Pagina 10 van 10
Re: Simon - E46 320i 2004
Geplaatst: 17 jul 2023, 16:10
door Nulkommavierbar
Hier het verschil zichtbaar voor de achterkant:
10 mm of 21,5 mm.
Re: Simon - E46 320i 2004
Geplaatst: 17 jul 2023, 17:02
door Nulkommavierbar
.
Re: Simon - E46 320i 2004
Geplaatst: 17 jul 2023, 17:23
door Nulkommavierbar
Typisch gevalletje Duitse engineering: precies drie Duitse kratjes in de breedte. Toeval of…?
Re: Simon - E46 320i 2004
Geplaatst: 17 jul 2023, 17:37
door Nulkommavierbar
Verder de handrem afgesteld:
Re: Simon - E46 320i 2004
Geplaatst: 17 jul 2023, 17:40
door Nulkommavierbar
Aanstaande donderdag mag hij voor de APK. Fingers crossed…:-)
Re: Simon - E46 320i 2004
Geplaatst: 28 aug 2023, 13:55
door Nulkommavierbar
Inmiddels de auto door de APK.
Alles was in orde, behalve de einddemper. In februari had ik een tweedehands (BMW Eberspächer) op de kop getikt en gemonteerd, maar helaas was dit van korte duur: niet meer gasdicht. Nu zit er een Bosal onder die de vorm aanneemt van de originele, inclusief nette sierstukjes, met een beschaafd geluid, dus een dikke prima. Leuk dat de keurmeester een compliment gaf over de staat van de auto. Ook wel eens leuk;-)
Re: Simon - E46 320i 2004
Geplaatst: 28 aug 2023, 14:03
door Nulkommavierbar
Op weg naar Sardinië heeft hij het goed gedaan: Het was daar behoorlijk heet, maar de airco was koud. Ieder jaar vraag ik me af hoe lang die aircopomp het nog zal houden. Hij geeft geen geluidjes, en het ene zoemgeluidje dat ik waarnam is na het vullen van de airco in juli ook verdwenen. Om het jaar krijgt hij een airco-beurtje. Wat zouden jullie adviseren: de pomp preventief toch eens gaan vervangen? Of doorrijden en wachten totdat hij ermee stopt. De teller staat toch alweer op 452.000 kilometer en de originele pomp zit er nog in.
Re: Simon - E46 320i 2004
Geplaatst: 28 aug 2023, 14:19
door Nulkommavierbar
Afgelopen halfjaar zijn er veel dingen aangepakt die wat hebben gekost. De trip naar Sardinië zou uitwijzen wat wel en niet werkte. Nou, onderweg op de autobahn was ik blij weer met ronde wielen onderweg te zijn. Geen getril meer in het stuur boven de 80km/uur. De nieuwe stuur-guibo droeg eraan bij dat datzelfde stuur geen vrije slag meer had, of zeg maar een soort van ‘week punt’ in het midden. Bij lang rechtdoorrijden hoefde ik niet meer zoveel te corrigeren wat een meer ontspannen rijgevoel geeft.
Met het iets ophogen van de achterkant (Slechtwegepakket) is er iets meer comfort in de koets ontstaan op, inderdaad, slechte wegen. En die heb je (naast biljartlakens) op Sardinië wel… Ook de stand van de auto vind ik gewoon nèt iets mooier zo:
Hij staat voor en achter recht:
Koelsysteem: ik heb niks hoeven bijvullen. Het blokje heeft wel echt moeten werken aangezien we dwars door de Zwitserse Alpen zijn gegaan om een paar mooie passen mee te pakken. Dat bevalt ons beter dan de Gotthardtunnel, en zonder aanhanger is het ook nog eens leuk. Heen via de Simplonpas, terug via de grote Sint Bernardpass. Ondanks twee volwassenen, twee kinderen en de kofferbak tjokvol was het stuurgedrag met de nieuwe Bilstein B12 set gewoon nog prima. Blokje moest wel veel toeren maken op z’n tijd, maar dat hoort erbij. Olieverbruik na 4000 km in hitte, in volgeladen toestand en met flink wat toeren draaien was niet zichtbaar. Althans niks hoeven bijvullen nadien. Dat vind ik toch wel kwaliteit van dit blok zeg.
Re: Simon - E46 320i 2004
Geplaatst: 28 aug 2023, 14:29
door Nulkommavierbar
Nachtelijke tussenstop in de Zwitserse Alpen:
In de haven van Genua:
Na een steile stalen oprijplaat mèt hellingproef (waarom stopt iemand halverwege die oprit…) blij met de afgestelde handrem, eindelijk op de boot:
En in z’n element op de kustwegen in de avondzon:
Re: Simon - E46 320i 2004
Geplaatst: 23 sep 2023, 19:21
door Nulkommavierbar
Afgelopen week bezig geweest met het brandstof systeem. Vervangen:
1. Brandstoffilter;
2. Stukjes brandstofslang (8mm Cohline) vervangen;
3. Vacuumslang vervangen (3,5mm siliconen);
4. Een terugslagklep geplaatst van Sytec (start hij net even wat mooier op);
5. Nieuwe RVS slangklemmen.