Pagina 9 van 9

Re: BMW 328ci 'de bimmer in Frankrijk en Spanje' pagina 6

Geplaatst: 23 jan 2011, 14:13
door Robbiegoal
Ik werk inderdaad op Flight Forum! Zie je goed!

Staan wel meer mooie auto's in de omgeving van het vliegveld. Die Z4M en en 335i cabrio ken ik ja. Stonden altijd als je meteen de parkeerplaats op rijdt, niet!? Vond dat die 335i niet zo'n hele mooie velgen had. Die Z4M is wel heel vet! Flight Forum 882 staat sinds kort leeg ja, zonde.

Re: BMW 328ci 'de bimmer in Frankrijk en Spanje' pagina 6

Geplaatst: 23 jan 2011, 14:20
door j0eyv
Klopt! dat zijn ze inderdaad. Ik heb daar 2.5 jaar gewerkt maar ben naar een ander bedrijf vertrokken. Die 335i heeft inderdaad mindere velgen. We hebben de eigenaar al vaak andere aangesmeerd maar dat lukte niet. Zelfs een rondje rijden mocht niet :(

Het erste was nog wel, dat hij de auto net 1 week had en al meteen schade. Jaloerse mensen hadden krassen erop gezet, een deuk erin getrapt en de emblemen gejat :s

Re: BMW 328ci 'de bimmer in Frankrijk en Spanje' pagina 6

Geplaatst: 23 jan 2011, 14:36
door Robbiegoal
Ja triest dat soort figuren. Mijn baas heeft sinds kort een 335d coupé en die heeft ook ineens een onverklaarbare kras op de zijkant x| ...

Re: BMW 328ci: de renovatie

Geplaatst: 15 mar 2015, 14:16
door Robbiegoal
Na enkele jaren weinig actief te zijn geweest op het BimmerPortal, is het tijd voor een update. De 328ci heeft inmiddels ca. 270.000km op de klok en is nog steeds in mijn bezit. Sinds oktober 2014 heb ik een andere dagelijkse auto (een degelijke F31 met viercilinder :| ) en staat de 328ci 'in de opslag'. Hij is geschorst.

Komende maanden gaan we veel (deels achterstallig) onderhoud doen en wordt de auto optisch weer tip-top in orde gemaakt. Dat is ook wel nodig, want hij heeft inmiddels de nodige 'plekjes':

- roest op motorkap (links en rechts boven de koplampen)
- roest in beide achterste wielkasten
- roest op rechter voorscherm
- scheur en krasjes in achterbumper (had ie al bij aanschaf)

Alle roest wordt professioneel weggewerkt en de auto wordt helemaal overgespoten in de originele kleur (cosmos zwart metallic). Ik heb daarbij besloten dat ik het huidige chromeline pakket (origineel af-fabriek) er af haal en de nieuwe deurklinken / stootstrips ook in cosmos zwart laat spuiten. De raamomlijsting blijft chrome. Hoewel het chromeline-pakket (klinken/stootstrips) bijzonder is en in principe ook wel bij de auto past, vind ik 'gewoon zwart' toch net iets mooier. Ik bewaar de onderdelen dus e.e.a. kan later altijd weer worden omgezet.

Ik ga jullie de komende tijd op de hoogte houden van de renovatie!

Re: BMW 328ci: de renovatie

Geplaatst: 15 mar 2015, 14:17
door Robbiegoal
Hier wat foto's van de huidige staat (helaas niet zo fraai):

Afbeelding
Afbeelding

Re: BMW 328ci: de renovatie

Geplaatst: 15 mar 2015, 17:39
door markkamphorst
Goed bezig, Robje!

Re: BMW 328ci: de renovatie

Geplaatst: 15 mar 2015, 20:11
door Garra432
Een vraagje tegenover dit type stuur.
Ik heb zelf een E46 328CI in het oog uit het jaar januari 2000. Echter heeft de E46 dit type stuur. Zijn deze uitwisselbaar met de huidige M stuur van de E46 2004?

Alvast bedankt voor het antwoorden

Re: BMW 328ci: de renovatie

Geplaatst: 15 mar 2015, 20:53
door Robbiegoal
Ik heb vaker gezien dat mensen bij een PFL (pre facelift) een stuur van een facelift model (bijv 2004) hadden geplaatst. Die sturen vind ik persoonlijk ook mooier. Het moet kunnen dus, maar ik houd het liever origineel.

Re: BMW 328ci: de renovatie

Geplaatst: 23 nov 2015, 22:37
door Robbiegoal
Zo na enkele maanden stilte, hierbij weer een update. Eind vorig jaar heb ik een lease-auto tot mijn beschikking gekregen via het werk en kwam ik voor de vraag te staan wat te doen met mijn eigen auto. Mijn eigen auto en tevens mijn eerste auto: de 328ci die ik vanaf medio 2008 in bezit heb en waarmee ik het nodige heb meegemaakt. Waarmee ik van de wadden-eilanden tot aan Spanje en van Zeeland tot aan Italië ben geweest en die me nooit in de steek heeft gelaten. Daarmee niet gezegd hebbende dat ik er weinig onkosten aan heb gehad, want het tegendeel is waar. De auto had inmiddels ca. 280.000km op de teller en had nodig aandacht nodig.

Ik heb er niet lang over na hoeven denken om tot het besluit te komen de auto te behouden. Als onderdeel van mijn besluit dwong ik mezelf wel de auto te gaan koesteren. Hij moest opgeknapt worden en zou voortaan alleen nog in de zomermaanden op de weg komen. In de wintermaanden zou hij netjes droog worden weggezet. Zo gezegd, zo gedaan...

Inmiddels zijn we enkele maanden verder en heeft de auto een ware metamorfose ondergaan. Eerst is vlak voor de zomer de cardan-as gereviseerd. Daar zat een vervelende trilling in, die waarschijnlijk werd veroorzaakt door een versleten kruiskoppeling. Daarnaast was ook het hanglager aan vervanging toe. Hoewel we bij deze reparatie nog tegen de nodige problemen zijn aangelopen, is het uiteindelijk (net op tijd) goed gekomen...

Net op tijd, omdat mijn beste vriend de coupé in zijn zomervakantie mee zou nemen naar Kosovo. Mijn vriend komt van origine uit Kosovo en is met de oorlog eind jaren negentig gevlucht. Hij gaat iedere zomer nog terug naar zijn familie. De buurman van zijn ouders heeft een professionele autospuiterij. Veel Kosovaren die tegenwoordig elders in Europa leven, komen in de zomer naar hem toe om de auto te laten spuiten. Uiteraard voor een fractie van de kosten, wanneer je het vergelijkt met Nederland. Mijn auto was ook nodig aan de beurt. Zoals ik eerder aangaf had hij de nodige roest (spatschermen, wielkasten, motorkap) en een scheur in de achterbumper. Dit alles is hard aangepakt en netjes weggewerkt en daarna is de auto compleet overgespoten in de originele kleur (Cosmosschwarz metallic). Daarbij heb ik meteen de stootstrips (aan de zijkanten) en de deurklinken laten spuiten. Origineel zijn die chroom, wat onderdeel is van het chrome-line pakket. Hoewel dat bij die auto hoort en dus origineel is, vond ik het mooier om die onderdelen in het zwart mee te laten spuiten. De omlijsting van de zijruiten is wel nog in het chroom.

De betreffende chrome-line onderdelen wilde ik bewaren, zodat ik deze later (eventueel) nog eens terug kan plaatsen. Dat betekende wel dat ik andere stootstrips en klinken moest bestellen. Via realoem.com kon ik de juiste onderdelen uitzoeken (ongespoten, in de grondverf) en die heb ik vervolgens besteld bij de dealer. Dat zou moeten passen, zou je zeggen. Uiteindelijk bleek dat voor de deurklinken niet het geval te zijn. Kennelijk is er een verschil tussen deurklinken van vóór medio 2000 en ná medio 2000. Hoewel mijn auto van juli/augustus 1999 is, bleken de klinken van vóór medio 2000 niet de juiste te zijn. Om onverklaarbare redenen zitten op mijn auto deurklinken van ná medio 2000. Dit betekent dat mijn auto op dit moment nog de chromeline-klinken heeft. Deze winter gaat mijn vriend (met het vliegtuig) weer op bezoek in Kosovo en neemt hij de juiste klinken mee, zodat die ook nog in cosmoszwart kunnen worden gespoten. Mocht er iemand zijn die interesse heeft in een setje nieuwe deurklinken, in cosmoszwart metallic (van vóór medio 2000), dan hoor ik het graag.

Na terugkomst van de auto uit Kosovo heb ik er echt nog een paar maanden van kunnen genieten. Met mooie (na)zomerse dagen ben ik er in de regio mee gaan toeren en in de tussentijd stond hij mooi droog, afgedekt met een autohoes. Toen het echt herfst werd is de auto geschorst en weer in de stalling verdwenen. Daar blijft hij staan tot het weer lente is, de nattigheid minder wordt en de pekel verdwenen is.

Voor dagelijks gebruik rijd ik tegenwoordig een 320i Touring (F31) en dat is een prima auto. Het échte autorijden is er alleen wel een beetje vanaf. Het is een genot om weer in de 328ci te stappen, met de prachtige 6-in-lijn sound. De beleving is ook heel anders, veel puurder. De E46 stuurt zwaarder, schakelt zwaarder, vraagt meer kracht bij gasgeven, etc. Voor mijn gevoel is de 328ci ook véél sneller, hoewel dat volgens de specificaties wel zou moeten meevallen. 184pk (320i F31) vs. 193 pk (328ci E46). Wel heb ik me onlangs laten vertellen dat de 328ci (M52B28TU) motor in de praktijk over (veel) meer vermogen beschikt dan officieel is opgegeven.

Omdat plaatjes veel meer zeggen dan woorden, plaats ik hierna enkele foto's van na de renovatie.

Nog enkele foto's van vóór de metamorfose
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's van tijdens de trip en de renovatie
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Foto's van na de metamorfose
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: BMW 328ci: de renovatie

Geplaatst: 24 nov 2015, 12:52
door Jan-Pieter
Wat een prachtige wagen! Echt heel mooi! En wat blijven die style 32 velgen er mooi onder staan!! :duimen:

Re: BMW 328ci: de renovatie

Geplaatst: 24 nov 2015, 16:33
door schaef
Die staat er weer keurig bij hoor, lekker onder de deken laten staan en van genieten als het mooi weer is.

Re: BMW 328Ci: een paar maanden daily driver

Geplaatst: 07 apr 2019, 21:45
door Robbiegoal
Weer een update van mijn kant. De afgelopen tijd ben ik druk bezig geweest de 328Ci weer klaar te maken voor de lente en zomer. Over twee weken moet mijn leaseauto (F31 320i Touring M-pakket 2014) eruit en wil ik enkele maanden in de E46 gaan rijden. Tot de herfst ongeveer, dan mag hij weer terug onder het deken, in de stalling :). Nadat ik er sinds 2014 maar een paar duizend kilometer mee gereden heb, mag hij nu weer een paar maanden als daily driver aan de slag en zal er ongeveer 10.000 km bij komen (km-stand nu: 291.000).

Wat hebben we er zoal aan gedaan de laatste tijd:

- schokdempers voor en achter vervangen, inclusief alle toebehoren (toplager, klein materiaal, etc.). Achter gekozen voor OEM, voor uiteindelijk voor SACHS (vond OEM toch wel erg gortig, en die zijn ook gewoon van SACHS, onduidelijk is wat er verschillend aan is).
- bougies vervangen
- schijfremmen en blokken vóór vervangen (OEM)

Wat moet er nog gebeuren om hem weer in 'topstaat' te krijgen?

- stuur vervangen (is doorgesleten bovenop, erg zonde en doet afbreuk aan de kwaliteit van de rest van de auto)
- pijltjesnavigatie vervangen door een ander exemplaar, omdat cassette het niet doet. Of eventueel revisie. Ik wil hem origineel houden en alles moet werken, vandaar.
- hoedenplank weer zwart / antraciet spuiten, is nu blauw/paars door de zon (twijfel nog over deze mod, weet niet of dat mooi gaat worden)
- brandstoffilter vervangen
- olie verversen + filter
- airco ventielen en paar rubbers vervangen (hopelijk is lekkage dan verholpen, anders verder zoeken) en laten bijvullen
- APK
- voorbanden vervangen (Michelin Pilotsport 4 waarschijnlijk, nu ligt er nog PS2 op)

De komende tijd dus echt weer even 'oldschool' genieten van mijn E46. Tegen de tijd dat het herfst wordt wil ik privé een BMW 5 Touring aanschaffen (vergoeding autokosten i.p.v. lease), waarschijnlijk een mooie 530d of 535d uit 2012 ongeveer. Of misschien toch weer lease (dan wachten op de nieuwe 3 Touring, die komt in november).

Foto van de werkzaamheden:

Afbeelding

Vandaag even een ritje gemaakt, bijgevoegd wat foto's.

Afbeelding
Afbeelding

Re: BMW 328ci: de renovatie

Geplaatst: 07 apr 2019, 22:07
door Robin
Zo, dat zijn weer wat leuke updates, die ga je wel merken. Ben overigens erg fan van je velgen, staan perfect onder deze auto.