Misfire Cilinder 5 328i
Re: Misfire Cilinder 5 328i
Ik neem aan dat je met die omgewisselde bobines een tijdje hebt rond gereden? En hoezo weet je zeker dat Cilinder 5 misfired? En niet een andere? Of heb ik daar over heen gelezen?
Ik denk eerder dat het een rotte bobine is!
Ik denk eerder dat het een rotte bobine is!
BMW E46 320i Executive 1998
BMW E30 320i M-Technic 1989
BMW E30 320i M-Technic 1989
-
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 30 jan 2010, 12:36
Re: Misfire Cilinder 5 328i
De auto is al bij de BMW specialist geweest uitgelezen en wel. Verder geen grote problemen, thermostaat vervangen en alleen een vanos probleem bleef over wat lso zou staan van de misfire op cilinder 5.
Waarom weet ik dat het cilinder 5 is, omdat ik zelf mijn auto kan uitlezen en de storing is altijd "Misfire Cyl5". Dus dat is vrij duidelijk. Met omgewisselde bobines heb ik idd een tijdje mee rond gereden en geen verschil.
Compressie test zal ik nog wel even uitstellen, is een beetje laatste optie denk ik zo. Verders moet ik nog wel even vermelden dat ik bij het vervangen van de CCV 2 leidingen overhield. Vreemd genoeg zit er bij mij op de rail die boven op je inlaatzit maar 1 aansluiting voor naar de olieafschreider.
En die tweede ingang die ik niet heb zit ter hoogte van cilinder5. Ik kan ook niet terug vinden in realoem waar de rail vandaan komt die op mijn blok zit.
Morgen ga ik maar weer eens alles na lopen kijken of ik wat verder kom. Ik hou jullie op de hoogte.
Waarom weet ik dat het cilinder 5 is, omdat ik zelf mijn auto kan uitlezen en de storing is altijd "Misfire Cyl5". Dus dat is vrij duidelijk. Met omgewisselde bobines heb ik idd een tijdje mee rond gereden en geen verschil.
Compressie test zal ik nog wel even uitstellen, is een beetje laatste optie denk ik zo. Verders moet ik nog wel even vermelden dat ik bij het vervangen van de CCV 2 leidingen overhield. Vreemd genoeg zit er bij mij op de rail die boven op je inlaatzit maar 1 aansluiting voor naar de olieafschreider.
En die tweede ingang die ik niet heb zit ter hoogte van cilinder5. Ik kan ook niet terug vinden in realoem waar de rail vandaan komt die op mijn blok zit.
Morgen ga ik maar weer eens alles na lopen kijken of ik wat verder kom. Ik hou jullie op de hoogte.
-
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 30 jan 2010, 12:36
Re: Misfire Cilinder 5 328i
Update
Wat ik ook apart vond de BMW Specialist waar ik ben geweest heeft de oude storingen niet eens gewist...Die dus eerst gewist, daarna opnieuw uitlezen en er bleef over,
Hier http://picasaweb.google.nl/105520161537 ... BMWE46328i# staan de rest van de foto's en mijn afwijkende inlaat. Vandaag bij het uit lezen ook weer even goed naar de schuddende motor geluisterd en het is idd of ik ook een soort van sissend als vaag zuigend geluid hoor (beetje lastig te omschrijven). Maar dat geluid is wel in de omgeving van cilinder 5. Ik ga denk ik maar die inlaat er weer afschroeven en kijken of daar iets mis mee is.
Wat ik ook apart vond de BMW Specialist waar ik ben geweest heeft de oude storingen niet eens gewist...Die dus eerst gewist, daarna opnieuw uitlezen en er bleef over,
Hier http://picasaweb.google.nl/105520161537 ... BMWE46328i# staan de rest van de foto's en mijn afwijkende inlaat. Vandaag bij het uit lezen ook weer even goed naar de schuddende motor geluisterd en het is idd of ik ook een soort van sissend als vaag zuigend geluid hoor (beetje lastig te omschrijven). Maar dat geluid is wel in de omgeving van cilinder 5. Ik ga denk ik maar die inlaat er weer afschroeven en kijken of daar iets mis mee is.
Re: Misfire Cilinder 5 328i
Met je laatste omschrijving klinkt het als een ordinair vacuum lek zoals ik die toen ook had met mijn 325i (een moertje missend bij inlaatspruitstuk). Idd eerst maar een goed dat hele traject nalopen en natrekken...
-
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 30 jan 2010, 12:36
Re: Misfire Cilinder 5 328i
Zo inlaat buizen tot aan de gasklep verwijdert, die zijn verder prima. Bezine rail ook gedmonteert zodat ik de injector kon checken en schoonmaken, ook niks vreemds aan te zien, als ik terug ga monteren wissel ik die van cil5 om met die van 1 om het een en ander uit te sluiten.
Wat me ook opviel is dat ik het inlaatspruitstuk beetje heen en weer kon bewegen, mijn logische gedachte was van dat lijkt me niet te horen en als de boel warm word zal de speling wel ruimer worden, dus alle moeren van het inlaatspruitstuk nog maar eens aangetrokken en ik kon ze nog aardig aandraaien tot de speling vrijwel minimaal werd. Dus ik hoop een beetje dat dat het probleem was.
Morgen alles weer terug monteren en gaan we zien of dat het euvel was, ik ben wel benieuwd
Voor de kenners, wat doet die DISA nou eigenlijk? Als ik die los haal bij draaiende motor gebeurt er namelijk niks, of die gaat pas werken in de hogere toeren.
Wat me ook opviel is dat ik het inlaatspruitstuk beetje heen en weer kon bewegen, mijn logische gedachte was van dat lijkt me niet te horen en als de boel warm word zal de speling wel ruimer worden, dus alle moeren van het inlaatspruitstuk nog maar eens aangetrokken en ik kon ze nog aardig aandraaien tot de speling vrijwel minimaal werd. Dus ik hoop een beetje dat dat het probleem was.
Morgen alles weer terug monteren en gaan we zien of dat het euvel was, ik ben wel benieuwd
Voor de kenners, wat doet die DISA nou eigenlijk? Als ik die los haal bij draaiende motor gebeurt er namelijk niks, of die gaat pas werken in de hogere toeren.
-
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 30 jan 2010, 12:36
Re: Misfire Cilinder 5 328i
Gisteren alles terug gemonteerd, test ritje gemaakt en dat was to zover goed. Maar jammer genoeg met het naar het werk rijden en bijna op het werk begon hij weer te schudden en op 5 cilinders te lopen.
Dus de conclusie is, dmv het aandraaien van de moeren van het inlaat spruitstuk rijd de auto nu langer op 6 cilinders...Langer is warmere motor dus door warmte meer speling ergens bij de inlaat OF misschien toch ergens een barst in het inlaat spruitstuk.
Vraag me ook af met wat voor moeren de inlaat hoort vast te zitten want ik zag naar mijn weten 2 borg moeren en de rest waren normale moertjes...
Dus de conclusie is, dmv het aandraaien van de moeren van het inlaat spruitstuk rijd de auto nu langer op 6 cilinders...Langer is warmere motor dus door warmte meer speling ergens bij de inlaat OF misschien toch ergens een barst in het inlaat spruitstuk.
Vraag me ook af met wat voor moeren de inlaat hoort vast te zitten want ik zag naar mijn weten 2 borg moeren en de rest waren normale moertjes...
Re: Misfire Cilinder 5 328i
Apart....bij de M50 zit dit vast met moertjes met geïntegreerde ringen. Deze hebben ook grover draad dan gebruikelijk in die maat. Ik heb het zakje hier nog liggen, onderdeelnr 07 12 9 905 541. Misschien even op realoem kijken wat jij moet hebben daar...
-
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 30 jan 2010, 12:36
Re: Misfire Cilinder 5 328i
Zo dan weer even mijn bevindingen posten, ook tussentijds mn BMC geinstalleerd.Leuk geluidje en als de motor goed draaid merk je wel dat het wat soepel doortrekt enzo.
Maar goed terug te komen op de uitvallende cilinder, wat mij is opgevallen is dat ik nu probleemloos bijna tot naar het werk kan rijden, als ik van de snelweg kom en sta bij het stoplicht begint hij te schudden en valt de cilinder uit. Vandaag en gisteren precies op dezelfde plek. Het is trouwens alleen als ik stil sta, dus niet dat onder het rijden de cilinder uitvalt.
Apart toch, dus doordat ik de bouten heb aangedraaid van de inlaat kan ik nu langer normaal door rijden. Moet ik dan toch gaan denken dat er iets niet goed is met de inlaat?
Had het met de buurman er nog over gehad, die denkt aan elektronica probleem, bedrading van cilinder 5. Maar ik zie de logica niet want dan zou de cilinder nu ooknog vaak moeten uitvallen. dus ik neig eigenlijk om op ebay een inlaat te kopen en die erop te schroeven en kijken hoe het dan gaat, wat zeggen jullie.
Maar goed terug te komen op de uitvallende cilinder, wat mij is opgevallen is dat ik nu probleemloos bijna tot naar het werk kan rijden, als ik van de snelweg kom en sta bij het stoplicht begint hij te schudden en valt de cilinder uit. Vandaag en gisteren precies op dezelfde plek. Het is trouwens alleen als ik stil sta, dus niet dat onder het rijden de cilinder uitvalt.
Apart toch, dus doordat ik de bouten heb aangedraaid van de inlaat kan ik nu langer normaal door rijden. Moet ik dan toch gaan denken dat er iets niet goed is met de inlaat?
Had het met de buurman er nog over gehad, die denkt aan elektronica probleem, bedrading van cilinder 5. Maar ik zie de logica niet want dan zou de cilinder nu ooknog vaak moeten uitvallen. dus ik neig eigenlijk om op ebay een inlaat te kopen en die erop te schroeven en kijken hoe het dan gaat, wat zeggen jullie.
Re: Misfire Cilinder 5 328i
Ik zou het huidige inlaatspruitstuk nog eens goed nalopen, met specifieke aandacht voor:
- Alle vacuumslangen die er op aan zitten gesloten
- Evt. scheurtjes in de buurt van cylinder 5. Wie weet heeft het ding een keer een backfire gehad welke wat schade heeft gegeven.
- De pakkingen bij terugplaatsen (wellicht voor de zekerheid nieuwe er in)
- De juiste moertjes bij terugplaatsen (zie realoem)
Als hier helemaal niets uit komt is het ook niet logisch dat een ebay inlaat wel voor verbetering zorgt...
- Alle vacuumslangen die er op aan zitten gesloten
- Evt. scheurtjes in de buurt van cylinder 5. Wie weet heeft het ding een keer een backfire gehad welke wat schade heeft gegeven.
- De pakkingen bij terugplaatsen (wellicht voor de zekerheid nieuwe er in)
- De juiste moertjes bij terugplaatsen (zie realoem)
Als hier helemaal niets uit komt is het ook niet logisch dat een ebay inlaat wel voor verbetering zorgt...
Re: Misfire Cilinder 5 328i
Ik heb een hele tijd terug ook het zelfde probleem gehad. Bij mij was het steeds cilinder 2 die uitviel zodra hij stationair liep. Tijdens het rijden ging alles goed maar ik zat steeds met samengeknepen billen zodra ik een stoplicht op rood zag springen. na lang zoeken heeft de dealer het wel gevonden. Het was een kabelbreuk naar de injector van de 2de cilinder. Daarna is alles perfect blijven draaien. Kijk dus ook even je bedrading na!
-
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 30 jan 2010, 12:36
Re: Misfire Cilinder 5 328i
Marc bedankt voor je reaktie, ik zit zelf te denken aan een scheurtje en nieuwe moertjes. Maar het is weer weekend dus ik ga morgen of zondag weer even kijken.
Nou moet ik wel erbij zeggen dat ik vandaag geen uitvallende cilinder heb gehad.
Reaktie van Tommy klinkt me wel erg bekend in de oren, Bij stoplichten sta ik ook van okay blijft hij het netjes doen of gaat de cilinder uitvallen Ik ga zeker even de bedrading van de injector na lopen en anders bedrading van de bobine. Ik heb begrepen dat je jammer genoeg die stekkers niet kan omwisselen.
Ik hou jullie op de hoogte, bedankt voor jullie reakties!
Nou moet ik wel erbij zeggen dat ik vandaag geen uitvallende cilinder heb gehad.
Reaktie van Tommy klinkt me wel erg bekend in de oren, Bij stoplichten sta ik ook van okay blijft hij het netjes doen of gaat de cilinder uitvallen Ik ga zeker even de bedrading van de injector na lopen en anders bedrading van de bobine. Ik heb begrepen dat je jammer genoeg die stekkers niet kan omwisselen.
Ik hou jullie op de hoogte, bedankt voor jullie reakties!
-
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 30 jan 2010, 12:36
Re: Misfire Cilinder 5 328i
Even een update
Heb ondertussen een andere inlaat liggen, net als die ik op andere foto's van de E46 328i heb gezien. Die van mij is toch net anders en de carterventielatie ook, als ik dan uiteindelijk deze erop zet klopt de caterventielatie ook weer.
Maar was gebleven bij de bedrading, gisteren de kabelboom van de bobines los gehaald. Bij de las van een groen draad in de kabel goot was de kern van de draad te zien. Dus die las opnieuw gemaakt en gesoldeerd. Je weet maar nooit toch:-) Verder het deel van de kabelboom waar de stekkers in het kastje rechts boven onder de kap zitten aangesloten. Was bij 1 stekker de draad door verbonden met zo een knijp ding (Weet niet hoe ze die noemen) duds die er ook maar tussen uitgehaald en de draad gesoldeerd en krimpkous eromheen. De kabelboom terug gemonteerd en getest maar helaas was dat niet de oplossing.
Ben ik verder gaan kijken naar de bedrading van de injectoren, kabelgoot open gemaakt en zag dat de draad die naar de stekker van injector 5 loopt klem heeft gezeten tussen de kabelgoot, dus die was aardig geknikt zeg maar. Ik heb de knik terug gebogen en de draad wat soepel gemaakt. Kijken of dat wat uit gaat maken, morgen even testen. You never know!
Heb ondertussen een andere inlaat liggen, net als die ik op andere foto's van de E46 328i heb gezien. Die van mij is toch net anders en de carterventielatie ook, als ik dan uiteindelijk deze erop zet klopt de caterventielatie ook weer.
Maar was gebleven bij de bedrading, gisteren de kabelboom van de bobines los gehaald. Bij de las van een groen draad in de kabel goot was de kern van de draad te zien. Dus die las opnieuw gemaakt en gesoldeerd. Je weet maar nooit toch:-) Verder het deel van de kabelboom waar de stekkers in het kastje rechts boven onder de kap zitten aangesloten. Was bij 1 stekker de draad door verbonden met zo een knijp ding (Weet niet hoe ze die noemen) duds die er ook maar tussen uitgehaald en de draad gesoldeerd en krimpkous eromheen. De kabelboom terug gemonteerd en getest maar helaas was dat niet de oplossing.
Ben ik verder gaan kijken naar de bedrading van de injectoren, kabelgoot open gemaakt en zag dat de draad die naar de stekker van injector 5 loopt klem heeft gezeten tussen de kabelgoot, dus die was aardig geknikt zeg maar. Ik heb de knik terug gebogen en de draad wat soepel gemaakt. Kijken of dat wat uit gaat maken, morgen even testen. You never know!
-
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 30 jan 2010, 12:36
Re: Misfire Cilinder 5 328i
Updateje,
Afgelopen zondag de gehele inlaat vervangen en so far so good nu heb ik dus het juiste carterventilatie systeem op mijn inlaat zitten en kon ik ook de overgebleven slangen vervangen die ik had overgehouden bij vervangen van de CCV.
Dat ware dus de twee leidingen die bovenlangs de inlaat lopen en een leiding die van de oliepeil stok naar de CCV onder de inlaat word vast geklikt. Rubber van de oliepeil stok ook maar meteen vervangen want daar lag ook een beetje olie.
Jammere is alleen dat ik dan niet precies weet waardoor het probleem zich voordeed. Maar goed, hopelijk blijven alle cilinders netjes werken.
Afgelopen zondag de gehele inlaat vervangen en so far so good nu heb ik dus het juiste carterventilatie systeem op mijn inlaat zitten en kon ik ook de overgebleven slangen vervangen die ik had overgehouden bij vervangen van de CCV.
Dat ware dus de twee leidingen die bovenlangs de inlaat lopen en een leiding die van de oliepeil stok naar de CCV onder de inlaat word vast geklikt. Rubber van de oliepeil stok ook maar meteen vervangen want daar lag ook een beetje olie.
Jammere is alleen dat ik dan niet precies weet waardoor het probleem zich voordeed. Maar goed, hopelijk blijven alle cilinders netjes werken.
Re: Misfire Cilinder 5 328i
En, wat is de status? Is het opgelost?
-
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 30 jan 2010, 12:36
Re: Misfire Cilinder 5 328i
Hey Hans,
Helaas, probleem doet zich weer voor... ;( Dus we gaan weer afvinken om deze probleem logica te achterhalen,
Ik zeg dit is geen elektronica probleem, argument is dan had hij meteen weer het probleem moeten hebben. Precies een week later, afegelopen zondag viel de cilinder weer uit. Ik moet alleen de auto nog uitlezen of dit weer cilinder 5 was.
Dan ga ik toch denken aan de bevestiging van de inlaat, wel te verstaan de moeren. Beetje net als bijv bij je velgen zeggen ze ook dat je een week later het beste alle bouten weer even na trekt om te zien of het allemaal nog wel goed vast zit. Voor het nieuwe inlaat spruitstuk erop zat had ik de oude ook een keer opnieuw aangedraaid en toen waren de uitval problemen ook een stuk verminderd.
Bij de inlaat word het warm dus maybe moet ik die moeren weer aantrekken. Daarnaast 1 van de draad einden bij cilinder 5 draaide ik er in zijn geheel uit het blok. Dus ik had de moer met draad in mijn hand. Bij terug monteren kon ik deze ook niet helemaal super vast draaien omdat de draad waar de moer op gedraaid word mee bleef draaien (Maybe dat, dat het probleem kan veroorzaken).
Maar hoe krijg ik die draad weer goed vast, hij is niet gebroken ofzo, kan het ook gewoon in het blok draaien alleen op een gegeven moment draaid hij maar door. Zat te denken aan iets als locktight ofzo. Maar jullie advies is welkom!
Das de status voor zover, van het weekend weer de boel los halen en die draad eind vast zetten.
Helaas, probleem doet zich weer voor... ;( Dus we gaan weer afvinken om deze probleem logica te achterhalen,
Ik zeg dit is geen elektronica probleem, argument is dan had hij meteen weer het probleem moeten hebben. Precies een week later, afegelopen zondag viel de cilinder weer uit. Ik moet alleen de auto nog uitlezen of dit weer cilinder 5 was.
Dan ga ik toch denken aan de bevestiging van de inlaat, wel te verstaan de moeren. Beetje net als bijv bij je velgen zeggen ze ook dat je een week later het beste alle bouten weer even na trekt om te zien of het allemaal nog wel goed vast zit. Voor het nieuwe inlaat spruitstuk erop zat had ik de oude ook een keer opnieuw aangedraaid en toen waren de uitval problemen ook een stuk verminderd.
Bij de inlaat word het warm dus maybe moet ik die moeren weer aantrekken. Daarnaast 1 van de draad einden bij cilinder 5 draaide ik er in zijn geheel uit het blok. Dus ik had de moer met draad in mijn hand. Bij terug monteren kon ik deze ook niet helemaal super vast draaien omdat de draad waar de moer op gedraaid word mee bleef draaien (Maybe dat, dat het probleem kan veroorzaken).
Maar hoe krijg ik die draad weer goed vast, hij is niet gebroken ofzo, kan het ook gewoon in het blok draaien alleen op een gegeven moment draaid hij maar door. Zat te denken aan iets als locktight ofzo. Maar jullie advies is welkom!
Das de status voor zover, van het weekend weer de boel los halen en die draad eind vast zetten.