Vocht achter koplamp glas (xenon)

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
CalvinSSDD

Vocht achter koplamp glas (xenon)

Bericht door CalvinSSDD » 20 dec 2008, 20:07

Het volgende probleem is aan de orde:

Er zit vocht achter de heldere kunststof kap die voor de xenon verlichting en het groot licht zit. (linker en rechter koplamp unit)
Bij nader onderzoek is gebleken dat er een grote scheur zit is de heldere kunststof kap.
De scheur zit links bovenop van de linker koplamp unit, waar deze wordt vast geklemd aan de zwarte kunststof behuizing en rechts bovenop van de rechter koplamp unit.

Dit is echter voor mij niet de eerste keer.
In de winter van 2007/2008 heb ik het zelfde probleem gehad.
Oplossing: twee nieuwe heldere kunststof kappen.

Echter doet het probleem zich nu weer voor, identiek aan de eerste keer.

Als ik de auto was ben ik altijd uiterst voorzichtig dat ik niet met de hogedrukreiniger vol op de koplamp units spuit.
Ook is de verlichting uit en koud zodat er geen thermische shock plaats vindt waardoor er scheurtjes zouden kunnen ontstaan.

Aangezien dit nu de tweede keer is dat dit mij overkomt lijkt het mij dat ik niet de enige ben die dit probleem met de verlichting heeft.

Graag hoor ik van iemand die het probleem herkend en of er een oplossing is voor dit probleem.

mvg. CalvinSSDD

bofkont

Re: Vocht achter koplamp glas (xenon)

Bericht door bofkont » 20 dec 2008, 20:27

Erg vreemd en erg duur lijkt mij.
Ook nooit eerder van gehoord, en ben actief op meerdere forums.

Heb je ze bij de dealer gehaald? als dat zo is zou ik daar even verhaal halen, garantie of coulance.
Lijkt me niet dat binnen 1 jaar het alweer kapot mag gaan.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

CalvinSSDD

Bericht door CalvinSSDD » 20 dec 2008, 20:44

ja, alles is origineel BMW.

Ik denk dat er geen garantie zit op dit soort onderdelen.
Ik zal het eens met de dealer opnemen.

Ik heb de heldere kunststof kappen zelf gemonteerd, ook bij mijn vorige BMW heb ik deze kunststof kappen vervangen ivm de steenslag echter was dit een auto zonder xenon.
Ik denk ook dat het iets is dat met de xenon te maken heeft.

mvg CalvinSSD

Dutch Delight

Bericht door Dutch Delight » 20 dec 2008, 20:48

Het is een veel voorkomend probleem. Ik zou als eerste de koplampen er weer uithalen en de rubbers tussen kap en lamp zelf controleren en vervangen. Elke klem op de kap dient zeer goed dicht te zitten, bij het minste of geringste (rubber zit scheef of er niet helemaal in) heb je er vocht tussen. Ik zou dus zowiezo alle rubbers vervangen, die kosten een paar euro.

Er moet toch ergens een opening zijn hoe klein ook waar vocht doorheen komt, dus controleer alles.
Afbeelding

1st Best of Show / BMW Experience 2008
2nd Best of Show / Duitse Autosport Festival 2008
1st Best of Wheels / BMW Experience 2007
2nd Best of Interior / Beemerteam 2007

CalvinSSDD

Bericht door CalvinSSDD » 20 dec 2008, 21:02

Het is een heel jaar goed gegaan.
Nu is het weer winter en "krak" een barst/scheur in de heldere kunststof kap.

Je hebt gelijk, het is een heel secuur klusje dat je niet te gehaast moet doen.
Ik heb er ook gewoon de tijd voor genomen toen ik de boel heb vervangen (rubbers zijn ook nieuw)
Het is alleen zo vreemd dat dit nu de tweede keer is dat er een barst/scheur is de heldere kunststof kap zit. (linker en rechter koplamp unit)

Marc 320d

Bericht door Marc 320d » 21 dec 2008, 00:25

Slightly off-topic: wat kosten die lenzen ? (ik heb vrij weinig licht en de garage vermoed dat het de lenzen zijn ivm steenslag etc.).

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 21 dec 2008, 10:11

Heb je er wel eens op gelet of je motorkap bij het dichtslaan wel vrij blijft van de koplamp ?? Als je unit niet 100% perfect erin zit of je motorkap is niet perfect afgehangen kunnen deze elkaar raken bij het dichtgooien van de kap. Zelfs als die onder normale omstandigheden wel gewoon vrij blijven van elkaar.

largeproject
Contacteer:

Bericht door largeproject » 21 dec 2008, 12:26

Marc 320d schreef:Slightly off-topic: wat kosten die lenzen ? (ik heb vrij weinig licht en de garage vermoed dat het de lenzen zijn ivm steenslag etc.).

Zo rond de €50 de stuk.

largeproject
Contacteer:

Bericht door largeproject » 21 dec 2008, 12:28

Vocht achter de koplampenglazen heb je al gauw, koop bijna elke 2 jaar een nieuwe motor(Yamaha R1), bij elke motor heb ik nog vocht achter de lampen gehad naar wassen,of het nou met hogedruk of gewoon met spons was,maar het trekt altijd weer naar enige tijd weer vanzelf weg.

CalvinSSDD

Bericht door CalvinSSDD » 09 feb 2009, 10:16

Griffendahl schreef:Heb je er wel eens op gelet of je motorkap bij het dichtslaan wel vrij blijft van de koplamp ?? Als je unit niet 100% perfect erin zit of je motorkap is niet perfect afgehangen kunnen deze elkaar raken bij het dichtgooien van de kap. Zelfs als die onder normale omstandigheden wel gewoon vrij blijven van elkaar.
Je had helemaal gelijk!!!!

Motorkap was niet goed afgesteld.

Het was bijna niet te zien maar de rubbers die de motorkap moeten opvangen stonden te laag afgesteld.
Als je de motorkap liet dichtvallen van een te grote hoogte (meer dan 20 cm) kon je duidelijk horen dat de motorkap de metalen dwarsbalk raakte die boven/voor de radiator loopt en dus ook de koplampen.
Nu vangen de rubbers de motorkap weer op en hoor je een mooie dove dreun en geen metalen klap. (beetje raar omschreven maar ja...)

Ik dank U hartelijk voor deze tip :amen: :amen: :amen:

mvg,

CalvinSSDD

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 09 feb 2009, 10:56

Fijn dat het daarmee opgelost is :)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”