N52 525i 2007 motorstoring/moeizaam start/noodloop
- Jeffrey Streefkerk
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 05 dec 2014, 19:41
- Locatie: Breda
N52 525i 2007 motorstoring/moeizaam start/noodloop
Goedemiddag mede bimmer liefhebbers,
Ik heb een probleempje met mijn n52 525i en dat is namelijk het volgende.
- Probleem 1: motor warm, buitentemperatuur warm. Na een stuk rijden zet ik de auto stil en laat ik hem stationair draaien. Binnen 5 seconde zakt het toerental één keer naar 400rpm om vervolgens weer normaal te draaien (airco uit). De ene keer krijg ik geen motorstoring, de andere keer wel.
- Probleem 2: motor warm, buitentemperatuur warm. Los van het motormanagement lampje heeft de auto soms geen power meer en lijkt in noodloop te staan. Als ik hem opnieuw start reset hij zich en doet hij het weer.
- Probleem 3: startmotor doet zijn werk maar krijgt de motor moeilijk rond geslingerd bij de eerste rotatie en daarna start de auto normaal en vlot op.
Codes, allemaal niet actief maar wél geregistreerd:
- P0012 /$1 2= te late nokkenaspositie inlaat zijde bank 2
- 2A82 = DME inlaat vanos
- 2A87 = DME uitlaat vanos mechanisch
- 2E69 = DME signaal pingelsensor 2
Gedane acties:
- accu vervangen
- vanos ventielen allebei vervangen
- beide nokkenas sensoren vervangen
- klepdeksel pakking lekte, die vervangen incl alle bijbehorende pakkingen
- ketting en geleiders zijn gecontroleerd door garage.
- olie vervangen en is continu op peil
- tandwielen vanossen zijn iets gesleten maar niet problematisch volgens garage.
Gedurende de winter heb ik het niet. Het heeft dus met warmte of warme olie te maken. Misschien wel oliedruk? Ik kom er niet meer aan uit op dit moment. Herkent iemand deze problemen?
Ik wil nu het volgende doen:
- olie toevoeging gebruiken voor het eventueel sealen van kleine lekkages. Hij verbruikt wel iets olie.
- lambda sensoren schoonmaken
Ik heb een probleempje met mijn n52 525i en dat is namelijk het volgende.
- Probleem 1: motor warm, buitentemperatuur warm. Na een stuk rijden zet ik de auto stil en laat ik hem stationair draaien. Binnen 5 seconde zakt het toerental één keer naar 400rpm om vervolgens weer normaal te draaien (airco uit). De ene keer krijg ik geen motorstoring, de andere keer wel.
- Probleem 2: motor warm, buitentemperatuur warm. Los van het motormanagement lampje heeft de auto soms geen power meer en lijkt in noodloop te staan. Als ik hem opnieuw start reset hij zich en doet hij het weer.
- Probleem 3: startmotor doet zijn werk maar krijgt de motor moeilijk rond geslingerd bij de eerste rotatie en daarna start de auto normaal en vlot op.
Codes, allemaal niet actief maar wél geregistreerd:
- P0012 /$1 2= te late nokkenaspositie inlaat zijde bank 2
- 2A82 = DME inlaat vanos
- 2A87 = DME uitlaat vanos mechanisch
- 2E69 = DME signaal pingelsensor 2
Gedane acties:
- accu vervangen
- vanos ventielen allebei vervangen
- beide nokkenas sensoren vervangen
- klepdeksel pakking lekte, die vervangen incl alle bijbehorende pakkingen
- ketting en geleiders zijn gecontroleerd door garage.
- olie vervangen en is continu op peil
- tandwielen vanossen zijn iets gesleten maar niet problematisch volgens garage.
Gedurende de winter heb ik het niet. Het heeft dus met warmte of warme olie te maken. Misschien wel oliedruk? Ik kom er niet meer aan uit op dit moment. Herkent iemand deze problemen?
Ik wil nu het volgende doen:
- olie toevoeging gebruiken voor het eventueel sealen van kleine lekkages. Hij verbruikt wel iets olie.
- lambda sensoren schoonmaken
BMW E61 525i
Re: N52 525i 2007 motorstoring/moeizaam start/noodloop
vanos uitschakelen....door stekkers te ontkoppelen. en met oscilloscoop de timing controleren. dan heb je het bewijs. (persoon die dit kan, zal vast deze timing kunnen vergelijken met een "known Good"
of timing gereedschap gebruiken bij open toestand zoals je afbeeldingen?
of timing gereedschap gebruiken bij open toestand zoals je afbeeldingen?
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
- Jeffrey Streefkerk
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 05 dec 2014, 19:41
- Locatie: Breda
Re: N52 525i 2007 motorstoring/moeizaam start/noodloop
Bedankt voor je reactie:)ehombie schreef: ↑04 okt 2024, 17:27 vanos uitschakelen....door stekkers te ontkoppelen. en met oscilloscoop de timing controleren. dan heb je het bewijs. (persoon die dit kan, zal vast deze timing kunnen vergelijken met een "known Good"
of timing gereedschap gebruiken bij open toestand zoals je afbeeldingen?
Ik ga er vanuit dat hij dat op die manier gecontroleerd heeft. Ik ga dat nog eens bij de garage checken. Stel, de timing is niet goed. Dan moet de auto dat toch continu meten lijkt me?
BMW E61 525i
-
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 23 jun 2020, 16:36
Re: N52 525i 2007 motorstoring/moeizaam start/noodloop
deze codes komen mij ook bekend voor, heeft de garage de VANOS verstelunit(s) ook gedemonteerd en aan de binnenkant bekeken? bij mij was er aan de buitenkant ook niks te zien en nu zijn ze allebei vervangen en geen fout codes meer. ik had het alleen niet bij warme motor echt alleen koude start.
optie 2 : de ijzeren vierkantringen die om de nokkenassen zitten kunnen in de lijsten "vreten" BMW heeft hiervoor een update uitgebracht door de ijzeren ringen te vervangen door Teflon ringen. Als je de vierkantringen besteld bij BMW krijg je volgens mij nu automatisch de teflon variant.
optie 2 : de ijzeren vierkantringen die om de nokkenassen zitten kunnen in de lijsten "vreten" BMW heeft hiervoor een update uitgebracht door de ijzeren ringen te vervangen door Teflon ringen. Als je de vierkantringen besteld bij BMW krijg je volgens mij nu automatisch de teflon variant.
- Jeffrey Streefkerk
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 05 dec 2014, 19:41
- Locatie: Breda
Re: N52 525i 2007 motorstoring/moeizaam start/noodloop
Dankjewel Bart! Waardevolle informatie. Garage heeft wel gezegd dat we de complete vanos units kunnen vervangen maar dat die wel 400 per stuk zijn en dan kon hij nog geen garantie geven dat de problemen verholpen zouden zijn.Bart van Zessen schreef: ↑04 okt 2024, 18:19 deze codes komen mij ook bekend voor, heeft de garage de VANOS verstelunit(s) ook gedemonteerd en aan de binnenkant bekeken? bij mij was er aan de buitenkant ook niks te zien en nu zijn ze allebei vervangen en geen fout codes meer. ik had het alleen niet bij warme motor echt alleen koude start.
optie 2 : de ijzeren vierkantringen die om de nokkenassen zitten kunnen in de lijsten "vreten" BMW heeft hiervoor een update uitgebracht door de ijzeren ringen te vervangen door Teflon ringen. Als je de vierkantringen besteld bij BMW krijg je volgens mij nu automatisch de teflon variant.
Die teflon ringen zijn nieuw voor me, ga ik ook even noteren bij deze
BMW E61 525i
-
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 23 jun 2020, 16:36
Re: N52 525i 2007 motorstoring/moeizaam start/noodloop
nieuwe Vanos units bij de N53, zijn 545 euro uit mn hoofd per stuk, ik heb er nu ATS oid inzitten, maar Febi zijn volgens mijn garage ook goed. ik had ook alles al vervangen en dit was het enige wat over was, maar wel een wereld van verschil.Jeffrey Streefkerk schreef: ↑04 okt 2024, 20:12Dankjewel Bart! Waardevolle informatie. Garage heeft wel gezegd dat we de complete vanos units kunnen vervangen maar dat die wel 400 per stuk zijn en dan kon hij nog geen garantie geven dat de problemen verholpen zouden zijn.Bart van Zessen schreef: ↑04 okt 2024, 18:19 deze codes komen mij ook bekend voor, heeft de garage de VANOS verstelunit(s) ook gedemonteerd en aan de binnenkant bekeken? bij mij was er aan de buitenkant ook niks te zien en nu zijn ze allebei vervangen en geen fout codes meer. ik had het alleen niet bij warme motor echt alleen koude start.
optie 2 : de ijzeren vierkantringen die om de nokkenassen zitten kunnen in de lijsten "vreten" BMW heeft hiervoor een update uitgebracht door de ijzeren ringen te vervangen door Teflon ringen. Als je de vierkantringen besteld bij BMW krijg je volgens mij nu automatisch de teflon variant.
Die teflon ringen zijn nieuw voor me, ga ik ook even noteren bij deze
heb je ook weinig koppel bij lage toeren?
- Jeffrey Streefkerk
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 05 dec 2014, 19:41
- Locatie: Breda
Re: N52 525i 2007 motorstoring/moeizaam start/noodloop
Nee, het blok loopt goed en heeft geen bijgeluiden. In noodloop schakelt hij raar en trekt totaal niet maar dat is dus heel soms.Bart van Zessen schreef: ↑04 okt 2024, 20:22nieuwe Vanos units bij de N53, zijn 545 euro uit mn hoofd per stuk, ik heb er nu ATS oid inzitten, maar Febi zijn volgens mijn garage ook goed. ik had ook alles al vervangen en dit was het enige wat over was, maar wel een wereld van verschil.Jeffrey Streefkerk schreef: ↑04 okt 2024, 20:12Dankjewel Bart! Waardevolle informatie. Garage heeft wel gezegd dat we de complete vanos units kunnen vervangen maar dat die wel 400 per stuk zijn en dan kon hij nog geen garantie geven dat de problemen verholpen zouden zijn.Bart van Zessen schreef: ↑04 okt 2024, 18:19 deze codes komen mij ook bekend voor, heeft de garage de VANOS verstelunit(s) ook gedemonteerd en aan de binnenkant bekeken? bij mij was er aan de buitenkant ook niks te zien en nu zijn ze allebei vervangen en geen fout codes meer. ik had het alleen niet bij warme motor echt alleen koude start.
optie 2 : de ijzeren vierkantringen die om de nokkenassen zitten kunnen in de lijsten "vreten" BMW heeft hiervoor een update uitgebracht door de ijzeren ringen te vervangen door Teflon ringen. Als je de vierkantringen besteld bij BMW krijg je volgens mij nu automatisch de teflon variant.
Die teflon ringen zijn nieuw voor me, ga ik ook even noteren bij deze
heb je ook weinig koppel bij lage toeren?
Dat hikje in stationair is ook alleen maar als hij in neutraal staat. Als hij in drive staat doet hij dat niet. Goed weekend btw!
BMW E61 525i
Re: N52 525i 2007 motorstoring/moeizaam start/noodloop
Hoi Jeffrey,
ik heb een tijd terug identieke problemen gehad. Motor die plots schokkerig ging lopen in de noodloop, als ie een warm werd. Verschillende foutcodes op de Vanos, in/uitlaat nokkenas timing , krukas/nokkenas timing die niet goed zou zijn. Daarna diverse zaken vervangen, zoals Vanos ventielen, Vanos filters schoongemaakt, nokkenas sensor vervangen, maar niets hielp.
Tot ik zag dat mijn bobines kleine scheurtjes in het rubber hadden, omdat ze oud waren en er met een schroevendraaier uitgewipt waren geweest. Toen alle bobines vervangen en problemen helemaal opgelost. Het rare is dat er geen foutcodes waren op bougies/ontsteking. Alle foutcodes waren meer het gevolg van het schokken van de motor door de ontstekings problemen.
Misschien goed om dit bij jou toch even te checken en uit te sluiten.
ik heb een tijd terug identieke problemen gehad. Motor die plots schokkerig ging lopen in de noodloop, als ie een warm werd. Verschillende foutcodes op de Vanos, in/uitlaat nokkenas timing , krukas/nokkenas timing die niet goed zou zijn. Daarna diverse zaken vervangen, zoals Vanos ventielen, Vanos filters schoongemaakt, nokkenas sensor vervangen, maar niets hielp.
Tot ik zag dat mijn bobines kleine scheurtjes in het rubber hadden, omdat ze oud waren en er met een schroevendraaier uitgewipt waren geweest. Toen alle bobines vervangen en problemen helemaal opgelost. Het rare is dat er geen foutcodes waren op bougies/ontsteking. Alle foutcodes waren meer het gevolg van het schokken van de motor door de ontstekings problemen.
Misschien goed om dit bij jou toch even te checken en uit te sluiten.