Danish: M3 SMG II: APK en gewassen

Show je BMW E46. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Gebruikersavatar
Danishbmw
Berichten: 1743
Lid geworden op: 22 jun 2009, 10:45

Re: Danish: M3 SMG II: Op pad met de M & nieuwe fotos.

Bericht door Danishbmw » 16 mei 2013, 18:31

Het een en ander is vervangen afgelopen week bij Molenaar:

Nieuwe stuurhuis en kogelstang. De stuurhuis lekte en de kogelstang had speling.
Nieuwe hardyschijf en nog paar rubbers daar :s weet de naam even niet.
Nieuwe achterbanden 255 35 19 continental sport contact 3, de vorige waren kennelijk op :+
Uitlijning.

Auto stuurt weer lekker strak en zweeft een stuk minder. Ook de bandenspanningscontrole lampje is gereset en blijft uit.

Om het geheel af te maken en nog strakker te laten sturen over een tijdje andere draagarmen en rubbers monteren powerflex? En ook de thermostaat meepakken. Temperatuur staat hinderlijk genoeg net niet in het midden.

We kunnen weer verder :driving:
M3 e46 Individual Estoril Blue| Eissenman sport 4x76| KW v2 | Porsche 4pot klauwen | csl schijven | powerflex zwart in subframe/diff/RTABS | Michelin cup +

Gebruikersavatar
Martijn.
Berichten: 1235
Lid geworden op: 20 jul 2012, 18:32

Re: Danish: M3 SMG II: Onderhoud

Bericht door Martijn. » 16 mei 2013, 19:57

Dat van die temperatuurmeter heb ik vaker gezien en was bij mij ook zo.
Soms net, maar dan ook net iets over het midden.
Schijnt toch normaal te zijn bij een M3, maar ik heb er destijds ook naar laten kijken omdat ik dat ook niet fijn vond gevoelsmatig.
F31 340i M-Sport SHOWROOM

Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport

Gebruikersavatar
Dcreator
Berichten: 6692
Lid geworden op: 22 jan 2011, 22:35
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Danish: M3 SMG II: Onderhoud

Bericht door Dcreator » 16 mei 2013, 23:05

Hij wordt weer lekker in de watten gelegd, zoals het hoort! :duim:

Gebruikersavatar
Mr._T-Rex
Berichten: 1954
Lid geworden op: 30 sep 2009, 18:27

Re: Danish: M3 SMG II: Onderhoud

Bericht door Mr._T-Rex » 17 mei 2013, 07:42

weet niet of dat specifiek M3 is maar mijn e36 328 heeft de temperatuurmeter ook altijd net iets over het midden staan. Altijd al geweest, ook met nieuwe thermostaat, waterpomp en radiator afgelopen jaar.
'05 M3 CS coupé - Showroom
'01 530i touring - daily

'02 330i M-tech II sedan - Sold
'95 328i M-tech coupé - Sold

Gebruikersavatar
JzAero
Berichten: 1897
Lid geworden op: 24 feb 2012, 18:52
Locatie: Utrecht

Re: Danish: M3 SMG II: Onderhoud

Bericht door JzAero » 17 mei 2013, 07:46

Bij mij staat ie altijd in het midden en op een winterdag rond -5C ging hij een keer over het midden. Sindsdien niet meer teruggekomen en staat hij netjes in het midden.

Gebruikersavatar
Verheeske
Berichten: 2754
Lid geworden op: 11 okt 2009, 17:45
Locatie: Vlakbij Lichtstad

Re: Danish: M3 SMG II: Op pad met de M & nieuwe fotos.

Bericht door Verheeske » 17 mei 2013, 19:24

Danishbmw schreef: Om het geheel af te maken en nog strakker te laten sturen over een tijdje andere draagarmen en rubbers monteren powerflex?
:ja:
-- Houdoe wanne --

Gebruikersavatar
ArnoldC
Berichten: 366
Lid geworden op: 08 dec 2010, 22:11
Locatie: Middelburg

Re: Danish: M3 SMG II: Onderhoud

Bericht door ArnoldC » 18 mei 2013, 23:03

Ik zou voor de powerflex gaan, echt super dat spul! Heb het sinds kort ook onder mijn auto, nou zo strak is hij nog nooit geweest... En heel eenvoudig te monteren!

Gebruikersavatar
Danishbmw
Berichten: 1743
Lid geworden op: 22 jun 2009, 10:45

Re: Danish: M3 SMG II: Onderhoud

Bericht door Danishbmw » 21 mei 2013, 12:25

Martijn. schreef:Dat van die temperatuurmeter heb ik vaker gezien en was bij mij ook zo.
Soms net, maar dan ook net iets over het midden.
Schijnt toch normaal te zijn bij een M3, maar ik heb er destijds ook naar laten kijken omdat ik dat ook niet fijn vond gevoelsmatig.
Dat las ik dus ook, dat het bij de M3 e46 ''normaal'' is. Toch laten doen of niet ?

Verheeske & ArnoldC: hebben jullie een leuk adresje voor de powerflex rubbers?
M3 e46 Individual Estoril Blue| Eissenman sport 4x76| KW v2 | Porsche 4pot klauwen | csl schijven | powerflex zwart in subframe/diff/RTABS | Michelin cup +

Gebruikersavatar
Verheeske
Berichten: 2754
Lid geworden op: 11 okt 2009, 17:45
Locatie: Vlakbij Lichtstad

Re: Danish: M3 SMG II: Onderhoud

Bericht door Verheeske » 23 jun 2013, 15:39

hele late reactie. maar vlasblomtuning natuurlijk ;)

hoe is het verder met het wagenpark?
-- Houdoe wanne --

Gebruikersavatar
Danishbmw
Berichten: 1743
Lid geworden op: 22 jun 2009, 10:45

Re: Danish: M3 SMG II: Onderhoud

Bericht door Danishbmw » 16 jul 2013, 17:16

@ verheeske:He kerel, een late reactie van mijn kant ook.. Maar gaat goed met de rest. De 320d rijd nog steeds ;) .

Afgelopen weekend een zondagje naar de ring geweest.

Heb ontzettend veel genoten! Heb de M nu een stuk meer door. Het flipperen met de SMG is :In love: Ben zeer positief over de SMG II.

Heb veel onderstuur gehad in bochten. Zelfs nadat ik iets rustiger de bocht in ging en eerder remde. Onderstuur werd wat minder, maar nog steeds voelbaar. In de cabrio was dat een stuk minder.

Oorzaak ? : harder afstellen voor, meer negatieve camber voor (dmv camberplates?), iets bredere velgen monteren voor of d.m.v. spoorverbreders? Anti- rollbar ?

Wat betreft de remmen: die hielden het super naar mijn mening. Totaal geen faiding zelfs niet na de 8e rondje. Alleen kan het wel wat sterker. Ik lees veel verschillende opties v.w.b. de remmerij:

- De een doet er performance klauwen van een x35i op.
- De ander doet er Porsche gt3 of 944 turbo? remklauwen i.c.m. csl schijven en blokken.
- BBK is natuurlijk een optie, maar brembo, stoptech, movit en ap racing is best duur. Voor wat ik had gevonden plusminus €3000,-. alleen de voorzijde.
- Of natuurlijk ''gewoon'' csl schijven met de juiste brackets.

Waarom de oem M3 remmen niet de beste optie zijn, is vanwege de enkele zuiger per klauw.

Gelukkig op tijd gestopt, uiteindelijk werd het het laatste stukje naar huis staal op staal.
http://i1048.photobucket.com/albums/s36 ... 2e2551.jpg

http://i1048.photobucket.com/albums/s36 ... 054903.jpg

To do list:
- Iets met de remmen
- setje semi slicks scoren
- kleppen laten stellen en iets met de vanosventiel en laten checken van de lagerschalen uit voorzorg.
M3 e46 Individual Estoril Blue| Eissenman sport 4x76| KW v2 | Porsche 4pot klauwen | csl schijven | powerflex zwart in subframe/diff/RTABS | Michelin cup +

McShine

Re: Danish: M3 SMG II: Onderhoud

Bericht door McShine » 17 jul 2013, 12:14

Waarom de oem M3 remmen niet de beste optie zijn, is vanwege de enkele zuiger per klauw.
Ik zag/hoorde het op het bimmerfest... Misschien gewoon eerder remmen... 8) Maar nu serieus, aangezien je toch behoorlijk wat circuit rijdt denk ik dat een serieuze upgrade zeker het overwegen waard is...

Gebruikersavatar
vang
Berichten: 419
Lid geworden op: 26 feb 2011, 19:22
Locatie: Twente

Re: Danish: M3 SMG II: Review dagje Nordschleife

Bericht door vang » 17 jul 2013, 12:50

het grote voordeel van de OEM remtang is de grote afstand (lees hittebrug) tussen remblok en remvloeistof: de enige remzuiger is erg diep en daarmee voorkom je oververhitting van de remvloeistof.

Ik rij zelf met 345x28mm CSL-schijven vóór (ipv 325x28mm standaard M3), icm met CSL remzadels en de standaard remtangen en ervaar géén remproblemen. (M3 cabrio)
Beest Met 4 Wielen

Gebruikersavatar
vang
Berichten: 419
Lid geworden op: 26 feb 2011, 19:22
Locatie: Twente

Re: Danish: M3 SMG II: Review dagje Nordschleife

Bericht door vang » 17 jul 2013, 12:53

daarentegen het nadeel van de OEM remtang: het hoge gewicht.
Beest Met 4 Wielen

Gebruikersavatar
Danishbmw
Berichten: 1743
Lid geworden op: 22 jun 2009, 10:45

Re: Danish: M3 SMG II: Review dagje Nordschleife

Bericht door Danishbmw » 17 jul 2013, 16:40

McShine schreef: Ik zag/hoorde het op het bimmerfest... Misschien gewoon eerder remmen... 8) Maar nu serieus, aangezien je toch behoorlijk wat circuit rijdt denk ik dat een serieuze upgrade zeker het overwegen waard is...
Deels mijn fout en van de plaatsing van de pionnen, die later wel goed werd gezet.
vang schreef:het grote voordeel van de OEM remtang is de grote afstand (lees hittebrug) tussen remblok en remvloeistof: de enige remzuiger is erg diep en daarmee voorkom je oververhitting van de remvloeistof.

Ik rij zelf met 345x28mm CSL-schijven vóór (ipv 325x28mm standaard M3), icm met CSL remzadels en de standaard remtangen en ervaar géén remproblemen. (M3 cabrio)
Oververhitting had ik geen last van. CSL schijven i.c.m. de juiste brackets is zeker een optie, aangezien dat ook het goedkoopste is i.t.t. BBK e.d.
M3 e46 Individual Estoril Blue| Eissenman sport 4x76| KW v2 | Porsche 4pot klauwen | csl schijven | powerflex zwart in subframe/diff/RTABS | Michelin cup +

Gebruikersavatar
Danishbmw
Berichten: 1743
Lid geworden op: 22 jun 2009, 10:45

Re: Danish: M3 SMG II: Review dagje Nordschleife

Bericht door Danishbmw » 01 sep 2013, 16:53

Eisemann race 4x 76mm tips :W

Een voorproefje van hoe het klinkt. KOude start. Er zullen nog betere filmpjes volgen zo direct. :duim:

http://www.youtube.com/watch?v=HWxIKG2o8nM
M3 e46 Individual Estoril Blue| Eissenman sport 4x76| KW v2 | Porsche 4pot klauwen | csl schijven | powerflex zwart in subframe/diff/RTABS | Michelin cup +

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Showroom”