Hi,
Ik heb deze post ook geplaatste op bmwfan.nl een paar weken geleden.
ik heb me de laatste tijd wat meer verdiept in olie soorten. Er zijn verschillende "write-ups" op het web van objectieve bronnen, zoals deze :
http://www.driverstechnology.co.uk/oils.htm
In principe geldt dat volledig synthetische olie het beste is voor moderne motorblokken. Vervolgens gaat het "W" type een belang spelen in hoe warm het motorblok wordt.
M3's en andere "high performance" auto's, bijvoorbeeld met een customer supercharger of turbo charger worden erg warm. Hoe warmer de olie, hoe dunner hij wordt. Hoe dunner hij wordt, hoe minder afstand er is tussen de bewegende delen en dus hoe meer kans op frictie. Bij super dunny olie, zoals 0W30, zul je de motor wat meer horen. BMW raadt 10W60 aan (by Castrol Edge 10W60) voor hun M3's.
10W60 zegt iets over hoe dik (viscositeit) de olie is bij 0 Celsius (10) en bij 100 Celsius (60). 10W60 is behoorlijk dik bij 0 graden en nog steeds vrij dik bij 100 graden. Een motorblok op temperatuur heeft olie in de buurt van 100 graden...
Waarom zou je dan dunnere olie nemen ? Koude olie van 10W60 olie is heel erg dik en heeft dus moeite om overal tussen te komen; hij kruipt langzamer... Dus biedt hij niet zo'n goede bescherming bij lage temperaturen dan bv 5W40 or 0W30.
Mijn E46 325ti handleiding beveelt olie aan van 0-5 W 30-40. Ik heb in eerste instantie gekozen voor 0W30, omdat ik veel korte ritjes maak en het blok niet goed op temperatuur komt. Maar mijn auto heeft een supercharger en die kan mijn blok behoorlijk warm maken. Hier zou het weer beter zijn om 10W60 er in te gooien, ondanks het advies van mijn handleiding...
Kun je dan niet mengen ?
Jazeker, dan mag en kan ! Alleen wordt altijd aangeraden niet te veel te wisselen van type olie. Maak je (juiste) beslissing en blijf erbij is mij door een aantal experts aangeraden.
Dus momenteel heb ik 2 jerrycans van Castrol (type Edge) , het huismerk van BMW, 0W30 en 10W60... nogal verschillend. Ik vrees dat ik toch ga mengen en kijken hoe dat bevalt. Beide olieen zijn volledig synthetisch; een helpt bij lage temperaturen en de andere bij hoge... Wellicht dat in mijn geval er wel iets te zeggen valt voor de mix van deze 2 olie soorten....
Overigens shop eens voordat je de olie ergens koopt. Typisch gaat er zo'n 6 liter olie in je BMW en Castrol Edge prijzen lopen iets uiteen. EUR 80 - 100
Uiteindelijk kun je het advies van de BMW gebruik aanwijzing het beste opvolgen. Castrol is zeker goed en zorg dat hij volledig synthetisch is. Omdat mijn auto over veel meer vermogen beschikt en een charger de motor meer opwarmt heb ik er ook een olie temperatuur meter in gebouwd. Ik weet precies wanneer ik het pedaal in kan trappen.
Je motor gaat het snelst stuk met dikke olie in een koud motorblok ! Je hebt aardig wat kilometers nodig om echt op "bedrijfstemperatuur" te komen, reken op makkelijk 10 km, misschien wel meer. Houd je toerental laag in het begin (minder dan 3500 - 4000). De 0W30 zul je motor veel beter beschermen bij de lage temperaturen, maar is niet zo goed bij echt hoge temps....
Ik hoop dat dit wat helpt.
groetjes,
dub