Swirl Flaps vervangen
Re: vlinderkleppen diesel
Weet iemand ook of bij 1-2009 NX71 530d de flaps beter ook nog verwijderd kunnen worden? Ik heb gehoord dat hier reeds een verstevigdere versie in zit die minder snel kapot kan gaan?
F10 N57N
Re: vlinderkleppen diesel
Ik heb ook een lci 530d maar ga het risico niet lopen heb er blindplates inzitten.
Bij de e39 zijn ze ook sterker breken ook mindersnel maar gebeurd wel eens.
Bij de e39 zijn ze ook sterker breken ook mindersnel maar gebeurd wel eens.
Vorige e60 530i,530d lci huidige f10 530d
Re: vlinderkleppen diesel
Als je zelf handig bent, dan zou ik ze niet eens verwijderen, maar gewoon schoonmaken elke 30K - 50K.
Zolang ze schoon genoeg blijven dat ze niet vast gaan staan of beperkt worden in de draai die ze moeten maken, dan is het zeker wel een goeie aanvulling op het rijgedrag.
Ik heb met de mijne een proefrit gedaan vóór het verwijderen en na het verwijderen en ik moet zeggen dat mét de kleppen het oppikken van de motor vanaf lage toeren 10 x beter is. Gewoon een vloeiende lijn. En nu moet ik zelf met het gas dit regelen. Ik vond 'm echt serieus lekkerder rijden met die kleppen.
Maar helaas ben ik niet handig en ben ik afhankelijk van een garage en dan is het gewoon te duur om dat iedere keer schoon te laten maken.
Zolang ze schoon genoeg blijven dat ze niet vast gaan staan of beperkt worden in de draai die ze moeten maken, dan is het zeker wel een goeie aanvulling op het rijgedrag.
Ik heb met de mijne een proefrit gedaan vóór het verwijderen en na het verwijderen en ik moet zeggen dat mét de kleppen het oppikken van de motor vanaf lage toeren 10 x beter is. Gewoon een vloeiende lijn. En nu moet ik zelf met het gas dit regelen. Ik vond 'm echt serieus lekkerder rijden met die kleppen.
Maar helaas ben ik niet handig en ben ik afhankelijk van een garage en dan is het gewoon te duur om dat iedere keer schoon te laten maken.
Showroom:
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
Re: vlinderkleppen diesel
Pff dat is wel een goede, heeft iemand anders ervaringen met voor/na verwijderen van deze kleppen?
Ben zelf namelijk niet handig, met 2 linker handen, maar heb familie lid welke zeer bedreven (monteur) is met auto's/motoren.
Was voornemens ze snel eruit te laten halen omdat ik de verhalen gelezen heb over afbreken => blokje vervangen => portomonee omkeren, met name omdat ik alleen maar lees dat het niets uitmaakt of ze er wel of niet in zitten..(prestaties en verbruik etc etc)
Ben zelf namelijk niet handig, met 2 linker handen, maar heb familie lid welke zeer bedreven (monteur) is met auto's/motoren.
Was voornemens ze snel eruit te laten halen omdat ik de verhalen gelezen heb over afbreken => blokje vervangen => portomonee omkeren, met name omdat ik alleen maar lees dat het niets uitmaakt of ze er wel of niet in zitten..(prestaties en verbruik etc etc)
Re: vlinderkleppen diesel
Zowel bij mijn vorige auto (E46 320D) als mijn huidige auto (E61 530D) zijn de vlinderkleppen verwijderd. Ik heb 0,0 verschil gemerkt ten opzichte van voor en na het verwijderen van de swirlflaps.
-
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 20 okt 2014, 11:44
Re: vlinderkleppen diesel
Kleppen zijn er idd om de lucht bij lagere toerentallen beter te laten wervelen, dus is het voor sommige wellicht merkbaar en anderen niet...
Re: vlinderkleppen diesel
Ik heb ook geen verschil gemerkt met rijden alleen liep de motor zonder de klepjes iets rauwer.
Vorige e60 530i,530d lci huidige f10 530d
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 30 apr 2015, 12:21
Re: vlinderkleppen diesel
Ben gisteren naar een bmw expert geweest in Barendrecht. Die heeft gezegd dat mijn auto geen vlinderkleppen had. Bmw e60 535d 06/2005. Kan dat kloppen ? Heb een Sticker op de blok zelf waar de letter TE op staan.
Re: vlinderkleppen diesel
Better safe than sorry, zou ik zeggen.
Volgens mij heeft elk type 535d E60 de wervelkleppen, mocht je niet weten of iemand anders je voor is geweest met deze af te blinden, kijk dan naar de diy hier op het forum.
Aangezien ik wel handig ben maar niet met auto's heb ik de garage ze laten verwijderen. Daarna heb ik overigens niets bemerkt mbt veranderingen in gedrag van de motor.
Volgens mij heeft elk type 535d E60 de wervelkleppen, mocht je niet weten of iemand anders je voor is geweest met deze af te blinden, kijk dan naar de diy hier op het forum.
Aangezien ik wel handig ben maar niet met auto's heb ik de garage ze laten verwijderen. Daarna heb ik overigens niets bemerkt mbt veranderingen in gedrag van de motor.
Re: vlinderkleppen diesel
Ik rijd een 530D uit 10-2006 waar ze toch wel degelijk in zaten. Is een 3 uurtjes werk om dat te doen indien je het zelf op je gemak wilt doen. Indien ze er niet uitgehaald zijn kan ik niet geloven dat ze er niet in zitten. Die dingen zitten helaas standaard in alle E60 modellen voor zover ik weet.
Ik heb in elk geval ook veel horror verhalen gelezen van LCI modellen tot 2008 welke ook met de swirlflaps problemen hebben gehad. Dus een wagen uit 2006 heeft ze sowieso al zeker![:whistle: :whistle:](./images/smilies/smiley_whistle.gif)
Ik heb in elk geval ook veel horror verhalen gelezen van LCI modellen tot 2008 welke ook met de swirlflaps problemen hebben gehad. Dus een wagen uit 2006 heeft ze sowieso al zeker
![:whistle: :whistle:](./images/smilies/smiley_whistle.gif)
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
Re: vlinderkleppen diesel
Ik zal het nog eenvoudiger maken:
The engines
M47 engine(136bhp non common rail vp44 injection pump) DO NOT HAVE swirl flaps
M47N common rail engine (including M47N/M47TU/M47TUD20)(150bhp face lift model August-September 2001 onwards) has flaps
M57 engines(M57D)(525d & 187bhp 330d) have no swirl flaps on the manual cars BUT AUTOMATICS DO
M57N engines(M57TUD)(525d & 330d 204bhp) have swirl flaps both manual and automatics
BMW 4 cylinders M47 diesels post late 2008 early 2009 are not fitted with swirl flaps anymore, to check your car enter your car chassis number into realoem.com and check your specification, also 6 cylinder N57 diesel engines have a flap control but this is an inline system and not a swirl flap system..
Bron:
http://www.bmwforums.info/general-guide ... flaps.html
The engines
M47 engine(136bhp non common rail vp44 injection pump) DO NOT HAVE swirl flaps
M47N common rail engine (including M47N/M47TU/M47TUD20)(150bhp face lift model August-September 2001 onwards) has flaps
M57 engines(M57D)(525d & 187bhp 330d) have no swirl flaps on the manual cars BUT AUTOMATICS DO
M57N engines(M57TUD)(525d & 330d 204bhp) have swirl flaps both manual and automatics
BMW 4 cylinders M47 diesels post late 2008 early 2009 are not fitted with swirl flaps anymore, to check your car enter your car chassis number into realoem.com and check your specification, also 6 cylinder N57 diesel engines have a flap control but this is an inline system and not a swirl flap system..
Bron:
http://www.bmwforums.info/general-guide ... flaps.html
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
Re: vlinderkleppen diesel
Zoals eerder gezegd,
Alle E60/61 6cyl diesels hebben de vlinderkleppen BEHALVE de 525d (3L) LCI
Alle E60/61 6cyl diesels hebben de vlinderkleppen BEHALVE de 525d (3L) LCI
525d E61 2007 pre-LCI
Re: vlinderkleppen diesel
Er zit inderdaad verschil in de kleppen. De eerste uitvoeringen zijn van plastiek of zo. Vanaf de FL E46 modellen zijn ze van metaal geworden, zodat ze minder snel afbreken.
Ik heb ze zelf verwijderd in onze E47 FL. Ze waren na 2 ton nog vrij schoon. Ik heb de blanking plates gebruikt, maar dat is helemaal niet nodig. Je kan beter de flaps eraf schroeven en dan het voetje terug plaatsen. Zelfde als de plates gebruiken.
Dan kan je die 25 of 30e voor de plates beter gebruiken om een nieuwe carterventilatie te kopen.
Overigens prima zelf te doen. Gewoon de tijd nemen en goed kijken wat je los maakt desnoods af en toe een foto maken met je telefoon. Meeste tijd zit hem in al die *@#%*@^# boutjes
Oohh als ze ze toch gaat of laat verwijderen. Reinig ook je spruitstuk meteen.
Ik heb ze zelf verwijderd in onze E47 FL. Ze waren na 2 ton nog vrij schoon. Ik heb de blanking plates gebruikt, maar dat is helemaal niet nodig. Je kan beter de flaps eraf schroeven en dan het voetje terug plaatsen. Zelfde als de plates gebruiken.
Dan kan je die 25 of 30e voor de plates beter gebruiken om een nieuwe carterventilatie te kopen.
Overigens prima zelf te doen. Gewoon de tijd nemen en goed kijken wat je los maakt desnoods af en toe een foto maken met je telefoon. Meeste tijd zit hem in al die *@#%*@^# boutjes
Oohh als ze ze toch gaat of laat verwijderen. Reinig ook je spruitstuk meteen.