Een short review van het nieuwe spruitstuk. Het zit er inmiddels 3 dagen onder en heb er vervolgens 300km mee gereden, maar nog geen idee hoe de uitlaat zal klinken na een tijd ingebrand te zijn. Momenteel denk ik dat mensen vooral benieuwd zijn naar het geluid en misschien met name van binnen. Ik moet zeggen dat ik zelf natuurlijk al sowieso een luidere uitlaat gewend was, doordat ik twee middendempers verwijderd had, maar ik kon nog herinneren dat ik het toen erg luid vond, dus ik kan mij voorstellen dat andere mensen de uitlaat relatief luider vinden of zelfs storend. Ik ben het echter gewend en stoor ik mij er ook niet aan. Het klinkt wel beduidend sportiever dan toen ik alleen midpipes verwijderd had.
Cruisesnelheden
Bij cruisesnelheden ga ik er van uit dat ik hem altijd in zijn 5 rijdt, behalve bij 60km/u, die rijdt ik meestal in zijn 4
- Bij 60 in zijn 4 is de auto redelijk stil, wel duidelijk een sportievere uitlaat.
- Bij 80 (2000rpm) bromt de auto iets onder last, bij normaal vlakke weg is hij gewoon stil. Als je het storend vind is het op te lossen om in zijn 4 in plaats van 5 te rijden. Ik stoor mij er niet aan als ik alleen ben.
- Bij 90-100 (2500rpm) is de auto nagenoeg stil, vergelijkbaar met origineel.
- Bij 120 (2950rpm) is de auto nagenoeg stil, onder vollast maakt hij op dat punt een switch, vanaf 3100 toeren wordt de uitlaat bij gas duidelijk hoorbaar.
- Bij 130+ (3100rpm) kan je nog steeds goed lange afstanden afleggen zonder dat de auto storend wordt.
- Boven 140 duidelijk luider dan origineel, niet mijn voorkeur om op te cruisen.
Voor mij gevoel cruist hij het lekkerst op 120 en 130km/u. Ik moet wel zeggen dat mijn verbruiksmeter vaak bij 120 al 9 tot 10l/100km aanwijst. Dat is precies het punt dat de uitlaat iets meer geluid begint te maken (onder last dus). Ik denk dat met een VANOS revisie, het blok een stuk minder in dit gebied zit en daardoor nog net iets stiller wordt. Tevens hoor ik vaker dat de set problemen met de O2 sensoren veroorzaakt op cruisecontrol, echter heb ik inmiddels 250km op de CC gereden en heb ik geen motorlampje branden.
Vooralsnog geen voelbaar powerverschil, maar daar deed ik het ook niet voor. Misschien dat ik hem na een oliewissel en VANOS revisie eens een keer op de dyno gooi, al is het maar om de overgebleven paardjes te meten
Any questions? Feel free to ask