Pagina 9 van 10
Re: Simon - E46 320i 2004
Geplaatst: 11 jun 2023, 11:49
door Edward
Nulkommavierbar schreef: ↑09 jun 2023, 15:18
Nu met nieuwe BMW-naafkappen én M-stickertjes.
Moet je het M-stickertje wel goed oriënteren
Nulkommavierbar schreef: ↑09 jun 2023, 15:18
Conclusie: naast het hebben van rechte wielen is de juiste ET-waarde, én de juiste J (Joule)-waarde belangrijker dan ik dacht bij het verkrijgen van een goed-sturende en goed sporende auto.
ET verschil maakt (binnen de perken) niet eens zoveel uit, als je maar zorgt dat de wielen en banden binnen/gelijk aan de wielkast blijven. Een goede uitlijning is veel belangrijker. Ik ben bij diverse uitlijners geweest... velen pochen de beste te zijn, maar na een rit van 500km totaal richting Dokkum heb ik pas echt een goed sturende auto gekregen. Na het monteren van M3-draagarmen onder mijn E90 met Bilstein B12 Sportline bleef de auto zoekerig. De ene stelde 'm zo af dat het sturen te zwaar ging, erg direct (heerlijk) maar zenuwachtig. De volgende stelde het allemaal weer te licht af... uiteindelijk heeft
Lammert van der Meulen in Dokkum het helemaal voor elkaar gekregen. Snaarstrak!
En de J bij velgen heeft niets met de eenheid voor energie te maken, maar met de vorm van het velgbed. Voor personenauto's wordt B en J gebruikt. Net als bij snelheidsmarkeringen is het gewoon een letter zonder een daaraan gerelateerd woord.
Re: Simon - E46 320i 2004
Geplaatst: 11 jun 2023, 18:14
door Nulkommavierbar
Ik snap wat je zegt maar onderschat de ET-waarde niet van een velg. Ieder model heeft daar een voorgeschreven richtlijn voor. Het heeft te maken met de afstand van het hart van de velg naar de naaf. En geloof me, die is heel belangrijk als het gaat om wél of geen spoorvormingsgevoeligheid. En wat bedoel je met J en B? J is gewoon een maat (Joule) die de breedte van het velgbed in inches aangeeft. Graag hier een uitleg op, want die volg ik niet helemaal. Een goede uitlijner is top, maar alleen als de basis goed is. Ik kom qua uitlijnen al 6 jaar bij Lammert en weet wat dit doet ;-)
Re: Simon - E46 320i 2004
Geplaatst: 11 jun 2023, 21:31
door Edward
Joule ->
https://nl.wikipedia.org/wiki/Joule
Joule heeft niets met de breedte van een velg te maken. J (enkel de letter!) is de breedte van een velgbed. J staat niet voor Joule bij velgen, want de eenheid van energie heeft niets met de breedte van een velg te maken. Dat zei ik al. Joule staat niet gelijk aan een inch. Dat de breedte van een velg in inches wordt weergegeven klopt, dat betwist ik dan ook niet. Leuk dat je zoveel info opgezocht hebt, maar niet alles klopt. En wat betreft ET getal? Ik zeg ook "binnen de perken". Als je origineel ET34 hebt, kan je daar gerust ±5mm van afwijken. Sterker nog, met spacers wijk je er nog veel meer van af. Maar goed, mij hoef je niets uit te leggen.
Re: Simon - E46 320i 2004
Geplaatst: 12 jun 2023, 06:38
door BMW325tI
Achja wie wil mooi zijn moet pijn lijden.
Mijn broer heeft verkeerde velgen en nog eens spacers, super mooi.
Rijdt voor geen meter en bandenslijtage heel snel.
Idd Lammert kan geen wonderen verrichten zonder gedoe basis.
Hij is wel secuur
Re: Simon - E46 320i 2004
Geplaatst: 12 jun 2023, 08:50
door Nulkommavierbar
Edward schreef: ↑11 jun 2023, 21:31
Joule ->
https://nl.wikipedia.org/wiki/Joule
Joule heeft niets met de breedte van een velg te maken. J (enkel de letter!) is de breedte van een velgbed. J staat niet voor Joule bij velgen, want de eenheid van energie heeft niets met de breedte van een velg te maken. Dat zei ik al. Joule staat niet gelijk aan een inch. Dat de breedte van een velg in inches wordt weergegeven klopt, dat betwist ik dan ook niet. Leuk dat je zoveel info opgezocht hebt, maar niet alles klopt. En wat betreft ET getal? Ik zeg ook "binnen de perken". Als je origineel ET34 hebt, kan je daar gerust ±5mm van afwijken. Sterker nog, met spacers wijk je er nog veel meer van af. Maar goed, mij hoef je niets uit te leggen.
Thanks Edward, nu volg ik hem wél. Iets als klok horen luiden en klepel…. Maar goed dat je het rechtzet, een forum moet wel juiste info bieden, anders werkt het juist de verkeerde kant op. Dat Joule voor energie staat wist ik, maar ik bedacht me mogelijk ook voor iets anders wat wel vaker gebeurt met waarden (bijvoorbeeld ‘ton’ 1000kg/100.000 euro). Ik las dit dus foutief op een VW-forum.
En B en J waarde bestaat dus beide (vorm van het velgbed/kraag van de velg) dus dank voor je toelichting.
Na 180.000 km en vier setjes velgen verder (zowel breedset/replica’s/OE in 16” en 18”) vind ik het in ieder geval een verademing om een goede, passende set gevonden te hebben. Mocht tijd worden…:-)
Hier een van mijn ervaringen bij Lammert, echt topkerel inderdaad:
Re: Simon - E46 320i 2004
Geplaatst: 13 jun 2023, 19:51
door Nulkommavierbar
Vanavond bezig geweest met het deurslot links.
Ik kreeg met de sleutel handmatig de auto niet meer open.
Een inwendig onderdeeltje was afgebroken:
Revisiesetje van Offenga bood uitkomst:
De truck met de ‘balpen houdt het veertje op druk’ werkt prima. Nu werkt alles weer
Re: Simon - E46 320i 2004
Geplaatst: 17 jul 2023, 15:04
door Nulkommavierbar
Ondertussen weer wat gewerkt aan de bimmer. Door zaken die voorgaan lukte het niet om het telkens te posten, dus hier een reeks aan acties :-)
Re: Simon - E46 320i 2004
Geplaatst: 17 jul 2023, 15:07
door Nulkommavierbar
Nadat ik een brief van de RDW kreeg, toch maar eens voor de terugroepactie gegaan: de airbag moest vervangen worden in het stuur.
Heb er wel een mooi nieuw stukje stuur met glimmend logo voor terug gekregen, dus helemaal prima:
Re: Simon - E46 320i 2004
Geplaatst: 17 jul 2023, 15:11
door Nulkommavierbar
Ondertussen een mooie kilometerstand bereikt:
Re: Simon - E46 320i 2004
Geplaatst: 17 jul 2023, 15:21
door Nulkommavierbar
Ik zag dat de schokdemper rechtsvóór wat begon te zweten. Niks ernstigs, maar voor de APK kan dit een dingetje worden. En laat die APK nou bijna in het verschiet liggen.
Aangezien mijn setje Bilstein B12 Pro-Kit er alweer een paar jaar onder zit en rond de 170.000 kilometers achter de knopen heeft, is misschien gehele vervanging geen overbodige luxe. Tóch moet ik zeggen dat alles nog heel fris en stevig aanvoelde.
Ik heb besloten om alles maar direct compleet aan te pakken. Stofhoezen, bumpstops, veerpootlagers, pakkingen, schroeven, rubber pads: meteen alles maar meegenomen:
Re: Simon - E46 320i 2004
Geplaatst: 17 jul 2023, 15:29
door Nulkommavierbar
Voor de achteras wilde ik altijd de kont al iets omhoog krijgen. Slechts een centimeter. Na wat speurwerk blijkt dus dat er allerlei verschillende rubber pads voor bovenop de achterveer door BMW worden aangeboden. De standaard is 5mm dikte. En zo gaat het via allerlei maten door tot 21mm. Dat laatste heet officieel het ‘Slechtwegepakket’ bij BMW. Vanaf 5 mm heb ik eerst de 10mm geprobeerd. Na montage vond ik die nog iets te laag. Daarna toch maar voor de 21,5 mm gegaan en deze zat er lekker op! Een ‘stance’ die ervoor zorgt de voorkant én achterkant even laag staan, wat voor het oog, maar ook het sturen een verbetering bleek (minder onderstuur). Wel is de achteras een tikkie (lees: ietsiepietsie) comfortabeler geworden, maar dat is slechts merkbaar voor iemand als mij als muggenzifter ;-)
Met twee kinderen, een lpg ringtank én bagage op vakantie in Italië zal dit vast voordelig uitpakken hoop ik…
Voor diegenen die geïnteresseerd zijn in de mogelijkheden van ophoging van de kont op subtiele wijze, hierbij de BMW-nummers:
Re: Simon - E46 320i 2004
Geplaatst: 17 jul 2023, 15:35
door Nulkommavierbar
Re: Simon - E46 320i 2004
Geplaatst: 17 jul 2023, 15:38
door Nulkommavierbar
Re: Simon - E46 320i 2004
Geplaatst: 17 jul 2023, 15:42
door Nulkommavierbar
Daarna werd het tijd voor een paar nieuwe stickers:
De sticker van de bandenspanning was een beetje verweerd. Het oog wil ook wat ;-)
Nu we toch met stickers bezig zijn: upgrade van de Zwitserland sticker…
Re: Simon - E46 320i 2004
Geplaatst: 17 jul 2023, 15:53
door Nulkommavierbar
Nu ik tóch onder de auto lag (schokdempers) werd het eens tijd om de guibo te vervangen. Dit is een soort hardy-schijf die de stuurinrichting overbrengt. Ik had dit onderdeel al drie jaar op de plank liggen maar het kwam er niet van. Nu even doorgepakt en ik moet zeggen: wát een verschil. Het kleine stukje speling in het stuur is helemaal weg. Rechtdoor rijdt het weer strak versus ‘nerveus’. Bovendien is het een kleine ingreep (even de bracket plate weghalen met 8 stuks 16mm bouten) en dan heb je ook wat! Dit had ik eerder moeten doen:-)
De torx schroeven kwamen makkelijk los. En als je het contact op standje 1 zet, kun je makkelijk de as draaien met je hand, zodat je prima bij de bouten kunt komen.
Hier de oude:
En hier de nieuwe:
Deze upgrade kan ik iedere e46-rijder aanbevelen.
Prijs: 68,00 euro + 3,20 euro voor de Torx schroeven, BMW nummers 3230 1094 703 en 3230 6778 609.