Pagina 2 van 4

Re: Jenova - BMW 318is 1997 sedan comos

Geplaatst: 03 okt 2013, 10:44
door bmw brian
:stupid:
en verders welkom :zwaai:

Re: Jenova - BMW 318is 1997 sedan comos

Geplaatst: 03 okt 2013, 11:43
door Jenova
BimmerBob schreef:Mooie sedan! Vind de booskijkers helemaal niet storend eigenlijk....
Na het bekijken van het filmpje van BMW club Thailand ga je ze bijna waarderen :)
In het begin wat ik meer van het OEM all the way, maar nu ik er een tijdje mee rij. Vind ik het helemaal niet meer zo storend.

Volgende acties zal snel gebeuren:

Wat troep aan de inlaat vervangen.
Kijken naar een nieuw catback systeem.

Re: Jenova - BMW 318is 1997 sedan comos

Geplaatst: 06 okt 2013, 08:48
door Dennis H
erg netjes :duim: :duim:

maar is een keer meeten in de buurt :W

Re: Jenova - BMW 318is 1997 sedan comos

Geplaatst: 07 okt 2013, 16:06
door Jefzz90
Mooie bak man. Wat voor chip heb je erin zitten dat je 20+ pk extra hebt? En is hij op de vermogenstestbank geweest?

Re: Jenova - BMW 318is 1997 sedan comos

Geplaatst: 07 okt 2013, 16:12
door BimmerBob
Van 140pk standaard naar 165/170? Denk eerder 156/160 pk ?

Re: Jenova - BMW 318is 1997 sedan comos

Geplaatst: 07 okt 2013, 18:37
door Jenova
Dennis H schreef:erg netjes :duim: :duim:

maar is een keer meeten in de buurt :W
Ik zag je laatst nog rijden langs de pomp, inderdaad een keer meeten ;)

@Bob,

Hij is op maat gechipt en als goed is ook op de bank geweest, alleen de uitdraai is niet meer aanwezig.
Dus ja, het geen wat ik hier heb staan is wat ik gehoord heb bij aanschaf. Dus ongeveer 160 of 170 pk, het zou beide kunnen zijn :P. Iniedergeval sneller dan mijn vorige is en die was ook nog lichter (coupe).

Voor het mooie als die motorisch klaar is en de uitlaat is vervangen opnieuw op de bank zetten.
Maar dat is een zorg voor later (Misshien stage 2 laten chippen :devil: ).

Re: Jenova - BMW 318is 1997 sedan comos

Geplaatst: 07 okt 2013, 22:52
door BimmerBob
Wil de mijne ook nog altijd een keer op de testbank zetten, is ook op maat gechipt.
Ik vermoed dat ik rond de 160PK zit, maar 100% zeker weten doe ik dit niet.
Heb uit chip resultaten op maat ook nog nooit het resultaat 165-175 gehoord bij een 318is, vandaar.

Overigens zou ik de auto niet verder tunen, het blijft toch een door BMW zelf opgefokte, 15+ jaar oude, 4 cilinder die nog eens is opgefokt...om die dan wéér op te fokken is vragen voor gezeik.

Ben benieuwd naar het bank resultaat later!

Re: Jenova - BMW 318is 1997 sedan comos

Geplaatst: 08 okt 2013, 00:29
door Jenova
BimmerBob schreef:Wil de mijne ook nog altijd een keer op de testbank zetten, is ook op maat gechipt.
Ik vermoed dat ik rond de 160PK zit, maar 100% zeker weten doe ik dit niet.
Heb uit chip resultaten op maat ook nog nooit het resultaat 165-175 gehoord bij een 318is, vandaar.

Overigens zou ik de auto niet verder tunen, het blijft toch een door BMW zelf opgefokte, 15+ jaar oude, 4 cilinder die nog eens is opgefokt...om die dan wéér op te fokken is vragen voor gezeik.

Ben benieuwd naar het bank resultaat later!
Dat vermoeden had ik al, misschien is stage 2 toch een beetje te ver gezocht.

Wat wel een idee was: om als het catback systeem eronder zit, de cyclone, open lucht filter (eventueel een brandstof druk regelaar). Hem op de bank te zetten, misschien dat de waardes van brandstof/lucht inlaat en lucht uitlaat wat zijn verandert en de chip beetje afwijkt. Beetje fine tunen zeg maar :)

Re: Jenova - BMW 318is 1997 sedan comos

Geplaatst: 08 okt 2013, 17:11
door BimmerBob
fine tunen is altijd goed, echter blijft een E36 computer technisch een redelijk ongecompliceerde wagen, dus tot in welke maten je de auto kan fine tunen met een chip...keine ahnung
Dat moet je ook eerder voor je eigen gevoel doen, dan dat het vermogen moet winnen.

Echt bloed snel wordt een 318IS toch niet, en als je ´m bloed snel maakt(turbo etc) zou ik bang zijn dat de zuigers door de motorkap schieten hahaha

Re: Jenova - BMW 318is 1997 sedan comos

Geplaatst: 08 okt 2013, 21:42
door Jenova
BimmerBob schreef:fine tunen is altijd goed, echter blijft een E36 computer technisch een redelijk ongecompliceerde wagen, dus tot in welke maten je de auto kan fine tunen met een chip...keine ahnung
Dat moet je ook eerder voor je eigen gevoel doen, dan dat het vermogen moet winnen.

Echt bloed snel wordt een 318IS toch niet, en als je ´m bloed snel maakt(turbo etc) zou ik bang zijn dat de zuigers door de motorkap schieten hahaha
Is inderdaad ook voor gerust moed :P

Als ik hem sneller wil gaan maken, en het prijs technisch leuk wil houden, lepel ik er wel een 2.5 of 2.8 in. Die kopen + opknappen + inlepelen is nog steeds goedkoper als een full turbo kit +onderhoud :p

Maar dat is een zorg voor later, om het maandelijks betaalbaar te houden na omkeuren, moet ik wat meer schade vrijen jaren hebben :) en dat duurt nog wel wat jaartjes. :P

Re: Jenova - BMW 318is 1997 sedan comos

Geplaatst: 08 okt 2013, 21:46
door BimmerBob
Als je een perfecte carrosserie hebt kun je dat doen, maar vaak is het prijstechnisch eigenlijk gemakkelijker om je auto goed te verkopen, dat geld dat je aan een conversie wilde uitgeven bij het budget te leggen, en gewoon een 328 halen die aan je eisen voldoet.

Maar het kan altijd better, faster, stronger... Ik zeg, raampjes omlaag, zonnebrilletje op en genieten! ;)
Sneller komt later wel.

Re: Jenova - BMW 318is 1997 sedan comos

Geplaatst: 09 okt 2013, 18:04
door JanWillem
Leuke motoren die M42's!

Een lichter vliegwiel is echt een mooie upgrade bij een M42 en hoeft niet teveel te kosten als je het zelf kan.
Die originele dubbel massa dingen van een M42 zijn echt loei zwaar.

Een lichter vliegwiel geeft een veel beter gas reactie ook trekt die veel mooier door!
De koppeling voelt ook beter aan en je hebt een sterke koppeling en drukgroep die normaal op een 325i e30 zit!

Deze onderdelen heb je nodig,
Vroeg M20 vliegwiel 6,3kg
Startmotor M20 ( zit een tandverschil in het vliegwiel daar door past die van een M42 niet )
M20B25 drukgroep en koppeling
323i e21 druklager

Als je er geen haast mee hebt zijn die onderdelen goedkoop te vinden.

Re: Jenova - BMW 318is 1997 sedan comos

Geplaatst: 10 okt 2013, 17:23
door Jenova
Die van mij is van 1997, of te wel een M44.
Zijn deze mods dan nog van toepassing?

Re: Jenova - BMW 318is 1997 sedan comos

Geplaatst: 10 okt 2013, 17:48
door JanWillem
geen probleem, net even in de etk gekeken vliegwiel weegt 12.2kg!
De koppeling en drukgroep van een M20 is wel iets zwaarder..

M44
Vliegwiel 12.4kg
Drukgroep + koppeling 5kg
Totaal gewicht
17.4kg

M20 ( vroege )
Vliegwiel 6,3kg
Drukgroep + koppeling 6,2kg
Totaal gewicht
12.5kg

28% lichter, maakt een hele andere motor van zoon M42/M44.
Hangt zoveel beter aan het gas

Re: Jenova - BMW 318is 1997 sedan comos

Geplaatst: 11 okt 2013, 11:20
door bimmer-jeroen
Heb hier ook wel eens wat over gehoord inderdaad, maar hoe gaat dit met deellast en stationair? je vliegwiel houd je motor immers wel draaiende..

Heb ooit op m`n brommer eens een binnenrotor ontsteking gehad van HPI vliegwiel woog 400gr ipv 1350gr orgineel.
Koppel onderin was ik totaal kwijt maar gasrespons en top toerental waren beter en hoger.

Nu ben ik dus bang dit dit ook met m`n daily M44 gaat gebeuren als ik zulke praktijken ga uitvoeren met dat E30vliegwiel.. Voor circuit is dat wel mooi maar ook wel als daily??