Pagina 2 van 3

Re: Verschillen 4 en 6 cilinder.

Geplaatst: 25 aug 2011, 08:38
door Diezel
Aww, ik €90 voor alleen WA :(

Re: Verschillen 4 en 6 cilinder.

Geplaatst: 25 aug 2011, 08:50
door W_B
Diezel schreef:Aww, ik €90 voor alleen WA :(

Betaalde ik maar € 90,- :+ .. ik zit er nog boven met alleen WA

Ontopic: Zeker voor de 6 cilinder gaan. Het verbruik van een 4 cilinder valt vaak toch tegen in vergelijking met een 6. Die paar tientjes moet je zeker neer leggen voor de enorme fun factor ;)

Re: Verschillen 4 en 6 cilinder.

Geplaatst: 25 aug 2011, 09:08
door Jaapi
Zeker voor de 6 cilinder gaan. Het verbruik van een 4 cilinder valt vaak toch tegen in vergelijking met een 6. Die paar tientjes moet je zeker neer leggen voor de enorme fun factor
Afbeelding

Re: Verschillen 4 en 6 cilinder.

Geplaatst: 25 aug 2011, 12:10
door jporter
Ik heb zelf 6 cilinder motoren gehad en 4 cilinder, de 330i die ik sinds maandag heb is wel mijn eerste BMW. Vind zelf een 5 of 6 cylinder echt stukken beter dan een normale 4 cylinder. Een 4 cylinder met Turbo compenseerd nog wat maar zo'n 1.6 of 1.8 zonder turbo zoals een 316 of 318 lijkt me echt stukken minder fun dan een 6 cylinder :)
Kwa onderhoud maakt het denk ik niet veel uit. Doe gewoon een rekensommetje, gemiddeld kom je op 1:10 uit denk ik, je weet de benzineprijs en hoeveel je rijd en hoe diep je hem intrapt :driving: Als dat niet te veel is, gewoon doen. Als het je niet bevalt verkoop je hem :)

Ik zou zeggen, probeer eens een proefrit in een 318 en daarna in een 323 of 325/328 en kijk eens wat je er zelf van vind maarja ik kan je nu wel vertellen dat je verkocht bent als je in een 6 cilinder hebt gereden. Pas daar wel bij op bij de aankoop, dat je niet alleen maar denkt oh wat mooi dat geluid en dat je de rest van de staat van de auto niet naar kijkt.... ik spreek uit ervaring :whistle:

Re: Verschillen 4 en 6 cilinder.

Geplaatst: 25 aug 2011, 14:46
door Danishbmw
Het ligt volledig aan je rijstijl. Houd je wel eens van een beetje doorrijden, dan valt dat enorm tegen met een 318i en is het verbruik ook een stuk hoger. Vooral op de snelweg als je 120 rijdt is het aantal toeren best hoog en mis je een 6e versnelling vind ik, waardoor je best wat verbruikt.

Heb zelf een 318i gehad en dat rijd wel een stuk goedkoper als je enorm veel in de stad rijd en veel korte stukken. Ik heb nu een 330ci en dat is op de snelweg een stuk zuiniger rijden, maar vergeet niet dat als je hiermee een beetje doortrapt kost het wel weer wat benzine. Vooral als je veel in de stad zult gaan rijden.

Kosten onderhoud valt mee. Ik ben zeer ontevreden over de 318ie46 blok, ik had daar veel meer onderhoud aan, dan aan de 330 blok, die is toch wat sterker. (vind ik).

En zoals hierboven meerdere malen gezegd wordt, een 6 cilinder is al veel plezier vanaf het moment dat je hem alleen al start. Met een 6 cilinder hoef je weinig door te trekke om door te kunnen rijden, met de 4 cilinder moet je veel meer door trekken om door te kunnen rijden en dan heb ik het niet eens nog erover dat je met vier man in de auto zit en op brede 19inch wielen rijd, dan is het helemaal niet snel voorruit te krijgen.

Re: Verschillen 4 en 6 cilinder.

Geplaatst: 25 aug 2011, 17:41
door buutnhuus
ik rij zelf een 4 cil. maar het bevalt echt prima hoor. alleen het optrekken gaat niet zo snel, maar het freude am fahren is er echt wel hoor. ook met een 316.
maar toch niets is zo fijn als een 6 in lijn. ;)

Re: Verschillen 4 en 6 cilinder.

Geplaatst: 25 aug 2011, 18:30
door willem-57
Rijdt sedert 1981 in een BMW, 1 x een 4 cilinder e30 gehad, sorry, maar een 6 loopt echt veel beter! En het geluid is ook veel spannender. :duim:

Re: Verschillen 4 en 6 cilinder.

Geplaatst: 25 aug 2011, 20:03
door Frenkz
Ik rijd ook een 4 cilinder (de nieuwe motor) en ben opzich wel tevreden met de prestaties, wat Oxelaar zei: zeker een hoogstandje uit die tijd (eind 2001) 143 pk uit een 2 liter motor, als je naar de concurrenten kijkt zaten die tussen 120-130 en zijn de 0-100 km/h tijden beduidend langzamer.

Het verbruik op papier zou gemiddeld 7,3 liter op 100 km moeten zijn. Dit heb ik zelf nooit geëvenaard, hoe rustig ik ook reed. Mijn huidige verbruik met normale rijstijl is 8.4/100 (met 18 inch) dit was met de originele 16 inch banden wel stuk minder (7.8/100).
Maar zo langzaam rij ik niet vaak dus mijn verbruik is meestal rond 9.0/100 en dat is niet veel beter dan een 6 cilinder denk ik.
Dus voor het verbruik hoef je het niet te doen.

Qua wegenbelasting en verzekering zal je ook niet veel meer moeten dokken, ja een 6 cilinder is wat zwaarder maar waar hebben we het over, max 10,- per maand. Verzekering is natuurlijk afhankelijk van veel factoren en is persoonlijk.

Kies je wel voor een 6 pitter pak dan niet de oude 320 met 150 pk, dat is een oude motor die op papier net zo snel (zelfs trager tot de 100) dan de 4 pitter met 143 pk. Als je een automaat hebt ben je nog verder weg van huis. (en die zuipen ook nog es)

Dus ik zou wel vanaf 170pk minimaal kijken als je dan toch voor 6 cilinders gaat.

Nog een belangrijk ding: de meeste 318ci's zijn stuk minder luxe uitgevoerd dan de 6 cilinders (duh BMW wil liever dat je de 6 pitter koopt)
Vandaar dat ik best wel een en anders heb verbouwd aan mijn coupe ;)

Als laatste nog een kleine toevoeging ook een 4 cilinder rijdt naar mijn mening meer dan prima ook al heb je niet de power en het geluid van de 6 cilinder. Heb vorig jaar half Europa afgelegd, heerlijke auto ! Blijft wel een BMW :)

Re: Verschillen 4 en 6 cilinder.

Geplaatst: 25 aug 2011, 20:53
door Gérald320icabrio
Een 4 pitter rijdt idd prima, ik heb er zelf 2 gehad 316i en 318i. Maar een 6 pitter is wel fijner in gebruik. Onderhoud is afhankelijk van jezelf en van de vorige eigenaar. Hoe er met de auto is omgegaan. Een 6 pitter zal sommige onderdelen hebben die duurder zijn. Ik zou wel rekening houden waar je het meest rijdt, stad of snelweg, In de stad verbruikt een 6 pitter ietsjes meer bij normaal gebruik. Ik zou ook pas vanaf 170 pk kijken, in jou geval is dat vanaf een 323ci. Is een heerlijke motor. Wel heel goed zoeken, er zitten ook slechte exemplaren tussen. Verder moet ik zeggen dat er mooie 318ci op internet staan, netjes met leuke wielen en soms een mtech pakket (bumpers e.d) maar het interieur is vaak minder. Dus wat wil je? Luxe en wat meer betalen, of een Bimmer waar je zelf nog je eigen draai aan kunt geven omdat de belastindienst, benzinestations en CJIB (die horen er ook bij) niet al je ribben uit je lijf trekken. Dan houdt je nog een paar euries extra over om de auto naar jou zin te maken.

Verzeker hem zoiezo op jouw naam, je bent echt nat als het mis gaat.

Re: Verschillen 4 en 6 cilinder.

Geplaatst: 25 aug 2011, 23:25
door Danishbmw
Als je toch voor een 6cilinder kiest, ga dan niet voor de cabrio, want die weegt het meest dacht ik, daar is de wegenbelasting minimaal 215 euro per kwartaal van. Dan heb k het over een 330, een sedan of coupe is dan al minimaal 180 euro.

En ben je een rustige rijder en niet een echte liefhebber van de 6 in lijn geluid, ga dan voor een vier cilinder. Je kan later altijd nog we'll wat aan het geluid doen.

Of begin gewoon eerst lekker met een 4 cilinder, als dat ruim te doen is, ga je voor een 6 cilinder. Heb ik namelijk ook gedaan.

Re: Verschillen 4 en 6 cilinder.

Geplaatst: 26 aug 2011, 00:06
door Holographic91
Dat geroffel van de 6 in lijn krijg je niet uit een 4 pitter. Vooral veel standaard e36's (m50) hebben dit geluid vaker (vanwege open vlinderklep wellicht). Het maakt stationair alleen wel al een herrie. Maar begrijp het wel, hand op middenconsole, relaxt zitten, flink in toeren laten opkomen en rijden, het geluid is 100 keer beter dan een honda/golf met een remus. Alleen een auto die stiller is, is ook wel erg fijn, met name lange afstanden en voor de buren

Re: Verschillen 4 en 6 cilinder.

Geplaatst: 26 aug 2011, 11:07
door Dynamo
Pardon? Een zescilinder niet stil? Ik hoor de mijne bij normaal gebruik alleen op de achtergrond en dan nog alleen als ik gasgeef.
Sterker nog: ik zou em liever iets beter horen :love:

Verder zou ik altijd voor de zescilinder gaan (als je het wilt betalen).
Veel vermogen, zijdezachte loopcultuur, prachtig geluid.
Verbruik is bij de meesten hier beter dan 1:10, dat valt niet tegen voor een 2.5 - 3 l motor. Onderhoud is logischerwijs wel duurder, je hebt idd meer olie, bougies etc nodig.

Re: Verschillen 4 en 6 cilinder.

Geplaatst: 26 aug 2011, 11:20
door Holographic91
Ik had het over die met de open klep ;) Zo hoor je ze vanaf 3000 toeren

Re: Verschillen 4 en 6 cilinder.

Geplaatst: 26 aug 2011, 16:28
door bofkont
[quote="Frenkz"]Ik rijd ook een 4 cilinder (de nieuwe motor) en ben opzich wel tevreden met de prestaties, wat Oxelaar zei: zeker een hoogstandje uit die tijd (eind 2001) 143 pk uit een 2 liter motor, als je naar de concurrenten kijkt zaten die tussen 120-130 en zijn de 0-100 km/h tijden beduidend langzamer.

Alfa Romeo 156 2.0 twinspark 155pk 0-100 8.6sec, fenomenaal blok trouwens heb hem gehad, sneller als een 320i 6 cilinder 150pk weet ik uit eigen ervaring ;)
De 1.8 twinspark levert 144pk en de 1.6 twinspark 120pk.
En de 155 2.0 twinspark zelfde als de 156 kwa tijden.
Die Itelianen kunnen echt wel pittige blokken maken, en betrouwbaarder dan mening denkt :)
Maar kwa interieur afwerking kunnen ze nog veel leren van Bmw, ook tegenwoordig nog.

Re: Verschillen 4 en 6 cilinder.

Geplaatst: 26 aug 2011, 17:03
door Oxellaar
Ging mij niet direct over de pk's
Zijn er redelijk wat, maar niet bijzonder veel.
Meer om de volgens mij eerste gaskleploze productie motor ooit.

Offtopic:
Heb je trouwens wel geluk gehad met een betrouwbare italiaan :whistle:
De meeste lekten al in de showroom, maar dat geeft niet bij een italiaan, als het er maar lekker uitziet ;)
Maar pittig waren ze zeker en een mooie sound!