Aanschaf BMW E36, waar op letten?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
NielsE36
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 nov 2009, 11:31

Re: keuze aanschaf e36

Bericht door NielsE36 » 05 jul 2011, 15:41

Motorinhoud is gewoon hetzelfde! :
323i/ti 2.494 cm³ 6-in-lijn 24V 170 pk 245 Nm 1995 - 2000
325i 2.494 cm³ 6-in-lijn 24V 192 pk 245 Nm 1991 - 1995
Beide 2494 cc

AtlasTelamon

Re: keuze aanschaf e36

Bericht door AtlasTelamon » 05 jul 2011, 17:19

Hebben de 323i en de 328i niet allebei het M52 blok (aluminium/gietijzer) ipv het M50 blok (gietijzer).

De M52 blokken zijn geknepen door een combinatie van de afwegingen van BMW voor meer kracht in lagere toeren en fiscale pk's in Duitsland (belastingtechnische afwegingen dus). Ze kunnen meer hebben en je kan er met goede verstandige modificaties meer uithalen omdat ze meer potentie hebben.

Just my 2 cents (en volgens mij voor velen een halve open deur).

Als ik jouw overwegingen lees zou ik voor een originele nette 323i met aantoonbare service geschiedenis. KM's maken met goed onderhoud niet zoveel uit.
Laatst gewijzigd door AtlasTelamon op 05 jul 2011, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Sygnus
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:22

Re: keuze aanschaf e36

Bericht door Sygnus » 05 jul 2011, 17:23

j0eyv schreef:Nee hoor geen typ fout
Nog een keer lezen wat je in eerste instantie zei:
j0eyv schreef:Zelfde vermogen maar iets minder PK.
PK is een eenheid van vermogen. :+

Om terug te komen op de kettingvraag: Volgens mij zijn alle benzinemotoren in de E36 geleverd met een distributieketting, behalve de vroege 316i en 318i met M40 blokken.

Gebruikersavatar
Denniz0229
Berichten: 694
Lid geworden op: 29 mei 2011, 21:30

Re: keuze aanschaf e36

Bericht door Denniz0229 » 06 jul 2011, 09:15

NielsE36 schreef:Motorinhoud is gewoon hetzelfde! :
323i/ti 2.494 cm³ 6-in-lijn 24V 170 pk 245 Nm 1995 - 2000
325i 2.494 cm³ 6-in-lijn 24V 192 pk 245 Nm 1991 - 1995
Beide 2494 cc
ik weet ook niet waar ik zat me mijn gedachten, dat ik het terug las vond ik mezelf al een ezel :whistle:


@ J0eyv: wat sygnus zegt bedoelde ik inderdaad, vermogen wordt weergegeven in KW, en omdat niemand dat begrijpt maken wij er weer PK's van zodat we het allemaal begrijpen.
Afbeelding

BMWBoii
Berichten: 1390
Lid geworden op: 03 jan 2011, 15:22

Re: keuze aanschaf e36

Bericht door BMWBoii » 06 jul 2011, 09:26

Denniz0229 schreef:
BMWBoii schreef:Met een ander spruitstukje volgens mij maak je van een 323i ook zo een 325i..
en de 200cc motorinhoud boren we er gewoon bij :whistle:
Het aantal cc is gewoon hetzelfde, dus dat heeft BMW al voor je gedaan.

Edit: zie nu de posts boven me :P

Gebruikersavatar
j0eyv
Berichten: 3329
Lid geworden op: 27 apr 2010, 12:38

Re: keuze aanschaf e36

Bericht door j0eyv » 06 jul 2011, 11:04

Als ik vermogen naar cc had aangepast had het precies geklopt volgens jouw woorden. Toch vond ik het duidelijk genoeg :+
Een wijs man zei ooit: Eens BMW, altijd BMW. Alleen kon ik mij daar even niet aan houden..
E36 316I Compact - (1995) - Is no more
E36 318IS Coupe - (1997) - verkocht
Exx? - (200x) - Wordt gezocht..

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: keuze aanschaf e36

Bericht door dw70 » 06 jul 2011, 15:09

BMWE39FREAK schreef:Zal even op je bericht reageren wat betreft " Heb al op het forum gelezen dat de 320 niet zo best is "
Dit is de grootste flauwekul die er is..Een 320i is een M50 motor en deze zijn bere sterk..

De reden dat de meesten het zeggen dat het niets is komt omdat het steeds maar groter en dikker moet,want met een 320 hoor je er niet bij..
Je zal sneller een goede 320 blok tegen komen als een 323,325 of 328 motor,want die zijn meestal (zal het netjes verwoorden ) flink ingereden :whistle:
Helemaal mee eens. Iemand die vermogen heeft, gaan de hele aandrijflijn daarmee plezieren. Wat zijn uitwerking heeft op de hele auto. De kans dat iemand die zich op de 2e hands markt oriënteert en naar een goede en betrouwbare auto zoekt eerder zijn geluk vindt bij een 320i is vele malen groter dan bij een 325i of 328i.
Als was het aan de hand van de productieaantallen. Vaak wordt een 320i als 2e auto voor erbij genomen voor moeder de vrouw (ik chop voornamelijk in Duitsland).
Weinig kilometers en zeker geen uitingen van "krachtpatserij aan het stoplicht" vertoningen aan het onderstel.
Bij een 320i zie je de liefde voor 2e auto zo. Vaak in een sublieme staat en met weinig kilometers voor eerlijke prijzen.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

musQ
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 mar 2011, 03:28

Re: keuze aanschaf e36

Bericht door musQ » 06 jul 2011, 15:17

Sygnus schreef:
PK is een eenheid van vermogen. :+
Bijna goed;-) kW is het eenheid van vermogen.

Nm is het eenheid van een bepaald soort kracht of wel koppel.


PK'S is iets wat de amerikanen gebruiken. ( die snappen er niets van :jack: , denken dat ze alles zijn :zwaai: )


Heb liever een auto met 170 kW dan eentje met 170 PK :rolf: :X


Maar goed om even terug te komen, ik heb met een 320 gereden en die zijn toch echt snel zat hoor. Maar om een keuze te maken tussen de 323 of een 325. Zou ik persoonlijk voor een 323 gaan. Zelfde koppel minder vermogen betekend in mijn ogen een blok die langer door kan gaan dan een 325.

Ze zijn al terug geknepen nou al helemaal, MB doet dit ook daarom lopen ze na 5 ton nog steeds als een zonnetje. ( mits goed onderhouden natuurlijk)

Gebruikersavatar
Sygnus
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:22

Re: keuze aanschaf e36

Bericht door Sygnus » 06 jul 2011, 16:27

kW is inderdaad ''de'' eenheid (lees: SI-eenheid), maar volgens mij is paardenkracht ook een eenheid van vermogen.

Persoonlijk zou ik geen 320i overwegen, tenzij je per se een 6-cilinder geluid wilt hebben en het financieel gunstiger is ten opzichte van de hogere 6-cilinders. Het verschil met de 318is is naar mijn mening te klein. Het blok uit de 318is is echter niet in de cabrio geleverd.

De nieuwere M52 blokken schijnen veel gemakkelijker te rijden zijn, met minder toeren komen ze al vlot op gang.

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: keuze aanschaf e36

Bericht door dw70 » 06 jul 2011, 16:46

nee, de eenheid van vermogen (aanduiding P van Power) is KW.
Net hetzelfde als in de elektrotechniek. Het vermogen van een elektromotor wordt ook aangeduid in W. 1000W= 1KW.
Het motorvermogen wordt dan voorgesteld in een berekening:
P = 1 KW

De keuze om geen 318 te nemen is simpel. Geen 4 cylinder.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

AtlasTelamon

Re: keuze aanschaf e36

Bericht door AtlasTelamon » 06 jul 2011, 16:46

De nieuwere M52 blokken schijnen veel gemakkelijker te rijden zijn, met minder toeren komen ze al vlot op gang.

I concur. :)
:driving: Zoef zei de haas.

Sandiep
Berichten: 46
Lid geworden op: 29 jun 2011, 09:07

Re: keuze aanschaf e36

Bericht door Sandiep » 19 jul 2011, 08:37

Ik ben er een beetje uit. Het wordt wel een 6 cyl (denk ik). Heb nu een 320i cabrio op het oog een facelift met 258xxx op de teller. Alleen de naad van het raampje van de softop is wat los geraakt. Iemand enig idee wat het zou kosten om dit te laten maken?
Als het rendabel is voor mij dan is het wel waard anders moet ik em toch echt voorbij laten gaan ook al is het mijn droomauto :|

Griffendahl

Re: keuze aanschaf e36

Bericht door Griffendahl » 19 jul 2011, 09:12

dw70 schreef:nee, de eenheid van vermogen (aanduiding P van Power) is KW.
De klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. De enige officiele SI eenheid van vermogen is Watt (W), die K die jij ervoor zet klopt ook niet. Dat geeft namelijk alleen maar een hoeveelheid aan. Als je overigens bedoelt: 1kW = 1000W dan moet die k met een kleine letter en niet met een grote letter, nog een foutje dus...

Verder is pk ook een officiele eenheid van vermogen alleen uitgegeven door een een andere instantie voor standaardisering, bijvoorbeeld de ISO, DIN, ECE of de SAE. Dat het ook daadwerkelijk vermogen betreft is makkelijk natuurkundig aan te tonen want pk's kan je makkelijk omrekenen naar kW's middels een constante. En volgens die natuurkundige regeltjes van jou waar je zo mee scherm is vermogen (P) * constante (c) nog steeds gewoon vermogen (P). Dat is namelijk hetzelfde als wat jij doet met die k van kilo. Vermogen (P in W) * 1000 (=constante) = 1kW, en da's nog steeds vermogen...

Gebruikersavatar
Denniz0229
Berichten: 694
Lid geworden op: 29 mei 2011, 21:30

Re: keuze aanschaf e36

Bericht door Denniz0229 » 19 jul 2011, 09:21

Pk heeft verder alleen totaal geen waarde, het is een beetje achterhaalde eenheid. dus ik weet ook niet waar je vandaan haalt dat het een officiële eenheid is?
de enige manier om achter het aantal PK te komen is het omrekenen vanaf Watt. het enige waarvoor we PK's nog gebruiken is omdat leken raar staan te kijken als je zegt dat je auto 150kW heeft, en met PK hebben we er wat meer gevoel bij.
of staat er op jouw energiemeter soms het aantal gebruikte PK's?
Afbeelding

SDMSIM
Berichten: 306
Lid geworden op: 17 sep 2010, 13:24

Re: keuze aanschaf e36

Bericht door SDMSIM » 19 jul 2011, 09:47

Een geweldige discussie dit :D

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”