Pagina 2 van 2

Re: Hikken en trillen

Geplaatst: 15 mei 2011, 19:47
door Coldburn
Balanceren is statisch en je krijgt er theoretisch alle onbalans uit. Je ziet het wel als die krom is. Ikzelf heb vaker meegemaakt bij een Ford ( ik werk bij Ford dealer ) dat de banden hoogteslag kunnen krijgen en dan voel je de auto ook zowaar trillen.

Op de auto is dynamisch en dan komen er ook krachten op.

Heb je winter wielen set? Probeer die eerst eventueel als je dat thuis kunt. Kost je niets en je kunt dingen uitsluiten..

Onderstel nagekeken? Speling Aandrijfassen?

En als je garantie hebt niets om geven. Garantie is garantie, of zijn ze dan op vakantie? :P

Re: Hikken en trillen

Geplaatst: 16 mei 2011, 18:09
door JS77
Ben benieuwd of er enthousiaste ervaren BMW rijders zijn in omgeving Rotterdam die eens in ritje willen maken in mijn 320d. Wil wel eens weten wat jullie van het rijgedrag van deze wagen vinden. Wordt er tot nu toe niet vrolijk van.
Let me know

Re: Hikken en trillen

Geplaatst: 17 mei 2011, 20:32
door JS77
Test ritje gemaakt.
Auto schakelde vandaag beter dan zondag. Misschien door de temperatuur. Begon vrij snel weer te trillen. Bijvoorbeeld ook als ik 40-50 rij in zijn drie.
Kan met de auto heel makkelijk optrekken in zijn drie. Koppeling op laten komen en hij slaat niet af.
Bokt ook van 1 naar 2.
Ik denk versleten koppeling en 2 massa vliegwiel die het schudden veroorzaakt.

Re: Hikken en trillen

Geplaatst: 24 mei 2011, 14:17
door JS77
De auto bij Carrec in soesterberg gebracht. Zij hebben een proefrit gemaakt en gaven aan dat de auto idd erg trilt/schudt. Hun conclusie is dat het waarschijnlijk zit in 2 massa vliegwiel of hardyschijf.
Ook vonden ze dat de auto niet goed ontkoppelt. Heb soms problemen om de auto in zijn 1 te zetten.
Met deze kennis en een diagnose rapport de garage gebeld waar ik nog bovag garantie heb. De beste man schrok er nogal van.
Carrec gaf aan dat dit iets is dat in de garantie opgelost moet worden.
Morgen gaat de garage naar de auto kijken. Hoop iig dat ze nu in de juiste richting gaan zoeken en het probleem gaan oplossen.
Zal de uitkomst hier posten.

Re: Hikken en trillen

Geplaatst: 27 mei 2011, 15:50
door JS77
De auto dinsdag avond bij de garage gebracht en woensdag telefoontje ontvangen. Meerder monteurs hadden in de auto gereden en ze voelden het trillen niet. Hij kon de auto ook niet uit elkaar gaan halen als hij het niet kon waarnemen.
Aangegeven dat hij er maar eens een goede rit mee moest gaan maken en dat ik de auto anders naar de BMW dealer zou brengen om daar een diagnose te laten stellen. Mochten zij ook het trillen ervaren dan mocht hij het betalen en anders dan betaal ik hetzelf.
vandaag (vrijdag) teruggebeld door de garage. De auto ligt uit elkaar en zowel koppeling als vliegwiel moeten vervangen worden. (beetje aanhouden zet gelukkig toch zoden aan de dijk :) ) Hij heeft de onderdelen besteld en worden volgende week onder garantie vervangen.
Hoop dat ik dan het freude am fahren zal beleven zoals het bedoeld is. :driving:

Re: Hikken en trillen

Geplaatst: 07 jun 2011, 17:37
door JS77
Inmiddels is het vliegwiel vervangen en de koppeling. Maar helaas nog steeds last van het trillen en het schudden.
Ik merk dat het ook goed waarneembaar is als ik in de file rijdt en de auto in zijn 1 of 2 op de koppeling laat rijden. Dan zit je continue te schudden alsof je je op een klinkerweg bevind ipv de snelweg.
Ook als ik de koppeling intrap en de auto verder laat uitrollen gaat het niet weg. Iemand ideeën?

Volgende is gebeurt:
- vliegwiel vervangen
- koppeling vervangen
- andere voorbanden
- remblokken vervangen
- Hardyschijf volgens garage in orde. Zij hebben dit bekeken toen de koppeling en vliegwiel werd vervangen
- hoogteslag in wielen gecontroleerd.

Dus,wie het weet mag het zeggen.

Re: Hikken en trillen

Geplaatst: 07 jun 2011, 18:37
door Opt1mus
Je weet zeker dat het niet de LMM of een lek in het vacuumsysteem is?

Toen mijn LMM gaar was ging ze ook bokken en stotteren

Re: Hikken en trillen

Geplaatst: 08 jun 2011, 09:36
door JS77
Bij het uitlezen geeft de LMM geen errors.
Mijn redenatie is als volgt (heb er echter geen verstand van en baseer mij op wat kennis die ik heb opgedaan op het forum en andere site's):
-2massa vliegwiel en koppeling is vervangen en lijkt daarmee uitgesloten.
- Bij het vervangen zijn hardyschijven gecontroleerd
- Als ik de koppeling indruk dan schudt/trilt de auto nog. Ik neem aan dat de cardanas dan stopt met draaien en daar dus geen onbalans in zit en het waarschijnlijk niet in de aandrijflijn zit.
- Motor loopt goed stationair (alleen 's ochtend soms even dat de toerenteller heen en weer gaat).
- LMM geeft geen fouten bij uitlezen.
- stuur schudt soms ook een beetje met optrekken en rond de 70 km per uur. Lijkt ook afhankelijk van het wegdek.
- auto trilt mijns inziens niet bij het remmen
- wielen zijn gebalanceerd en gecontroleerd op hoogteslag.
- banden zijn nieuw
- op spiegelglad asfalt bij snelheid boven honderd lijkt het iets minder.

ik vind het lastig om te bepalen of het schudden/trillen van voor of achter uit de auto komt. Maar het lijkt dus in de bewegende delen te zitten omdat het zich voordoet als de auto rijdt/rolt.

Is het mogelijk dat?
- Er een remschijf achter krom is en ik daardoor geen trilling in het stuur voel bij het remmen maar de auto toch gaat schudden tijdens rijden?
- De dempers niet goed zijn? en merk je dat ook op asfalt in de file?
- iets met de ophanging?

Who knows?

Re: Hikken en trillen

Geplaatst: 08 jun 2011, 12:21
door dw70
JS77 schreef:Inmiddels is het vliegwiel vervangen en de koppeling. Maar helaas nog steeds last van het trillen en het schudden.
Ik merk dat het ook goed waarneembaar is als ik in de file rijdt en de auto in zijn 1 of 2 op de koppeling laat rijden. Dan zit je continue te schudden alsof je je op een klinkerweg bevind ipv de snelweg.
Ook als ik de koppeling intrap en de auto verder laat uitrollen gaat het niet weg. Iemand ideeën?

Dus,wie het weet mag het zeggen.
De dosering bij het koppelen lijkt niet meer goed. Daar zijn de hulp- en hoofdkoppelings cylinder voor (no 1 en no 18).
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=21&fg=10
Aangezien alles haast vernieuwd is lijkt me dit ook een punt van aandacht. Kan die gelijk nieuwe vloeistoffen krijgen en eens goed gespoeld worden.

Toch lijkt er meer aan de hand te zijn. Er is een mechanische speling in de lengterichting. Motor-bak-aandrijflijn. Alle 3 moeten ze synchroon functioneren. Het enorme springen van 1 naar 2 in de file herken ik van mijn e30. Vooral als deze enorm heet is. Haast niet te rijden. Alsof je op een wild paard zit en zo ziet het ook uit.

Controleer: motorophanging/steunen/rubbers. Versnellingsbak bevestiging ( ! ! ) of deze vast zit (bij mijn e30 spontaan 1 bout losgetrild) en de achteras ophangingen of deze geen speling hebben.

In een van deze 3 zit ergens speling. Het is een mechanische storing.

Re: Hikken en trillen

Geplaatst: 08 feb 2012, 20:13
door lennart
Ben je ooit verder gekomen met dit probleem? Het lijkt namelijk wel heel erg sterk op wat ik met mijn 320d heb. Hoop van je te horen,

Re: Hikken en trillen

Geplaatst: 09 feb 2012, 16:45
door buutnhuus
ik zou ook net als dw70 de motor- en versnellingsbak steunen is controleren.

Re: Hikken en trillen

Geplaatst: 09 feb 2012, 17:50
door Coldburn
Vervang ook eens je brandstoffilter regelmatig. Scheelt een hoop en vaak gaat die dan ook hikken/bokken bij bepaalde toerentallen. Vooral diesels.