ervaring gevraagd 520d (N47D20C) drijfstanglager vastloper
-
Bayer Ba'tju
ervaring gevraagd 520d (N47D20C) drijfstanglager vastloper
Waarschijnlijk is een drijfstanglager van mijn 520d F11 vastgelopen.
De motor sloeg plotseling af tijdens een snelweg rit bij 110 km/u.
Daarna wilde de motor niet meer starten en draaide moeizaam rond.
Weer een uur later startte deze wel maar liep erg onregelmatig en begon te tikken.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Het betreft een 520d F11 (eerste serie) met een N47D20C 184pk motor.
Hij heeft al een koprevisie incl nieuwe distributieketting ondergaan en er zit sinds 2 jaar een nieuwe turbo op.
De motor sloeg plotseling af tijdens een snelweg rit bij 110 km/u.
Daarna wilde de motor niet meer starten en draaide moeizaam rond.
Weer een uur later startte deze wel maar liep erg onregelmatig en begon te tikken.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Het betreft een 520d F11 (eerste serie) met een N47D20C 184pk motor.
Hij heeft al een koprevisie incl nieuwe distributieketting ondergaan en er zit sinds 2 jaar een nieuwe turbo op.
Laatst gewijzigd door Bayer Ba'tju op 03 feb 2026, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: ervaring gevraagd 520d (N47D20C) drijfstanglager vastloper
Ok wat is nu de vraag? Neem aan dat de auto al bij de garage staat om het probleem te onderzoeken?
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
-
Bayer Ba'tju
Naar aanleiding van het tikkende geluid vind de monteur het niet de moeite om de lagers te bekijken en geeft het advies de motor te vervangen of te reviseren.
Ik vraag mij af hoe vaak het voorkomt dat bij een dergelijk tikkend geluid de krukas ook dusdanig beschadigd is dat er niet meer volstaan kan worden met alleen het vervangen van de drijfstanglagers?
-
Bayer Ba'tju
De monteur ziet gewoon te veel risico in het vervangen van alleen de lagers.
Een gereviseerde of ruilmotor monteren geeft die risico's nagenoeg niet
Een gereviseerde of ruilmotor monteren geeft die risico's nagenoeg niet
Drijfstanglagers kunnen niet meer vervangen worden als ze al tikken, de krusas is ook beschadigd en zou ook vervangen moeten worden. Dan is nog de vraag waarom is dit opgetreden? Is dit een zwak punt van deze motoren?
Teven moet de hele motor uit elkaar om schoon te maken, zorgen dat alle metaaldeeltjes eruit zijn.
Een ruilmotor is sneller en waarschijnlijk goedkoper, ik weet niet of de N47 er om bekend staat om drijfstanglagers op te eten anders bij de ruilmoter direct de lagers laten wisselen.
Teven moet de hele motor uit elkaar om schoon te maken, zorgen dat alle metaaldeeltjes eruit zijn.
Een ruilmotor is sneller en waarschijnlijk goedkoper, ik weet niet of de N47 er om bekend staat om drijfstanglagers op te eten anders bij de ruilmoter direct de lagers laten wisselen.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Naar mijn weten niet maar het hangt er ook vanaf hoe er met de motor gereden is en wordt.
Zoals ik het verhaal lees, is het onderblok klaar en wat hierboven gezegd wordt een ruilblok is sneller of revisie.
Als jij echt wilt enkel het onderblok dan moet alsnog de motor uit elkaar. Zonde van de arbeid.
Zoals ik het verhaal lees, is het onderblok klaar en wat hierboven gezegd wordt een ruilblok is sneller of revisie.
Als jij echt wilt enkel het onderblok dan moet alsnog de motor uit elkaar. Zonde van de arbeid.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||