Pagina 2 van 3

Re: wisselend vermogen 330d

Geplaatst: 19 aug 2016, 13:08
door JdM
Kunnen alle onderdelen voor de swirlflaps niet gewoon worden aangesloten, maar dan de stang voor de verstelling op het inlaatspruitstuk eraf laten? Dus in feite worden de swirflpas dan gewoon zoals het hoort aangestuurd via de servo (ik geloof dat dat via een servo gaat) op het spruitstuk, maar aan de servo zit dan geen stangetje die naar de swirflaps loopt (dit lijkt mij de meest foutvoorkomende oplossing omdat dan verder alles gewoon functioneert en de computer dat ook zo oppikt).
Ik ga binnenkort bij mijzelf ook blanking plates plaatsen en hoopte het zo op te lossen, maar hopelijk lukt dat dan aangezien het standaard dus niet zo gedaan wordt? Ik wil je topic niet kapen, maar ben wel benieuwd naar de ervaringen van anderen die hier iets over kunnen zeggen, of dit bij hun eigen auto hebben gedaan?

Re: wisselend vermogen 330d

Geplaatst: 19 aug 2016, 13:40
door Quadrantz
Zoals jij het beschrijft is het toentertijd bij mijn E46 320D (touring) ook gedaan, idd de boel voor de gek houden alsof de swirlflaps er nog inzitten. Ik heb er nooit foutmeldingen op gehad :), wel problemen met vermogen gehad maar dat lag bij mij aan scheurtjes in de vacuumslangen en had dus niks met het verwijderen van de swirlflaps te maken :)

Re: wisselend vermogen 330d

Geplaatst: 22 aug 2016, 06:45
door martinus83
Bedankt voor de tip Joost, zal het opperen bij de expert

Re: wisselend vermogen 330d

Geplaatst: 14 sep 2016, 13:28
door martinus83
Probleem gevonden;

De actuator zat nog gemonteerd, en aangesloten. Dit was dus niet de oorzaak.

De M57m in mijn 2004-er heeft een electronisch gestuurde swirl flap actuator.
Dit houd in dat er een terugkoppeling is en gezien de kleppen eruit zijn hij een foutmelding geeft.
Dit moet software matig omgezet worden en kan gedaan worden door de betere bmw tuner.

Over twee weken ga ik naar OBD tuning voor het verhelpen van deze fout en laat ik ook meteen de EGR dichtzetten en uitprogrammeren.

Re: wisselend vermogen 330d

Geplaatst: 14 sep 2016, 19:49
door JdM
Het blijft vaag, want een klep geeft nergens een signaal aan. Die kleppen zijn zonder sensoren, dus een verwijderde klep verandert eigenlijk niets. Als de actuator zich kan bedienen, omdat hij zit aangesloten en nog functioneert, komt jouw foutmelding dus niet uit een klep die geen sensor heeft en verwijderd is.

Re: wisselend vermogen 330d

Geplaatst: 23 sep 2016, 20:35
door martinus83
Toch klinkt het tuners als VVT en OBD tuning bekend in de oren.
Kan ook zijn dat de actuator kapot is, al zou dat wel heel toevallig zijn?
We baan het volgende week meemaken, ik zal het resultaat posten..

Re: wisselend vermogen 330d

Geplaatst: 24 sep 2016, 11:48
door JdM
Ik hoop voor je dat het dan over is. Wel is het zo als de terugkoppeling van de aansturing nu softwarematig wordt bijgesteld voor de juiste waarde, je in feite nooit meer weet of de actuator nou kapot was ;)
Fingers crossed maar :)

Re: wisselend vermogen 330d

Geplaatst: 12 dec 2016, 11:43
door martinus83
edit

Geen vermogen BMW 330d E46!

Geplaatst: 12 dec 2016, 12:04
door martinus83
Blijf maar even in dit gehackte topic..

Update;

* 1e kat leeggehaald (zie mn showroom voor fotos)
* Turbo slang welke tussen IC en EGR zit was gescheurd. Is nu vervangen.

Trekt echt stuk harder dan voorheen, ALS hij het goed.

in de lagere versnellingen vol vermogen vanaf krap 2000 tot 4500 toeren.
In hogere versnellingen soms wel, maar vaak ook niet. Is dan wederom totaal nie thuis.
Wat wel opvalt is dat bij 3100 toeren vermogen terug komt en tegen de 3500 toeren hij fel doortrekt tot 4500.

Welke expert kan hier iets zinnigs over zeggen??

PS ook multiriem en rollen, en airco riem en rollen + dynamo vervangen (zo zag ik bij demontage een gescheurde turbo slang)

Re: Wisselend vermogen BMW 330d E46

Geplaatst: 24 jan 2017, 09:27
door martinus83
Maar even een kick in dit topic.
Zit dus nog steeds te tobben (gruwelijk tijd gebrek)

Afgelopen weekend hulp van iemand van hier gekregen en 5 kwartier met de laptop rond gereden, stekker LMM losgetrokken, druk getest etc.
We kunnen de vinger er nog niet echt op leggen maar:

- Turbo druk lijkt altijd ok te zijn.
- Raildruk? brandstof druk is ok.
- Geen enkele foutmelding
- LMM los doet niks, geen melding of gestotter oid. Lijkt bovenin (3000+ toeren minder vermogen te hebben maar dat is meer gevoel dan overduidelijk)
- Bovenin toeren gebied gruwelijk te kort aan lucht. Wanneer ik stilstaand toerental op laat lopen klopt de hoeveelheid lucht tot 2500 toeren en zakt daarna gruwelijk in.

Wij dachten; lek in circuit tussen turbo en inlaat, of turbo bediening/actuator werkt niet goed?

edit: als je de slang op inlaat inknijpt en gas geeft voel je de druk duidelijk oplopen tot op gegeven moment dit niet doorzet en je de slang makkelijk in kan knijpen terwijl de motor 3000+ toeren draait.

Re: Wisselend vermogen BMW 330d E46

Geplaatst: 24 jan 2017, 17:47
door JdM
Je hebt geen LMM test gedaan via DIS bijvoorbeeld? Dat geeft mogelijk interessante info over de LMM en de waardes die deze doorgeeft.

Re: Wisselend vermogen BMW 330d E46

Geplaatst: 26 jan 2017, 11:21
door martinus83
Niet dat ik weet nee..

Re: Wisselend vermogen BMW 330d E46

Geplaatst: 09 aug 2017, 21:17
door martinus83
Originele turbo laten reviseren (originele onderdelen) en een uur op de testbank gehad.
Turbo was goed versleten (zie showroom)
Ik heb nog steeds problemen. Soort noodloop onderin en bovenin meer vermogen.
Als hij vermogen geeft is het beter dan voorbeen

Turbo huilt (naast de turbo fluit), en heeft een groter turbo gat dan voorheen. Klinkt als een druklek maar kan niks vinden. Heb het systeem nog niet onder druk kunnen zetten

Re: Wisselend vermogen BMW 330d E46

Geplaatst: 29 jul 2019, 05:38
door Franks bak
Kikje... Ik lijk dit ook af en toe te hebben. Op hogere snelheid proberen te versnellen gaat dan bijna niet. Even gas los en opnieuw gas erop en hij wil wel weer versnellen. Lijkt op vacuumlek. Waar moet ik dit zoeken?

Re: Wisselend vermogen BMW 330d E46

Geplaatst: 29 jul 2019, 23:13
door Robin
Kan overal vandaan komen. Heb zelf een vacuĆ¼mlek gehad omdat de olievuldop niet goed aangedraaid zat. Kan ook zijn dat het rubber gewoon gaar is. Klinkt stom, maar is het proberen waard. Zeker omdat het niet voor de hand liggend is.