Verbruik van de 6 pitter
Re: Verbruik van de 6 pitter
Heb je echt geen codes als je hem uitleest? Vind het wel vreemd dan namelijk.
Vanos is sowieso een oorzaak van je hoge verbruik dus die zou ik sowieso laten reviseren maar alsnog vind ik het verbruik behoorlijk hoog.
Het moet ergens een sensor zijn, danwel een nokkenassensor of een zuurstof sensor. (lambda of maf)
Lekkende injector zou ook nog kunnen maar dat zou je wel moeten merken in je fuel trims..
Misschien ergens een brandstof lek?
Zoals ik al zei zou ik sowieso je vanos laten reviseren want als je 320 cabrio sneller is dan de 325 is dat sowieso een gevolg van een defecte vanos.
Vanos is sowieso een oorzaak van je hoge verbruik dus die zou ik sowieso laten reviseren maar alsnog vind ik het verbruik behoorlijk hoog.
Het moet ergens een sensor zijn, danwel een nokkenassensor of een zuurstof sensor. (lambda of maf)
Lekkende injector zou ook nog kunnen maar dat zou je wel moeten merken in je fuel trims..
Misschien ergens een brandstof lek?
Zoals ik al zei zou ik sowieso je vanos laten reviseren want als je 320 cabrio sneller is dan de 325 is dat sowieso een gevolg van een defecte vanos.
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 20 jan 2014, 23:25
- Locatie: Wateringen
Re: Verbruik van de 6 pitter
Www.pmotorsport.nl gratis checkups
Re: Verbruik van de 6 pitter
Ok, even tijdje op vakantie geweest (niet met de auto), vandaar de radiostilte
Een update: Kort voor vertrek liet de 325i mij in steek... de brandstofpomp kapte er opeens mee. Hij was niet meer tot leven te krijgen en ik werd naar huis gesleept. Meteen nieuwe pomp bestelt en erin gezet. Hij rijd nu weer. Of dit enigszins impact op het brandstofverbruik heeft moet nog blijken. Bij dit mooie weer rijd ik liever in de cabrio
@Mitsol: Nee, er zijn echt geen foutcodes.
Wat mij wel opviel na 1.5 weken stilstaan van 325i was dat ik nu weer soms een fluittoon hoor bij lagere toeren. Ik had dit eerder, net na het vervangen van de DISA, maar het stopte vanzelf. Er zit dus waarschijnlijk nog een klein lekje ergens... vermoedelijk bij de seal van de DISA. Bij monitoren van de STFT en LTFT valt dit lekje echter niet echt op. De mengsel waardes zien er normaal uit. Dit wordt even zoeken... of het stopt weer vanzelf
Heb gisteren weer de rit naar het strand gedaan, maar uiteraard met de cabrio. Ondanks open dak en schakelen bij 4000 toeren (waar de muziek begint) zit het verbruik van deze M52B20 stukken beter. Heb geen BC in de cabrio, maar aan de naald te zien moet het verbruik van de heen- en terugrit gemiddeld ergens tussen de 7 en 8 l/100km liggen
De VANOS van de 325i ga ik dus op iedereen geval maken. De vraag is alleen nog of ik het zelf doe of laat maken.
Ik heb al een hoop gesleuteld aan mijn bimmers en houd van uitdagingen en leren. Bij PMotorsport kan men blijkbaar terecht voor zowel een VANOS revisie (€360) of een losse gereviseerde VANOS (€160). Heeft iemand hier ervaring met de gereviseerde units van PMotorsport? Klinkt als een handige tussenoplossing tussen laten maken en helemaal zelf reviseren...
Een update: Kort voor vertrek liet de 325i mij in steek... de brandstofpomp kapte er opeens mee. Hij was niet meer tot leven te krijgen en ik werd naar huis gesleept. Meteen nieuwe pomp bestelt en erin gezet. Hij rijd nu weer. Of dit enigszins impact op het brandstofverbruik heeft moet nog blijken. Bij dit mooie weer rijd ik liever in de cabrio
@Mitsol: Nee, er zijn echt geen foutcodes.
Wat mij wel opviel na 1.5 weken stilstaan van 325i was dat ik nu weer soms een fluittoon hoor bij lagere toeren. Ik had dit eerder, net na het vervangen van de DISA, maar het stopte vanzelf. Er zit dus waarschijnlijk nog een klein lekje ergens... vermoedelijk bij de seal van de DISA. Bij monitoren van de STFT en LTFT valt dit lekje echter niet echt op. De mengsel waardes zien er normaal uit. Dit wordt even zoeken... of het stopt weer vanzelf
Heb gisteren weer de rit naar het strand gedaan, maar uiteraard met de cabrio. Ondanks open dak en schakelen bij 4000 toeren (waar de muziek begint) zit het verbruik van deze M52B20 stukken beter. Heb geen BC in de cabrio, maar aan de naald te zien moet het verbruik van de heen- en terugrit gemiddeld ergens tussen de 7 en 8 l/100km liggen
De VANOS van de 325i ga ik dus op iedereen geval maken. De vraag is alleen nog of ik het zelf doe of laat maken.
Ik heb al een hoop gesleuteld aan mijn bimmers en houd van uitdagingen en leren. Bij PMotorsport kan men blijkbaar terecht voor zowel een VANOS revisie (€360) of een losse gereviseerde VANOS (€160). Heeft iemand hier ervaring met de gereviseerde units van PMotorsport? Klinkt als een handige tussenoplossing tussen laten maken en helemaal zelf reviseren...
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 20 jan 2014, 23:25
- Locatie: Wateringen
Re: Verbruik van de 6 pitter
Zou het lekker door P motorsport laten doen, die ken misschien nog meer vinden. Bij mij vond ie bijvoorbeeld dat me carterventilatie aan vervanging toe is. Eventjes een kijkje van een pro ken geen kwaad natuurlijk.
-
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 05 jun 2016, 12:23
Re: Verbruik van de 6 pitter
hier weer een nieuwe update..Nu met sleurhut. Nondeju wat slurpt die diesel! Had 250 km naar bestemming...Halve tank weg..Zit nu gecombineerd verbruik met solo op 1:10..Kwam van de 1:16/17 af.
En dan ook niet eens zo`n grote caravan. Ding mag maar max 1100kg beladen zijn dus ja tel uit je winst.
En dan ook niet eens zo`n grote caravan. Ding mag maar max 1100kg beladen zijn dus ja tel uit je winst.
Re: Verbruik van de 6 pitter
Ik neem aan dat een benzine uitvoering met een sleurhut ook wel aardig zal gebruiken.
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
-
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 05 jun 2016, 12:23
Re: Verbruik van de 6 pitter
Heb je al snel icm automaat. Zeker bij de westerschelde tunnel met 4%. CC op 100 en knallen maar.
Verbruik bij mijn vorige, benzine automaat daalde ook drastisch. Denk als ik manueel ga ingrijpen dat het beter gaat.
Verbruik bij mijn vorige, benzine automaat daalde ook drastisch. Denk als ik manueel ga ingrijpen dat het beter gaat.
Re: Verbruik van de 6 pitter
Mijn E46 rijd al jaren op Euro 98 en daarmee haal ik thuis met woon/werk en boodschap verkeer zo'n beetje 1:10,7. Op langere trippen zoals b.v. de vakantie had ik afgelopen maand zelfs 1:11,8 op de monitor staan. Prima verbruik dus, al zeg ik het zelf ...
Was af en toe wel een beetje maar ja ... dit jaar geen Franse prent achteraf op de mat.
Was af en toe wel een beetje maar ja ... dit jaar geen Franse prent achteraf op de mat.
Re: Verbruik van de 6 pitter
Even een update: Woensdag bij Patrick geweest voor een live VANOS revisie. Het is voor mij ca. 100km rijden om daar te komen, en ik heb het verbruik gemeten op heen- en terugweg. Hier het verschil:
Heen: 1:12.7
Terug: 1:13.1
Dit was een beetje teleurstellend, ik had iets meer verwacht. De verkeersomstandigheden waren erg vergelijkbaar (geen file) en ik heb er op gelet om zo veel mogelijk rustig te rijden op een gemiddelde snelheid van ca. 110km/u.
Voor wat betreft dagelijkse woon-werk verkeer (meestal stad met een beetje snelweg) is de situatie wel enorm verbeterd. Voor de revisie was het verbruik gemiddeld over lange tijd 1:7.4... en dat met zeer rustig rijden. Nu zit ik al op een gemiddeld verbruik van 1:8.4. Ik heb nog zeker een week nodig om een beter gemiddelde te kunnen berekenen, maar tot nu toe lijkt het verbruik enorm verbeterd.
Voor wat betreft het lopen van de motor, is ook aardig wat verbetering te merken. Bij warme motor is stationair een stuk rustiger geworden, en er is merkbaar meer koppel bij lage toerentallen. Optrekken bij lage versnellingen gaat nog iets beter nu (nadat ik al eerder de CDV had verwijdert). Het enige verschijnsel wat ik nog steeds heb is het "denderen" van de toerentallen na indrukken van de koppeling
Samenvattend, is de VANOS revisie zeker aan te raden
Heen: 1:12.7
Terug: 1:13.1
Dit was een beetje teleurstellend, ik had iets meer verwacht. De verkeersomstandigheden waren erg vergelijkbaar (geen file) en ik heb er op gelet om zo veel mogelijk rustig te rijden op een gemiddelde snelheid van ca. 110km/u.
Voor wat betreft dagelijkse woon-werk verkeer (meestal stad met een beetje snelweg) is de situatie wel enorm verbeterd. Voor de revisie was het verbruik gemiddeld over lange tijd 1:7.4... en dat met zeer rustig rijden. Nu zit ik al op een gemiddeld verbruik van 1:8.4. Ik heb nog zeker een week nodig om een beter gemiddelde te kunnen berekenen, maar tot nu toe lijkt het verbruik enorm verbeterd.
Voor wat betreft het lopen van de motor, is ook aardig wat verbetering te merken. Bij warme motor is stationair een stuk rustiger geworden, en er is merkbaar meer koppel bij lage toerentallen. Optrekken bij lage versnellingen gaat nog iets beter nu (nadat ik al eerder de CDV had verwijdert). Het enige verschijnsel wat ik nog steeds heb is het "denderen" van de toerentallen na indrukken van de koppeling
Samenvattend, is de VANOS revisie zeker aan te raden
Re: Verbruik van de 6 pitter
Ik heb precies hetzelfde, op de snelweg nauwlijks verbetering daar was ie al zuinig. Maar binnendoor (en dat is mijn woon-werk traject) een duidelijke verbetering. Voorheen deed ik 2 weken met een tank met rustig rijden, nu doe ik bijna 2,5 weken met een tank en af en toe flink doortrappen ook.
Re: Verbruik van de 6 pitter
Na een paar tankjes hoofdzakelijk in de stad (ca. 1:8,5) nu eens wat meer lange ritten op de cc gedaan en op 1:9,5 uitgekomen. De vanos-unit zit er ook aan te komen (bij koude start een poosje stationair laten lopen geeft af en toe een dipje), dus ik verwacht nog wel iets verbetering op termijn vervang ik de lambdasondes ook nog, die zijn ook wel over hun houdbaarheidsdatum heen.
Re: Verbruik van de 6 pitter
Lambda sondes vervangen heeft geen enkel nut als deze het nog gewoon doen. O2 sensoren (lambda sondes) zijn altijd even nauwkeurig, omdat deze een verschil meten aan zuurstof en niet zoals andere sensoren (bijvoorbeeld MAF) een absolute meetwaarde. Als een O2 sensor slecht wordt, dan is dat door vervuiling, en begint hij geleidelijk aan langzamer te reageren op verandering. Met een uitleesapparaat (of met een Android app zoals Torque of OBD fusion) is deze heel makkelijk te controleren. Kijk naar de uitgangsspanning (maak er een plot van) en check dat deze op- en neer gaat tussen ca 0.2 en 0.7V met een ritme van 1 a 2 seconden. Als hij dat doet, dan is er geen reden om hem te vervangen. Doet hij dat helemaal niet, dan is het ook meestal niet de fout van de sensor, maar heb je een vaccum lek of een lekkende injector o.i.d. Alleen als de sensor zijn werking correct maar heel langzaam doet is er een duidelijke reden voor vervanging.
Re: Verbruik van de 6 pitter
Update: Het effect van de vanos-revisie tot zo ver:
Na een week op gebruikelijke woon-werk verkeer inmeten is het effect van de VANOS revisie als volgt (70% stad, 30% snelweg, korte ritjes):
Voor VANOS revisie: 1:7.3
Na VANOS revisie: 1:8.1
Snelweg (gemeten van thuis tot Patrick en terug):
Voor (heenweg): 1:12.7
Na (terug): 1:13.1
Hoewel het stadsverbruik flink is verbeterd, valt mijn verbruik nog steeds enorm tegen
Ook het "denderen" van de toerental bij loslaten van de koppeling is er nog steeds. Ik zit me af te vragen of ik niet eens het gehele inlaatspruitstuk moet demonteren om alle pakkingen te controleren...
Bij al de bovengenoemde metingen is mijn rijdstijl zo zuinig als het maar kan: Schakelen onder 2500, veel anticiperen, uitrollen i.p.v. remmen, bijna geen files en zo min mogelijk rode verkeerslichten op de route, korte stukken snelweg niet harder dan 100km/u, etc...
Ik heb van anderen in dit topic gelezen dat bij zo'n rijstijl op de snelweg 1:16 mogelijk moet zijn, maar ik kom echt niet voorbij 1:13.1, hoe zeer ik ook mijn best doe
Na een week op gebruikelijke woon-werk verkeer inmeten is het effect van de VANOS revisie als volgt (70% stad, 30% snelweg, korte ritjes):
Voor VANOS revisie: 1:7.3
Na VANOS revisie: 1:8.1
Snelweg (gemeten van thuis tot Patrick en terug):
Voor (heenweg): 1:12.7
Na (terug): 1:13.1
Hoewel het stadsverbruik flink is verbeterd, valt mijn verbruik nog steeds enorm tegen
Ook het "denderen" van de toerental bij loslaten van de koppeling is er nog steeds. Ik zit me af te vragen of ik niet eens het gehele inlaatspruitstuk moet demonteren om alle pakkingen te controleren...
Bij al de bovengenoemde metingen is mijn rijdstijl zo zuinig als het maar kan: Schakelen onder 2500, veel anticiperen, uitrollen i.p.v. remmen, bijna geen files en zo min mogelijk rode verkeerslichten op de route, korte stukken snelweg niet harder dan 100km/u, etc...
Ik heb van anderen in dit topic gelezen dat bij zo'n rijstijl op de snelweg 1:16 mogelijk moet zijn, maar ik kom echt niet voorbij 1:13.1, hoe zeer ik ook mijn best doe
Re: Verbruik van de 6 pitter
Precies... die vervuiling is na 18 jaar en 240k wel aanwezig (ik sleutel ook al langer hoor )yope schreef:Alleen als de sensor zijn werking correct maar heel langzaam doet is er een duidelijke reden voor vervanging.