Pagina 10 van 42
Re: E61 535D van Z3MRunner
Geplaatst: 06 mar 2011, 08:47
door z3mrunner
Waar ze voor nodig zijn kun je het best hier lezen:
http://www.swirlflaps.co.uk/what-are-swirl-flaps.html
of nog meer:
http://www.bmwportal.nl/e60-e61-algemee ... 12141.html
Er zitten dus zes van die swirl flaps in elk lucht inlaatkanaal.
Het doel van het klepje is bij een laag toerental (bijvoorbeeld stationair lopen) een werveling tot stand te brengen waardoor er e.e.a. beter kan verbranden en het milieu minder belast wordt.
Als je gas geeft, gaan ze open en zitten ze eigenlijk in de weg omdat ze in het toevoerkanaal van je inkomende luchtstroom zitten.
In de praktijk blijken de klepjes al een aantal keren te zijn afgebroken met als gevolg dat je een nieuwe motor kunt kopen omdat ze in je blok terecht komen of bijvoorbeeld je klep blokeren bij het dicht gaan en de rest van je motor lekker door draait.
BMW is hier niet echt open en en heeft wel een verbeterde versie klepjes uitgebracht.
Ook van die nieuwe versie zijn er echter al een aantal toch afgebroken.
Je kunt de klepjes met as verwijderen en het openstaande gat van het asje dicht maken. Dat gaat goed. In het topic lees je wie dat hier al gedaan heeft.
Je kan ook die hele swirl flap unit er uit halen en vervangen door het plaatje dat ik gekocht heb.
Ik heb dit gedaan gedaan omdat ik dat technisch mooier vind en omdat ik ze eventueel terug kan plaatsen bij verkoop van de auto. Origineel verkoopt immers altijd het best.
Qua performance blijkt het niets uit te maken en bij APK roetmetingen zijn er ook geen problemen.
Sommige mensen claimen eerder performande verbetering omdat ze bij volgas niet in de weg zitten. Je zult ook op foto's zien, als je googeled, dat die dingen enorm aankoeken.
Er is natuurlijk een kleine kans dat het gebeurt maar ik kan me zelf geen nieuwe motor permitteren bij schade en ga met deze kleine ingreep voor safe.
Re: E61 535D van Z3MRunner
Geplaatst: 06 mar 2011, 08:56
door suyker
ik begreep dat je die plaatjes eraf kan halen en de rest terug kon zetten. Dus eigenlijk wat jij gekocht hebt.
Re: E61 535D van Z3MRunner
Geplaatst: 06 mar 2011, 09:08
door z3mrunner
Waarschijnlijk bedoel je alleen het verwijderen van het platte plaatje en laat je het asje in de unit (en inlaatkanaal) zitten.
De kans is dan inderdaad al een stuk kleiner.
Ik heb alleen ook plaatjes op het internet gezien waarbij het gehele asje (met plaatje) was afgebroken.
Ik kies er dus voor om ook dit asje te vewijderen zoals meestal gedaan wordt en ook BjonC dit gedaan heeft.
Dan blijft er een gaatje van het asje open wat je kunt dichten volgens de BjornC methode (proofen technology
)
Of hele unit vervangen door mijn plaatje. Er zijn dus drie varianten.
Re: E61 535D van Z3MRunner
Geplaatst: 06 mar 2011, 11:34
door bjornc
z3mrunner schreef:Je kan ook die hele swirl flap unit er uit halen en vervangen door het plaatje dat ik gekocht heb.
Ik heb dit gedaan gedaan omdat ik dat technisch mooier vind en omdat ik ze eventueel terug kan plaatsen bij verkoop van de auto. Origineel verkoopt immers altijd het best.
Naja, knappe vent(of vrouw) die dat kan zien bij de koop.
Maar snap wel dat je het voor jezelf zo wilt oplossen.
Re: E61 535D van Z3MRunner
Geplaatst: 06 mar 2011, 20:51
door Frank535
Hi z3mrunner, ik dacht dat jij je Touring een stukje lager wilde zetten door verlagingsveren vooraan en dan een truuk met 4 kogelgewrichten bij de achterwielen om de sensoren lager te zetten ? Ik dacht altijd dat de Touring zichzelf horizontaal stelt d.m.v. de luchtcompressor / luchtvering, dus heb ik gisteren nog eens aan Nick gevraagd hoe dat zit.
Elke keer dat je de auto start, doet de auto een controle waarbij de rijhoogte achter wordt afgestemd op de rijhoogte voor, m.a.w. hij zet de auto horizontaal m.b.v. de ingebouwde luchtcompressor. Daarom kun je een Touring nokvol laden en zal hij toch niet laag in de veren hangen (wat een Sedan wel zal hebben). Wat ik al eerder in BMW bladen heb gelezen werd door Nick bevestigd; je hoeft een Touring alleen vooraan te verlagen en achter past hij vanzelf de verlaagde rijhoogte aan.
Als je extreem wilt verlagen wordt het een ander verhaal, maar dat speelt hier niet.
Het aanpassen van de sensoren door de truuk met een stuk draadeind en 4 kogelgewrichten wordt afgeraden omdat je de sensoren gaat foppen - terwijl dat niet nodig is. Het risico ervan is dat je bij een zware belading van de auto met gefopte sensoren een foutmelding creeërt waarna de auto in noodloop gaat; de vering zakt dan helemaal in en hangt bij brede banden letterlijk op de wielen. Kortom, je kunt geen meter meer rijden.
Nog een tip van Nick; nooit een Touring gaan volladen met draaiende motor. Dan kan de auto geen nulmeting doen vanaf opstarten en gaat de auto in noodloop als hij zwaar beladen is (4-5 personen plus max. bagage) en sta je met een ingezakte achterkant na de eerstvolgende keer uit- en aanzetten van de auto !
Je moet het maar net weten ..
Re: E61 535D van Z3MRunner
Geplaatst: 06 mar 2011, 23:03
door z3mrunner
Wow, Frank. dat is nog eens nuttige info. Ik vond de kogeltruck al een beetje eng. Maar zo wordt het wel heel eenvoudig.
Een tikkeltje lager is wel mooi maar ik moet er geen last mee hebben met de dagelijkse ritjes. Bedankt voor deze info man. Echt top
Re: E61 535D van Z3MRunner
Geplaatst: 07 mar 2011, 10:43
door Frank535
Graag gedaan - omdat ik er zelf ook Eibach veren onder wil zetten, wilde ik toch weten hoe het precies zit.
Vandaag maar eens die dingen bestellen met 10% BMW Portal korting.
Dan kunnen ze die monteren als de 19 inchers er ook onder gaan.
Heb jij al leuke wieltjes voor je Beemer ? Ik ken iemand die 2 maal een 19 inch breedset te koop heeft (gebruikt).
De ene set is style 172 (met stoeprandschade) en de andere is een BMW Performance set (nieuw) - zie foto's.
Ik verdien er niks mee - het is maar ter info !
voorbeeldfoto style 172:
de BMW Performance velgen:
Re: E61 535D van Z3MRunner
Geplaatst: 07 mar 2011, 11:28
door z3mrunner
Thnks. Ik krijg morgen avond ook mijn zomer set te zien. Die schijnen wel beschadigd te zijn. Dus afhankelijk daarvan ga ik misschien op zoek naar velgen. Ben benieuwd naar je resultaat van de verenset.Toch wel prettig dat je me steeds een stap voor bent. Haha
Re: E61 535D van Z3MRunner
Geplaatst: 07 mar 2011, 11:31
door Kingfisher
Kan je nog wel slapen Z3MRunner? Het is toch bijna zover?
Re: E61 535D van Z3MRunner
Geplaatst: 07 mar 2011, 11:34
door z3mrunner
Neen, kan niet wachten. Morgenavond 18.30 sta ik daar voor de deur. Helaas de volgende dag beurs, anders had ik dag verlof genomen om de stinger in te bouwen. (Voor de kilometerregistratie uiteraard)
Re: E61 535D van Z3MRunner
Geplaatst: 07 mar 2011, 11:43
door Kingfisher
Zal morgen vast een lange en niet zo'n productieve dag worden dan. Succes met de laatste loodjes
Re: E61 535D van Z3MRunner
Geplaatst: 07 mar 2011, 13:10
door BMW_Lover
SPANNEND!!! Hoop dat je kan slapen vannacht
Re: E61 535D van Z3MRunner
Geplaatst: 07 mar 2011, 13:15
door z3mrunner
Bedankt voor de leuke reacties mensen.
Re: E61 535D van Z3MRunner
Geplaatst: 07 mar 2011, 21:08
door Dess
Frank535D dit stuk moet je me toch is even uitleggen hoor (mag ook in PM om dit topic niet te verprutsen):
Elke keer dat je de auto start, doet de auto een controle waarbij de rijhoogte achter wordt afgestemd op de rijhoogte voor, m.a.w. hij zet de auto horizontaal m.b.v. de ingebouwde luchtcompressor. Daarom kun je een Touring nokvol laden en zal hij toch niet laag in de veren hangen (wat een Sedan wel zal hebben). Wat ik al eerder in BMW bladen heb gelezen werd door Nick bevestigd; je hoeft een Touring alleen vooraan te verlagen en achter past hij vanzelf de verlaagde rijhoogte aan.
De mijne paste zichzelf niet aan na verlaging aan de voorzijde, de achterzijde bleef gewoon hoog staan. Op de voorwielen zit bij mij ook helemaal geen niveaumeting dus daar kan hij toch ook niks op controleren en ik denk ook niet dat er een soort van waterpas in zit waar hij de hoogte op zou kunnen regelen, aangezien dat als je ergens op een helling staat dan weet hij ook niet hoe hij zichzelf zou moeten nulstellen
Het aanpassen van de sensoren door de truuk met een stuk draadeind en 4 kogelgewrichten wordt afgeraden omdat je de sensoren gaat foppen - terwijl dat niet nodig is. Het risico ervan is dat je bij een zware belading van de auto met gefopte sensoren een foutmelding creeërt waarna de auto in noodloop gaat; de vering zakt dan helemaal in en hangt bij brede banden letterlijk op de wielen. Kortom, je kunt geen meter meer rijden.
Waarom gaat hij in een noodloop er is toch niks fout gegaan, potmeter zit nog binnen zijn regelgebied en de auto wordt toch op hoogte gehouden door de luchtveren/Compressor?
Nog een tip van Nick; nooit een Touring gaan volladen met draaiende motor. Dan kan de auto geen nulmeting doen vanaf opstarten en gaat de auto in noodloop als hij zwaar beladen is (4-5 personen plus max. bagage) en sta je met een ingezakte achterkant na de eerstvolgende keer uit- en aanzetten van de auto !
Als ik met draaiende motor mijn kinderen in laat stappen corrigeert hij zichzelf en gaat hij de luchtveren oppompen en als we uitstappen of spullen achter eruit halen lopen ze weer iets leeg dus de computer blijft ten alle tijde tijdens stilstand om de zoveel tijd metingen doen met of zonder draaiende motor en zorgt ervoor dat allebij de gefopte potmeters gewoon ik dacht iets van 5V naar de computer moeten sturen, wijkt er eentje af dan wet hij dat hij die veerbol aan moet gaan passen, dus geen foutmeldingen ofzo.
Ik hoop dat je me e.e.a. duidelijk kan maken want ik heb de mijne dus met die kogelgewrichten verlaagd, alleen laat je me nu ff schrikken met dit bericht. Oh ja, het lijkt me ook een beetje vreemd dat KW Variant2 verlagingsset voor de BMW e61 verkoopt met TUV en ook met die draadstangen en de kogelgewrichten.
Nou Z3MRunner succes morgen met je nieuwe aanwinst.
Re: E61 535D van Z3MRunner
Geplaatst: 07 mar 2011, 23:15
door z3mrunner
Thnks Dess. Mag best in dit topic hoor. We proberen er allemaal achter te komen. Dat is toch het aardige van dit forum. Vele meningen. Soms ook meerdere oplossingen. Het blijft allemaal interessant.
Morgen wordt het een mooi dagje