Pagina 2 van 3

Re: 318 blok vervangen voor 320 Motor blok past dat ?

Geplaatst: 13 mei 2011, 08:10
door benmaassen
Niets ten nadele over de motor, een 328 is een beest, en waarschijnlijk het beste blok ooit gebouwd voor de e 36 caab.
Nu we hier meer caab e36 caab rijders hebben misschien een idee om een minimeet te houden en een mooie tourrit?

Re: 318 blok vervangen voor 320 Motor blok past dat ?

Geplaatst: 13 mei 2011, 10:22
door dw70
thomas08 schreef:Beste forum mensen,

Ik rij een cabriolet uit 1997 BMW 318i, nu wil ik graag een 320 blok erin laten plaatsen !!

Nu zit ik met een aantal vragen !

-Zijn de ophang punten het zelfde ?

-Past het uberhaupt wel ?

-Wat zijn de belangrijkste punten waar ik op moet letten ?

-En hoe zit het met het (cumputer) besturings systeem ?

Ik heb namelijk al een 320 blok op het oog!

320 Motor blok met versnellingsbak en kabelboom!

Is het genoeg om een blok hier mee om te leggen? of moet er nog meer van toepassing komen voor het blok om te leggen en lopend te laten krijgen...???

Er zit namelijk nu een 318i blok in!

Als iemand er verstand van heeft, laat even een reactie achter !!!


Alvast bedankt! :driving:
bmw.gif
Om het even concreet te maken:

Met alleen een blok transformatie gaat het niet lukken zonder de volgende onderdelen mee aan te passen:

-Versnellingsbak nemen 320i
-Cardanas 320i
-Differentieel 320i
-uitgaande assen 320i
-Achterasophanging 320i
-Dempers 320i
-Veren 320i
-Uitlaatsysteem inclusief kat voor een 320i (enkele pijp) of een complete vanaf het einde spruitstuk t/m einddemper 325i (dubbele pijp)
-Motorsteunen 320i
-Vooras dragers zijn angstaanjagend hetzelfde. Niets te veranderen.
-Veerelementen (incl schokdempers) en ashals linkse en rechtse zijde 320i
-Kabelboom nemen van een cabrio 320i. Liefst een uit hetzelfde bouwjaar compleet inclusief alle bijbehorende electronica (ECU,LMM, etc)
-Cockpit 320i
-Remmerij 320i

Heb je nog zin?

De versnellingsbakophanging van je 318i kun je wel gebruiken! 8)
Kortom: zet mechanisch een 320i sloper compleet over en pas hem elektrisch aan naar jouw bouwjaar.
Als een sloopauto interessant genoeg is, why not?

:gekdoen:

Re: 318 blok vervangen voor 320 Motor blok past dat ?

Geplaatst: 15 mei 2011, 17:55
door thomas08
Bedankt voor al jullie reacties!!

Ik heb het nog eens over wogen om dan een 323 of een 325 erin te hangen... maar ik gebruik mijn auto elke dag en rij 70 km per dag! en ben bang dat de auto met een grotere motor gaat drinken!!

Daarom dacht ik aan een 320I dan valt het verbruik per tank ook tegen de 600km wat ik nu met mijn 318i ook haal....!!

Was al eigenlijk aant denken om er 1 van de sloop te halen! dan kan ik alles van de auto gebruiken wat goed is!! ;)

Scheeld het veel kwa bezine verbruik ? 320 of 323/325 ???

Grz Thomas

Re: 318 blok vervangen voor 320 Motor blok past dat ?

Geplaatst: 15 mei 2011, 22:38
door Griffendahl
Nee

Re: 318 blok vervangen voor 320 Motor blok past dat ?

Geplaatst: 16 mei 2011, 12:35
door orkano
Heb zelf een 320i, slurpt toch iets meer dan een 325i volgens mij. Alle 6 cilinders zitten rond de 1 op 10 als je een beetje rustig rijdt.

Re: 318 blok vervangen voor 320 Motor blok past dat ?

Geplaatst: 01 jun 2011, 12:54
door stephan de been
ik heb in mijn cabrio 2 weken geleden een m50b25 gehangen. afgelopen vrijdag naar rdw geweest en uiteraard goedgekeurd;) maar het rijd fantastisch zon 6 cilinder, en als je het leuk vind om te sleutelen is het zeker de moeite waard!!

Re: 318 blok vervangen voor 320 Motor blok past dat ?

Geplaatst: 01 jun 2011, 17:48
door Rene08
orkano schreef:Heb zelf een 320i, slurpt toch iets meer dan een 325i volgens mij. Alle 6 cilinders zitten rond de 1 op 10 als je een beetje rustig rijdt.
:whistle: :whistle: Rij met m'n 330i zo'n 1 op 11 a 1 op 12. Ligt gewoon heel erg aan je rijstijl en of je alleen maar stadsverkeer rijdt.

Naar mijn idee hoef je een drie liter niet te laten staan als je toch een 6-cilinder wil. Wat Griffendahl al zegt, verbruik scheelt niks.

Re: 318 blok vervangen voor 320 Motor blok past dat ?

Geplaatst: 05 jun 2011, 18:04
door DeDikkeBeer
Als ik jou was zou ik voor een 2,5 liter blok gaan. Het benzine verbruik van een 2,0 liter en een 2,5 liter is ongeveer gelijk aan elkaar, maar bij de 2,5 liter krijg je er toch een mooie hoop vermogen en koppel bij.

Re: 318 blok vervangen voor 320 Motor blok past dat ?

Geplaatst: 06 jun 2011, 13:45
door Denniz0229
benmaassen schreef: Nu we hier meer caab e36 caab rijders hebben misschien een idee om een minimeet te houden en een mooie tourrit?
roept u maar :driving:

on topic; ik ben het met vrijwel iedereen eens hier, een 2 liter is zonde als je ook een 2.5 of 2.8 kan halen.
ik ben een keer met een vriend richting Duitsland geweest in een 320i, daar een 328 opgehaald.
en de 328 was zuiniger als de 320, al scheelt je rijstijl natuurlijk het meeste. wat in dat geval waarschijnlijk ook het probleem was :bang:

Re: 318 blok vervangen voor 320 Motor blok past dat ?

Geplaatst: 17 jun 2011, 15:42
door Sey
als ik jou was zal ik ook kijk of je een ews hebt want ik ben bezig met een 316 naar 325 maar hij start niet en is me verteld dat het door me ews komt :( dus miss een tip :duim:

Re: 318 blok vervangen voor 320 Motor blok past dat ?

Geplaatst: 25 jun 2011, 01:39
door musQ
van 115 pk naar 150 pk is al een enorm verschil;-).

en 2 litertje is nog te betalen met een zware voet:-)

Re: 318 blok vervangen voor 320 Motor blok past dat ?

Geplaatst: 27 jun 2011, 17:21
door Madness
115 naar 150 Pk scheelt veel?

Ooit nagedacht over het gewichtsverschil tussen een 1.8 en een 6 cil 2.0?

Re: 318 blok vervangen voor 320 Motor blok past dat ?

Geplaatst: 27 jun 2011, 20:27
door dw70
318i : 1350Kg /115Pk= 11,74 Kg per Pk meeslepen
320i : 1315Kg/ 150Pk= 8,77 Kg per Pk meeslepen
328i : 1395Kg/ 193Pk= 7,23 Kg p PK.

Re: 318 blok vervangen voor 320 Motor blok past dat ?

Geplaatst: 27 jun 2011, 21:11
door johnsdale
Volgens mij zijn ze wel lichter hoor..

Re: 318 blok vervangen voor 320 Motor blok past dat ?

Geplaatst: 27 jun 2011, 21:50
door dw70
volgens het eigen BMW boekje niet hoor. Met handbak 1340Kg en automaat...1380Kg.
Voor een 318i sedan uitvoering. En dat is de lichtste. Coupe en cabrio beiden nog zwaarder. Cabrio met automaat: 1465Kg!

Het verbaast mij ook hoor.