Automaat flush etc.

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Hugo M

Re: Automaat flush etc.

Bericht door Hugo M » 10 feb 2013, 20:22

Hoop op vooral "betaalbaar" oplossen.
Deze auto heeft me al een %$##@@ vermogen gekost aan onderhoud en verbetering.
CCV in bestelling, klepdekselpakking en bougies binnen, aandrijfasrubber besteld (gaatje)
Nu nog wachten op een scheur in het overdrukvat , een opgebolde radiateur , scheuren in de subframebevestiging en afgebroken plastic schoepen in de waterpomp.
Voor de rest geen zwakke punten hoop ik... :gek: :gek: :gek:

:on:
Die loadsignal vind ik ook wel apart.
Lijkt erop dat de bak "denkt"dat hij zwaar belast wordt terwijl dat niet zo is.
Met Inpa alles getest en alles blijkt normaal te werken, dus waarschijnlijk de coverter/converterseal.

Balen -_-
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...

Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)

AlexS

Bericht door AlexS » 10 feb 2013, 20:47

Soms lijkt t inderdaad niks uit te maken hoe goed je omgaat met je spullen... volgens mij heb jij inderdaad zo ongeveer alle juiste dingen gedaan en dan nog dit..
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

AdE39

Bericht door AdE39 » 10 feb 2013, 21:02

Hallo beste forum leden,

Als u een ZF bak gemonteerd heeft onder uw BMW.
Ga dan beter even naar ZF in Dortmund, daar blijft het echter niet bij dit soort spoelen.
Het is echt niet voldoende ook.
Bij ZF gaat het hele kleppenblok uit de bak, het kleppenblok gaat geheel gedemonteerd worden, en er word dus ook gekeken of de klepjes nog voldoen aan de gesteld normen.
Eventueel kan er een modificatie plaats vinden aan de klepjes, als die optioneel er is en nog niet is uitgevoerd.

Als u foto's ziet als men het kleppenblok heeft gedemonteerd, hoeveel zwaarte troep er in het kleppenblok achter gebleven is, dan zult u echt heel versteld staan.
Het kleppenblok word zeer professioneel gereinigd bij ZF, zij hebben immers de bak gefabriceerd, en Jörg Sagert de service monteur die is er zeer ervaren in om deze klus uit te voeren.
De olie die men bij ZF gebruikt, dat is echt de juiste olie.
De olie dient ook met een bepaalde temperatuur gevuld te worden.
Dat word dus ook erg vaak vergeten.

De kosten bedragen ongeveer 450,00 euro, incl alles, vaak is het differentieel ook nog ververst .
U heeft de volledige garantie dat de verversing zeer vakkundig is uitgevoerd, en als er iets aan de hand mag zijn, word u dus goed geholpen.
Echter heb ik nog steeds niet gelezen, dat er iemand ooit iets heeft ondervonden van een storing als zij bij ZF geweest zijn. En er word al vele jaren over gesproken, over de versingen bij ZF.

U mag er gewoon bij blijven, de duur is ongeveer 4 uur.
Foto's mogen ook gemaakt worden, maar vraag het wel even, als u dit wil gaan doen, er is nog nooit een bezwaar geweest om dit te doen.

Maak wel een afspraak, het kan wel eens druk zijn door alle goede reclame over ZF op diverse auto fora, waaronder op diverse BMW fora.
Een e-mail naar Jörg Sagert kan ook, zie het e-mail adres onderaan de adres gegevens.

Adres gegevens:
ZF services Deutsland GMBH
Niederlassung Dortmund
Vincenz Wiederholt straße 10
59439 Holzwickede
Tel: 0049 23019122940
Fax: 0049 23019122950
E-mail : carl.joerg.sagert@zf.com

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Hugo M

Bericht door Hugo M » 10 feb 2013, 21:31

Was misschien beter geweest, maar is niet naast de deur.
En bij mijn KM stand zou je nog geen vergaande slijtage mogen verwachten.

Is nu gedaan zoals in de service manual.
Er zijn ook veel "spoelers" die alleen nieuwe olie inpompen en het filter laten zitten.

Maar ZF zelf lijkt me idd het beste:
file:///C:/Documents%20and%20Settings/BMW/Bureaublad/330i/automaat%20flush/zf%20dortmund.htm

Maar is nu voor mij even niet meer van belang, ga eerst terug naar peter.
Leek me een eerlijke en vooral technisch een goed onderlegde man.
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...

Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)

Hugo M

Bericht door Hugo M » 11 feb 2013, 22:58

http://www.bmwtech.ru/pdf/e46/ST034/12% ... ternet.pdf

zit nogal wat in, in zo'n bak... :leip:

vanaf pagina 33 "mijn bak"

AdE39

Bericht door AdE39 » 12 feb 2013, 17:04

Hallo beste Hugo,

Inderdaad zitten er nog al wat onderdelen in een automatische bak.
Ik heb ze al vaker gedemonteerd, dan weet je ook direct wat er allemaal mis mee kan gaan.

Houd echter wel goed in de gaten, dat een automaat elke 80.000/100.000 km ververst dient te worden, en ook moet voorzien worden van een nieuw filter.

Dit is echt heel anders dan wat de dealer zegt, zij zeggen immers dat het niet nodig is, omdat er LongLife olie in zit.
Onzin natuurlijk, want zij zeggen in feite, dat de olie nooit hoeft ververst te worden, LongLife wil enkel maar zeggen, dat deze iets langer mee gaat, net zoals bij de LL olie die men in de motor gooit, het scheelt ongeveer 10.000 km.
Dus niet levenslang!!

Dat een automaat soms binnen 100.000 km defect kan zijn, dat is echt domme pech te noemen.
Anderzijds, als de automaat gewoon word onderhouden en op tijd word ververst, dan gaat deze een auto leven mee vaak.
En het gebruik van de juiste olie doet er natuurlijk ook aan toe!

Succes.

P.S.
Als ik een automaat reed, dan ging ik wel naar ZF, en liet niet iedereen de olie vervangen.
Want zo kan ik het ook geheel zelf, dan heb ik echt geen garage nodig.

Met vriendelijke groet,
Ad

neville

Bericht door neville » 12 feb 2013, 19:52

idd, op dit soort zaken moet je niet willen bezuinigen, simpelweg omdat je later aan de beurt bent.
Ik ben ook met mijn vorige auto jaguar (ZF bak) nach Deutschland geweest.
Ik ben toen blij dat ik het gedaan heb.
en die km ach ja plak je ereen leuk weekend aan vast.
Alsje automaat wilt rijden zul je idd zo tussen de 80 a 100.000 km een volledige olie wissel moeten doen en dus ook wat achter de koppel omvormer zit.
En de LT71141 is de juiste en ja pl niet goedkoop maar wel goede en deze wordt niet alleen verkocht door esso/mobil.

Succes.

Hugo M

Bericht door Hugo M » 14 feb 2013, 19:45

Nou, ellende komt nooit alleen.
Denk breng de auto weg en ga op de motor terug.

Nog geen 50mtr. verder lig ik onderuit, motor schuift met de topkuip tegen de lantaarnpaal. :gek: :(
Nog geen 40km/u

minimaal 1000,- schade pffff.

Hoop op lang geen ellende.
Niet meer rijdbaar helaas:
Afbeelding

:on:
En er komt nu een nieuwe (gereviseerde) koppelomvormer op.

Quadrantz

Bericht door Quadrantz » 14 feb 2013, 20:42

Niet om lullig te doen maar het is geen al te best motorrijweer ;). Op de A12 vandaag toen ik 100 reed ging ineens mijn geen_grip_lampje branden terwijl ik niet eens stuurde...dikke ijzel dus het is oppassen geblazen! Ook met je auto met winterbandjes!

Maargoed het blijft zuur natuurlijk van je motor :(, die van mij staat nog binnen totdat alle pekel rotzooi weg is en het boven de 10gr is...

Hugo M

Bericht door Hugo M » 14 feb 2013, 20:48

Helemaal gelijk, het was vanmorgen kurkdroog.
Dus dacht ik dat het afgezien van de koude vingers geen probleem zou worden.

Quadrantz

Bericht door Quadrantz » 14 feb 2013, 20:53

Klopt pas einde van de ochtend begon het slechter te worden.

Is dat een CBR900RR? Maat van me heeft er zo 1 uit 2001. Ik heb een 600RR uit 2004.

Hugo M

Bericht door Hugo M » 14 feb 2013, 20:57

ja idd cbr900rr.1996 sc33
heb dr meerdere van gehad van 93 tot 2001 model.
allemaal heel lekker, vooral de oudjes met dubbele koplampen (92-93) zijn mijn favoriet.
zo'n 2001 loopt ook als een bezetene, maar gaat allemaal erg gemakkelijk.

AdE39

Bericht door AdE39 » 14 feb 2013, 21:04

Hallo beste Hugo,

Jeetje zeg, dat is echt pech hebben!
Zonde van de mooie motor zeg, maar dat is allemaal te herstellen.

Maar hoe gaat het met u zelf, de schrik achterwegen latende, zelf geen verwondingen opgelopen, beste Hugo?

Nu kunnen we wel gaan zeggen, dat het geen motor weer is, bij het vertrek kan alles nog aangenaam zijn, maar als het ineens gaat regenen met de vorst in de grond, dan heb je dikke sh** onderweg, met een motor.
U heeft misschien ook niet op de weersberichten gelet, maar dat is ook achteraf gepraat, het helpt u immers ook helemaal niets, het kan helaas niet terug gedraaid worden.

Ik hoop dat u in elk geval niets er aan overgehouden heeft, dan een beetje gedeukt imago, dan zal het verder wel los lopen, hoop ik.
De schrik zal best flink in de knieën gezeten hebben denk ik.

Ik wens u veel sterkte toe, ook met de afhandeling van de schade van de motor, en dat de BMW ook maar weer snel klaar is.

Met vriendelijke groet,
Ad

Hugo M

Bericht door Hugo M » 14 feb 2013, 21:11

AdE39 schreef:Hallo beste Hugo,

Inderdaad zitten er nog al wat onderdelen in een automatische bak.
Ik heb ze al vaker gedemonteerd, dan weet je ook direct wat er allemaal mis mee kan gaan.

Houd echter wel goed in de gaten, dat een automaat elke 80.000/100.000 km ververst dient te worden, en ook moet voorzien worden van een nieuw filter.

Dit is echt heel anders dan wat de dealer zegt, zij zeggen immers dat het niet nodig is, omdat er LongLife olie in zit.
Onzin natuurlijk, want zij zeggen in feite, dat de olie nooit hoeft ververst te worden, LongLife wil enkel maar zeggen, dat deze iets langer mee gaat, net zoals bij de LL olie die men in de motor gooit, het scheelt ongeveer 10.000 km.
Dus niet levenslang!!

Dat een automaat soms binnen 100.000 km defect kan zijn, dat is echt domme pech te noemen.
Anderzijds, als de automaat gewoon word onderhouden en op tijd word ververst, dan gaat deze een auto leven mee vaak.
En het gebruik van de juiste olie doet er natuurlijk ook aan toe!

Succes.

P.S.
Als ik een automaat reed, dan ging ik wel naar ZF, en liet niet iedereen de olie vervangen.
Want zo kan ik het ook geheel zelf, dan heb ik echt geen garage nodig.

Met vriendelijke groet,
Ad
Hallo Ad,

Ik heb zelf geen spoelmachine, bij deze garage gaat dus alle! oude vloeistof eruit.
Ook een nieuw filter kwam erin.
Ook is gespoeld met een reiniger.
Normaal zou zo'n bak idd veel langer moeten meedraaien, maar de omvormer lock-up was defect.
Die hadden ze bij ZF ook moeten gaan vervangen...
Als de koppelomvormer afgetapt kon worden, dan had ik ook zelf de olie wel vervangen.

Zoals bij BMW in de sercice uitdraai staat:
SITUATION
"Service Engine Soon" is illuminated and fault code 048 "Converter lock-up excessive slip" (30 hex or P0741) is stored in the EGS transmission control module.

CAUSE
Possible cause: deterioration of the torque converter turbine shaft seal

oplossing vervanging van de converter.

Dus toch een zwak puntje in deze bak?

De hele auto is enorm fijn, maar er zijn in de hele E46 toch erg veel zwakke schakeltjes....

En t was maar een half uurtje naar huis rijden, ik was om 9:00 opgestapt.
Gelukkig alleen wat schafjes op mn pak....

Hugo M

Bericht door Hugo M » 15 feb 2013, 16:15

Vanvond om 21.00 ga ik hem ophalen.
Schijnt een originele ZF converter ingegaan te zijn, geen revisie model. :whistle:
Ben benieuwd. :///m:
Laatst gewijzigd door Hugo M op 15 feb 2013, 23:49, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”