Pagina 2 van 3
Nieuwe diagnosekabel
Geplaatst: 11 feb 2013, 23:35
door deepbass909
Een tijdje terug al besteld, en nu ontvangen:
Een zelfbouw ADS-interface. Kan ik eindelijk (hopelijk) alle modules in m'n auto uitlezen en coderen
Na een uurtje of 2 klussen zat hij al in elkaar:

Nu alleen nog even testen.
Nu heb ik een ADS, BMW-scanner en OBD-II diagnose kabel. Als ik hem nu nog steeds niet uit kan lezen, gaat dat nooit meer lukken
Ondertussen staat er hier een oude laptop (ongeveer net zo oud als m'n cabrio

) software te installeren. Straks heb ik dus m'n eigen diagnose en programming laptop

Re: 323i Cabrio, US Spec
Geplaatst: 12 feb 2013, 00:34
door DeTonny
Allemachtig, dat moet je ook maar net kunnen! Gaaf zeg, dus je kan als het werkt, gewoon de software van de bmw aanpassen?
Re: 323i Cabrio, US Spec
Geplaatst: 12 feb 2013, 16:33
door deepbass909
Opties (de-)activeren. Dus als het goed is mijn airco omzetten van Fahrenheit naar Celsius, comfort sluiting aanpassen, sensormat in de bijrijdersstoel deactiveren, etc. en storingen uitlezen en resetten (maar dat kon ik eigenlijk al). Niet de ECU herprogrammeren, zoals je met chippen doet.
En het solderen, tja, ik heb ooit een poging gedaan op elektrotechniek, wat niet gestrand is vanwege het solderen e.d., maar vanwege de wiskunde. Voor dit heb je weinig wiskunde nodig, dus is het vooral gewoon geduld.
Ondertussen kreeg ik vandaag ook een belletje dat een lang geleden (eind november...) bestelde klep eindelijk binnen is en vandaag op de post gaat
Dit stomme ding, om precies te zijn:

Die zit op geen enkele EU-spec E36's, op de 323i Compact na.
Morgenmiddag dus ophalen en snel een moment prikken om hem te plaatsen. Hopelijk krijgt m'n cabrio dan weer een beetje van z'n oude, stille geluid terug (nu hoor ik de uitlaat vanuit de motorruimte, omdat die klep lekt).
Re: 323i Cabrio, US Spec
Geplaatst: 12 feb 2013, 18:10
door bmw brian
Lekker bezig

Re: 323i Cabrio, US Spec
Geplaatst: 27 feb 2013, 16:44
door deepbass909
De klep zit er alweer 2 weekjes op (ik heb hem gelijk diezelfde dag nog gemonteerd). Samen met het smeren van de fan, is het nu wel stiller geworden, al hoor ik de fan nog steeds wel duidelijk. Die fan loopt wel op z'n einde, helaas.
Nu ben ik alleen op zoek naar een andere katalysator... De huidige is zo goed als zeker rot van binnen. Hij rammelt, ik krijg vage motorstoringen, mis prestaties. Maar een willekeurige andere van een 320i of 323i eronder hangen, gaat helaas niet... Ik heb 2 lambda's nodig (één voor en één achter de kat), en die zitten niet op de EU-pijpen

Dat wordt dus lassen... En ik heb nog tot halverwege April. Dan heb ik een uitstapje gepland staan naar Wolfsburg (ik ga naar het hol van de leeuw, namelijk VW

) en met 300km Deutsche Autobahn voor de boeg, moet ik natuurlijk wel 200+ kunnen rijden
Nu kom ik niet verder dan 160...

Re: 323i Cabrio, US Spec
Geplaatst: 27 feb 2013, 18:15
door brolli21
http://www.bs-autotune.nl/shop/product_ ... cts_id/119
Kijk,een speciale lasmoer voor lambdasensoren,ff gaatje boren in je uitlaat,ding eraan lassen,alle problemen opgelost

Re: 323i Cabrio, US Spec
Geplaatst: 27 feb 2013, 20:38
door deepbass909
Die lasmoer is het probleem niet

Het lassen van (oud) RVS wel. Dat kan ik namelijk absoluut niet. Daarvoor moet ik dus eerst nog even een adresje vinden (ik heb al wat mogelijkheden in Den Haag gevonden).
Re: 323i Cabrio, US Spec
Geplaatst: 27 feb 2013, 20:46
door brolli21
Ik woon in Alkmaar,en zon moer op een uitlaat lassen(origineel is geen RVS) is niet zon probleem,al het gereedschap is present,zeker als je een losse uitlaat hebt.
Re: 323i Cabrio, US Spec
Geplaatst: 27 feb 2013, 22:44
door deepbass909
Weet je het zeker dat het origineel geen RVS is? De pijpen onder mijn cabrio zijn zelfs na 15 jaar namelijk nog wel erg netjes:

De donkere stukken hebben alleen wat oppervlakkige oxidatie, veroorzaakt door de hoge temperatuur rond de katalysator (die is door de werking van een katalysator veel hoger dan tussen spruitstukken en de katalysator), maar hebben zeker geen roestvorming. De voorste pijpen zijn zelfs volledig oxidatie vrij.
Dat kan alleen als ze een oppervlakte behandeling hebben gehad (wat ze niet hebben), of van RVS zijn.
Ter vergelijking, de ophangbeugel die aan de bak zit, is wel geoxideerd, en die is verzinkt.
Re: 323i Cabrio, US Spec
Geplaatst: 28 feb 2013, 18:13
door brolli21
Ik heb op het werk al redelijk wat uitlaatjes van BMW 3-series gelast(werk bij een bmw specialist) en daar had ik nog nooit problemen mee

Re: 323i Cabrio, US Spec
Geplaatst: 28 feb 2013, 19:31
door deepbass909
Een beetje lasser moet dat ook wel kunnen, ik kom alleen niet verder dan een rupsje leggen met een elektrode lasapparaat (je weet wel, zo'n simpel ding op 230V)
Maar ik moet eerst nog even een geschikte katalysator zien vinden om aan te laten passen.
Re: 323i Cabrio, US Spec
Geplaatst: 06 mar 2013, 11:56
door deepbass909

Ik zeg, OPEN MET DAT DAK!!!
Gisteren de eerste open rit van het jaar weer gemaakt, en ik kan zeggen, dat smaakt naar meer!!!
Alleen m'n uitlaat

Met de kap open is pas goed te horen hoe rot hij is... Hij is niet lek, maar de geluiden die van onder de auto uit komen zijn niet echt gezond te noemen... Rammelen bij stationair, rare resonanties in de pijp, hard en blikkerig boven de 4000 toeren...
Re: 323i Cabrio, US Spec
Geplaatst: 06 mar 2013, 19:19
door Cliff1201
Inderdaad een bekende! Wij stonden vorig jaar nog samen te wassen en poetsen voor de zomerwielen meet & greet 2012.
Erg mooie wagen, leuk om te zien dat je hem zo goed onderhoudt. We zullen elkaar vast tegen het lijf lopen wanneer we zondag 21 april weer bij de argos gaan wassen

Re: 323i Cabrio, US Spec
Geplaatst: 11 mar 2013, 10:34
door deepbass909
@Cliff1201
Redelijke kans dat ik dit jaar weer bij de zomerwielen meet ben, maar dan hopelijk wel met wat minder storingen aan boord...
Afgelopen vrijdag deed zich weer een probleempje voor:

Een gebroken achterveer... Die hoorde ik dus ook al weken rammelen als ik over hobbels reed. Gelijk 2 nieuwe veren besteld en die hoop ik zsm onder de auto te kunnen monteren.
Ondertussen probeer ik nog steeds een andere katalysator te krijgen, maar dat lijkt nogal een uitdaging te zijn... Voor 325i's en 328i's zijn ze volop te krijgen, maar de versie voor 320i's en 323i's (een enkele pijp tussen katalysator en einddemper) is toch een stukje zeldzamer in het 2de hands circuit...
Re: 323i Cabrio, US Spec
Geplaatst: 11 mar 2013, 17:18
door Dcreator
Misschien zou je er onderand aan moeten denken om het om te bouwen naar dubbele pijp? gewoon voor het gemak van de beter te verkrijgen onderdelen?
