Pagina 2 van 2

Re: Automaat schommelt soms in 6

Geplaatst: 18 dec 2011, 22:07
door veteraan
Klopt als een bus, Diezelfde meneer had mijn auto ook begeleid. errrug kundige gozer.

Re: Automaat schommelt soms in 6

Geplaatst: 20 dec 2011, 19:44
door Ferry86
Hey bedankt voor alle reacties,

ik moet 4 januari zelf terug naar de garage waar ik mn auto heb gekocht en die gaan er nu naar kijken.Als ik hem heb opgehaald, rij ik daarna naar bmw zwartepoort om hem uit te lezen en als er nog steeds wat mankeert dan ga ik er werk van maken.Heb tenslotte nog een paar maanden bovag garantie heb dan verzaken hun dat.

Ik zal die garage in flevoland even in mn achterhoofd houden mocht het niet zijn opgelost.

Re: Automaat schommelt soms in 6

Geplaatst: 18 jan 2012, 22:56
door cabrio328
goede dag.

mijn 530 heeft alleen bij snelheden onder de 70 km per uur dat het toerental schommelt, je voelt schokken en ziet het toerental wisselen. boven de 70 km heb ik nergens last van. is dit de automaat of iets anders. wie weet meer.

Re: Automaat schommelt soms in 6

Geplaatst: 21 jan 2012, 14:25
door Mooggie
Ferry86 schreef:Hey bedankt voor alle reacties,

ik moet 4 januari zelf terug naar de garage waar ik mn auto heb gekocht en die gaan er nu naar kijken.
Hoe is dit afgelopen trouwens? :)

Ik lees/hoor dat schommelen in toeren van de automaat toch best vaak voorbij komen hier.

Re: Automaat schommelt soms in 6

Geplaatst: 01 feb 2012, 14:24
door MaasMaster
Zo, terug van bij ZF in Dortmund.

Wel, ik moet zeggen, vriendelijke ontvangst en echte vakmensen. Om 08u10 zijn ze eraan begonnen en om 11u15 waren ze klaar.
Wanneer ze de bak opengemaakt hebben en de olie eruit hebben laten lopen, komen ze je halen en mag je mee de werkplaats in om naar je wagen te kijken, waarbij je ook een duidelijke uitleg krijgt van wat ze gedaan hebben, wat ze nog gaan doen en wat er mis is als er problemen zijn.

De olie uit de automaat was donkerbruin... Om het met de woorden van meneer Carl-Jörg Sagert te zeggen: "Es war richtig zeit".
De olie uit het differentieel daarentegen was nog mooi helder rood, wat doet vermoeden dat daar al een oliewissel op gedaan is.

Ik heb ook een hele uitleg gekregen waarom zij geen spoeling doen, maar wel een "Öl-service" zoals zij het noemen. Dat spoelen zogezegd beter zou zijn is volgens Herr Sagert een fabeltje. De mensen die dat apparaat hebben uitgevonden zijn in het verleden ook bij hun geweest en hebben een demonstratie gegeven. Eén filiaal heeft een tijdje zo'n apparaat getest en niet goed bevonden. Spoelen kan op twee manieren gebeuren:
1. door middel van reinigingsprodukt erdoor te pompen. Dit zou slecht zijn voor de lamellen in de bak die hierdoor aangetast kunnen worden.
2. door zuivere olie erdoor te pompen. Dit doen zij niet omdat ze de klant dan ook 10 tot 20 liter extra olie moeten aanrekenen.

Bij een oliebeurt zoals zij doen, is er 95% nieuwe olie in de bak en blijft er dus 5% oude olie in zitten. Perfekt om er weer lange tijd tegen te kunnen.
Ze vervangen wel de dichtingen en een aantal slijtage onderdelen. Ook kijken ze de sturing na van de bak.
ZF is wereldwijd de specialist inzake automaatbakken, dus zullen ze wel weten wat goed is voor uw automaat...

Dus, zeer tevreden! Echt aan te raden. :duimen:

Re: Automaat schommelt soms in 6

Geplaatst: 01 feb 2012, 14:42
door Kingfisher
Super! Maar nu de hamvraag, merk je ook verschil?

Re: Automaat schommelt soms in 6

Geplaatst: 01 feb 2012, 15:47
door Tourer
Goed om te horen dat jij ook zo tevreden bent MaasMaster!
Ik zag al in jouw reactie op mijn post van eind december inzake mijn schommeld toerental en schokken van de automaat dat je begin 2012 bij ZF zou langsgaan.

@ Kingfisher: bij mij zijn alle automaat problemen (schommelend toerental, schokken bij schakelen, en noodloop automaat) verdwenen. ZF (Dortmund) is top!!!

Re: Automaat schommelt soms in 6

Geplaatst: 01 feb 2012, 16:46
door Garrie
een andere hamvraag. wat kost een bezoekje Dortmund?

Re: Automaat schommelt soms in 6

Geplaatst: 02 feb 2012, 15:02
door MaasMaster
Om te antwoorden op de hamvragen...

@Kingfisher: mijn automaat werkte nog perfekt, maar aangezien de wagen reeds 247dkm had, heb ik het gewoon preventief laten doen. Verschil merk ik dus nauwelijks. Het einge wat ik merk is dat hij nog een ietsiepietsie zachter is bij de overgangen, maar dat kan ook gewoon een gevoel zijn.
@Garrie: mijn factuur bij ZF was 478 euro, voor zowel de automaat als de beurt op het achterdifferentieel. Ik kreeg via mail een offerte van hun van 460 euro voor de service op de automaat en 30 euro op het achterdifferentieel.

Re: Automaat schommelt soms in 6

Geplaatst: 10 okt 2012, 19:00
door tbraber
@ferry86: Ben erg benieuwd hoe het is afgelopen met je automaat probleem. Heb zelf een 530d LCI met een soortgelijk probleem er zit ook nog Bovag garantie op. BMW dealer ernaar laten kijken, ze dachten aan een koppelomvormer/ lockup probleem. BMW is nu bij een revisie bedrijf maar daar kunnen ze nog niets vinden.
Ik hoor morgen meer daarover.

Heb nog wel leuk leesvoer gevonden over automatische transmissie: http://www.rapservices.nl/Automatenverhaal.doc
Dat verhelderd een hoop.

Re: Automaat schommelt soms in 6

Geplaatst: 19 okt 2012, 21:31
door Lowkey
Ik ga volgende dinsdag naar Dortmund. Dit omdat de bak wat moeite kreeg met schakelen m.n. van 1 naar 2 en 2 naar 1. Echter de laatste paar duizend km's begint het toerental ook al te schommelen bij constante snelheid. Dit treedt alleen op bij toerentallen <2000 tpm en in de versnellingen 4, 5 en 6.
Hier even een stukje uit het informatieboekje van de 6HP26:
the opening and closing of the converter lockup clutch is regulated in 1st to 6th gear.
Up to a transmission oil temperature of approx. 35 °C, the converter lockup clutch is neither regulated
nor closed
Klopt inderdaad want de eerste paar minuten heb ik er geen last van. Tja als dan toch ook de omvormer stuk is het zij zo :bang: Weet iemand of ze dit bij ZF ook kunnen doen? Zoiets zal wel niet in een dag lukken.
Wat ook nog een oplossing zou kunnen zijn is het permanent deactiveren van de lockup clutch. Zal het verbruik wel niet ten goede komen.

Re: Automaat schommelt soms in 6

Geplaatst: 21 okt 2012, 20:53
door tbraber
Auto weer terug van Ganzeboom (revisie bedrijf) maar ze durfde niet met zekerheid te zeggen of het aan de bak lag. Er is dus nog niets aan gedaan.
Ik denk zelf dat als de toeren onder de 2000 komen, de lockup clutch wordt ontkoppeld en er dan in een keer veel wrijving ontstaat in de koppelomvormer waardoor het toerental gaat schommelen en er een 'hik' in het vermogen komt. Nu ben ik geen specialist maar na wat lezen lijkt me dat een mogelijke reden (kan ook zijn dat ik het helemaal mis heb).
Dan zou dat wel betekenen dat het bij iedereen (een beetje) zou moeten voorkomen, misschien is het bij mij wat erger dan het zou moeten zijn. Nu heb ik nooit een andere 530 gereden dus ik heb geen vergelijk.

Iemand anders een 'hik' geconstateerd in het toerental 1800 tot 2000 in de zesde versnelling bij verminderen van de snelheid (tot je in de buurt van de 1800 toeren komt) ?

Ik zag dat er ook een ZF in den Haag zit, is iets dichterbij dan Dortmund. Heeft iemand hier al ervaringen mee ?

Re: Automaat schommelt soms in 6

Geplaatst: 22 okt 2012, 18:30
door Mooggie
tbraber schreef:
Iemand anders een 'hik' geconstateerd in het toerental 1800 tot 2000 in de zesde versnelling bij verminderen van de snelheid (tot je in de buurt van de 1800 toeren komt) ?

Ik zag dat er ook een ZF in den Haag zit, is iets dichterbij dan Dortmund. Heeft iemand hier al ervaringen mee ?
Euhh, is die 'hik' niet gewoon je automaat die terug schakelt naar de 5e versnelling?

En er zit inderdaad een ZF in Den Haag, maar die doen niet het werk zoals dat in Duitsland wordt gedaan. Een forumlid heeft er volgens mijn weleens over gebeld of gemaild en kon daar toen niet terecht voor zo'n automaat revisie.

Re: Automaat schommelt soms in 6

Geplaatst: 22 okt 2012, 19:47
door tbraber
Euhh, is die 'hik' niet gewoon je automaat die terug schakelt naar de 5e versnelling?
Was het maar waar, ook op handmatig in zijn 6 doet hij het.

Procedure om mijn probleem te reproduceren, zet cruisecontrol op 122 en tik telkens een kilometer er af tot hij rond de 1800 toeren staat (ongeveer 117 bij mij) dan gaat het toerental wat schommelen en is de 'hik' er. Het vermogen heeft dan even een dipje.

Nu hebben we allemaal wel eens een dipje maar van mijn auto kan ik dat niet zo goed hebben ;)