winterbanden ja of nee

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
benmaassen

Re: winterbanden ja of nee

Bericht door benmaassen » 17 dec 2010, 19:58

winterbanden,,,,,, NEE,

Heerlijk driften hmmmm heerlijk die sneeuw ;)

Maar je moet wel een beetje kunnen rijden natuurlijk anders gaat het flink mis.

Oefening baart kunst ;)
BMW = Best Most Wanted
http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =1&theater

E36 325i cabrio,

JdM

Bericht door JdM » 17 dec 2010, 20:14

Heb je dat probleem ook als je er gewoon recht overheen rijdt? Dan zou ik mijn schokbrekers eerst eens laten nakijken!

reinhold
Contacteer:

Bericht door reinhold » 18 dec 2010, 07:37

Weer een discussie over winterbanden ja of nee overal waar je kijkt of luistert heb je deze discussies. Ik rij al jaren MB vito ook achterwiel aandrijving en ook al jaren winterbanden als je mij vraagt is dit beter? dan kan ik niet volmondig ja zeggen terwijl ik op de BMW gewoon zomerbanden heb vind ik dat ik met beide auto`s geen problemen heb en dat ik in beide gevallen goed grip heb maar dan kun je de vito en de bmw natuurlijk niet met elkaar vergelijken maar wel beide achterwiel aandrijving. Wat ik wel vind is dat de mensen die winterbanden hebben meer risico`s nemen. En als je goede zomerbanden hebt dat je daar de winter ook wel goed mee door komt.

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 18 dec 2010, 12:09

sorry hoor, als je met deze sneeuw nog wil beweren dat je prima grip hebt met je zomerbanden dan heb je een gezinsverpakking boter op je hoofd wat mij betreft.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Sygnus

Bericht door Sygnus » 18 dec 2010, 13:02

benmaassen schreef:winterbanden,,,,,, NEE,

Heerlijk driften hmmmm heerlijk die sneeuw ;)

Maar je moet wel een beetje kunnen rijden natuurlijk anders gaat het flink mis.

Oefening baart kunst ;)
Ik denk dat andere dingen van groter belang zijn tijdens verkeersdeelname.

reinhold
Contacteer:

Bericht door reinhold » 18 dec 2010, 14:31

Ik ben net weer thuis moest even met de auto weg gewoon zomerbanden met goed profiel en het rijden aanpassen bij de weersomstandigheden en geen probleem. Maar dan zie ik weer van die gekken die je weer met hogesnelheid inhalen. Ik wil niet beweren dat zomerbanden net zo goed zijn met dit weer als winterbanden maar ik wilde gewoon zeggen dat als je uitkijkt het te doen is. Ik heb afgelopen maandag een ongeluk gehad ik in mijn busje en de bestuurder van de andere auto was door gladheid uit de bocht gegleden en zij had winterbanden klik.

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 18 dec 2010, 16:47

Met 20 cm sneeuw vind ik het belachelijk dat mensen die opstoppingen veroorzaken en op zomerbanden rijden niet bekeurt worden.
Van mij mogen ze het verplichten in Nederland.
Gisteren was een regelrechte ramp. Overal waar ik kwam stonden de zomerbandjes lekker te spinnen tegen hellingen op.
Ik woon in een polder en daar kwam je zowat niet uit omdat er weer een dappere strijder op zomerbanden dwars op een klucht staat. (|

Met mijn winterbanden er onder is stil staan en optrekken op een klucht zelfs te doen.

Goede winterbanden met M+S keurmerk maken zoveel verschil.

Op de e30 heb ik gewoon zomerbanden, maar die staat dan ook gewoon op het pad omdat ik anders andere mensen tot last ben.

Al dat geknoei op de weg is niet nodig. Ik werk momenteel met een grote groep oostenrijkers. Deze zitten met grote ogen te kijken dat je hier überhaupt met zomerbanden nog mag rijden. Die lachen zich helemaal rot om het gestuntel wat er hier plaats vindt. En believe me, ik heb foto's gezien hoe het daar nu is, die zijn echt wel wat gewend.

Iedereen die beweert dat het goed rijdt op zomerbanden nodig ik bij deze uit om met mij een rondje te komen rijden en het verschil te voelen. Dan weet je dus echt niet waar je over praat en heb je waarschijnlijk het verschil nog nooit gevoeld.

Uch, ik heb gesproken :+
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

reinhold
Contacteer:

Bericht door reinhold » 18 dec 2010, 17:11

Ik rij met mijn bmw op zomerbanden en heb met deze weersomstandigheden nog niet vast gestaan. Ik heb onder mijn bus m+s banden en ik heb het verschil nog niet echt gemerkt. maar ik denk dat dit een discussie is waar we denk ik nooit uitkomen.

En dan komt er ook nog bij ik heb 2 auto`s buiten mijn bus om en om voor deze auto`s nu ook nog eens te voorzien van winterbanden heb ik ook niet eens het geld voor. 8 banden en 8 velgen en ik denk dat ik ook niet de enige ben die met dit probleem zit.

En hoeveel procent van de autorijders rijden nu daadwerkelijk op winterbanden bij mij in de straat staan 36 auto`s waarvan 1 met winterbanden en nog niet 1 van de anderen hebben in de sneeuw vast gezeten of problemen ondervonden.

johnsdale

Bericht door johnsdale » 18 dec 2010, 18:45

Wat een rare discussie..
Het is toch gewoon bewezen dat winterbanden beter zijn...
Maar het is al eerder gezegd, mensen met winterbanden denken vaak 'Ik heb toch winterbanden
ik kan wel harder' NOT

Drost

Bericht door Drost » 19 dec 2010, 22:40

In mijn geval helpen de winterbanden ook echt alleen maar als er sneeuw ligt, als het gewoon koud is met vorst had ik meer grip op me zomerbanden.

FRazk

Bericht door FRazk » 20 dec 2010, 12:59

Inderdaad een beetje rare en mischien wel overbodige discussie.
Als je dagelijks op de weg zit, zou een beetje autoliefhebber en vooral denkend aan jezelf, inzittenden én medeweggebruikers, er goed aan doen om een set winterbanden aan te schaffen.

Met m'n voorganger ben ik het niet eens, zomerbanden betere grip in de winter? :roll:
Die wat met zomerbanden gevaarlijk zit te stuntelen en anderen ophouden verdienen geen sympathie. Trouwens, kijkend naar andere "koude" landen is het vrij normaal om te wisselen. Waarom velen nog in de fase van ontkenning ziten, begrijp ik niet zo.

Eén kleine schade kan al meer kosten dan een set banden.
Het aanschaffen van stalen velgen raad ik af, zeker geen oude, meestal kromme roestende stalen velgen en omdat alu veel meer voordelen heeft tov staal en ook niet zo veel duurder hoeft te zijn.
En gewoon een maatje kleiner en smaller nemer is ook voordelig. ;)

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 20 dec 2010, 15:49

Drost schreef:In mijn geval helpen de winterbanden ook echt alleen maar als er sneeuw ligt, als het gewoon koud is met vorst had ik meer grip op me zomerbanden.
Je zou iets genuanceerder moeten zijn. Als je een goed merk zomerbanden hebt en een baggermerk winterbanden dan denk ik wel dat je stelling op gaat. Maar een A merk winterbanden met een A merk zomerbanden vergelijken? Dan ga je vreselijk nat met je bewering.
En als je serieus geen verschil voelt of merkt dan hoop ik niet dat ik je ooit tegekom op de weg. Dan heb je blijkbaar geen enkel benul van wat je aan het doen bent op de weg. Juist zo'n soort gemakzuchtige en kortzichtige houding maakt dat je een gevaarlijke weggebruiker bent.
Ik hoop net als veel mensen hier dat ze het liefst volgend jaar al een verplichting instellen, net als overdag met verlichting aan rijden.
En overigens, bij mij in de straat heeft bijna de helft winterbandjes. De andere helft heeft 4 seizoensbandjes, dat is altijd nog beter dan zomerbanden. Dus dat hele argument van "ik heb er geen geld voor" is natuurlijk ook kolder. Als je geen geld hebt (of wilt hebben) voor 2 sets banden. Koop dan die 4-seizoens bandjes. Dan kom je iig nog een beetje vooruit. Waarom zou je in de zomer wel grip willen hebben met de zomerbandjes en in de winter helemaal niet? Die logica snap ik echt helemaal niet.

PIR3lly

Bericht door PIR3lly » 20 dec 2010, 16:16

Ben ook voor het verplichten van winterbanden.
Wat een verschil maakt dat zeg.
Met mijn M was er met zomerbanden (nieuwe michelin pilot sports) niet te rijden in de sneeuw. Nadat ik een gebruikt setje winterbanden had gemonteerd was het echt een super verbetering. Een laag van 10cm sneeuw rijdt je zonder noemenswaardige problemen doorheen. Met zomerbanden had ik dan dik vast gestaan.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik het met de opmerking eens ben dat goede zomerbanden ook bij hele lage temperaturen op een droog wegdek meer grip hebben dan goede winterbanden. Maar zo gauw als het vochtig, nat of met sneeuw bedekt is (bij lage temperaturen), zijn de winterbanden echt in het voordeel.

A i r

Bericht door A i r » 20 dec 2010, 17:32

Test in autoweek hebben uitgewezen dat zomerbanden in de winter op koud en nat wegdek beter presteren dan winterbanden.

Winterbanden presteren weer veeeeel beter op met sneeuw bedekte wegen. Zomerbanden op sneeuw is een drama.
Duidelijk verhaal dus.

Ik dacht dat we vorig jaar al het sneeuw voor de komende 5 jaar hadden gehad.... niet dus.

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 21 dec 2010, 14:13

Het is toch grappig. Alle tegenstanders van winterbanden baseren zich altijd op die ene test van Autoweek. Als ik het me goed herinner was de conclusie echter dat een goede zomerband in de winter op normaal wegdek met normale onstandigheden idd beter presteert dan een slechte winterband. Dat is natuurlijk ook wel logisch. Waarom zou je echter een slechte winterband willen kopen? Je koopt toch ook geen slechte zomerband? Verder heb ik in de test niks gezien over maten en bandenspanning.
Overigens heeft de ANWB een soortelijke test gedaan en die komt toch wel tot een andere conlcusie dan de verkeerd geinterepreteerde conclusie van Autoweek:
http://www.autokampioen.nl/published/ak ... 195669.pdf

Maar als je het gheel erg graag wil kan je natuurlijk wel redenen blijven verzinnen om gewoon op je zomerbanden te blijven rijden. Blijf alleen alsjeblieft uit mijn buurt (en blijf vooral uit m'n woonwijk!)
Laatst gewijzigd door DJLeonardo op 21 dec 2010, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”