Pagina 2 van 3

Re: Toerenteller

Geplaatst: 03 feb 2011, 17:46
door MRTURBO99
lekkerwijf1 schreef:@ suyker,
Resetten kun je doen wanneer het je zelf uitkomt bijv: als de bak slecht begint te schakelen of begint te schokken
De bak gaat zich helemaal opnieuw inleren op jou rijgedrag.
Als alles nog juist is zoals het hoort Moet je hier niets aan doen.

@mrturbo99 Wat voor moois heb je voor mij ? 8)

Wat voor leuks wil je van me dan?? een leren BMW pet :amen: Thanks


Resetten moet je by koude moter doen

Re: Toerenteller

Geplaatst: 03 feb 2011, 21:05
door suyker
Ok duidelijk.

Wist niet dat er verschil in zat in drive en manuel (sport)

Re: Toerenteller

Geplaatst: 03 feb 2011, 23:48
door Frank535
lekkerwijf1 schreef:@ frank535

Dit is omdat de lock up telkens opnieuw probeert aan te grijpen maar de versnelling toch niet vast kan houden, dit weergeeft de pulserende beweging.

Reset je bak zoals hierboven is aangegeven door mij.

Het zit nml in de lock up.
OK, wat ik toch wel typisch vind is dat de auto 99 van de 100 keer onder flinke belasting geen krimp geeft, maar bij rustig versnellen dan juist wel gaat schokken. Je zou verwachten dat het andersom zou zijn, toch ?

Ik heb een maand geleden al eens een reset gedaan van de bak, daarna bleef het een tijdje weg.
Heb vanmiddag nog maar eens de reset gedaan voordat ik naar huis reed, dus ik hoop er weer even vanaf te zijn.

Re: Toerenteller

Geplaatst: 03 feb 2011, 23:55
door Frank535
suyker schreef:Ok duidelijk.

Wist niet dat er verschil in zat in drive en manuel (sport)
Ik kende dat verschil eerlijk gezegd ook niet !
Vanavond op weg naar huis maar eens geprobeert en hij schakelt inderdaad later, nadeel is wel dat hij bij 120 km/u in z'n 5 blijft hangen met zo'n 700 toeren meer dan anders. Display tussen de tellers geeft trouwens DS aan i.p.v. D als hij in de S stand staat. Ik dacht altijd dat je alleen kon kiezen tussen D of Manual .... x| weer wat geleerd !

Re: Toerenteller

Geplaatst: 04 feb 2011, 12:32
door suyker
Dan kan je tog handmatig in zijn 6 zetten of schakeld hij dan uit zijn sport als je handschakeld?

Re: Toerenteller

Geplaatst: 04 feb 2011, 12:50
door Kingfisher
Yup, als je zelf vanuit DS schakelt, dan gaat ie in manual.

Wat ik overigens wel jammer vind is dat manual niet daadwerkelijk manual is. De kickdown werkt nog steeds in manual, terwijl ik juist zou willen dat ik het gas tot de bodem kan trappen zonder dat ie gelijk naar een lagere versnelling grijpt.

Re: Toerenteller

Geplaatst: 04 feb 2011, 13:16
door suyker
Moet je allemaal maar net eten idd. Bedankt voor de tips.

Voortaan dus in ds zetten

Re: Toerenteller

Geplaatst: 23 feb 2011, 22:44
door morton
Ook ik heb het probleem van de wisselende toerentallen bij lagere snelheden (60-80). Ik geloof ook wel dat het aan de lock up of koppelomvormer zal liggen na al jullie reacties. Het resetten moet ik nog doen.
Toch ben ik aan het twijfelen omdat het verschijnsel niet optreedt als ik in het sportprogramma van de automatische transmissie rijd. Zijn er wellicht verschillende lock up systemen voor de beide programma's? Dat zou de koppelomvormer uitsluiten.

Re: Toerenteller

Geplaatst: 23 feb 2011, 23:08
door Eaz
In de sportstand zit je niet lang in het 'kritische gebied' van pakweg 1400 - 1800 rpm. Ik heb dit probleem met de koppelomvormer ook gehad en mij is destijds aangeraden om, in afwachting van de reparatie, vooral de sportstand te gebruiken om de bak zoveel mogelijk te ontzien. Nadat de koppelomvormer vervangen was door een nieuwe (incl olie verversen e.d.) was het probleem verdwenen.

Hoge koppel van de dikke diesels bij lage toeren kan gewoon funest zijn voor koppelomvormer en automaat. Als het ff 'snel' moet geef ik de pook dan ook een tikkie naar links (sportstand) ipv vanuit onderin (lage toeren) snelheid te maken. Ik heb het idee dat je hiermee koppelomvormer en bak meer spaart. Bovendien is de versnelling van een 535D ook een heerlijke ervaring :)

Re: Toerenteller

Geplaatst: 23 feb 2011, 23:30
door morton
Eaz schreef:In de sportstand zit je niet lang in het 'kritische gebied' van pakweg 1400 - 1800 rpm. Ik heb dit probleem met de koppelomvormer ook gehad en mij is destijds aangeraden om, in afwachting van de reparatie, vooral de sportstand te gebruiken om de bak zoveel mogelijk te ontzien. Nadat de koppelomvormer vervangen was door een nieuwe (incl olie verversen e.d.) was het probleem verdwenen.

Hoge koppel van de dikke diesels bij lage toeren kan gewoon funest zijn voor koppelomvormer en automaat. Als het ff 'snel' moet geef ik de pook dan ook een tikkie naar links (sportstand) ipv vanuit onderin (lage toeren) snelheid te maken. Ik heb het idee dat je hiermee koppelomvormer en bak meer spaart. Bovendien is de versnelling van een 535D ook een heerlijke ervaring :)
Goede tip! Bij 80 maak je meer toeren in de PS stand en blijf je dus uit het 'schadelijke koppelgebied' bij tussensprints om in te halen. De volgende vraag is natuurlijk hoeveel haast heeft de reparatie om niet meer schade toe te brengen en vooral: waar kan ik het beste heengaan?
Is het een reparatie die iedere BMW specialist of dealer kan uitvoeren voor een goede prijs of moet je juist naar een revisie-bedrijf gaan.

Re: Toerenteller

Geplaatst: 23 feb 2011, 23:43
door Eaz
Tja, de noodzaak van een reparatie is door mij niet te beoordelen. Sowieso lijkt het me verstandig dat je eerst een goede diagnose door een specialist laat stellen. In deze thread hebben anderen het op kunnen lossen door de bak te resetten.

Re: Toerenteller

Geplaatst: 24 feb 2011, 09:33
door Frank535
Nog even een aanvulling nadat ik contact heb gehad met een BMW monteur die is opgeleid bij BMW M Performance Center; naar zijn mening/ervaring gaat een koppelomvormer absoluut niet zomaar stuk - hij maakt dat zelden tot nooit mee.

Het zachtjes schokken bij constante snelheid is een bekend gegeven bij deze BMW's en het is niet te verhelpen door de bak of koppelomvormer te vervangen. Dus ga niet gelijk een berg geld uitgeven, tenzij je zeker weet dat het echt mis zit in die delen.
Hij noemde ook de lock-up of vrijloop als schuldige; als je op de snelweg in hoogste versnelling rijdt, zie je na korte tijd het toerental nog eens 500 toeren zakken - dat is de vrijloop. Soms verloopt dit niet goed en voel je de auto wat schokken of duwen.
Ik heb het schakelprogramma al een paar keer ge-reset, maar dat verhelpt het niet (bij mij dan).

Bij mij duurt het altijd maar een paar minuutjes, zeker niet de hele tijd; soms maar eens per week of 2 weken. Het is wel een vervelend gevoel, maar als het volgens hem niet helpt om de koppelomvormer of bak te laten nakijken/repareren, dan hou ik het geld graag in mijn zak.

Ik ben geen monteur, dus heb er zelf geen verstand van, maar wilde dit wel even met jullie delen ter info ! Succes.

Re: Toerenteller

Geplaatst: 24 feb 2011, 13:17
door suyker
Lijkt me een zeer nuttige aanvulling.

Dealer zegt uiteraard dat ie vervangen moet worden

Re: Toerenteller

Geplaatst: 24 feb 2011, 16:59
door lekkerwijf1
@ frank 535 Mischien kun je nieuwe software in de automatische bak laden om je probleem te verhelpen.

Re: Toerenteller

Geplaatst: 24 feb 2011, 17:03
door lekkerwijf1
@ morton De verschijnselen zoals je aangeeft zijn inderdaad niet van toepassing in de ds stand.
Dit is alleen bij de gewone drive.
Mijn advies is ff de bak te resetten.
Hoe je dit doet is hierboven al aangegeven door mij.