Oververhitting motor
Re: Oververhitting motor
Hallo beste BMW vrienden,
De E60.
Als men de melding krijgt dat de motor het te warm krijgt, dan is het altijd beter de auto uit te lezen, zeker en vooral, als de waterpomp en de thermostaat electrisch word bediend.
Dan kunt u aan het uitlezen bekijken wat er precies de oorzaak kan zijn.
Beter één keer teveel uitgelezen en de oorzaak vinden, dan niet uitlezen en in het ongewisse verblijven, en onnodige onderdelen gaan vervangen. Beide onderdelen, zoals de waterpomp en de thermostaat kunnen worden uitgelezen, indien deze electronisch zijn!
Precies zoals elk electronisch onderdeel uitgelezen kan worden, echter bestaat er de kans, zoals bij elke storing of echte melding, dat uitlezen soms helaas niet mogelijk is, dat komt ook wel eens voor, jammer genoeg.
Dat is de wispelturigheid van de electronica.
Dit gegeven heb ik op een ander BMW forum ook al gelezen bij een E60, maar dan bij een 525i.
Kreeg precies dezelfde melding, en ook de melding van de ABS kwam er bij.
Voor de goede orde:
Als een thermostaat dicht blijft staan, electrisch of mechanisch, dan zal de motor echt stevig gaan koken, en binnen afzienbare tijd zelfs. En als men daar mee door gaat rijden, dan zal er een forse schade aan de motor kunnen ontstaan.
Daar tegen over, als de thermostaat open blijft staan, dan zal het veel langer duren, voordat de motor op de bedrijfs temperatuur zal komen, als hij deze temperatuur al zal halen, dat ligt aan de rij omstandigheden en de buiten temperatuur.
Dan zal er ook geen waarschuwing volgen, dat de motor te heet geworden is, tenzij de pomp de geest gegeven heeft, dan komt deze waarschuwing wel.
Verwar deze dingen niet.
Het is al naar genoeg om dit te moeten meemaken.
Ik wens meljansen dan ook erg veel succes toe, en neem geen onnodig risico.
Met vriendelijke groet,
Ad
De E60.
Als men de melding krijgt dat de motor het te warm krijgt, dan is het altijd beter de auto uit te lezen, zeker en vooral, als de waterpomp en de thermostaat electrisch word bediend.
Dan kunt u aan het uitlezen bekijken wat er precies de oorzaak kan zijn.
Beter één keer teveel uitgelezen en de oorzaak vinden, dan niet uitlezen en in het ongewisse verblijven, en onnodige onderdelen gaan vervangen. Beide onderdelen, zoals de waterpomp en de thermostaat kunnen worden uitgelezen, indien deze electronisch zijn!
Precies zoals elk electronisch onderdeel uitgelezen kan worden, echter bestaat er de kans, zoals bij elke storing of echte melding, dat uitlezen soms helaas niet mogelijk is, dat komt ook wel eens voor, jammer genoeg.
Dat is de wispelturigheid van de electronica.
Dit gegeven heb ik op een ander BMW forum ook al gelezen bij een E60, maar dan bij een 525i.
Kreeg precies dezelfde melding, en ook de melding van de ABS kwam er bij.
Voor de goede orde:
Als een thermostaat dicht blijft staan, electrisch of mechanisch, dan zal de motor echt stevig gaan koken, en binnen afzienbare tijd zelfs. En als men daar mee door gaat rijden, dan zal er een forse schade aan de motor kunnen ontstaan.
Daar tegen over, als de thermostaat open blijft staan, dan zal het veel langer duren, voordat de motor op de bedrijfs temperatuur zal komen, als hij deze temperatuur al zal halen, dat ligt aan de rij omstandigheden en de buiten temperatuur.
Dan zal er ook geen waarschuwing volgen, dat de motor te heet geworden is, tenzij de pomp de geest gegeven heeft, dan komt deze waarschuwing wel.
Verwar deze dingen niet.
Het is al naar genoeg om dit te moeten meemaken.
Ik wens meljansen dan ook erg veel succes toe, en neem geen onnodig risico.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Oververhitting motor
Hallo Ad! Wat bedoel je precies met dat er geen waarschuwing komt als de motor te heet geweest is?AdE39 schreef: Daar tegen over, als de thermostaat open blijft staan, dan zal het veel langer duren, voordat de motor op de bedrijfs temperatuur zal komen, als hij deze temperatuur al zal halen, dat ligt aan de rij omstandigheden en de buiten temperatuur.
Dan zal er ook geen waarschuwing volgen, dat de motor te heet geworden is, tenzij de pomp de geest gegeven heeft, dan komt deze waarschuwing wel.
F10 N57N
Re: Oververhitting motor
Ad bedoelt dat als je thermo stuk is en open staat, het langer duurt voor dat de motor op (bedrijfs)temperatuur komt, laat staan zou oververhitten.
Met andere woorden; je start hem dan koud, en gelijk stroomt de vloeistof ook door de radiateur.
Het kan ook andersom: thermo kapot in dichte toestand, dan gaat ie niet koelen door de radiateur.
Met als gevolg motorschade (als je niet oplet )
Met andere woorden; je start hem dan koud, en gelijk stroomt de vloeistof ook door de radiateur.
Het kan ook andersom: thermo kapot in dichte toestand, dan gaat ie niet koelen door de radiateur.
Met als gevolg motorschade (als je niet oplet )
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d
Re: Oververhitting motor
Hallo beste Lowkey,
Wat Knakkel al uitlegde, dat is geheel correct.
Hartelijk dank, beste Knakkel, voor uw toevoeging.
Als de thermostaat open blijft staan, dan word de motor ook niet te warm, tenminste, dat gaat even lang duren.
Daardoor volgt dus geen waarschuwing, dat de motor oververhit is.
Stel, dat na een lange tijd de motor op bedrijfstemperatuur komt, en dat zal heus ook wel gebeuren, en als er dan een oververhitting melding verschijnt, dan kan men er gerust op rekenen, dat de pomp ook defect is.
Dus is het altijd beter voorkomen, dan genezen, gewoon uitlezen met DIS, en verder geen enkele risico nemen.
Men kan beter het systeem uitlezen en de defecte onderdelen vervangen, dan loopt men veel minder de kans, dat men de motor beschadigd, en dat kost vele malen meer geld.
Wat ik er nog wel aan toe wilde voegen, dat er soms pompen worden gemonteerd met de kunststoffen schoepenwielen, en deze lopen nog wel eens van de pomp as af, gevolg, een defecte pomp die wel netjes draait, maar geen circulatie geeft in het koelsysteem.
Dus, bij de aankoop van een nieuwe pomp, even het doosje openen, en even kijken of er een metalen schoepenwiel op de pomp zit. Weiger een pomp met een kunststoffen schoepenwiel.
Ik wens u allen een heel fijn weekend toe, en let goed op het weer, ik kreeg onderweg een hele zware onweersbui op mijn dak, zicht nul komma nul! En moest de parkeerplaats op.
Met vriendelijke groet,
Ad
Wat Knakkel al uitlegde, dat is geheel correct.
Hartelijk dank, beste Knakkel, voor uw toevoeging.
Als de thermostaat open blijft staan, dan word de motor ook niet te warm, tenminste, dat gaat even lang duren.
Daardoor volgt dus geen waarschuwing, dat de motor oververhit is.
Stel, dat na een lange tijd de motor op bedrijfstemperatuur komt, en dat zal heus ook wel gebeuren, en als er dan een oververhitting melding verschijnt, dan kan men er gerust op rekenen, dat de pomp ook defect is.
Dus is het altijd beter voorkomen, dan genezen, gewoon uitlezen met DIS, en verder geen enkele risico nemen.
Men kan beter het systeem uitlezen en de defecte onderdelen vervangen, dan loopt men veel minder de kans, dat men de motor beschadigd, en dat kost vele malen meer geld.
Wat ik er nog wel aan toe wilde voegen, dat er soms pompen worden gemonteerd met de kunststoffen schoepenwielen, en deze lopen nog wel eens van de pomp as af, gevolg, een defecte pomp die wel netjes draait, maar geen circulatie geeft in het koelsysteem.
Dus, bij de aankoop van een nieuwe pomp, even het doosje openen, en even kijken of er een metalen schoepenwiel op de pomp zit. Weiger een pomp met een kunststoffen schoepenwiel.
Ik wens u allen een heel fijn weekend toe, en let goed op het weer, ik kreeg onderweg een hele zware onweersbui op mijn dak, zicht nul komma nul! En moest de parkeerplaats op.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Oververhitting motor
Bedankt, maar het doet er toch niet toe of de thermo open of dicht staat of dat KW pomp stuk is. Als de temperatuur te hoog wordt krijg je een melding!
F10 N57N
Re: Oververhitting motor
Goed om weten de Aluminium kop van de motor kan echt niet goed tegen oververhitting. Reeds menige motor gestorven door oververhitting.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Oververhitting motor
Klopt helemaal. Maar vanwaar komt die hoge temperatuur ? Dat is de vraag.Lowkey schreef:Bedankt, maar het doet er toch niet toe of de thermo open of dicht staat of dat KW pomp stuk is. Als de temperatuur te hoog wordt krijg je een melding!
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d
Re: Oververhitting motor
Het was ook even offtopic hè! Ingaande op Ad's zin. Er zijn denk ik al de belangrijkste suggesties gegeven, waterpomp en thermostaat controleren!
F10 N57N
Re: Oververhitting motor
Hallo beste Lowkey,
Ik denk echter dat het er alles toe doet, wat betreft de werking van de thermostaat en de pomp.
Er is altijd een kleine aanwezigheid van de natuurlijke circulatie, echter deze is echt niet afdoende, en schiet erg tekort.
De pomp en de thermostaat zijn zeer belangrijk.
De thermostaat heeft de belangrijke functie om de temperatuur gelijkmatig te houden, gebeurt dit niet, dan is de motor of te koud of te warm, en dan zal er snel schade ontstaan.
Blijft de thermostaat open staan, dan zullen er een aantal electronische onderdelen ook in de koud stand blijven staan, denk daarbij aan de koud start, deze zorgt er voor dat de motor gemakkelijk start bij de koude motor.
Zie dit echter als de choke bij een verouderde motor. Er word dus een klep gesloten die er voor zorgt dat de motor minder lucht krijgt. Echter bij de moderne motoren, zit er dus een ander soort choke in, deze geeft nu net wat meer brandstof, om de choke werking te verkrijgen.
Op deze wijze krijgt men dus een verrijking van het mengsel om de koude motor in beweging te krijgen, het aanslaan van de motor.
Dit dient echter zo kort mogelijk gebruikt te worden, want het is niet goed als dit langere tijd gebeurt, wat er precies gebeurt bij deze werking, het mengsel benzine / lucht is enorm rijk, eigenlijk spoelt dit mengsel de olie van de cilinderwand, dus de motor loopt schraal. Daarom de thermostaat, een snellere opwarming van de motor.
Dat is dus precies de werking van de thermostaat, en de andere electronische componenten.
Dan de pomp:
Zonder de pomp is er veel te weinig circulatie, en zonder een goede circulatie, is er te weinig koeling, de motor zal dus binnen afzienbare tijd gaan koken, blijft men hier mee doorrijden, dan kunnen de zuigers barsten, de kop zal scheuren, en het cilinderblok kan ook scheuren, de lagers van de krukas lopen warm, en verkleuren, en lopen vast.
Conclusie, de motor is totaal vernietigd.
Ziet u wat ik bedoel, waarom de goede werking van de pomp en de thermostaat zo erg belangrijk is.
Elk onderdeel heeft gewoon een belangrijke functie, anders had de fabrikant deze wel achterwegen gelaten.
Het is een erg complexe stof, de auto techniek, een persoon die er geen educatie in heeft gehad, zal dit moeilijker begrijpen, dan wanneer er iemand een complete educatie in heeft gehad, en een afgeronde opleiding in heeft genoten. De complexiteit zal echter alleen nog veel complexer worden en ingewikkelder, enkel de micro electronica zorgt er al voor in de complexiteit van het geheel.
De oudere vorm van auto techniek zonder de micro electronica, was veel en veel eenvoudiger, daar kon je weinig aan stuk maken, of vernietigen.
Als het temperatuurlampje ging branden, dan was het of de pomp, of de thermostaat, en hoefde niet uitgelezen te worden, het kon toen niet eens zelfs.
Met de techniek van nu, is dat wel veel anders, dan is het uitlezen gewoon een must, er zijn natuurlijk nog wat andere zaken die er ook aan toe bijdragen in deze melding. Vergeet dat nimmer.
Maar, gezien dat u een melding krijgt van een oververhitte motor, dan kan het echter vaak de pomp of de thermostaat defect zijn. Er is dus geen enkele vorm van circulatie aanwezig in de motor, daarom krijgt u een melding, dat er iets niet goed is.
Ik heb getracht hoe belangrijk het is dat de pomp en de thermostaat werking zijn uit te leggen, en wat het zo een beetje inhoud. Ik heb dus getracht het in zo eenvoudige versie te weergeven.
Als ik of een ander forum lid met de technische termen gaat strooien, dan begrijpen niet alle forum leden de tekst, en dat moet ten alle tijden voorkomen worden.
Maar als er nog vragen zijn, schroom dan echter niet, en stel deze gewoon, en vergeet daarbij dat sommige personen zeggen, sorry dat ik een domme vraag stel, dat is dus echt niet zo, een vraag is nooit dom!!
Ik zie het echter als zeer geïnteresseerd zijn in de materie, en dat is zeer goed.
Hier van leert men.
Sorry dat dit weer een iets langere uitleg is geworden, maar vond het wel belangrijk, om het zo goed als mogelijk is, om dat uit te leggen.
Heeft u als forum lid er iets aan toe te voegen, doe dat gerust, dat is alleen maar goed.
Ik wens u allen een hele fijne zondag toe.
Met vriendelijke groet,
Ad
Ik denk echter dat het er alles toe doet, wat betreft de werking van de thermostaat en de pomp.
Er is altijd een kleine aanwezigheid van de natuurlijke circulatie, echter deze is echt niet afdoende, en schiet erg tekort.
De pomp en de thermostaat zijn zeer belangrijk.
De thermostaat heeft de belangrijke functie om de temperatuur gelijkmatig te houden, gebeurt dit niet, dan is de motor of te koud of te warm, en dan zal er snel schade ontstaan.
Blijft de thermostaat open staan, dan zullen er een aantal electronische onderdelen ook in de koud stand blijven staan, denk daarbij aan de koud start, deze zorgt er voor dat de motor gemakkelijk start bij de koude motor.
Zie dit echter als de choke bij een verouderde motor. Er word dus een klep gesloten die er voor zorgt dat de motor minder lucht krijgt. Echter bij de moderne motoren, zit er dus een ander soort choke in, deze geeft nu net wat meer brandstof, om de choke werking te verkrijgen.
Op deze wijze krijgt men dus een verrijking van het mengsel om de koude motor in beweging te krijgen, het aanslaan van de motor.
Dit dient echter zo kort mogelijk gebruikt te worden, want het is niet goed als dit langere tijd gebeurt, wat er precies gebeurt bij deze werking, het mengsel benzine / lucht is enorm rijk, eigenlijk spoelt dit mengsel de olie van de cilinderwand, dus de motor loopt schraal. Daarom de thermostaat, een snellere opwarming van de motor.
Dat is dus precies de werking van de thermostaat, en de andere electronische componenten.
Dan de pomp:
Zonder de pomp is er veel te weinig circulatie, en zonder een goede circulatie, is er te weinig koeling, de motor zal dus binnen afzienbare tijd gaan koken, blijft men hier mee doorrijden, dan kunnen de zuigers barsten, de kop zal scheuren, en het cilinderblok kan ook scheuren, de lagers van de krukas lopen warm, en verkleuren, en lopen vast.
Conclusie, de motor is totaal vernietigd.
Ziet u wat ik bedoel, waarom de goede werking van de pomp en de thermostaat zo erg belangrijk is.
Elk onderdeel heeft gewoon een belangrijke functie, anders had de fabrikant deze wel achterwegen gelaten.
Het is een erg complexe stof, de auto techniek, een persoon die er geen educatie in heeft gehad, zal dit moeilijker begrijpen, dan wanneer er iemand een complete educatie in heeft gehad, en een afgeronde opleiding in heeft genoten. De complexiteit zal echter alleen nog veel complexer worden en ingewikkelder, enkel de micro electronica zorgt er al voor in de complexiteit van het geheel.
De oudere vorm van auto techniek zonder de micro electronica, was veel en veel eenvoudiger, daar kon je weinig aan stuk maken, of vernietigen.
Als het temperatuurlampje ging branden, dan was het of de pomp, of de thermostaat, en hoefde niet uitgelezen te worden, het kon toen niet eens zelfs.
Met de techniek van nu, is dat wel veel anders, dan is het uitlezen gewoon een must, er zijn natuurlijk nog wat andere zaken die er ook aan toe bijdragen in deze melding. Vergeet dat nimmer.
Maar, gezien dat u een melding krijgt van een oververhitte motor, dan kan het echter vaak de pomp of de thermostaat defect zijn. Er is dus geen enkele vorm van circulatie aanwezig in de motor, daarom krijgt u een melding, dat er iets niet goed is.
Ik heb getracht hoe belangrijk het is dat de pomp en de thermostaat werking zijn uit te leggen, en wat het zo een beetje inhoud. Ik heb dus getracht het in zo eenvoudige versie te weergeven.
Als ik of een ander forum lid met de technische termen gaat strooien, dan begrijpen niet alle forum leden de tekst, en dat moet ten alle tijden voorkomen worden.
Maar als er nog vragen zijn, schroom dan echter niet, en stel deze gewoon, en vergeet daarbij dat sommige personen zeggen, sorry dat ik een domme vraag stel, dat is dus echt niet zo, een vraag is nooit dom!!
Ik zie het echter als zeer geïnteresseerd zijn in de materie, en dat is zeer goed.
Hier van leert men.
Sorry dat dit weer een iets langere uitleg is geworden, maar vond het wel belangrijk, om het zo goed als mogelijk is, om dat uit te leggen.
Heeft u als forum lid er iets aan toe te voegen, doe dat gerust, dat is alleen maar goed.
Ik wens u allen een hele fijne zondag toe.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Oververhitting motor
Thx Ad, ik doelde echter alleen op die ene zin "Dan zal er ook geen waarschuwing volgen, dat de motor te heet geworden is" waarin in de zinssemantiek een causaal verband wordt gelegd tussen oververhitting openstaande thermostaat waarbij het scenario van een kapotte waterpomp buiten beschouwing wordt gelaten. De motor zal dan namelijk nooit te heet worden tenzij je te weinig rijwind hebt en de radiator fan niet aanslaat...
Tja ik heb bij wel de EGR thermostaat en de gewone laten vervangen. Bij mij kwam de motor niet op temperatuur. Veel voorkomend euvel bij de diesels. Achteraf bleek alleen de EGR thermo stuk te zijn geweest. Oververhitting hoor je minder vaak!
Tja ik heb bij wel de EGR thermostaat en de gewone laten vervangen. Bij mij kwam de motor niet op temperatuur. Veel voorkomend euvel bij de diesels. Achteraf bleek alleen de EGR thermo stuk te zijn geweest. Oververhitting hoor je minder vaak!
F10 N57N
Re: Oververhitting motor
Wij babbelen vrolijk verder maar van topicstarter hoor je niets.
Hoe staat het er mee, mel ?
Hoe staat het er mee, mel ?
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d
Re: Oververhitting motor
Hallo beste Knakkel,
Hahahaha, het is omdat u het zegt, ik had er niet eens opgelet!
Dat de TS zich mooi niet meer heeft laten zien. hahahaha.........
Misschien is hij wel erg verschrokken, dat meerdere forum leden hem van informatie gingen voorzien.
Hallo beste Lowkey,
Ja, bij een diesel doet natuurlijk de EGR Thermostaat ook mee.
Maar ik had immers niet gekeken of er een diesel vermeld was.
Ik ging er dus nog van uit dat het om een benzine versie ging.
Maar het maakt voor mij weinig uit hoor, ik doe het allemaal met erg groot genoegen, om de mede forum leden van enige informatie te voorzien, zo heb ik het ook allemaal geleerd.
Ik hoop echter dat de TS er iets aan zal hebben, daar doen we het tenslotte toch voor.
Met vriendelijke groet,
Ad
Hahahaha, het is omdat u het zegt, ik had er niet eens opgelet!
Dat de TS zich mooi niet meer heeft laten zien. hahahaha.........
Misschien is hij wel erg verschrokken, dat meerdere forum leden hem van informatie gingen voorzien.
Hallo beste Lowkey,
Ja, bij een diesel doet natuurlijk de EGR Thermostaat ook mee.
Maar ik had immers niet gekeken of er een diesel vermeld was.
Ik ging er dus nog van uit dat het om een benzine versie ging.
Maar het maakt voor mij weinig uit hoor, ik doe het allemaal met erg groot genoegen, om de mede forum leden van enige informatie te voorzien, zo heb ik het ook allemaal geleerd.
Ik hoop echter dat de TS er iets aan zal hebben, daar doen we het tenslotte toch voor.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Oververhitting motor
Klopt, maar als je de amerikaanse fora's lees zie je oververhitting redelijk veel terug keren daar ze ginds bijna allemaal benzines rijden. Benzines oververhitten, en diesels blijven te koud .Lowkey schreef: Oververhitting hoor je minder vaak!
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Oververhitting motor
Hallo beste Tom,
Het schijnt een veel voorkomend probleem te zijn bij de E60/61, en dat is in ons land zeker zo bekend.
Die electrische waterpomp schijnt nog al erg vaak voor de problemen te zorgen, een bekend euvel dus!
Ik denk dat ik maar lekker met mijn E39 FL 525i blijf rijden, die is tenminste minder gevoelig voor dit probleem, hier zit tenminste een normale d.m.v. de multisnaar aangedreven pomp in, met uiteraard de extra electrische waterpomp onderaan bij de radiateur, en die geeft geen enkel probleem.
Maar, ik zeg er wel bij, krijgt men een oververhitting melding, direct stoppen en kijken. En zo snel mogelijk uit laten lezen, benzine of diesel!
Zo houd je de motor heel.
Het is erg jammer dat dergelijke zaken in een zo mooie auto voorkomen, en gelukkig word niet enkel BMW er mee geplaagd!
Ja, erg jammer dat de TS zich niet meer laat horen, zo komen wij er met zijn allen er ook niet achter hoe de stand van zaken is, en of het euvel al verholpen is, en wat nu precies de oorzaak was.
Dus beste MelJansen, als u dit leest, hoe is de stand van zaken, en is het euvel al opgelost, daar zijn we echt reuze in geïnteresseert, en u helpt de andere forum leden er ook mee, daar doen we het tenslotte ook voor.
Alvast hartelijk dank voor uw replay.
Met vriendelijke groet,
Ad
Het schijnt een veel voorkomend probleem te zijn bij de E60/61, en dat is in ons land zeker zo bekend.
Die electrische waterpomp schijnt nog al erg vaak voor de problemen te zorgen, een bekend euvel dus!
Ik denk dat ik maar lekker met mijn E39 FL 525i blijf rijden, die is tenminste minder gevoelig voor dit probleem, hier zit tenminste een normale d.m.v. de multisnaar aangedreven pomp in, met uiteraard de extra electrische waterpomp onderaan bij de radiateur, en die geeft geen enkel probleem.
Maar, ik zeg er wel bij, krijgt men een oververhitting melding, direct stoppen en kijken. En zo snel mogelijk uit laten lezen, benzine of diesel!
Zo houd je de motor heel.
Het is erg jammer dat dergelijke zaken in een zo mooie auto voorkomen, en gelukkig word niet enkel BMW er mee geplaagd!
Ja, erg jammer dat de TS zich niet meer laat horen, zo komen wij er met zijn allen er ook niet achter hoe de stand van zaken is, en of het euvel al verholpen is, en wat nu precies de oorzaak was.
Dus beste MelJansen, als u dit leest, hoe is de stand van zaken, en is het euvel al opgelost, daar zijn we echt reuze in geïnteresseert, en u helpt de andere forum leden er ook mee, daar doen we het tenslotte ook voor.
Alvast hartelijk dank voor uw replay.
Met vriendelijke groet,
Ad