. En wijk je ook maar ergens af van het protocol, dan kunnen ze niets voor je betekenen. Je kunt het oprecht beter zelf regelen. Met een creditcard kom je verder dan met de anwb. Het heeft een heleboel stress opgeleverd. Maar goed, dat ter zijde.

Ik heb de discharge valve maar direct besteld en mocht het nodig zijn, dan is een compressor zo besteld.
Thanks!

m.h.
Berichten: 914
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: Compressor laat het afweten in Italie

Bericht door m.h. » 25 aug 2024, 16:03

Goed nieuws, check ook zeker het drukaflaat ventiel (zit op de compressor) eens uit de link in mijn post.

Die heb ik ook ooit al eens los op internet zien staan

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: Compressor laat het afweten in Italie

Bericht door malle pietje » 25 aug 2024, 18:02

check

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: Compressor laat het afweten in Italie

Bericht door malle pietje » 12 okt 2024, 08:21

Korte update. De auto is al weer even terug thuis. Stond netjes op z'n pootjes bij aflevering en is dat blijven doen sindsdien....
Ik heb de compressor nog onderzocht en kon niets geks vinden. Helaas had ik niet de goede onderdelen gekocht dus alles is nog precies zoals het was. Maar geen storingen meer gehad. Ik blijf er nu gewoon mee rijden, totdat de storing terug komt. En tegen de volgende vakantie tijd vervang ik misschien preventief de compressor, gewoon voor het vertrouwde gevoel.

Tegen die tijd staat er ook een I5 touring op de oprit dus is de nood wat minder hoog...

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”