E61 535d kleine problemen
Re: E61 535d kleine problemen
Denk inderdaad dat je het in die richting moet zoeken, ik heb er niet veel verstand van maar lijkt me wel het meest logische en zou het wel kunnen verklaren volgens mij.
Ik zou hem eens uitlezen met een goed uitlezer. Maw een BMW uitlezer. Die algemene uitlezers zijn correct of geven niet alle foutcodes weer.
525d E61 2007 pre-LCI
- PaulHeynen
- Contacteer:
Dit is uitgelezen met ISTA/D (Rheingold). Ik dacht dat die niet algemeen is.
Volgens mij je "gasklep" die niet lekker werkt.
Gasklep zit op de diesel om twee redenen
- zorgen voor het chique afslaan van je motor
- zorgen voor een goede stroming van je EGR uitlaatgassen naar je inlaat.
Waarschijnlijk hoor je met draaiende motor de gasklep ook raar zoemen (wel even je afdekkap eraf halen)
Als dat zo is vrees ik dat ie defect is. Rheingold is BmW software dus 'beter' is er niet
Gasklep zit op de diesel om twee redenen
- zorgen voor het chique afslaan van je motor
- zorgen voor een goede stroming van je EGR uitlaatgassen naar je inlaat.
Waarschijnlijk hoor je met draaiende motor de gasklep ook raar zoemen (wel even je afdekkap eraf halen)
Als dat zo is vrees ik dat ie defect is. Rheingold is BmW software dus 'beter' is er niet
Gasklep bij diesel noemen ze ook wel smoorklep. Ik had 'm ook stuk een tijdje geleden. Ik had ook last van hikjes en bij lage snelheid en lage toeren zelfs helemaal wegvallen van de motor bij het gasgeven.
"Gelukkig" ging de smoorklep zo ver stuk dattie echt begon te ratelen, dus de diagnose was binnen een seconde gesteld. Kosten ongeveer 350 euro. Ongeveer 10 minuten werk om te vervangen.
"Gelukkig" ging de smoorklep zo ver stuk dattie echt begon te ratelen, dus de diagnose was binnen een seconde gesteld. Kosten ongeveer 350 euro. Ongeveer 10 minuten werk om te vervangen.
Showroom:
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
- PaulHeynen
- Contacteer:
Foutmeldingen gereset, stukje rijden, uitlezen.

Gasklep/smoorklep dus ☹

Gasklep/smoorklep dus ☹
- PaulHeynen
- Contacteer:
Gasklephuis vervangen. De oude was (niet een beetje) kapot.
Opvallende verschillen:
- Het gehik is weg.
- Stationair iets meer rust
- Minder abrupte stop bij uitschakelen.
- Geen gebrom meer rond de 2000 toeren.
- Iets meer aktie in de lagere toerentallen.
En 1 vreemde: De automaat schakelt eerder op.
Opvallende verschillen:
- Het gehik is weg.
- Stationair iets meer rust
- Minder abrupte stop bij uitschakelen.
- Geen gebrom meer rond de 2000 toeren.
- Iets meer aktie in de lagere toerentallen.
En 1 vreemde: De automaat schakelt eerder op.
Mooi, goed om te horen. 

- PaulHeynen
- Contacteer:
4A07 DDE: Alternator blijft helaas terugkomen. Voor de testprocedure heb ik een voltmeter nodig, die ik niet heb. Voor zover ik kan beoordelen geen verlaagde spanning (via geheim menu) en al lang geen meldingen meer m.b.t de accu (reeds vervangen).
Iemand een idee in welke hoek ik moet zoeken?
Ik vermoed dat de MULF ook einde oefening is. Wanneer ik word gebeld, stopt de computer ermee (muziek stopt, scherm blijft aan bij uitschakelen auto, alleen te verhelpen met reset).
Iemand een idee in welke hoek ik moet zoeken?
Ik vermoed dat de MULF ook einde oefening is. Wanneer ik word gebeld, stopt de computer ermee (muziek stopt, scherm blijft aan bij uitschakelen auto, alleen te verhelpen met reset).
- Johnny530d
Degids schreef:Gasklep bij diesel noemen ze ook wel smoorklep. Ik had 'm ook stuk een tijdje geleden. Ik had ook last van hikjes en bij lage snelheid en lage toeren zelfs helemaal wegvallen van de motor bij het gasgeven.
Bij welke KM stand gebeurde dit? En 350 EU voor 10 min werk? Wat kost dat onderdeel wel niet dat?
- PaulHeynen
- Contacteer:
Geen idee hoe dat bij DeGids was, maar in mijn geval bij 388.784 km en een onderdeel van 239,- euro.
- Johnny530d
zit dus vooral in het onderdeel :-) Ik sta nu op 256k dus zou nog even door moeten kunnen :-)PaulHeynen schreef:Geen idee hoe dat bij DeGids was, maar in mijn geval bij 388.784 km en een onderdeel van 239,- euro.
- BMW_Mischa
Bij mij was hij kapot toen ik de 520D kocht met 250dKm. Dus reken jezelf niet rijk. Vervangen kan je makkelijk zelf (bouten zitten wel een beetje lastig).
Foutmelding zie je alleen bij het uitlezen. Maar je kan het makkelijk controleren. Even de motorafdekking er af zodat je de veer kan zien van je smoorklep. Motor laten lopen en kijken of je de klep (aan de buitenkant zie je dus de veer die er aan vast zit) beweegt bij het uitzetten van de motor. (Je hebt dus even een 2de persoon nodig hiervoor
) De smoorklep schijnt trouwens ook te moeten werken voor het regenereren van je roetfilter.
Foutmelding zie je alleen bij het uitlezen. Maar je kan het makkelijk controleren. Even de motorafdekking er af zodat je de veer kan zien van je smoorklep. Motor laten lopen en kijken of je de klep (aan de buitenkant zie je dus de veer die er aan vast zit) beweegt bij het uitzetten van de motor. (Je hebt dus even een 2de persoon nodig hiervoor

E30 325i Cabrio ('87) R.I.P.
E36 316i LPI sedan ('97) Verkocht
E46 320D sedan ('01) Verkocht
E36 325i Cabrio ('94) Verkocht
E61 520D ('07) Verkocht
F20 116D ('13) Verkocht
F31 320D ('13)
Mijn km-stand was zo rond de 240.000 km. Maar ik denk dat de smoorklep al eerder slecht is begonnen te worden.
Showroom:
- Johnny530d
Ok, toch maar preventief nakijken dan! Dank voor de tip.