Pagina 2 van 12

Re: Geheime sportmenu

Geplaatst: 14 mei 2013, 21:46
door tom_il
Electronisch word vooral toegepast voor brandstof besparing en voor een aantal features zoals automatisch parkeren.
Maar voor stuurgevoel, daarvoor moet je toch bij een hydraulisch systeem zijn. Sommige komen idd kort erbij maar andere niet zoals in de F10/11. Voor de F30 heb ik geen idee. Moet nog de eerste autotest tegenkomen waar men zegt dat de electrische stuurbekrachting beter was dan de vroegere hydraulische.

Re: Geheime sportmenu

Geplaatst: 15 mei 2013, 14:38
door Lowkey
Merk je dan in normale DS of M niet dat het stuur strakker wordt? Kan het zelf helaas niet testen want ik heb geen servotronic.
Vanaf 9-2005 is servotronic pas een standaard optie!! Aansturing van electroklep in stuurhuis door kenveld in SGM (later KGM module) module. In geval van combi met AFS aansturing door AFS module.
Bij EPS (electronic power steering) kun je servotronic softwarematig activeren.

Re: Geheime sportmenu

Geplaatst: 20 mei 2013, 12:04
door m5tuner
ziet er goed uit. ben van plan dit in te bouwen. wel op de nette manier met een aparte sportknop in de afdekplaat van de versnelling.

weet iemand waar de materialen te vinden zijn??
is het nodig om te coderen hiervoor??

Re: Geheime sportmenu

Geplaatst: 20 mei 2013, 12:13
door tom_il
Coderen is niet nodig, maar de afdekplaat is niet goedkoop, kost +100 euro.

Re: Geheime sportmenu

Geplaatst: 20 mei 2013, 12:38
door m5tuner
dat is best duur voor een stukje plastic. maar zoiets had ik al op die duitse site gelezen idd.
mijn vraag is eigenlijk meer waar het te koop is. gewoon bij de dealer??
en heb ik nog meer nodig dan alleen de afdekplaat?

Re: Geheime sportmenu

Geplaatst: 21 mei 2013, 00:25
door Mustaa

Re: Geheime sportmenu

Geplaatst: 23 mei 2013, 16:10
door m5tuner
Oke bedankt voor het antwoord.. maar op deze site kan ik alleen benzine modellen kiezen.. Maakt dit nog wat uit of is het universeel? Ik hen een diesel namelijk. 535d

Re: Geheime sportmenu

Geplaatst: 28 mei 2013, 22:11
door djvirus
Heb in mijn 530d de hidden sportstand geactiveerd dmv een schakelaar en kan je vertellen dat je zeker verschil ziet en voelt. Ook tijdens het rijden wanneer je de sport activeerd voel je dat de auto in ene agressiever reageerd. Dit is dus geen fabel.. Ik zou zeggen doen.. Want heb inmiddels bij 5 andere mensen de sportstand gebouwd, waarna ze hebben bevestigd dat het zeker werkt en voelbaar is..

Re: Geheime sportmenu

Geplaatst: 29 mei 2013, 05:15
door NepZeb
Ik ben benieuwd wat dit doet als je auto al getuned is...... wellicht het tegenovergestelde?

Re: Geheime sportmenu

Geplaatst: 29 mei 2013, 08:43
door tom_il
De sportstand wijzigd niets aan de motormapping, vermogen blijft identiek. Alleen de gaspedaal response word beter, en bij een automaat schakeld hij sneller (zoals de in DS stand), en het stuur word harder.

Ik vraag mij nogaltijd af of er een verschil is met de DS stand.

Re: Geheime sportmenu

Geplaatst: 28 jun 2013, 17:51
door 530d-sport
tom_il schreef:De sportstand wijzigd niets aan de motormapping, vermogen blijft identiek. Alleen de gaspedaal response word beter, en bij een automaat schakeld hij sneller (zoals de in DS stand), en het stuur word harder.

Ik vraag mij nogaltijd af of er een verschil is met de DS stand.

Ik heb het pas laten inbouwen. Maar er is geen verschil tussen de DS en de Sport stand in D.
Want wat ik heb gemerkt is volgende.

Op snelweg cruise control aan in D 120 km per uur. En dan Sport knopje indrukken. Reactie was direct terug schakelen.
Toen heb ik van normaal D naar DS gezet. Reactie was direct terug schakelen. Heb van alles geprobeerd in iedere km snelheid en manoeuvres. Maar het blijft gewoon eenmaal de zelfde als DS.

In feite is er geen verschil tussen DS en D in Sport stand, want de PK blijft gewoon de zelfde. En DS en D-Sportstand hebben eenmaal de zelfde eigenschappen. Dus zo een wereld verschil is er gewoon eenmaal niet. Oftewel heb er niks van gemerkt en zal het ook niet merken.

Re: Geheime sportmenu

Geplaatst: 28 jun 2013, 20:00
door zino1976
530d-sport schreef:
tom_il schreef:De sportstand wijzigd niets aan de motormapping, vermogen blijft identiek. Alleen de gaspedaal response word beter, en bij een automaat schakeld hij sneller (zoals de in DS stand), en het stuur word harder.

Ik vraag mij nogaltijd af of er een verschil is met de DS stand.

Ik heb het pas laten inbouwen. Maar er is geen verschil tussen de DS en de Sport stand in D.
Want wat ik heb gemerkt is volgende.

Op snelweg cruise control aan in D 120 km per uur. En dan Sport knopje indrukken. Reactie was direct terug schakelen.
Toen heb ik van normaal D naar DS gezet. Reactie was direct terug schakelen. Heb van alles geprobeerd in iedere km snelheid en manoeuvres. Maar het blijft gewoon eenmaal de zelfde als DS.

In feite is er geen verschil tussen DS en D in Sport stand, want de PK blijft gewoon de zelfde. En DS en D-Sportstand hebben eenmaal de zelfde eigenschappen. Dus zo een wereld verschil is er gewoon eenmaal niet. Oftewel heb er niks van gemerkt en zal het ook niet merken.
Misschien dat er iets mis is met jou inbouw dan, Misschien ligt het aan software van je wagen. want er is een wereld van verschil tussen de DS stand en de sport knop. Wat wel zo is, is dat er ook enkele mensen zijn die het zelf bij verschillende type auto's gemonteerd hebben en bij bij sommige voertuigen licht het sport icoontje wel op in het instrumentenpack, maar zijn de karakteristieke eigenschappen niet waarneembaar! En dat terwijl dezelfde mensen het bij andere voertuigen wel weer konden waarnemen. Misschien is dat bij jou ook het geval. Hoe het komt weet ik niet. Maar als het werkend is dan is het niet hetzelfde effect als je pook gewoon even in DS zetten.


Maar het wil ook niet zeggen dat sport knop een soort M knop is en dat de auto opeens veel meer vermogen heeft :) Mensen verwachten dat er wel vaak weer van.
de communicatie van het gaspedaal en de automaat en de servotronic veranderd gewoon wat in een iets fijnere directer rijdende auto resulteert.

Hier een draadje:
http://m.5series.net/showthread.php?t=127596
Kan je er 50 pagina's over lezen en ook de reakties tussen DS en sportmode van de mensen die het wel waarnemen.

Re: Geheime sportmenu

Geplaatst: 28 jun 2013, 20:20
door 530d-sport
Ik heb geen servotronic.. voor de rest is het net als de DS stand bij mijn auto.. Waarschijnlijk merk je het beter bij autos die een servotronic zijn.

Re: Geheime sportmenu

Geplaatst: 28 jun 2013, 20:24
door zino1976
Misschien wel. er zijn ook mensen die vermelden dat alleen de servotronic stijver reageert.
Denk dat het ergens misschien software gerelateerd is, welke uitvoering misschien. Misschien rijd die van jou al als sportmode. Ook zonder schakelaar, ook al brand er geen icon bij je in het instrumentenpack. Voor mij werkt het heel overtuigend en een heel verschil met de DS mode.
Trouwens, als ik sportmode aanzet en ik zet de pook in DS dan overheerst bij mij DS mode en veranderd het rijgedrag naar het gewoonlijke DS.

Re: Geheime sportmenu

Geplaatst: 05 sep 2013, 21:56
door djvirus
Bij mij ziet het er zo uit.. Zelf een schakelaar erin gebouwd met puls. Kleur komt mooi overeen met interieurverlichting.

Afbeelding