Pagina 8 van 12

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 20 mar 2015, 09:23
door Degids
De Torque app kan in elk geval wel oil temp weergeven, maar ik weet niet of BMW dit doorgeeft.
Maar áls BMW het doorgeeft aan de OBD2, dan kan Torque het weergeven. :ja:

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 22 mar 2015, 12:59
door Fritsie01
@Anton (avdakker); heb jij beide thermostaten reeds vervangen?
Die van mij zijn nl ook aan vervanging toe.
Daarnaast gaf het uitlezen aan dat er iets was met vier gloeipluggen en het gloeirelais, heb jij daar verstand van/reeds vervangen?
Andere reacties zijn natuurlijk ook graag welkom ;)
Groeten,

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 22 mar 2015, 13:33
door tom_il
Gloeibougies moeten na een tijd vervangen worden, best ze allemaal vervangen, gloeirelais gaat stuk door olie die vanuit de inlaatcollector komt. Best alles ineens vervangen.

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 22 mar 2015, 13:41
door BMWnewbie
BMWhat kan (via een OBD plug) wel de olietemperatuur weergeven (naast de koelwatertemperatuur en heel veel andere parameters, waaronder regeneratiegegevens als km stand laatste generatie, km's sinds laatste generatie, of er een generatie loopt of niet, berekende hoeveelheid kilometers tot DPF vol zit enz enz.)

Vind het een superhandige app!

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 22 mar 2015, 16:22
door tom_il
Kunnen wel maar daarom wil nog niet zeggen dat de wagen een olietemp sensor heeft of deze info doorstuurd.
Ik krijg in elk geval geen olietemp met torque.

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 28 mar 2015, 15:29
door avdakker
Zojuist mijn 2e thermostaat ook vervangen. Ben er een 2,5 uur mee bezig geweest maar heb het wel op een eenvoudigere manier gedaan als in de DIY omschreven staat.
De ventilator voor de radiateur kun je ook verwijderen in plaats van de hele radiateur er uit te moeten halen. Zo kun je alles van boven doen. Is enkel een kwestie van het paneeltje bovenop de ventilator los schroeven en dan de slang die onder de ventilator hangt er even uit duwen. Die slang hangt er onder in vast ter ondersteuning omdat deze onder de ventilator door loopt. Heb je wel dunne armpjes voor nodig dus dat was even lastig.
Hierna stekkertje los en voila, ventilator kan er uit. Dan kun je ook overal bij zonder onder de auto te hoeven liggen.
Straks even een ritje maken en de temperatuur bekijken.

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 28 mar 2015, 15:44
door Jason535d
Nou dat is dan ook toevallig ... vanmorgen een vriend er aan begonnen, idd zoals bovenstaande te werk gegaan, hij heeft twee klemmen op de slangen gedaan zodat niet al je koelwater uit je motor loopt, scheelt een hoop ontluchten, gelijk nieuwe olie en filter gedaan. Om 9:30 begonnen en 13:30 incl test ritje. Zit een thermostaat in van 88 graden, via hidden menu gecheckt en nu netjes op 90/91 graden.

Kachel is nu ook weer lekker snel warm!

Fijn weekend allemaal.

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 28 mar 2015, 16:14
door avdakker
Ik heb gewoon de wagen even naar buiten gerold en daar het overtollige koelwater er uit laten lopen. Het is een klusje dat goed te doen is, zeker nu ik weet hoe het het meest eenvoudige gaat.

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 28 mar 2015, 17:49
door tom_il
Je moet idd niet je radiator verwijderen, alleen de ventilator is voldoende.
Koelwater dien je ook regelmatig te verversen dit kan je dan ineens doen.
Water aflaten kan via een nippel onder aan de radiator.
Ontluchten is simpel op deze motoren.

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 29 mar 2015, 19:03
door Lowkey
Je kunt alleen olietemperatuur van de transmissie uitlezen.

Ga zelf ook maar eens de EGR thermos vervangen mijn temp. blijft hangen op 68 graden.

Wat ik me ook afvraag is waarom hebben sommige E6x de flap-control voor de radiateur / remmen / intercooler en andere weer niet? Ik vond het wel een mooie optie maar mijn huidige 530d heeft ze niet meer. Blijft je radiateur ook mooi schoon :duimen: De flaps voor de radiateur gaan los bij 92 graden geloof ik.

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 29 mar 2015, 19:09
door tom_il
Die flappen zijn een groot misterie, sommige hebben ze, sommige niet. Er is geen logica in.
Ik heb ze nageplaatst. Ze gaan zelden open, alleen op een warme zomerdag met de airco die goed aan het blazen was heb ik ze open gezien.

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 29 mar 2015, 19:20
door Lowkey
Viel me ook al op idd ik drukte vaak even met vinger er tegenaan maar ze zaten bijna altijd vast.
Leuk, ik wist niet dat je dit kon retrofitten. Werk het met een soort magneetschakelaar? Waar zit deze aangesloten? Ik zie dat bij LCI weer een ander systeem is.
Heb jij ook de flaps voor de remkoeling?

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 30 mar 2015, 09:29
door tom_il
Is idd een magneetschakelaar, deze houd de lamellen vast. Dat wil zeggen eens ze los komen, kunnen ze alleen terug vast als je stil staat, daar ze anders openblijven door de rijwind.

LCI is idd een ander systeem, deze zijn actief, er staat een motor op zodat ze ook tussenstanden kunnen hebben ipv alleen op en dicht.

retrofitten, houd alleen monteren en aansluiten in, er is geen codering vereist op een pre-LCI. Bij de LCI is er wel codering vereist.

Flaps voor de remkoeling zijn mij onbekend.

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 12 apr 2015, 23:00
door Mooggie
Deze week ook de beide thermostaten laten vervangen. Temp bleef steeds hangen rond de 63gr en zit nu weer netjes boven de 90gr. Totaal 2 uurtjes werk en de wagen lijkt meteen ook weer wat zuiniger te rijden. :duim:

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 17 sep 2015, 17:25
door RML84
Zojuist de EGR thermostaat besteld. Komend weekend even vervangen. Ik had in dat apparaat toch al een scheurtje waardoor mijn vloeistof daardoor lekte en bijna wekelijks moest bijvullen. Met de DIY moet dit wel lukken.