Adaptive Xenon

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
zino1976

Re: Adaptive Xenon

Bericht door zino1976 » 30 jun 2013, 23:36

henri.thijssen schreef:nee in NCS heb ik niets gedaan.
Maar idd. stom . niet gedaan.
Ik zal dit morgen alsnog is doen.
Ok, ik doe altijd eerst in NCS job: FGSN schreiben (vin Schrijven) op de desbetreffende module, in jou geval is het module SMCL dacht ik.
Dan SG Codieren, even later moet je de koplamp motor kort horen zoemen.
Niet met een blanke .man file, maar op de goede manier. Eventueel heb ik wel een document voor je als je wil weten wat de goede manier moet zijn.

En als je deze 2 applicaties al hebt dan heb je vast ook wel INPA.
Als je die hebt, start die vervolgens ook nog eens op en doe eens de fouten uitlezen met inpa en schrijf anders even exact wat ie aan geeft. Post een screendump of zo.

Vervolgens; kan je de adaptieve koplampen wel aansturen via INPA? In Inpa heb je onder E60/BODY/ADAPTIVE LIGHT CONTROL funkties beschikbaar om de lampen te laten bewegen, zowel op en neer als links en rechts. Wat doen de koplampen daar als je ze via INPA aanstuurt? Kan je dat resultaat misschien ook even posten?

Van welk bouwjaar is jou auto?
Heb je proramma ALC60 genomen in WinkFP? Wat je volgens mij gedaan hebt met programma ALC60 in WinkFP is de ECU geprogrammeerd achter het handschoenenvak als deze aanwezig is, dit is niet het programma van de SMC's onder de koplampen.
Voor modeljaar tot halverwege 2005 ergens zit er een control unit (ALC) achter het handschoenenvak, deze stuurt de 2 SMC's aan onder de koplampen (eentje zit onder de linker koplamp, de andere onder de rechterkoplamp) Ik neem aan dat je de SMC onder de linker koplamp vervangen hebt? Als de ene koplamp wel meestuurt en de andere niet dan neem ik aan dat een SMC onder de koplamp stuk is, heb je die vervangen links onder de koplamp?

Na halverwege 2005 is de ALC module verdwenen achter het handschoenenvak, de lichtmodule LMA heeft de ALC besturing geheel overgenomen en communiceerd direct met de SMC's onder de koplampen.

Dus laat ook even weten wat jou exacte bouwjaar/maand is.

Als je toch per ongeluk met ALC60 je ALC module achter het handschoenenvak geflashed hebt dan zou ik deze ook opnieuw coderen :) Na een flash altijd coderen.

Controle wat ik achteraf na het schrijven van het VIN en het coderen van de SMCL is dat ik nog even zou kijken via tool32 of het Vin ook daadwerkelijk goed geschreven is in de SMCL module, ik heb wel eens modules gehad dat ik die opdracht gaf in NCS en dat het uigevoerd werd, maar dat het vin er daarna toch niet in stond. Dan moet je het op een andere manier doen.

gk5

Bericht door gk5 » 01 jul 2013, 20:14

zino1976 schreef:
Ok, ik doe altijd eerst in NCS job: FGSN schreiben (vin Schrijven) op de desbetreffende module, in jou geval is het module SMCL dacht ik.
Ik wil graag zien hoe doe je vin aanpassen met NCS :roll: :ja:
BMW UITLEZEN(E,F,G series),CODING,PROGRAMMING
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.

zino1976

Bericht door zino1976 » 01 jul 2013, 23:19

gk5 schreef:
zino1976 schreef:
Ik wil graag zien hoe doe je vin aanpassen met NCS :roll: :ja:
Zucht, Wat wil je nou horen gk5? Dat jij het alleen bij het rechte eind kan hebben? Ik zeg het ook uit mijn hoofd he zonder dat ik in de auto zit met de laptop aangesloten, maar het wijst zich vanzelf. Normaal is het altijd FGNR schreiben als Job. Ik heb Henri wat tips gegeven die wat meer waard zijn dan pm me maar dan flashen we je module achter het handschoenvak als je die hebt :)
Als ik jou adviespost lees dat als 1 koplamp plotseling vast staat, dat je vervolgcens direkt de boel wil programmeren met winkfp vind ik dat wel een extreme 1e stap in een probleemdiagnose. Werkt er iets niet... laten we de module flashen!!

En bovendien geef je het advies om de koplampmodule (SMC) opnieuw te programmeren met winkfp met programa ALC60, ding dong! :bang: en dat terwijl hij een foutmelding krijg op 1 SMC onder de koplamp.
Ik wil je erop wijzen dat programma ALC60 voor de control module is achter het handschoenenvak, wat alleen gemonteerd zit tot ergens in 2005, daarna niet meer, dus niet om een SMC te programmeren.
Als je dat niet geloofd, ga dan eens kijken in met een text editor in bestand alc60.his. Daar zie je precies de onderdeelnummers staan van de ahl module achter het handschoenenvak. Controleer het maar bij realoem.com

Nou heeft hij dus zijn control module achter het handschoenvak onnodig geprogrammeerd. Deze module communiceerd en stuurt in ieder geval de rechter SMC aan. Dus nutteloos advies! Het probleem zit in de linker SMC of de bedrading daarheen, of inwendig in de koplamp.
Zou je niet eerst een paar diagnose stappen doorlopen inplaats van direkt overal de boel meteen opnieuw te programmeren met winkfp?? Wat zijn de exacte foutmeldingen, kan je de bochtverlichting op beide koplampen aansturen met inpa. Communicatie mogelijk met NCS naar de desbetreffende module??

Bovendien zakt mijn broek af als je in andere post advies geeft om een blanke .man file te uploaden als je een module naar basisstand codeerd op de auto. Dat is echt coderen voor dummies en NIET goed. Inhoudelijk ga ik er niet verder op in, in deze post want daar is deze post niet voor opgemaakt door Henri. Voor de rest voel ik me ook niet geroepen om je daar in een willekeurige post op te corrigeren omdat ik zo nodig gelijk zou moeten hebben. Probeer hier iemand van goed en eerlijk advies tijdens een probleem te voorzien zodat het opgelost kan worden.
Jij probeert met nu in deze post al 2x te verbeteren met halfgare info.

Eerst geef je aan dat je helemaal geen probleem met 2e hands smc's te programmeren (dat doe je met alc60 zeker he via winkfp :shine: )
Ook weer zo een beunhaas advies, nou ik begin niet aan 2e hands troep als het gaat om electronica. Monteer je dat gebruikte ding, nog steeds werkt er uiteindelijk niets, ga je de hele auto overhoop halen en kom je na tig uren weer aan het begin uit dat je een kapotte module hebt afgenomen voor weinig :) , en zeker met zoiets als bochtverlichting wat geregeld word door meerdere ecu's. Liever 50 euro meer er bovenop en een nieuwe module met garantie en ben je al 99% zeker dat stap 1 (nieuwe module) geen probleem meer kan geven. We rijden in premium auto's he, geen Dacia! (maar goed, dat is een persoonlijke mening)
Ten tweede wil je weer weten hoe je een vin schreift in een module via NCS met van die maffe smileys erachter. Nou Job, vervolgens FGNR schreiben. Bij een enkele module heb je deze job niet in NCS, dan doe je het via tool32, klaar.

Maar jij bent de beste hoor, jij bent de baas, jij bent de programmeergoeroe van bimmerportal, dat wil je toch bevestigd hebben?
Kunnen we nou weer ontopic? Heb geen zin om hierover discussie te voeren in het openbaar, dan moet je me maar PM'en. Ik volg spannende afwachtingen de nieuwe bevindingen van Henri zodat we misschien iets verder komen met zijn probleem.

Lowkey

Bericht door Lowkey » 02 jul 2013, 01:21

Hmz vaag laatst mijn SGM module losgepeutert daarboven zat nog een soort hub module maar voor de rest geen modules, wel 3 lege vakjes voor modules!
Ik dacht wel dat je de VIN zelf kon schrijven met NCS behalve de Kombi daar hij write protected is moet je de eprom op de printplaat zelf programmeren.
F10 N57N

zino1976

Bericht door zino1976 » 02 jul 2013, 11:49

Lowkey schreef:Hmz vaag laatst mijn SGM module losgepeutert daarboven zat nog een soort hub module maar voor de rest geen modules, wel 3 lege vakjes voor modules!
Ik dacht wel dat je de VIN zelf kon schrijven met NCS behalve de Kombi daar hij write protected is moet je de eprom op de printplaat zelf programmeren.
lowkey,
Achter het handschoenenvak zit ie hier gemonteerd tot 03/2005 na dit jaartal neemt de LMA de funkties van deze module geheel over. Het is module a214
Afbeelding

Maar naar wil henri met dit niet in verwarring brengen, naar mijn vermoeden zit het probleem is de smc onder de linker koplamp bij hem.

Ik weet niet eens of hij module a214 wel heeft omdat ik niet weet van welk jaar/maand zijn auto is.

Ook bij de cas en lma kon ik geen fgnr schreiben in NCS bijvoorbeeld. Maar dat maakt niet uit want dan pak je gewoon even tool32 en die ramt het er wel in.

zino1976

Bericht door zino1976 » 02 jul 2013, 11:52

Zal vanavond wel even kijken of ik fgnr schreiben er tussen heb staan bij ncs bij de smcl, maar ben benieuwd naar de resultaten van de topicstarter

henri.thijssen

Bericht door henri.thijssen » 02 jul 2013, 20:12

mijn auto is van 07.2004 (prod. datum)
E60 530D 2005 :///m: 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995

Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **

henri.thijssen

Bericht door henri.thijssen » 02 jul 2013, 21:01

ok

ik heb geprobeerd wat je schrijft
Echter - in NCS - onder LSMC, staat FGN schrieben er niet bij. Wel SG_Codieren - FGN Lesen CODE index ...

Mij is ook opgevallen, als ik de MOdule uitlees, dat hij de volgede index gebruikt : smckwl.prg

IN Tool kan ik deze niet vinden. Dus ook via Tool 32 kan ik niet SG_schreiben.

Een foutmelding krijg ik niet in INPA. Maar ik krijg ook altijd de melding "nicht zusammendes..."alhoewel ik nieuwe daten files heb (V46).

Zoals al eerder gezegd, hij staat nu rechtsvoor uit. en qua hooge denk ik wel goed.
Dan meer geen adaptive.. :roll:
ik weet het anders ook niet.
E34 520i 24V 1995

gk5

Bericht door gk5 » 02 jul 2013, 23:03

zino1976 schreef:
gk5 schreef:
zino1976 schreef: Zucht, Wat wil je nou horen gk5? Dat jij het alleen bij het rechte eind kan hebben? Ik zeg het ook uit mijn hoofd he zonder dat ik in de auto zit met de laptop aangesloten, maar het wijst zich vanzelf. Normaal is het altijd FGNR schreiben als Job. Ik heb Henri wat tips gegeven die wat meer waard zijn dan pm me maar dan flashen we je module achter het handschoenvak als je die hebt :)
Als ik jou adviespost lees dat als 1 koplamp plotseling vast staat, dat je vervolgcens direkt de boel wil programmeren met winkfp vind ik dat wel een extreme 1e stap in een probleemdiagnose. Werkt er iets niet... laten we de module flashen!!

En bovendien geef je het advies om de koplampmodule (SMC) opnieuw te programmeren met winkfp met programa ALC60, ding dong! :bang: en dat terwijl hij een foutmelding krijg op 1 SMC onder de koplamp.
Ik wil je erop wijzen dat programma ALC60 voor de control module is achter het handschoenenvak, wat alleen gemonteerd zit tot ergens in 2005, daarna niet meer, dus niet om een SMC te programmeren.
Als je dat niet geloofd, ga dan eens kijken in met een text editor in bestand alc60.his. Daar zie je precies de onderdeelnummers staan van de ahl module achter het handschoenenvak. Controleer het maar bij realoem.com

Nou heeft hij dus zijn control module achter het handschoenvak onnodig geprogrammeerd. Deze module communiceerd en stuurt in ieder geval de rechter SMC aan. Dus nutteloos advies! Het probleem zit in de linker SMC of de bedrading daarheen, of inwendig in de koplamp.
Zou je niet eerst een paar diagnose stappen doorlopen inplaats van direkt overal de boel meteen opnieuw te programmeren met winkfp?? Wat zijn de exacte foutmeldingen, kan je de bochtverlichting op beide koplampen aansturen met inpa. Communicatie mogelijk metiu NCS naar de desbetreffende module??

Bovendien zakt mijn broek af als je in andere post advies geeft om een blanke .man file te uploaden als je een module naar basisstand codeerd op de auto. Dat is echt coderen voor dummies en NIET goed. Inhoudelijk ga ik er niet verder op in, in deze post want daar is deze post niet voor opgemaakt door Henri. Voor de rest voel ik me ook niet geroepen om je daar in een willekeurige post op te corrigeren omdat ik zo nodig gelijk zou moeten hebben. Probeer hier iemand van goed en eerlijk advies tijdens een probleem te voorzien zodat het opgelost kan worden.
Jij probeert met nu in deze post al 2x te verbeteren met halfgare info.

Eerst geef je aan dat je helemaal geen probleem met 2e hands smc's te programmeren (dat doe je met alc60 zeker he via winkfp :shine: )
Ook weer zo een beunhaas advies, nou ik begin niet aan 2e hands troep als het gaat om electronica. Monteer je dat gebruikte ding, nog steeds werkt er uiteindelijk niets, ga je de hele auto overhoop halen en kom je na tig uren weer aan het begin uit dat je een kapotte module hebt afgenomen voor weinig :) , en zeker met zoiets als bochtverlichting wat geregeld word door meerdere ecu's. Liever 50 euro meer er bovenop en een nieuwe module met garantie en ben je al 99% zeker dat stap 1 (nieuwe module) geen probleem meer kan geven. We rijden in premium auto's he, geen Dacia! (maar goed, dat is een persoonlijke mening)
Ten tweede wil je weer weten hoe je een vin schreift in een module via NCS met van die maffe smileys erachter. Nou Job, vervolgens FGNR schreiben. Bij een enkele module heb je deze job niet in NCS, dan doe je het via tool32, klaar.

Maar jij bent de beste hoor, jij bent de baas, jij bent de programmeergoeroe van bimmerportal, dat wil je toch bevestigd hebben?
Kunnen we nou weer ontopic? Heb geen zin om hierover discussie te voeren in het openbaar, dan moet je me maar PM'en. Ik volg spannende afwachtingen de nieuwe bevindingen van Henri zodat we misschien iets verder komen met zijn probleem.
Ok
Jij ben het BESTE,ik ben toch dom en weet ik niks.
Vriend eerst goed en langzaam lezen dan beginnen blaffen.
Klaar af.
BMW UITLEZEN(E,F,G series),CODING,PROGRAMMING
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.

zino1976

Bericht door zino1976 » 03 jul 2013, 22:02

henri.thijssen schreef:ok

ik heb geprobeerd wat je schrijft
Echter - in NCS - onder LSMC, staat FGN schrieben er niet bij. Wel SG_Codieren - FGN Lesen CODE index ...

Mij is ook opgevallen, als ik de MOdule uitlees, dat hij de volgede index gebruikt : smckwl.prg

IN Tool kan ik deze niet vinden. Dus ook via Tool 32 kan ik niet SG_schreiben.

Een foutmelding krijg ik niet in INPA. Maar ik krijg ook altijd de melding "nicht zusammendes..."alhoewel ik nieuwe daten files heb (V46).

Zoals al eerder gezegd, hij staat nu rechtsvoor uit. en qua hooge denk ik wel goed.
Dan meer geen adaptive.. :roll:
ik weet het anders ook niet.
Henri, had je wel nog SG_Codieren uitgevoerd op LSMC? Zoja; zag je de status in het scherm veranderen na geven van deze opdracht? Van aktiv naar Ended?

henri.thijssen

Bericht door henri.thijssen » 03 jul 2013, 22:25

Hoi Zino

Ja, ik heb in Expert modus met SG_Codieren zowel LMA als LSMC opnieuw terug gezet naar fabrieksinstelling. Dus niet met blanko .MAN.
Ik heb op veel fora gelezen dat dit namelijk niet goed is. Vandaar altijd SG_Codieren in Expert modus (vinkje *fsw uit). Zowel coding aktiv als ended gezien. Daarna hoorde ik de lamp ook brzzzzzz vbzzzzzzz .
Echter , beweegt hij nog steeds enkel verticaal.Horizontaal niet.

Ik had vorige week al een keer de koplamp eruit gehaald. Maar als ik dat goed zie, is de steppen controller motor enkel voor verticaal. Horizontaal is een andere mechanisme. Een Goudkleurige wartel, waarvan ik niet goed kan zien waar de aandrijving zit. En deze doet het dus niet. Met de hand kon ik het terug draaien zodat de lamp in ieder geval niet meer helemaal naar links stond.

Kortom . desondanks de vele hulp nog niet verder gekomen.
Maar zoals ik al eerder aangaf. Ik ga echt geen nieuwe koplamp aanschaffen, en al zeker niet naar de "stealer".

Mocht je nog ideeën hebben, dan hoor ik het graag.
E34 520i 24V 1995

zino1976

Bericht door zino1976 » 04 jul 2013, 00:21

henri.thijssen schreef:Hoi Zino

Ja, ik heb in Expert modus met SG_Codieren zowel LMA als LSMC opnieuw terug gezet naar fabrieksinstelling. Dus niet met blanko .MAN.
Ik heb op veel fora gelezen dat dit namelijk niet goed is. Vandaar altijd SG_Codieren in Expert modus (vinkje *fsw uit). Zowel coding aktiv als ended gezien. Daarna hoorde ik de lamp ook brzzzzzz vbzzzzzzz .
Echter , beweegt hij nog steeds enkel verticaal.Horizontaal niet.

Ik had vorige week al een keer de koplamp eruit gehaald. Maar als ik dat goed zie, is de steppen controller motor enkel voor verticaal. Horizontaal is een andere mechanisme. Een Goudkleurige wartel, waarvan ik niet goed kan zien waar de aandrijving zit. En deze doet het dus niet. Met de hand kon ik het terug draaien zodat de lamp in ieder geval niet meer helemaal naar links stond.

Kortom . desondanks de vele hulp nog niet verder gekomen.
Maar zoals ik al eerder aangaf. Ik ga echt geen nieuwe koplamp aanschaffen, en al zeker niet naar de "stealer".

Mocht je nog ideeën hebben, dan hoor ik het graag.
*** Had je ook gecontrolleerd als je in Inpa E60 selecteerd en dan dit menu in gaat:
Afbeelding
Als je hier in gaat heb je een functie om de lampen te laten bewegen, ze blijven dan heen en weer bewegen tot dat je de functie weer stopt. Als je je verlichting aanzet en via dit menu de lampen aanstuurt kan je zien of ze dan wel beide bewegen??
Ik heb zelf eens een keer een issue gehad dat ik vanuit dit diagnosemenu wel de bochtverlichting kon aansturen, maar onder het rijden werkte de bochtverlichting niet en was er een knipperend lampje op de lichtschakelaar. Maargoed, toen deden ook bij beide lampen de bochtverlichting het niet.
Misschien kan je dan uitsluiten of je mechaniek in de koplamp mogelijk stuk is.

Horizontaal mechaniek is losstaand van verticaal in de koplamp inderdaad.
Bij de facelift lampen is de lens die beweegt via een plastic houder verbonden aan een motor die aan de onderzijde van de lens middels een plastic pen die vast in een gleuf die onderdeel is van de motor en de pen heen en weer kan laten schuiven zodat vervolgens ook de lens heen en weer schuift.
Of het bij prefacelift lampen anders is weet ik niet 100% zeker, heb ik zelf nooit op gelet.
Dit is een afbeelding van een FACELIFT koplamp die ik hier nog heb liggen.
Afbeelding
In de gele circel zit een pen verbonden met de motor, pen is op deze afbeelding niet meer goed te zien. Heb deze koplamp hersteld met 2k lijm.
Misschien lijkt dit op een prefaelift binnenwerk, ik weet het niet. Maar in dit zwarte kastje zit dus een mechanisme wat heen en weer schuift zodat de lens ook meebeweegt.

*Je groene lampje op je lichtschakelaar knippert niet en de rechter functioneert wel gewoon?

henri.thijssen

Bericht door henri.thijssen » 04 jul 2013, 17:43

ja klopt , vanuit INPA lan je zo doen. Maar hij doet dan ook niks
De Facelift koplamp is wel echt anders van binnen.
Groen ledje brand ja, knipperen heb ik uitgecodeerd, want daar irriteerde ik me aan :)
E34 520i 24V 1995

zino1976

Bericht door zino1976 » 04 jul 2013, 23:00

En je hebt er nou een gebruikte smc ingezet? Is het duidelijk van welke auto en vooral aan welke kant deze gezeten heeft?
Als je eens in noord holland zit om welke reden dan ook dan kan je me altijd een mailtje sturen dan wil ik hem wel eens inpluggen. Via tool32 kan ik altijd wel veel zien.
Normaal gesproken weten ze standaard niet aan welke kant ze genonteerd zitten. Ook worden ze geprogrammeerd op markt:us/eur bijvoorbeeld. Ik weet dat ze wel eens truuks uithalen door massa op pin 12 te zetten tijdens het coderen, dat zou voor de module een indicatie zijn dat deze aan de linkerkoplamp zit.
Normaal met een nieuwe uncoded module is dat niet nodig.

ESixty_Marky

Bericht door ESixty_Marky » 29 aug 2014, 22:23

Ik heb een vreemd probleem met m'n linker koplampunit betreffende de adaptieve funtie EN self level functie.

Het betreft een 2004 E60 530i.

De vorige eigenaar heeft lichte schade gehad waardoor er door een schadebedrijf oa een compleet nieuwe koplampunit is gemonteerd (origineel uiteraard).
Deze unit is door een extern bedrijf (niet meer te achterhalen) ingeleerd, dit is vermoedelijk niet goed gegaan.
Echter heeft de vorige eigenaar hier niets van gemerkt en is er dus ook niet mee aan de slag gegaan. De vorige eigenaar wist niet eens dat de auto adaptieve bochtverlichting had.....

Wat is het probleem ?
De adaptieve functie van de linker koplamp werkt niet en ook het levelen werkt niet.
Wel draaien de motortjes bij inschakelen van de verlichting en laten de lens soms "wacko". gaan en doet een soort van dansje. Aan de rechterkant functioneert alles probleemloos. Links niet.

Ik ben inmiddels bij een dealer gaan informeren, maar deze riep meteen zonder er echt in te willen duiken de gehele koplamp unit maar te vervangen, opnieuw coderen hielp volgens hem niet, en wilde daar bovendien natuurlijk de hoofdprijs voor hebben. Als het resultaat een werkend systeem is, vind ik dat niet erg, maar had niet het idee dat ze wisten waar ze het over hadden.

Iemand suggesties?

@zino1976, als ik jouw posts in dit topic lees ben jij een ware codeer-verlichtings-master. Zou je tegen vergoeding eens willen stoeien met mijn auto?
Ik kan zelf geen PB's sturen, niet genoeg rechten. Heb je geprobeerd te mailen via het forum, maar weet niet of het is aangekomen.
Als iemand anders tips of adressen heeft waar ik naartoe kan, ik hoor het graag !
Dank !

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”