Pagina 2 van 3
Re: Climate control icm Koppakking?
Geplaatst: 17 okt 2012, 21:26
door montana81
Kachel probleem is zeker de kachelkraan. Deze zit links op de chassispoot, voel eens aan de slangen voor de kraan en erna. Als de slangen ervoor warm worden en erachter dan weet je genoeg. De kachelkranen gaan wel vaker kapot. Een koppaking gaat bij een M52tu zelden tot nooit kapot.
Ik heb mn twijfels aan de diagnose van het bedrijf. Laat zeker een diagnose doen door een ander of dealer.
Re: Climate control icm Koppakking?
Geplaatst: 17 okt 2012, 22:16
door Hugo M
Hoi aboedhoe,
Ik zag dat je qua vermogen ook al eerder iets vreemds gehad hebt, dat de auto het niet meer deed.
Toen heb je de zekering van de autoradio eruit gehaald en later weer teruggeplaatst.
Ik zou hem ergens goed laten uitlezen, en alle fouten even uitprinten.
En zelf even die kachelkraan (laten) testen
Uit welke plaats kom je eigenlijk?
Re: Climate control icm Koppakking?
Geplaatst: 18 okt 2012, 07:45
door aboedhoe
Heren, bedankt voor al jullie reacties.
Ik heb de specialist gevraagd waarom er koude lucht wordt geblazen. Ik kreeg dit als reactie:
"Er komt lucht in je koelsysteem waardoor de kachel niet warm wordt. Dat komt door een beginnende koppakking"
Echter, het temperatuur van mijn motor is normaal. Ik heb niet het gevoel dat er ergens koelvloeistof lekt. Nooit hoeven bijvullen. En nooit een storing gehad.
Over de katalysator kreeg ik deze reactie:
"De problemen met het niet goed draaien van de motor gaf je zelf in je vorige schrijven al aan. Je zij toen dat de auto zo nu en dan inhield en ging stotteren. Ook de brommende geluiden van de uitlaat gaf je al aan. Dat geluid komt van de Katalysatoren"
Echter, hij heeft mijn auto ook laten keuren voor APK, komt gewoon door de keuring. Ook nooit een storing eerder gezien. Wel dat brommende geluid onderin. Dacht eerst dat het een gaatje in de uitlaat was.
Hugo ik kom uit Utrecht.
Re: Climate control icm Koppakking?
Geplaatst: 18 okt 2012, 10:06
door Hugo M
GISWERK dus
Nooit meer heen gaan!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wie weet er een goeie specialist in of om Utrecht?
Volgens mij een kwestie van goed uitlezen, goed interpreteren en repareren.
Kan van alles zijn qua doortrekken, denk aan bobine(s), bougies, LMM, waarschijnlijk NIET je lambdasondes want die zou je eerder merken bij deellast optrekken dat hij dan niet vloeiend trekt.
Eerst dus laten uitlezen, anders blijft het gissen.
Ik heb zelf INPA om uit te lezen via de OBD2 aansluiting in de auto.(kan ook uitprinten)
Woon zelf in Nunspeet.
Re: Climate control icm Koppakking?
Geplaatst: 18 okt 2012, 12:00
door aboedhoe
Ik hou je op de hoogte Hugo!
Re: Climate control icm Koppakking?
Geplaatst: 18 okt 2012, 22:35
door aboedhoe
Hugo M schreef:GISWERK dus
Nooit meer heen gaan!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wie weet er een goeie specialist in of om Utrecht?
Volgens mij een kwestie van goed uitlezen, goed interpreteren en repareren.
Kan van alles zijn qua doortrekken, denk aan bobine(s), bougies, LMM, waarschijnlijk NIET je lambdasondes want die zou je eerder merken bij deellast optrekken dat hij dan niet vloeiend trekt.
Eerst dus laten uitlezen, anders blijft het gissen.
Ik heb zelf INPA om uit te lezen via de OBD2 aansluiting in de auto.(kan ook uitprinten)
Woon zelf in Nunspeet.
Ik krijg een erg naar gevoel van de onderhoudsbeurt van dinsdag die hij heeft uitgevoerd. Het is nu al meerdere keren, sinds ik de auto terug heb, voorgekomen dat ie niet meer in 1 keer start!! en dan probeer ik 4/5 keer, beetje gas valt uit! Dat kan toch niet! Terwijl ik voor de onderhoudsbeurt nooit deze kwaal heb gehad!! Ben er nogal pissig over. Heb hem ook gemaild dus. Nog geen reactie. Zeer teleurgesteld. Draait het sleuteltje om, start niet, probeer he vaker en slaat later aan, staat ie aan, geef je wat gas, valt ie uit. Zucht!
Re: Climate control icm Koppakking?
Geplaatst: 19 okt 2012, 08:29
door aboedhoe
Nog even mijn klachten en de reacties:
1. Xenonverlichting
Vorig jaar viel mijn Xenon verlichting aan de linkerkant zo nu en dan uit (naar mate de tijd vorderde gebeurde dit steeds vaker), maar naar verloop van tijd vertoonde de rechter Xenon verlichting dezelfde gebreken. Vorig jaar september heeft de BMW specialist beide Xenon lampen vervangen. 1,5 maand geleden begonnen beide Xenon lampen weer uit te vallen. Van een Xenon verlichting mag je verwachten dat de levensduur langer is dan een jaar. De specialist gaf aan dat het aan de starter ligt, echter het blijkt ook mijn stadsverlichting te zijn! Dus het kan niet alleen de starter zijn, als ook de stadsverlichting uitvalt. Ik vraag me dus af wat dan wel de oorzaak kan zijn van het uitvallen van de verlichting.
2. Inhouden van de motor
Sinds enige tijd houdt de motor wat in. Na het inhouden, stottert ie licht en functioneert daarna wel normaal. Ook dit heb ik aangekaart bij de specialist. Hij geeft aan dat het aan mijn katalysatoren zou liggen en adviseert dus om 2 katalysatoren te vervangen. Er gaat echter geen storingslampje branden. Kom hier zo op terug. Auto is wel APK goedgekeurd tot 16-10-2013. Ik hoorde een wat zwaarder/brommend geluid. Lijkt meer op een lekkage van de uitlaat. Zo klinkt het.
3. Climate control blaast koude lucht
Ongeveer een maand of 5 blaast mijn climate control alleen maar koude lucht. Ook al stel je de temperatuur in op 32 graden. Er zijn geen symptomen van koelvloeistof verlies. Er wordt ook geen storing gemeld in de boordcomputer. De motor komt perfect op temperatuur. Ook dit heb ik afgelopen dinsdag aangegeven aan de specialist. Deze geeft aan dat de koppakking zou lekken. Hij geeft aan dat er lucht in het koelsysteem komt tijdens het draaien van de motor. Hij heeft de thermostaat vervangen, maar deze is net als de waterpomp in orde.
Sinds afgelopen dinsdag slaat de auto moeilijk aan. Dit heb ik aangegeven en vertelde mij dat hij het koelsysteem is afgeperst met speciaal gereedschap om te controleren of er een uitwendige lekkage is. Kan dit de oorzaak zijn voor het niet in 1 keer starten en afslaan?
Ik krijg geen storingmeldingen in mijn display.
Ik zou het zonde vinden om onderdelen te gaan vervangen straks die het probleem niet oplossen. Vandaar een second opinion.
Re: Climate control icm Koppakking?
Geplaatst: 19 okt 2012, 12:16
door matheeuwissen
ik denk dat het afslaan en inhouden waarschijnlijk dezelfde oorzaak heeft. je hoeft voor deze storingen niet direct een mil te krijgen. het kan ook zijn dat er wel foutcodes in je computer staan.
Re: Climate control icm Koppakking?
Geplaatst: 19 okt 2012, 14:16
door MarkOh
Ik ben het eens met matheeuwissen, ik heb zelf vergelijkbare problemen gehad met inhouden en startproblemen. Na een nieuwe luchtmassameter was dat probleem helemaal opgelost. Het kan ook geen kwaad naar de sensoren van de nokkenas en de krukas te laten kijken.
Wat de Clima betreft lijkt het me zaak om te kijken of er wel warm water in het systeem komt. Er zit als ik me niet vergis een regelklep in het systeem die water laat doorstromen naar de verwarming. Waar die zit weet ik niet, maar die uitleg heb ik destijds gekregen toen ik wat problemen met de verwarming had. Uiteindelijk bleek dat iets anders te zijn.
Wat dat aangaat denk ik dat het geen kwaad kan om naar een goede specialist of zelfs de dealer te gaan. Ik heb mijn wagen daar ook steeds naar toe gebracht.
Re: Climate control icm Koppakking?
Geplaatst: 19 okt 2012, 20:35
door jporter
Ergens anders de auto laten nakijken, vind dit nergens op lijken. Google het eens in het engels op e46fanatics staat ook heel veel info!
Re: Climate control icm Koppakking?
Geplaatst: 22 okt 2012, 08:15
door aboedhoe
Goedemorgen heren,
Vrijdag de BMW elders laten uitlezen. En er kwamen 2 meldingen in:
De lucht massameter en de inlaat nokassensor. Dit zou de oorzaak kunnen zijn voor het moeilijker starten en wat inhouden.
Vandaag weer uit laten lezen, melding van luchtmassameter was weg, nokas sensor was er nog steeds.
Voor de koude lucht geeft hij aan dat het pijpje bij de kachelkraan verstopt zou kunnen zitten.
Wat is jullie mening hierover?
Re: Climate control icm Koppakking?
Geplaatst: 22 okt 2012, 08:39
door h3b
Ik reageer alleen even op de koude lucht: Als de waterslangen die het interieur ingaan en uitkomen warm zijn dan zit je interieurradiator dicht. Als de slangen koud(of misschien lauw) zijn dan moet je het in de kachelkraan zoeken. Het vervangen van de interieurradiator is een kostbare zaak, ik spreek uit eigen ervaring. Bij mijn E90 is die begin dit jaar vervangen in verband met dezelfde klachten als jij hebt. Na vervangen blaast er binnen enkele kilometers al warme lucht naar binnen. Meeste kosten zitten in de uren om het dashboard te verbouwen om er bij te kunnen. Succes met de zoektocht.
Re: Climate control icm Koppakking?
Geplaatst: 22 okt 2012, 09:13
door aboedhoe
Goedemorgen,
De slangen die er naar toe lopen zijn eerder koud dan lauw, maar nooit warm. Dus hij zit ergens dicht lijkt me?
Re: Climate control icm Koppakking?
Geplaatst: 22 okt 2012, 10:02
door h3b
ok, duidelijk. Lijkt mij de kachelkraan (zoals al eerder is aangegeven door andere) dus die niet open wil. Je moet onder de motorkap zoeken naar iets van zo'n onderdeel als afgebeeld op de link.
http://www.dparts.com/onderdelen/173/Kachelkraan
Mogelijk zou je met draaiende motor er eens een tik op kunnen geven om te kijken of de klep, die blijft hangen, los komt. Dan weet je het gelijk
Re: Climate control icm Koppakking?
Geplaatst: 22 okt 2012, 20:53
door Hugo M
lmm en sensor vervangen lijkt me dan voor t slechte lopen de oplossing.
(ook al geeft hij nu even geen fout op de lmm)
Volgens mij is de nokkenassensor niet de boosdoener voor het doortrekken. de lmm zeker wel evenals het niet willen starten.
Bij mij merkte ik na vervangen van de uitlaatnokkenassensor dat hij onder de 2500 toeren soepeler optrok en stationair na het starten mooier rond liep. (eerder schudde de auto iets)
Kost wel iets bij elkaar, maar is zelf wel te vervangen.
Wel goed spul gebruiken, vooral die LMM.