Pagina 2 van 3

Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren

Geplaatst: 08 dec 2015, 22:58
door MarcelN
tom_il schreef:Ze gaan nooit helemaal weg. Best je temp checken met het geheime menuutje
Of met de Carly app 8) dat menuutje snapte ik niet zo en als dat mis gaat... :gek:

Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren

Geplaatst: 08 dec 2015, 23:17
door hereliti
heb wel een torque app. eens kijken of die ook werkt.

Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren

Geplaatst: 12 dec 2015, 21:50
door hereliti
De torque app werkt ook (via een bluetooth adapter)
De temperatuur loopt redelijk snel op naar 60 graden (binnen 10 kilometer) en daarna loopt hij langzaam op naar 80 graden ( dit alles wel op een 100 km weg, dus de auto heeft het niet heel moeilijk)
De streepjes gaan naar de 4600 toeren.
Is dit een normaal beeld?

Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren

Geplaatst: 12 dec 2015, 22:20
door tom_il
Dat is vrij normaal, als je de hoofd thermostaat vervangt ga je hem tot 90°c zien gaan.

Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren

Geplaatst: 13 dec 2015, 00:24
door hereliti
Hoofdthermostaat is reeds vervangen. (half jaar geleden)
Ik ga ervan uit dat de auto dus naar behoren werkt.
Ik vroeg me af of de streepjes normaal reageren maar dat lijkt dus wel zo te zijn.
Bedankt voor de info.

Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren

Geplaatst: 11 jan 2016, 11:14
door bepekel
Ik heb nog een paar keer getest en de motor wordt inderdaad niet warm genoeg. 65gr. is max. ongeveer.
Het lijkt mij dat ik alleen de hoofdthermostaat hoef te vervangen aangezien de EGR is weggeschreven en geen functie meer heeft.
Heeft iemand hier ervaring mee of toch maar gewoon beide vervangen?

Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren

Geplaatst: 11 jan 2016, 11:43
door tom_il
Beide vervangen. EGR koeler is nog steeds actief na wegschrijven EGR. Jouw hoofdprobleem is trouwens de EGR thermostaat. Alternatief is EGR koelcircuit afdoppen.
En daarbij is de EGR meestal nog beperkt actief na wegschrijven.

Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren

Geplaatst: 11 jan 2016, 17:39
door bepekel
Volgens mij was deze al afgedopt bij aanschaf. Beide maar proberen dan, zijn de kosten niet.
Kan rauw lopen hier ook mee te maken hebben? Daarnaast heb ik nog de gloeiplug storing maar die staat hier los van dacht ik zo.

Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren

Geplaatst: 11 jan 2016, 18:23
door tom_il
Zo een lage temp heb ik nog niet tegengekomen bij een kapotte hoofd thermostaat.
Waarom zou hij afgedopt zijn ? Er is geen rede toe dat ze dit doen en word bijna nooit gedaan.
Die thermostaat is eenvoudig te testen, doe hem eraf en blaas er door. Gaat dit dan is hij stuk.

Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren

Geplaatst: 11 jan 2016, 19:07
door Kuupertie
Mijne werd ook maar 69 met een kapotte hoofd

Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren

Geplaatst: 11 jan 2016, 20:40
door tom_il
Met een goed werkende EGR thermo ?
Anyway verschil tussen falen van beide zie je aan de snelheid van opwarmen van de motor. Zeer traag opwarmen -> EGR thermo is stuk.

Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren

Geplaatst: 12 jan 2016, 13:24
door bepekel
Heb ze beide besteld, laat het wel even weten.

Beide thermostaten vervangen, loopt weer snel op en naar 90gr
Daarnaast wordt de kachel ook weer een stuk warmer. Hulde voor de TS :gekdoen:

Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren

Geplaatst: 15 jan 2016, 17:32
door mitglied007
bepekel schreef:Heb ze beide besteld, laat het wel even weten.

Beide thermostaten vervangen, loopt weer snel op en naar 90gr
Daarnaast wordt de kachel ook weer een stuk warmer. Hulde voor de TS :gekdoen:
Heb vandaag ook mijn beide thermostaten vervangen, nadat de temperatuur op gemiddeld 71 gr. bleef hangen.
Na vervanging een korte proefrit en voilà, met deze omstandigheden (1 gr. buitentemp) loopt de temperatuur naar een keurige 89 gr.

Sluit mij aan bij medelid bepekel, hulde aan de topicschrijver!

Als opmerking heb ik overigens nog wel, dat je de luchtfilterbuis (benoemd in punt 10) na enig wrikken kunt verwijderen, zodat je de torx bouten (benoemd onder punt 11) redelijk goed met de handen kunt benaderen. Maakt de kans op wegvallen van deze essentiële bouten enigszins minder....

Deze aanvoerbuis van het luchtfilterhuis naar de turbo zit bij de turbo niet vast middels een slangklem o.i.d., waardoor je deze eigenlijk moeiteloos kunt verwijderen. Enig nadeel is wel dat de turbo bloot komt te liggen, waarbij dus de nodige voorzichtigheid geboden is, opdat er geen vuil of rotzooi in de turbo komt....

Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren

Geplaatst: 01 feb 2016, 10:48
door bord4kop
Ahh, fantastisch dat er zoveel tijd en moeite in is gestoken om een mooie duidelijke DIY te maken!
:amen: :duimen: :amen: :duimen: :amen: :duimen:

Kan iemand mij vertellen welke ik nodig heb?
Als ik hierkijk zie ik 23 verschillende keuzes :leip:

De temp. loopt niet goed op, mijn 525D blijft op 50-60 graden hangen -_-

Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren

Geplaatst: 03 feb 2016, 14:25
door d123456
Haal 'm gewoon bij BMW dealer. kost ook iets van 55 euro en je hebt meteen de juiste. Effe bellen en evt laten bestellen. Bellen ze je terug. Ga vooral voor de hoofdthermostaat en dan de EGR. Alleen de EGR vervangen deed bij mij niets! Ik ga snel de hoofdthermostaat vervangen met hulp van een forumlid.