Pagina 2 van 10

Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?

Geplaatst: 28 apr 2011, 18:54
door 328Ci
bjornc schreef:Als de motor loopt, moet de meter ongeveer 14 volt aangeven, als ik me niet vergis.
klopt

instellen Volt gelijkspanning = Volt DC

Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?

Geplaatst: 28 apr 2011, 18:56
door Kingfisher
Oke, en ik kan de fijngevoelige elektronica niet opblazen? Ik heb namelijk eens iemand een dashboard van een Renault Espace zien 'doormeten' met zo'n apparaatje, maar meer dan een pssssht en een rookwolkje werd er niet gemeten. Het dashboard was daarna helemaal kaduuk. ;)

Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?

Geplaatst: 28 apr 2011, 19:03
door bjornc
Als jij alleen de accu pakt, kan er niets gebeuren idd.
En je moet de multimeter uiteraard juist ingesteld hebben. Anders krijg je een kapotte multimeter, of gewoon geen (juiste) waarde.

Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?

Geplaatst: 28 apr 2011, 20:10
door lekkerwijf1
Deze meldingen heb ik ook gehad toen mijn dynamo stuk was.
Op gegeven moment als je de motor uitzet is´t over met het feest.

Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?

Geplaatst: 28 apr 2011, 20:48
door dw70
Kingfisher schreef:Oke, en ik kan de fijngevoelige elektronica niet opblazen? Ik heb namelijk eens iemand een dashboard van een Renault Espace zien 'doormeten' met zo'n apparaatje, maar meer dan een pssssht en een rookwolkje werd er niet gemeten. Het dashboard was daarna helemaal kaduuk. ;)
Ja, als je met een multimeter in zijn weerstandpositie spanningen gaat aftasten is het knetter-flits-rooksignalen uitzenden. Altijd fun. :ja:

En als je -14VDC meet is er niks aan de hand. :popcorn: Dan mag je de meetpennen omwisselen en wordt het +14VDC. :gekdoen:
Spanningen kun je altijd meten. Overal. 1 meetpen op een zuiver chassispunt houden en 1 meetpen waar je wilt meten. Parallel meten.
Stromen kun je niet meten, zonder iets los te maken. Dat gebeurd in serie.

Als je niet wilt afwachten zou ik naar een BOSCH service center rijden. Die kunnen dynamo's beter doormeten. Die gebruiken een scope. Ze bekijken of je gelijkspanning netjes zuiver is en je gelijkrichtbrug en spanningsstabilisator functioneren zoals het hoort.

Je hebt geen last van marters in jouw omgeving?

Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?

Geplaatst: 29 apr 2011, 06:33
door Kingfisher
@lekkerwijf1: hmmm dus toch de dynamo. Lijkt mij ook nog steeds meest voor de hand liggend...Wat was jij kwijt voor een nieuwe dynamo?

@dw70: Thanks voor de toelichting dw70! Voor zover ik weet geen marters hier, nee.

Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?

Geplaatst: 29 apr 2011, 10:40
door dw70
Hou er rekening mee, dat andermans storingen niet de jouwe hoeven te zijn. Zonder testwerk ga jij misschien een dynamo uitwisselen die helemaal niet defect is.

Het heeft er wel alle schijn van.

Het is niet voor niks dat de boordspanning in de toekomst naar 24V en zelfs 48V getrokken wordt. De 12V boordspanning is echt aan zijn limit gekomen met alle verbruikers aan boord. Dat wist de automobiel industrie al jaren.
Ik denk dat E61 rijders hier dynamovruchten van plukken, want er brandt me toch een compleet dorp aan verbruikers in jullie auto's!

Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?

Geplaatst: 29 apr 2011, 11:27
door Kingfisher
Je hebt gelijk dw70, ik ga ook zeker niet zonder concrete aanwijzingen de dynamo vervangen.

Maar zoals met alle problemen die ik tot nu toe gehad heb, is er wel duidelijk een patroon te ontdekken in algemeen voorkomende problemen die bij de E6x kunnen ontstaan (en dat zijn er naar mijn idee veel te veel voor zo'n dure auto). Ik dacht dat ik nu alles vervangen had wat slecht was aan de auto, maar inderdaad, de dynamo stond ook nog op dat beruchte lijstje. ;)

Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?

Geplaatst: 01 mei 2011, 00:29
door The Shrike
ik zou wel zonder verdere analyze de dynamo vervangen. Bij mij hebben ze bij de vorige E60 ook 3 keer gemeten (alles goed meneer), maar was het uiteindelijk echt wel de dynamo. Dat ding kost niet zo veel, en je wilt niet steeds met die spanning ( no pun intended) rijden.

Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?

Geplaatst: 01 mei 2011, 07:34
door z3mrunner
OK, als je een E60/61 wil aanschaffen kan je dus het volgende tegen komen:
  • airbag kwaal
    inlaatspruitstuk/carterventilatie
    uitlaatspruitstuk (525D/530D)
    draagarmen
    gloeibougies
    turbo rubberslang
    swirl flaps
    panorama dak rails en lekkage
    een ruime keuze uit electronica storingen
    niveau regeling
    achterklep bedradingsbreuk
    omvormer/automaat
    dynamo
    lagere bankrekening

Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?

Geplaatst: 01 mei 2011, 08:56
door Mikkie
Dynamo is wel klote als die de geest geeft, en daar lijkt het op. Had het vorig jaar ook (niet met een Bimmer though). Flikkerende lampjes, wegvallen van vermogen...gelukkig net een parkeerplaats kunnen halen. Daar heel eigenwijs met de startkabels van een toevallige passant de auto weer aangeslingerd. Even gewacht en hij bleef het doen. Helaas, toen ik ging rijden was het twintig minuten later alsnog over. Veel lampjes die gingen knipperen of aan sprongen en het was gebeurd met de pret. Daar sta je dan, in Duitsland, de dag van de halve WK-finale, in je NL shirt langs de snelweg te wachten op de pechhulp :emo:

Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?

Geplaatst: 01 mei 2011, 10:50
door lekkerwijf1
@ kingfisher,
Ik heb totaal 150 euro betaald voor een 2e hands dynamo en mijn huidige moest ik inruilen.
De dynamo heb ik wel zelf vervangen.
Ik heb toen eens gebeld naar de specialist deze rekende er geloof ik 800 euro voor maar of dat incl of exc montage was weet ik helaas niet meer :o
Ik ben toen gegaan voor een 2e handse van een auto die nog geen 40000km had gelopen. (deze kon men nml direct leveren op de sloop en de dealer had levertijd op dat moment)
Je kunt heel makkelijk de dynamo doortesten door ff een voltmeter op de accu te zetten terwijl de auto draait.
Je moet dan boven de 13.5 volt uitkomen.
Zo niet is je dynamo stuk.

Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?

Geplaatst: 01 mei 2011, 11:35
door Mooggie
z3mrunner schreef:OK, als je een E60/61 wil aanschaffen kan je dus het volgende tegen komen:
*waslijst*
Wat je volgens mij wel kan stellen is dat je bankrekening bij een E60 bezine handbak aanzienlijk minder laag zal zakken dan bij een E61 diesel automaat. :)

Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?

Geplaatst: 01 mei 2011, 11:41
door Tazran
grrrrrrrrrrrr

Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?

Geplaatst: 01 mei 2011, 11:59
door Mooggie
Ook een (iets kleiner) grrrrrrrrr (-etje) hier hoor ... ik kan alleen de panorama dak rails en lekkage /
niveau regeling / achterklep bedradingsbreuk schrappen uit het lijstje, maar dan blijft er alsnog meer dan genoeg voor me over. :|