Pagina 2 van 3

Re: Distrubitie ketting te ruim...HELP

Geplaatst: 03 nov 2013, 18:09
door Bimmergirl87
Het lijkt mij ook niet dat een ketting uitrekt..maar mijn vraag is niet beantwoord...moeten alle onderdelen vervangen worden, of alleen de spanners en de tandwielen?

Re: Distrubitie ketting te ruim...HELP

Geplaatst: 03 nov 2013, 18:23
door bofkont
Nou een distributie ketting kan wel degelijk uitrekken.
Naar mijn weten moeten de spanners en de ketting vervangen worden om alle risico's uit te sluiten.

Re: Distrubitie ketting te ruim...HELP

Geplaatst: 03 nov 2013, 21:06
door maart78
vraag het je garage, waar je de auto hebt gebracht :bang:

Re: Distrubitie ketting te ruim...HELP

Geplaatst: 05 nov 2013, 10:39
door Bimmergirl87
@arpil78 :whistle:

dat heb ik allang al gedaan, maar ik wilde graag weten of er iemand hier andere ervaringen mee had....

Re: Distrubitie ketting te ruim...HELP

Geplaatst: 05 nov 2013, 15:58
door dw70
vroegah deed men een leven lang met een ketting en was het niet noodzakelijk deze ooit te vervangen. Er kwam nooit wat aan. En ineens begint de trammelant. Het lijkt wel opzet. Dat men dit nu normaal vindt vind ik niet normaal en vele garagisten ook niet. Vraag ze maar eens. Een klachtenregen krijg je op je af.

Re: Distrubitie ketting te ruim...HELP

Geplaatst: 05 nov 2013, 16:56
door maart78
Bimmergirl87 schreef:@arpil78 :whistle:

dat heb ik allang al gedaan, maar ik wilde graag weten of er iemand hier andere ervaringen mee had....
OK dan heb ik niks gezegt :tong:

Re: Distrubitie ketting te ruim...HELP

Geplaatst: 06 nov 2013, 10:44
door Bimmergirl87
KLopt, naar wat ik weet is dat je een ketting nooit tot zelden hoeft te vervangen, en al helemaal niet bij een bmw, met ook nog maar eens 140 dk op de teller !!

Re: Distrubitie ketting te ruim...HELP

Geplaatst: 06 feb 2014, 17:57
door Blackpearl118D
Hoe kom je erachter dat de ketting te ruim is.

Re: Distrubitie ketting te ruim...HELP

Geplaatst: 09 feb 2014, 19:56
door Bimmergirl87
De garage kwam erachter toen ze ermee bezig waren, later hoorde ik de ketting ook..

Re: Distrubitie ketting te ruim...HELP

Geplaatst: 20 jun 2014, 08:35
door hardwareman
Ik vind het allemaal wel erg toevallig. Had je daarvoor ook al de ketting gehoord?

Re: Distrubitie ketting te ruim...HELP

Geplaatst: 09 feb 2016, 09:33
door ranish
Mijn 1 serie uit 2007 is ook naar de mallemoer. Dat terwijl er maar 130.000 op stond. Al het motor olie is uit de auto gelekt. Het bleek dat de distributiespanner los zat en daar al het olie uit kwam. Helaas reed mijn vrouw erin, dan weet je al hoe laat het is. Al het olie is tijdens het rijden eruit gelekt. (motor is droog gelopen) k*t leven. :bang:

Re: Distrubitie ketting te ruim...HELP

Geplaatst: 09 feb 2016, 12:52
door spy
Balen man,is er geen waarschuwing op dashboard geweest?...



Spy.

Re: Distrubitie ketting te ruim...HELP

Geplaatst: 09 feb 2016, 15:33
door mieske90
sh** man balen zeg :'(
Heeft ze geen melding gekregen?

Re: Distrubitie ketting te ruim...HELP

Geplaatst: 09 feb 2016, 16:40
door ranish
ja ze heeft een melding gehad. Het eerste (Gele motor olie lampje) branden toen ze op de snelweg reed. Toen ze 2 hectometerpalen verder was begon de rode te branden en tegelijkertijd viel de motor uit. Ze dacht dat ze nog wel door kon rijden tot de benzinepomp om daar olie bij te vullen maar tevergeefds :'(

Re: Distrubitie ketting te ruim...HELP

Geplaatst: 28 feb 2016, 08:22
door thijsvanzwam
Het rekken van een distributieketting is jammer genoeg een modern probleem. De ketting bestaat uit schakels en een schakel bestaat weer uit een stalen plaatje en een stalen busje. Al deze onderdelen bewegen ten opzichte van elkaar wat slijtage veroorzaakt, neem daarbij dat moderne kettingen van lichter staal worden gemaakt dan vroeger (soms minder goed gehard materiaal - VW had deze problemen ook in de TSI motoren). Het zou niet moeten horen maar het gebeurt jammer genoeg wel...
Vroeger hoefde de ketting alleen de nokkenas aan te drijven, de trekkracht was dus minimaal. bij moderne motoren komt hier ook een vacuĆ¼mpomp, hogedruk brandstofpomp en ga-zo-maar-door bij, de hedendaagse ketting krijgt dus veel meer voor zijn kiezen dan een die in een oude motor is gebruikt.

Om de vraag van Bimmergirl87 te beantwoorden: ja, alles moet vervangen. Naast de rek van de ketting slijt de ketting ook in op de geleider. als je alleen een nieuwe geleider plaatst dan komt het probleem weer vrij snel terug en kun je de boel weer laten repareren. Ik moet wel zeggen dat ik ook een hoger bedrag dan 1500,- in gedachten had voor deze klus.
Ik ben bekend bij de dealer in Alkmaar en heb niet eens heel erg lang geleden een keer met de werkplaatschef gehad over het ketting-probleem van sommige modellen. Hij gaf ook aan dat hij het betreurt dat BMW deze keuze gemaakt heeft.
Ik heb zelf jaren in een werkplaats gewerkt en eigenlijk nog nooit een ketting hoeven te vervangen. nu, wat jaren later hoor ik er steeds meer mensen over.