Pagina 2 van 2

Re: Ervaringen met Lecwec

Geplaatst: 12 jun 2011, 20:50
door BMW530DTouring
AdE39 schreef:Hallo beste mark,

Ik heb dus geen problemen met de klepseals, bij mijn E39 verloopt alles erg goed, geen klagen over olieverbruik.
Sorry Ad.....beetje zitten slapen denk ik :gek: Uiteraard hebben mijn opmerkingen betrekking op diegene die het topic gestart heeft ;)

Re: Ervaringen met Lecwec

Geplaatst: 13 jun 2011, 10:19
door AdE39
Hallo Bandje,

Ja Forte ken ik ook, en dat is ook goed spul.
Maar zo zijn er meerdere middeltjes te gebruiken.
Of het verstandig is om steeds de extra aditieven te gebruiken om de klepseals soepel te houden, dat heeft weinig zin.
Je spekt enkel wel de portemonee van da fabrikant, pas wel op dat je de rubbers niet te soepel maakt, want dan vliegen ze er ook tussen uit als kauwgom!
Teveel is ook niet goed!

Maar Duckhams, die heb ik in het verleden ook wel eens gebruikt.

De beste 3 merken olie in ons land, dat zijn Kroon, Eurol en Shell, enkel Shell gebruikt erg veel aditieven, en daar heb ik een pest hekel aan, Shell is ook de duurste van deze 3.
Ik heb dus erg goede ervaringen met Kroon, maar zo heeft een ieder zijn ervaringen met een bepaald merk, dat blijf je toch houden.
Duckhams is inderdaad een stuk slechter te verkrijgen, bij ons in de buurt helemaal niet meer, misschien heeft dat zijn redenen, ik weet die echter niet.
Deze eigenzinnige groene olie met een hele aparte geur, ik ken het wel.

Maar een ieder moet zijn keuze zelf bepalen, wat hij wil gebruiken.

Met vriendelijke groet,

Ad

Re: Ervaringen met Lecwec

Geplaatst: 26 sep 2011, 09:50
door Marcel RSD
Tussentijdse update (294000 KM).

Voor mij is deze oefening mislukt. Verbruik is wel wat gedaald met LecWec, maar is toch teveel (>1 liter/4000 KM). Nu ben ik overgestapt naar Elf Solaris 10W40. Deze olie is iets dikker, maar tot op heden geen last van tikkende kleppen. Nu >1500 KM verder staat het peil nog mooi op max. Klinkt hoopgevend, maar kan pas een conclusie trekken nu > 5000 KM. En kijken wat deze olie doet bij koude temperaturen qua klepsmering.

Re: Ervaringen met Lecwec

Geplaatst: 17 okt 2011, 14:54
door Marcel RSD
Helaas, nu 3000 KM verder en ook nu staat het peil op minimum. :nee:
Alleen nu een bijkomend probleem; na een koude start stoot ook een waar rookgordijn uit en stinkt aardig naar benzine/olie. Lijkt op lekkende verstuivers of een carterventilatie. Ik zal deze als eerste maar eens nakijken, kost het minste.
Misschien langzamerhand tijd om naar een vervanging uit te kijken ?

Re: Ervaringen met Lecwec

Geplaatst: 18 okt 2011, 16:37
door AdE39
Heey beste Marcel,

Nog aan het probleem bezig zijn van de klepseals?

Als de motor gestart word, en je krijgt een lekker blauwe pluim uit de uitlaat, dan kan je er donder op zeggen, dat de klepseals vervangen dienen te worden, maar eigenlijk wisten we dat al, soms helpt er geen rubber soepl makend product meer aan uitgeharde klepseals, dat wil nog wel eens helpen bij een kering.

Maar de klepseals die krijgen te maken met hogere temperaturen boven in het blok.
Ik vrees nu dan ook, dat er weinig anders op zal zitten, om deze te vernieuwen.
Je hebt getracht te kijken of Lecwec een oplossing kon bieden, meer kan je ook niet doen, het was te proberen, ja heb je, en nee kan je krijgen.
maar gezien dat je bij de start van dit topic, een olie verbruik had van één liter op de 2.500 km, nu vind ik dat nog niet zo schrikbarend hoog voor een aantal defecte klepseals, ik heb ooit eens een V6 blok gehad, dat gebruikte met een aantal defecte klepseals al één liter op de 600 km, er warenb 5 seals defect, en goed defect.
Dus er kan nog enig verschil inzitten, hoe ver de sea;s defect zijn.

Nu, heb je een nog groter verbruik zo te zien, ja, als er een seal defect gaat, dan volgen er vaak nog meerdre seals, wat natuurlijk erg FC Knudde is!
Als je een warme motor stil zet, dan blijft de olie nog even nasijpelen via de klepstelen door de seals heen op de zuigers, en dit geeft dus die blauwe pluim bij het starten, ongeacht of de motor nu warm is of koud.

Zeker kun je mogelijkerwijs de carterventilatie ook nog eens bekijken, wie weet wat je daar tegen kan komen, hopelijk is dat het, want dat is veel eenvoudiger te repareren, en het kost inderdaad veel minder, dus laat ons het hopen!

Tjs, om daar je auto voor weg te doen, het ligt er natuurlijk aan, is de auto het allemaal waard, en hoe is de staat ervan, en wat verlang je van de auto.
Allemaal dingen om af te wegen, want een andere auto kan natuurlijk een goede optie zijn, maar wat kom je daar dan weer tegen, en de kosten van een andere auto is ook soms geen kattenpis, dus even goed bekijken, beste marcel.

Ik hoor het graag van jou, hoe het allemaal verloopt.

Met vriendelijke groet,

Ad

Re: Ervaringen met Lecwec

Geplaatst: 09 jan 2012, 10:40
door Marcel RSD
Update.

KM stand 300130.
Afgelopen zaterdag een ratel uit het blok en jawel hoor. Geen olie meer op de pijlstok. Maar ook geen waarschuwing of melding op BC gehad. Olieverbruik zit nu op de 3,5 liter/2000 Km. Volgens de garage typisch gevalletje carterventilatie. Auto stinkt ook naar hete olie. Bij navragen historie is deze nog nooit vervangen :s
Echter kan er pas op 20-01 terecht. Nu eens gekeken of dat eenvoudig zelf is te vervangen, maar is toch een klus van een uur of 4. Wordt dus toch uitbesteden. Voorlopig maar met 3 liter reserve olie op pad en dagelijks peil controleren.

Na bijvullen is de ratel zo goed als weg, waarschijnlijk kleppen zonder voldoende druk gestaan. Nu hopen dat daar geen vervolgschade uit is ontstaan.