Pagina 2 van 3

Re: koude start ratel

Geplaatst: 20 jun 2010, 12:22
door muller1007
Danishbmw schreef:+1 heb het zelfde.... Is dat een dure grap die kettingspanner te vervangen?
Een kettingspanner kost weinig en het vervangen is een fluitje van een cent. Ik was all-in 25 Euro kwijt bij mijn BMW specialist. Ik heb het gewoon preventief laten doen, dus er was geen directe noodzaak.
Voor dat geld zou ik het dus niet laten.

Re: koude start ratel

Geplaatst: 20 jun 2010, 16:08
door 318ci bos
Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren

Moderatoropmerking Darudevampire
25 euro voor vervangen van kettingspanner + ABloon??????

alleen de kettingspanner kost dat al en alle poulies + multieriemen moeten er af, motorafdekplaat kan er dan af en daar moet dan ook weer een nieuwe pakking tussen. en als ik me niet vergis moet de kleppendeksel er ook af.
ben je toch iig wel een uur bezig, en dan houd ik het laag aan.

Re: koude start ratel

Geplaatst: 20 jun 2010, 20:52
door muller1007
Kettingspanner kost inderdaad 25 Euro. Er hoeft bij het vervangen helemaal niets los, behalve dan de spanner zelf en die is er gewoon uit te draaien. Alles bij elkaar 10-15 minuten werk en mijn specialist schreef de arbeid weg als service. Kortom 25 Euro.

Ik weet overigens niet of dat bij elk type motor hetzelfde is, bij mij ging het om een N46 motor (laatste generatie E46 4 cylinder benzine).

Re: koude start ratel

Geplaatst: 21 jun 2010, 00:50
door Danishbmw
Waaat? x| Zo goedkoop? Dan is het zeker iets wat ik z.s.m wil laten doen. Maar die kettingspanner zit toch in je blok helemaal? Waar is jou bmw specialist? Amsterdam?

Als het echt zo is gedaan, dan maar eens hiermee beginnen en hopen dat het probleem dan wel weg is,voordat er meer problemen bijkomen.

Re: koude start ratel

Geplaatst: 21 jun 2010, 09:10
door muller1007
Wat is goedkoop, het is maar een relatief klein onderdeel, maar wel belangrijk als ik het goed begrepen heb. De spanner duwt de kettinggeleider onder bepaalde druk tegen de ketting aan, zodat de ketting op voldoende spanning blijft. Mijn specialist vertelde me dat de spanner er vanaf de buitenkant van je blok uit te draaien is en vervangen kan worden. Preventief een goed idee, vooral bij hogere kilometerstanden.

Mijn specialist zit in Lunteren bij Barneveld, maar ik neem toch aan dat elke BMW specialist dit klusje voor niet al te veel geld kan doen.

Re: koude start ratel

Geplaatst: 21 jun 2010, 17:58
door Marc 320d
Zoals ik al schreef denk ik ook dat het de klepstoters zijn. Daar helpt het vervangen van een kettingspanner niets aan.

Er is vast wel iets van reinigen mogelijk, maar dat houdt in dat je meuk in je olie moet gooien etc. Zelf ben ik daar nooit fan van. Het kan verder geen kwaad, dus als het de stoters zijn zou ik het zo laten. Mocht het je echt irriteren dan kan je ze misschien het beste gewoon vervangen (tenzij iemand in de tussentijd een echte oplossing weet)...

Re: koude start ratel

Geplaatst: 22 dec 2010, 00:53
door Danishbmw
Bij mij werd het tikken steeds erger.. Het deed steeds langer voor dat het over was, na een koude start hoorde je het nog wel is lichtjes tijdens het rijden, maar na 4 km rijden na de koude start was het weg. Maakt me wel zorgen.. straks gaat het wel goed mis.

Heb toen ( twee weken terug) een grote beurt laten uitvoeren en daarbij is natuurlijk een van de beter olie gebruikt en zo een reinigingsflush.. Nu hoor ik niks meer. Zelfs bij de koude start hoor ik het niet. Nu klinkt de motor weer lekker soepel tijdens het starten..

Dus of je vervrangt de kettingspanner, of voert een grote beurt uit, dan kan het ook opgelost zijn.

Re: koude start ratel

Geplaatst: 22 dec 2010, 08:21
door AlpinaDrachten
wat heeft iedereen toch met die motorflush.....

Re: koude start ratel

Geplaatst: 22 dec 2010, 11:02
door AlpinaDrachten
Allemaal benzine motortjes dan?

Wellicht heb ik het mis maar een motorflush heb ik ook wel mindere verhalven over gehoord & de ander zweert erbij.
Als je de auto goed gebruikt en op tijd de beurtjes doet lijkt het me met de drap wel mee te vallen.... (denk ik...)

Re: koude start ratel

Geplaatst: 22 dec 2010, 19:48
door theokouis
ik dacht ook klepstoters heb hetzelfde gehad met m'n e36...

Re: koude start ratel

Geplaatst: 22 dec 2010, 20:15
door buutnhuus
ik ook mja 't is maar 1 á 3 seconden dus ik stoor me er niet zo aan.

(klinkt wel lelijk als bijv op 'n openbare parkeerplaats staat en je start je auto -_-
wat moeten de mensen wel niet denken van bmw :P )

Re: koude start ratel

Geplaatst: 04 jul 2011, 19:42
door joosten
tja wat een verhalen allemaal...
k vind het ook wat lelijk klinken,bij koude start 4-5 sec geen oliedruk is niet zo best,
maar het lijken mij de klepstoters die vervuild zijn of ff geen olie krijgen , dat tikken.
bij mij kwam het na wissel van de olie van 0w30 naar 5w30,dikkere olie dus,als de olie ouder wordt is hij toch ook dikker?
ik ga nu toch eerst de motor flushen en weer 0w30 castrol erin mieteren...
we zien t wel..
kost wel wat maar ja,beter dan de motor in de soep.. ;)

Re: koude start ratel

Geplaatst: 08 nov 2011, 13:59
door Holographic91
Afgelopen zaterdag heeft de auto grote beurt gehad. Hierbij is ook de kettingspanner vervangen (aantoonbaar). Monteur zei ook dat de nieuwe langer was. Maar de koude start ratel is er nog steeds. Misschien oliepomp? Ik maak binnenkort een filmpje als het aan blijft houden.

Re: koude start ratel

Geplaatst: 08 nov 2011, 14:50
door Verheeske
Waarschijnlijk hydraulische klepstoters. Die zijn dan 'lek' waardoor de olie er uit loopt als de motor een tijdje uit is. als de auto gestart wordt, wordt er weer olie in gepompt en zodra er weer genoeg olie in zit is het gerammel ook voorbij.

KM-stand?

Re: koude start ratel

Geplaatst: 08 nov 2011, 14:57
door Holographic91
Bedankt voor reactie.
N42B20 blok. Kilometerstand is pas 93.000. Deze ratel heeft die al als die 4 uur heeft stil gestaan, en is maar 1 seconde, wel luid
(edit) Als ik hem 3 seconde erna direct uitzet en weer start maakt die de ratel niet, dan zou het vliegwiel ook niet kunnen zijn wat ik eerst dacht. Er zit ook een nieuwe uitlaatbeugel onder bij het spruitstuk.