Okay. Het bevalt.
Heb nu een 3 daags tripje naar Berlijn met Yankee en anderen van het z3forum gedaan en een 2 weekse vakantie naar de pyreneen. Berlijn was alleen in de auto en eerst tot Arnhem de zuinigheidstroffee proberen te winnen door op de cc met 120-130 vanuit het westen aan te komen rijden. Bij amersfoort had ik 100km gereden en kon ik nog 1150 km volgens de actieradius
In D eerst een stuk 160 gereden met als gevolg ~6 liter/100 km. Precies wat ik wilde. Ook op cruissnelheid blijft hij nu zuinig. Dit werkt ongeveer tot 190kmh (7.5l/100km). Ook op vakantie met volle bepakking 160-170 door frankrijk was ongeveer 6.5/100 km.
Tijdens de berlijn rit ook de minder relevante top bekeken. Voorheen stopte het bij 235 op de teller. Nu liep hij erg soepel door tot 265 op de teller tegen een behoorlijke wind in. Tussensprintjes gaan erg lekker op snelheid. Van 160 naar 250 kan ik gewoon mee met de z3 m en z4 met 265 pk. De emmetjes gaan waarschijnlijk fractioneel sneller op deze sprintjes. Boven de 200 wordt de slechte aerodynamica van een touring wel merkbaar bij het verbruik. Die gaat dan wel vlug naar de 10-12 liter/100km.
Dan de tussensprintjes onder de 100. Eigenlijk het tweede criterium van belang voor mij. Ik moet zeggen dat dit heel snel gaat, maar zonder drama. Misschien de xdrive of de lineaire opbouw, maar ik vind het niet dramatisch verschillen met vroeger.
Conclusie: heel leuk om te doen, maar bij een volgende hoeft het niet per se. Die 850 euro incl die ik betaald heb ( beetje afdingen) verdien ik er nooit mee terug en het enige wat ik dus overhoudt is een ( voor mij wel belangrijke) grotere actieradius op vakantie.
Disclaimer: ook al vind ik de 530xd erg leuk rijden, het wordt de volgende waarschijnlijk toch weer een benzine. Dat zal de 535i worden of de nieuwe 528i 4-cilinder turbo.