Pagina 2 van 3

Re: E46 325i/328i/330i

Geplaatst: 01 mar 2013, 09:52
door P-imCoupé
Ik heb zelf ook een E36 328i gehad en nu in het bezit van een E46 330CI, heeel veel verschil merk ik niet tussen deze twee.. E36 was een automaat en nu heb ik een schakel, en die beleving is gewoon heel anders! :)

JzAero(Jeffrey) heeft een e46 328i, die reed pas een rondje in mijn 330, en die zegt juist dat hij wel degelijk veel verschil voelt.. Dus een beetje wat Kevin ook al aangeeft, hij trekt op welk toerengebied dan ook.

Dusja toch beste oplossing, meerdere Bimmers afgaan en proefritten maken! ;)

Re: E46 325i/328i/330i

Geplaatst: 01 mar 2013, 13:40
door JzAero
Ik heb dus een BMW E46 328i en heb inderdaad even in die van Pim gereden. Ik heb hem niet helemaal doorgehaald, dus over snelheid kan ik niks zeggen. In cijfertjes zal de 330 heus wat sneller zijn, maar zul je dat ook echt merken? Ik merkte pas echt verschil toen ik achter hem aan reed op een 80 weg en we doorgingen vanaf een rotonde tot aan 16-170. Er zat een aardig gat tussen (al gaf ik ook later gas), maar in dagelijks gebruik zal je echt geen snelheid tekort komen. Waar het verschil zat is gasrespons. Het gaspedaal van een 328i is net wat later lijkt het. Maar toen ik mijn eigen auto in de 3e versnelling op 80km/u zette vond ik het wel weer vergelijkbaar. Gevoelsmatig is altijd een subjectief iets, pas als je echt naast elkaar gaat vergelijken merk je verschil en in de praktijk zal dat weinig zijn.

Hetgeen waarom een 325i of 330i juist scherp bovenin aanvoelen is meer vanwege het feit dat hun max vermogen in veel hogere toeren zitten. Een 328i lijkt mij helemaal niet een geknepen motor, maar juist eentje met een ander karakter, het is een koppelblok en vanaf 2500 toeren heb je al 80% beschikbaar. Bovenin mis ik niet het scherpe, maar vind wel dat de toerenbegrenzer te vroeg (6500) erin komt.

Re: E46 325i/328i/330i

Geplaatst: 01 mar 2013, 15:05
door streamline
Die toerenbegrenzer heeft een reden :whistle:

Re: E46 325i/328i/330i

Geplaatst: 01 mar 2013, 16:45
door Dutchie
Maar het blok van Pim is gechipt denk ik, aangezien je zegt dat jou M54B30 7000rpm maakt, en deze hier bij de 6500 er al mee ophoudt.

Vraag me inderdaad af hoe dat een 328i dan rijdt, aangezien ik vind dat de 330 al heel veel koppel heeft onderin de toeren,

Als je de specs er ook bij pakt heeft de 328i een maximaal koppen van 280nm bij 3500rpm, en de 330i heeft 300nm bij 3500 rpm. dus qua koppel zijn ze ook vrijwel gelijk. alleen heeft de 328i 193pk bij 5500rpm, terwijl de 330i 231pk heeft bij 5900rpm.

De 328i is ook zeker een snelle auto, en vergelijkbaar met de 330i (0-100 is maar een halve seconde verschil fabrieksopgave).

Verder zit vooral het verschil tussen de 328i en de 330i in het onderstel (standaart dan) en de remmen, verder zullen de auto's vrijwel identiek zijn.

Re: E46 325i/328i/330i

Geplaatst: 03 mar 2013, 11:28
door Mr._T-Rex
Vooral veel ervaring 328i en 330i zie ik. Zijn er hier ook die een e46 325i hebben (gehad)?

Ik wil per se een facelift dus bij mij gaat het tussen de 325 en de 330

Re: E46 325i/328i/330i

Geplaatst: 03 mar 2013, 14:39
door Danny32
Na een E36 328i coupe heb ik een E46 325 coupe (2001) gehad, en nu een E46 330 coupe (facelift).

Het is geen wereld van verschil tussen een E46 325 en 330. Zoals anderen al zeiden merk je dat hij 40 pk meer heeft en o.a. daardoor in elk toerengebied beter doortrekt. Ik weet niet zeker of elke 330 een 6-bak heeft, de mijne heeft het wel dus hij draait minder toeren op de snelweg.

Je hebt waarschijnlijk ook al op het forum gelezen dat je met een 3 liter motor wel kans hebt op een hoger olieverbruik, dit heb ik zelf ondertussen in ieder geval wel gemerkt. Het is niet heel erg maar iets dat je zelf in de gaten moet houden. Enne.. het geluid is net ff mooier dan van een 325!

Re: E46 325i/328i/330i

Geplaatst: 03 mar 2013, 20:54
door streamline
Ik heb een FL 325i sedan.
Toen ik aan het zoeken was wilde ik ook perse een fl, met een redelijke kmstand. Het idee was een 320 te kopen aangezien de verzekering vrij pittig als je nog niet al teveel schadevrije jaren hebt. Na de proefrit met mijn huidige 325 heb ik die maar gekocht omdat deze me paste.

Heb ook nog proefgereden met een 320 en 323, maar dan is een 325 net iets soepeler.
Qua vermogen en koppel heb je niets te klagen, in iedere versnelling trekt hij soepel weg en vliegt door zijn toeren heen en blijft dat tot de toerenbegrenzer doen. En een tip, neem een handbak.

Het brandstofverbruik hangt bij mij rond de 1 op 10 en af en toe een uitschieter naar de 1 op 11,5 met zowel stadsverkeer als snelweg en redelijk doorrijden.
Het olieverbruik komt lang niet in de buurt van een 330, liter rond de 12.000km.

Wil je een leuke vlotte e46 kom je toch uit op de 325 of 330.

Re: E46 325i/328i/330i

Geplaatst: 03 mar 2013, 21:08
door Florish
@danny32: Mijn 330 heeft een 5 bak, denk dat de latere een 6 bak hadden ?

Re: E46 325i/328i/330i

Geplaatst: 04 mar 2013, 09:28
door Dutchie
Wij hebben ook een 5 bak, 6 bak was eerst voor de executive en is vanaf 2003 standaard geworden dacht ik.

Olie verbruik was ook hoog, maar na een motorflush was dat meteen opgelost.

Re: E46 325i/328i/330i

Geplaatst: 04 mar 2013, 20:07
door Mr._T-Rex
streamline schreef: Heb ook nog proefgereden met een 320 en 323, maar dan is een 325 net iets soepeler.
Qua vermogen en koppel heb je niets te klagen, in iedere versnelling trekt hij soepel weg en vliegt door zijn toeren heen en blijft dat tot de toerenbegrenzer doen. En een tip, neem een handbak.
In tegenstelling tot een automaat of bedoel je de SMG?

Re: E46 325i/328i/330i

Geplaatst: 04 mar 2013, 22:47
door streamline
Ik bedoel de normale automaat, handbak is beter voor je verbruik. En legt niet het loodje bij 200k+ kilometers.

De SMG icm met 330 is al vrij zeldzaam, en ik weet niet of die geleverd is met de 2,5. Al meen ik zelf van wel.

Re: E46 325i/328i/330i

Geplaatst: 05 mar 2013, 09:24
door Florish
Dutchie schreef:Wij hebben ook een 5 bak, 6 bak was eerst voor de executive en is vanaf 2003 standaard geworden dacht ik.

Olie verbruik was ook hoog, maar na een motorflush was dat meteen opgelost.

Mijn 330 is een executive, met 5 bak ;) dus dat klopt niet helemaal denk ik !

Re: E46 325i/328i/330i

Geplaatst: 05 mar 2013, 10:08
door Rene08
streamline schreef: De SMG icm met 330 is al vrij zeldzaam, en ik weet niet of die geleverd is met de 2,5. Al meen ik zelf van wel.
SMG is idd ook op de 325i geleverd.

Re: E46 325i/328i/330i

Geplaatst: 05 mar 2013, 21:57
door Mr._T-Rex
Ik kom in Duitsland veel 330's met SMG tegen, zeker op de volgeladen exemplaren.

Rene, wat zijn jouw ervaringen met de SMG?

Re: E46 325i/328i/330i

Geplaatst: 06 mar 2013, 20:22
door Rene08
In het begin een software update laten doen. Omdat ie moeite had met schakelen naar z'n achteruit. Voor de rest nooit problemen mee gehad (2 jaar nu). Het is heel even wennen om mee te rijden. Maar na een paar weken is het echt heerlijk! :)