Zo na enkele maanden stilte, hierbij weer een update. Eind vorig jaar heb ik een lease-auto tot mijn beschikking gekregen via het werk en kwam ik voor de vraag te staan wat te doen met mijn eigen auto. Mijn eigen auto en tevens mijn eerste auto: de 328ci die ik vanaf medio 2008 in bezit heb en waarmee ik het nodige heb meegemaakt. Waarmee ik van de wadden-eilanden tot aan Spanje en van Zeeland tot aan Italië ben geweest en die me nooit in de steek heeft gelaten. Daarmee niet gezegd hebbende dat ik er weinig onkosten aan heb gehad, want het tegendeel is waar. De auto had inmiddels ca. 280.000km op de teller en had nodig aandacht nodig.
Ik heb er niet lang over na hoeven denken om tot het besluit te komen de auto te behouden. Als onderdeel van mijn besluit dwong ik mezelf wel de auto te gaan koesteren. Hij moest opgeknapt worden en zou voortaan alleen nog in de zomermaanden op de weg komen. In de wintermaanden zou hij netjes droog worden weggezet. Zo gezegd, zo gedaan...
Inmiddels zijn we enkele maanden verder en heeft de auto een ware metamorfose ondergaan. Eerst is vlak voor de zomer de cardan-as gereviseerd. Daar zat een vervelende trilling in, die waarschijnlijk werd veroorzaakt door een versleten kruiskoppeling. Daarnaast was ook het hanglager aan vervanging toe. Hoewel we bij deze reparatie nog tegen de nodige problemen zijn aangelopen, is het uiteindelijk (net op tijd) goed gekomen...
Net op tijd, omdat mijn beste vriend de coupé in zijn zomervakantie mee zou nemen naar Kosovo. Mijn vriend komt van origine uit Kosovo en is met de oorlog eind jaren negentig gevlucht. Hij gaat iedere zomer nog terug naar zijn familie. De buurman van zijn ouders heeft een professionele autospuiterij. Veel Kosovaren die tegenwoordig elders in Europa leven, komen in de zomer naar hem toe om de auto te laten spuiten. Uiteraard voor een fractie van de kosten, wanneer je het vergelijkt met Nederland. Mijn auto was ook nodig aan de beurt. Zoals ik eerder aangaf had hij de nodige roest (spatschermen, wielkasten, motorkap) en een scheur in de achterbumper. Dit alles is hard aangepakt en netjes weggewerkt en daarna is de auto compleet overgespoten in de originele kleur (Cosmosschwarz metallic). Daarbij heb ik meteen de stootstrips (aan de zijkanten) en de deurklinken laten spuiten. Origineel zijn die chroom, wat onderdeel is van het chrome-line pakket. Hoewel dat bij die auto hoort en dus origineel is, vond ik het mooier om die onderdelen in het zwart mee te laten spuiten. De omlijsting van de zijruiten is wel nog in het chroom.
De betreffende chrome-line onderdelen wilde ik bewaren, zodat ik deze later (eventueel) nog eens terug kan plaatsen. Dat betekende wel dat ik andere stootstrips en klinken moest bestellen. Via realoem.com kon ik de juiste onderdelen uitzoeken (ongespoten, in de grondverf) en die heb ik vervolgens besteld bij de dealer. Dat zou moeten passen, zou je zeggen. Uiteindelijk bleek dat voor de deurklinken niet het geval te zijn. Kennelijk is er een verschil tussen deurklinken van vóór medio 2000 en ná medio 2000. Hoewel mijn auto van juli/augustus 1999 is, bleken de klinken van vóór medio 2000 niet de juiste te zijn. Om onverklaarbare redenen zitten op mijn auto deurklinken van ná medio 2000. Dit betekent dat mijn auto op dit moment nog de chromeline-klinken heeft. Deze winter gaat mijn vriend (met het vliegtuig) weer op bezoek in Kosovo en neemt hij de juiste klinken mee, zodat die ook nog in cosmoszwart kunnen worden gespoten. Mocht er iemand zijn die interesse heeft in een setje nieuwe deurklinken, in cosmoszwart metallic (van vóór medio 2000), dan hoor ik het graag.
Na terugkomst van de auto uit Kosovo heb ik er echt nog een paar maanden van kunnen genieten. Met mooie (na)zomerse dagen ben ik er in de regio mee gaan toeren en in de tussentijd stond hij mooi droog, afgedekt met een autohoes. Toen het echt herfst werd is de auto geschorst en weer in de stalling verdwenen. Daar blijft hij staan tot het weer lente is, de nattigheid minder wordt en de pekel verdwenen is.
Voor dagelijks gebruik rijd ik tegenwoordig een 320i Touring (F31) en dat is een prima auto. Het échte autorijden is er alleen wel een beetje vanaf. Het is een genot om weer in de 328ci te stappen, met de prachtige 6-in-lijn sound. De beleving is ook heel anders, veel puurder. De E46 stuurt zwaarder, schakelt zwaarder, vraagt meer kracht bij gasgeven, etc. Voor mijn gevoel is de 328ci ook véél sneller, hoewel dat volgens de specificaties wel zou moeten meevallen. 184pk (320i F31) vs. 193 pk (328ci E46). Wel heb ik me onlangs laten vertellen dat de 328ci (M52B28TU) motor in de praktijk over (veel) meer vermogen beschikt dan officieel is opgegeven.
Omdat plaatjes veel meer zeggen dan woorden, plaats ik hierna enkele foto's van na de renovatie.
Nog enkele foto's van vóór de metamorfose
Foto's van tijdens de trip en de renovatie
Foto's van na de metamorfose