Ik ben gisteren door het oog van de naald gekropen!
...en heb t gevoel dat ik een lotterij heb gewonnen haha
Wat is gebeurd?
Gisteren in de loop van de middag richting Naaldwijk om bij Patrick van P Motorsport wat werkzaamheden te laten uitvoeren. Bij aankomst gestart met demonteren van het eea, ter voorbereiding van de vanos revisie. Ik had gevoelsmatig nog geen issues ermee en wilde voornamelijk preventief eea laten reviseren. Nu had Patrick al voorspeld dat na 231K de vanos best een beurtje kon gebruiken..nou dat klopte wel. Ondanks dat ik een vanos unit uit 2001 heb (een recente dus tov bouwjaar auto 2002) waren de seals en rubbers zo hard als plastic. Geen idee meer hoe alle onderdelen heten, maar de grote "zuiger" kon met de hand zeer makkelijk op en neer worden bewogen, met zelfs wat speling ertussen. Na montage van de nieuwe seals en rubber zat deze weer super strak en netjes erin. De metalen ringen die erbij zaten hadden weinig slijtage sporen. Ook de olie in de unit was zeer netjes en teken dat de auto goed onderhouden is.
Alle onderdelen die los moesten waren netjes gangbaar en zagen er prima uit. Ook de pakkingen van het blok zagen er mooi uit, die zijn wss al eens vervangen.
Daar de boel toch open lag, gelijk 6 nieuwe bougies geplaatst. De oude zagen er ook nog netjes uit, zaten niet vast en de schroefdraden waren erg netjes..ook hier dus goed onderhoud gepleegd zo te zien.
Nadat de bougies erin zaten, vanos unit weer op zn plek en het blok weer dicht, was het tijd voor de DISA valve.
Zoals jullie wellicht weten zijn er drie voornaamste risico's aan een disa unit
- Het meeste komt voor dat de rubber seal niet goed meer is waardoor er vacuĆ¼m lek kan ontstaan
- Tevens kan de klep zelf beetje los gaan zitten en rammelt deze lekker tijdens het rijden
- Als laatste kan soms het pinnetje aan de voorzijde (welke de as warom de klep draait vasthoud) loskomen. Als dit gebeurd valt deze in je blok en als je beetje pech hebt kun je daarna je blok weggooien...
Jullie voelen m al aankomen...Toen Patrick voorzichtig de disa unit eruit trok...klingeldekling..pinnetje los in de unit en valt zo spontaan tegen het blok, op de vloer..
Conclusie...wellicht paar km meer en t pinnetje was zo in mn blok geflikkerd tijdens het rijden....
Net op tijd de revisie laten uitvoeren dus en het echt het gevoel dat ik mn geld dubbel en dwars het "terugverdiend"
Heb nog maar km 0f 50 gereden sinds gisteren, maar de loop van de auto is prachtig nu...zacht spinnend stationair, mooie liniare power...I'm happy!
Verbruik houd ik nooit bij, dus dat zal vast verbeteren, maar is niet zo spannend voor me...Patrick gaf aan dat de echt power pas na een km of 150 gaat loskomen...dus wordt vast nog beter..
Patrick...bedankt voor je goede zorgen, advies en dat ik op je vingers mocht kijken!
Wat plaatjes