Info over HPFP

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Bart van Zessen
Berichten: 187
Lid geworden op: 23 jun 2020, 16:36

Info over HPFP

Bericht door Bart van Zessen » 19 mar 2025, 22:07

Even een vraagje:

Pas even in Duitsland geweest --> vol gas 240km/h, maar toen ik moest remmen voor iemand die minder snelheidsbegaafd was, kwam het motorlampje aan en liep de motor beroerd. aan de kant gezet en herstart en alles weer in orde.
daarna (op de terugweg) wel weer 200km/h maar niet vol gas gereden en niks aan de hand.

thuis de fout codes uitgelezen:
2E1C Firing Cyl 5
2AAF fuel pump plausibility.
29D2 combustion misfire Cyl 6
29D1 combustion misfire Cyl 5
29CC combustion misfire several cilinders

verder stond er dat bank 2 was uitgeschakeld en de injector op cyl 5 is recentelijk vervangen voor een nieuw exemplaar index 11.
ik heb daarna ook de HPFP (hoge druk brandstofpomp) waardes uitgelezen en deze zit gewoon rond de 200bar bij normale en hoge belasting. (100-->170+km/h vol gas) en van 3e versnelling ~50km/h naar red line.
dus dat lijkt me in orde, maar als ik bij het stoplicht sta is de druk nog steeds 190bar --> is dit normaal bij warme motor?
verder als ik em uitzet dan zakt de druk meteen naar de 10bar en loopt daarna langzaam terug, waarbij de lage druk pomp naar 5.7bar gaat (overigens loopt de lage druk pomp gewoon altijd op 5bar wat normaal is)

Is dit allemaal correct, of is er iets aan de hand met of de lage of hoge druk pomp of injector?
ik zoek namelijk een reden waarom hij bank 2 uitschakelde na vol gas Duitsland in.
het brandstoffilter is overigens niet heel oud (1 a 2 jaar)

Gebruikersavatar
B-Buster
Berichten: 103
Lid geworden op: 31 mei 2020, 19:38

Re: Info over HPFP

Bericht door B-Buster » 20 mar 2025, 00:43

We hebben het over een N53?

Fatsoenlijke benzine getankt?

Waardes van de HPFP moeten inderdaad zo'n 200 bar zijn bij vollast, bij deellast / uitrollen mag deze terugzakken naar richting de 1500. Je kunt echter een 'luie' HPFP hebben. De mijne laatst vervangen, eerste gen N55 dus dezelfde pomp. Ik zag hem bij vollast/deellast de waardes keurig halen maar ook tijdens het rijden wat heen en weer springen en af en toe iets onder de grenswaarden zakken. Loopt een stuk mooier sindsdien.

Bij een N53 blijven de injectoren altijd verdachten. 1 is vervangen, de rest is oud? Dan alvast gaan sparen voor de rest.
F10 535i | XHP | Eisenmann | Sophisto Grau
G30 M550i | Carbon Schwarz

Bart van Zessen
Berichten: 187
Lid geworden op: 23 jun 2020, 16:36

Re: Info over HPFP

Bericht door Bart van Zessen » 20 mar 2025, 09:33

het is idd een N53, er zijn al 3 injectoren vervangen, dus de rest zal er ook wel aankomen, maar ik merk verder niks vreemds wat op een lekkende injector kan duiden. toerental is gewoon stabiel. Benzine is ook geen probleem.
is het dat hij mag terugvallen naar 150bar of moet hij terugzakken naar 150bar?

Gebruikersavatar
B-Buster
Berichten: 103
Lid geworden op: 31 mei 2020, 19:38

Re: Info over HPFP

Bericht door B-Buster » 21 mar 2025, 00:01

Dat bijregelen gaat erg snel.
F10 535i | XHP | Eisenmann | Sophisto Grau
G30 M550i | Carbon Schwarz

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”