Remschijven afdraaien

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Michiel Bos

Re: Remschijven afdraaien

Bericht door Michiel Bos » 26 apr 2011, 20:36

@ArnoldC, Afdraaien aan de auto lijkt mij ook de fijnste optie, waar laat je dat doen? Heb je wellicht een adresje voor me?

ArnoldC

Bericht door ArnoldC » 27 apr 2011, 18:01

Ik werk zelf bij een dealer (Zwartepoorte Goes), en wij kunnen het zelf. Maar denk dat je dan net zogoed nieuwe schijven kan halen want het uurtarief is behoorlijk... Zijn het wel originele schijven die je gemonteerd hebt?

Michiel Bos

Bericht door Michiel Bos » 27 apr 2011, 19:14

@ArnoldC, volgens de garage waren het originele schijven, maar zeker weten doe ik het niet, alhoewel hij me garandeert geen troep te gebruiken.. Ik heb een bedrijfje gevonden die ze op de auto af kan draaien, maar die wil zeker weten dat de asnaaf roestvrij is en wil de zaak demonteren en schoonmaken voordat hij gaat afdraaien (op zich begrijpelijk natuurlijk). Zijn uurloon is 42,50 en hij rekent 15 euro per schijf voor het afdraaien, komt op 120 euro incl BTW neer en daar heb je bijna twee nieuwe schijven voor. Ik denk dat de BMW dealer voor afdraaien misschien wel het dubbele rekent?

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 27 apr 2011, 19:39

Ben je zelf een beetje handig?
Pak de schijven er dan onder weg, en breng ze naar een metaalbewerkings bedrijf. (wel vooraf ff bellen)
Denk dat je voor hooguit 5 tientjes wel klaar bent.

Patrickk

Bericht door Patrickk » 27 apr 2011, 20:11

Mis ik hier iets? Lijkt mij toch gewoon garantie?
Laat de garage maar zorgen dat het weer in orde komt. (als het de schijven zijn natuurlijk)
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33

Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

Mario TT

Bericht door Mario TT » 27 apr 2011, 20:43

Je hebt helemaal gelijk Patrickk, als je schijven binnen korte periode krom raken dan is het gewoon garantie. Ik heb het zelfde gehad met mijn E39, ik heb ze terug gebracht en heb mijn geld teruggekregen.

Als je schijven binnen een korte periode krom raken kan dat een paar redenen hebben:

1. Toeval, hete remmen die snel zijn afgekoeld
2. Bouten te strak aangedraaid zoals BjornC ook al zei
3. Stoeprand geraakt hard
4. Slechte naaf
5. Slechte montage

De redenen die hier worden opgegeven over hele hete remmen en met je voet op een rem blijven staan daar geloof ik niet zoveel in, ik zeg niet dat het 100% flauwe kul is maar remmen moeten ergens tegen kunnen en je moet wel heel hard remmen om de remmen zo heet te krijgen. Ik heb bij mijn 320d de remmen op de nurburgring echt heeel heet gestookt, zo heet dat je ze begon te ruiken maar ze waren echt niet krom. Tenzij je heel lang met je voet op de rem blijft staan maar onder normale omstandigheden, en daar ga ik vanuit lezend naar de tekst kan dat echt niet gebeuren. Anders komt half Nederland terug naar de garage en dat zijn heel veel auto`s.

Dus simpelweg je remschijven afdraaien of vervangen hoeft het probleem niet op te lossen, ja tijdelijk waarschijnlijk. Je moet zeker weten dat je naaf in orde is en schoon is.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

dw70

Bericht door dw70 » 27 apr 2011, 22:01

+1 BjornC.

Mario, als je de volgende keer weer over de Nürburgring raast en ervanaf komt, probeer je het eens uit "met de voet op de rem in de pits".
Weet je gelijk of je ze scheef krijgt. Gewoon een paar keer proberen.

Maar dat half Nederland niet hoeft terug te komen heeft wel met de rijstijl en omgeving te maken.

Bouten te strak aandraaien. Eerder gezegd: fout aanhaalmoment voor iedere bout. Iemand die het "uit de hand doet" trekt de ene bout met 110 aan en de ander met 94. Dat is fout. (of met een luchtpistool :nee: :nee: :nee: ).

Maar toeval bestaat niet.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Mario TT

Bericht door Mario TT » 28 apr 2011, 07:04

dw70 schreef:-Mario, als je de volgende keer weer over de Nürburgring raast en ervanaf komt, probeer je het eens uit "met de voet op de rem in de pits".
Weet je gelijk of je ze scheef krijgt. Gewoon een paar keer proberen.

-Maar dat half Nederland niet hoeft terug te komen heeft wel met de rijstijl en omgeving te maken.
Ja je moet ook niet minuten lang in de pits staan met gloeiende remmen!! Iets wat je echt niet voor elkaar krijgt als je even van de snelweg afkomt en remt. Sterker nog, als je meteen van het circuit af gaat en je zet je auto neer en je zet je voet NIET op de rem en je stapt uit en loopt weg dan zijn je remmen wel krom. Dat komt gewoon omdat het stale remmen zijn en daar komt de warmte niet zo snel uit, maar ook niet in. Ik heb toen ik net nieuwe remmen had echt heel voorzichtig gedaan en continu mijn handrem aangetrokken maar later bedacht ik me ook gewoon, wie doet dit nou? Als je een keer hard moet remmen voor een stilstaande file zijn je remmen meteen kapot, dat lijkt me gewoon onwaarschijnlijk.

En hoezo heeft het met de rijstijl en de omgeving te maken?? Rijstijl snap ik, als je als Schumacher rijdt dan gaan ze gloeien, maar wie doet dat nou zonder het besef te komen dat je je remmen om zeep helpt? En de omgeving?? Dat moet je uitleggen? In heel NL regent het soms en in heel Nederland ligt de temperatuurvariatie rond de 10 graden daar merken de remmen amper wat van gezien het feit dat ze bij gebruik altijd boven de buiten temperatuur zijn.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

dw70

Bericht door dw70 » 29 apr 2011, 10:51

remschijven trekken bij normaal straatgebruik niet krom. Maar als je als Schumacher van de autobaan afkomt (veel te hoge snelheid) en op het allerlaatste moment remt, wat een ander niet doet (rijdt met een normale snelheid en remt veel meer met beleid eerder af), en dan met je poot op de rem blijft staan is dit al geen normaal straatgebruik meer.
Zeker niet als dit voor sommige mensen hun dagelijkse rijstijl is geworden. Daar kun je als fabrikant niet op produceren. Die rijder krijgt zelfs een M remschijf scheef.
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen.
En omgeving: dat weet je zelf ook. Rij je in de buurt van Spa-Francorchamps rond (bij verviers de berg omhoog/omlaag) of in de vlakke polder. Dat is een groot verschil voor remschijven als je dit dagelijks doet.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

largeproject
Contacteer:

Bericht door largeproject » 29 apr 2011, 21:28

Bij 3000 kun je ze gewoon afdraaien,matriaal is dik genoeg daar voor,als ze een stuk meer km gelopen zouden hebben heeft het vaak geen zin meer.
Omdat de schijven te dun worden en zo onvoldoende warnte kunnen opnemen en dus in no time weer krom zijn.
Overigens rem je niet de schijven in,maar de blokken.
En dat mag best wel fors,alleen moet je ervoor zorgen dat ze niet te heet worden en just dat laatste is wat lastig te bepalen.
De remblokken op de motor rem ik ook behoorlijk hard in,maar met zo dat ze niet te heet worden.

ArnoldC

Bericht door ArnoldC » 30 apr 2011, 16:16

Ik ben zelf voor het afdraaien aan de auto, want dan compenseer je ook evt. naafslingering.
En de schijven mogen ook absoluut NIET met vet ertussen op de naaf aangebracht worden, want dan kan de remschijf zijn warmte ook niet kwijt!

Michiel Bos

Bericht door Michiel Bos » 02 mei 2011, 09:02

Ondertussen met de garage afgesproken dat de schijven afgedraaid gaan worden. Als de schijven krom zijn door mijn schuld dan draai ik voor de kosten op, zodra blijkt dat de schijven verkeerd gemonteerd zijn of van slechte kwaliteit dan gaat dit kostenloos.. We laten meteen de aandrijfas rechtsvoor vervangen.. De homokineet aan de binnezijde is versleten en geeft daardoor trillingen.. Binnenkort kan je hier http://www.bimmerportal.nl/e46-techniek ... it=trillen het resultaat lezen..

dw70

Bericht door dw70 » 02 mei 2011, 16:18

Judaz, ik vind je laatste post verre van aardig.

ArnoldC

Bericht door ArnoldC » 02 mei 2011, 17:44

dw70 schreef:Judaz, ik vind je laatste post verre van aardig.
+1

largeproject
Contacteer:

Bericht door largeproject » 02 mei 2011, 17:46

We hadden vroeger als bedrijfsauto een mitsubischi sapporo, deze had de schijven van zij lichtere broertje de galant,gevolg elk jaar nieuwe schijven, eerst werden ze altijd afgedraait (voor koste garage) en als ie binnen een jaar (naar aanschaf nieuw) weer krom waren , dan werd er voor onderdelen garantie gewoon weer nieuwe op gezet.
Zo hebben wij een setje of 5/6 versleten. :ja:

Op een A3 ooit eens een goedkoop setje van ebay derop gezet, 2 weken later ff ringen (Nordscleife),naar 2 rondjes waren ze krom :X ,daarna zelfde setje weer gekocht en alleen op de straat mee gereden,nix geen problemen mee gehad. :)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”