voorkeur bouwjaar?

Specifieke vragen of gewoon praten over het E46 ///M3 model
Gebruikersavatar
vang
Berichten: 419
Lid geworden op: 26 feb 2011, 19:22
Locatie: Twente

Re: voorkeur bouwjaar?

Bericht door vang » 11 feb 2014, 18:41

Persoonlijk heb ik niets met Porsche, noch met de gemiddelde 'Porsche-bezitter' Ik ben liever een BMW-rijder.

@ S54B32, vergis je overigens niet, de E46 M3 heeft zeker zijn zwakheden, maar is daarmee geen slechte auto. De zwakheden komen het snelst naar voren door de combinatie van onkundig gebruik en aardig wat vermogen. Bijvoorbeerd het scheuren van de bevestiging van achterste subframe is geen 'standaard' mankement: niet elke E46 M3 heeft het en niet elke E46 M3 zal het krijgen. Die E46 M3 die te lang te zwaar belast wordt, zal het waarschijnlijk hebben danwel krijgen. Dan zit het ontstaan van de scheuren in het gebruikte woord 'te'. Het gebruik van 'launch control' bij de met SMG uitgeruste E46 M3's is hierin zeer zeker een bijdrage.

Over de SMG-bak van de E46 M3 gaan ook veel van die verhalen. De ene weet het nog beter dan de andere. Ik denk dat internet veel gebruikt wordt om 'andermans uitspraken' over te nemen alsof het eigen ervaring is. De SMG-bak zoals die in de E46 M3 zit, is mechanisch vrijwel gelijk aan de handbak, de SMG-bak kent alleen meer toeters en bellen erom heen. Die toeters en bellen hebben onderhoud nodig. En zoals eerder gesteld: goed onderhoud aan een E46 M3 is kostbaarder dan onderhoud aan een standaard E46.

Naar mijn idee is een echt goed onderhouden BMW E46 M3 schaarser dan een E46 M3 met weinig kilometers. Een lage kilometerstand zegt mij niets over de staat van onderhoud. Ik kan je de garantie geven dat ik in staat ben een E46 M3 binnen 1 weekend mechanisch volledig aan gruis te rijden. Als ik dat kan, kan iedereen dat.

Geef je ogen en je oren goed de kost, bekijk de wagen grondig en laat ook merken dat je daar de tijd voor wilt hebben. Verdiep je in de huidige (en evt vorige) eigenaar(s), praat eens met de monteur bij wie de wagen in onderhoud is, controleer het papierwerk van de auto en maak dan op gevoel de afweging.
Beest Met 4 Wielen

Ovanjole
Berichten: 931
Lid geworden op: 22 jan 2014, 15:22

Re: voorkeur bouwjaar?

Bericht door Ovanjole » 11 feb 2014, 19:24

Mooi verhaal vang!

Ik ga vrijdag weer eentje bekijken... Ben benieuwd heb hier wel een goed gevoel bij:-)

Vorige 2 waren goeie tegenvallers....

S54B32
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 feb 2014, 23:42

Re: voorkeur bouwjaar?

Bericht door S54B32 » 11 feb 2014, 20:35

Ok, vang. Ik kan weer verder met mijn 'huiswerk' :-) Porsche is een goed merk. Qua onderhoud niet duurder dan een M3, denk ik. Mits je er zelf aan werkt. De bezitters interesseren mij niet. BMW rijders hebben ook een naam. Zo zit de wereld in elkaar.

Gebruikersavatar
Martijn.
Berichten: 1235
Lid geworden op: 20 jul 2012, 18:32

Re: voorkeur bouwjaar?

Bericht door Martijn. » 11 feb 2014, 20:43

Zwitserland heb ik ook al naar gekeken.
Echter als je er 1 in Zwitserland koopt moet je hem uitvoeren bij de Douane, je moet BTW betalen en dan nog eens BPM dus dat is eigenlijk niet te doen financieel. BPM valt trouwens best mee dat is niet zo gek veel meer.
Dus het zal wel een Duitser gaan worden vermoed ik.

Ik ben het eens met de argumentatie over de kilometerstanden.
Echter zoek ik een ECHT in nieuwstaat verkerende M3 zowel exterieur als interieur dus dat moet echt een exemplaar met <70.000 en liefst <50.000km worden. Als ze meer kilometers achter de kiezen hebben zie je dit toch altijd wel aan het interieur en zeker ook op de kop wat betreft steenslag enz.

Maar inderdaad hoeft een M3 met 50.000km technisch echt niet goed te zijn, dat is echt afhankelijk van het onderhoud en hoe de eigenaar ermee omgegaan is.

Achteras kun je trouwens prima laten verstevigen ter voorkoming. Echter wel even goed in de gaten houden dat er niet al flinke schade is als je de auto koopt inderdaad.

Ik ben benieuwd of ik er een ga vinden, we zullen zien.
F31 340i M-Sport SHOWROOM

Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport

Gebruikersavatar
Marco M
Berichten: 340
Lid geworden op: 03 sep 2010, 20:35

Re: voorkeur bouwjaar?

Bericht door Marco M » 11 feb 2014, 20:54

Ik heb 2x een m3 e46 mogen rijden 1 met 215000 km verkocht en 1 met 110000 km verkocht.
Die met 215000 km heb ik er 60000 km op de teller gezet nooit problemen met de vanos of een uitgescheurde carrosserie gehad.
Die met 110000 ook 60000 km mee gereden niks geen vanos of uitgescheurde carrosserie.
Overigens met die 120000 km die ik gereden heb heb ik 1 keer een grote kosten post gehad en dat was een nieuw diff.
De m3 kan echt wel wat(veel) hebben maar als je 100% zekerheid wil moet je een nieuwe kopen!
Als je occasion koopt dan kan je proberen zoveel mogelijk dingen na te kijken na te vragen maar 100% garantie is er niet met geen 1 auto trouwens....!
///M POWER
BMW M3 E92 jerezschwarz
BMW M5 E60 silbergrau
BMW 645CI S stratusgrau
BMW M3 E46 titansilber
BMW M3 e46 carbonblack
BMW M3 E36 black

Ovanjole
Berichten: 931
Lid geworden op: 22 jan 2014, 15:22

Re: voorkeur bouwjaar?

Bericht door Ovanjole » 11 feb 2014, 21:05

Nu weet ik nog steeds niet precies waar ik die scheuren in subfrAme kan ontdekken :s
Kan iemand mij vertellen waar ik dat ongeveer moet zoeken en hoe ik er kom?

Gebruikersavatar
vang
Berichten: 419
Lid geworden op: 26 feb 2011, 19:22
Locatie: Twente

Re: voorkeur bouwjaar?

Bericht door vang » 11 feb 2014, 21:42

bijgevoegd plaatje laat het subframe van je achteras zien.

http://mfans2.com/parts/catalog/E46-Cou ... e_carrier/

In dit subframe zit t differentieel en dit subframe zit met 4 bouten vast aan de carrosserie. Carrosserie kan rond de 4 bevestigingspunten scheuren. Of daar sprake van is, is mogelijk zichtbaar wanneer de auto op de brug staat, de onderkant van de wagen goed schoon is gemaakt en met voldoende verlichting. En om het verhaal compleet te maken, er bestaat geen zekerheid dat het überhaupt zichtbaar is zonder demontage van de hele handel.
Beest Met 4 Wielen

Gebruikersavatar
vang
Berichten: 419
Lid geworden op: 26 feb 2011, 19:22
Locatie: Twente

Re: voorkeur bouwjaar?

Bericht door vang » 11 feb 2014, 21:47

en een plaatje van een complete achteras, min of meer van boven bekeken. http://i.imgur.com/NgHbP.jpg

je kan je voorstellen dat evt scheuren lastig te ontdekken zijn als je je realiseert dat van onder af moet bekijken of er bovenin iets fout zou zijn.
Beest Met 4 Wielen

Niels
Berichten: 1099
Lid geworden op: 20 mei 2008, 12:24
Locatie: vlakbij Groningen

Re: voorkeur bouwjaar?

Bericht door Niels » 12 feb 2014, 13:14

Publiek daargelaten....mocht je een Porsche willen kopen doe je zelf dan een groot plezier en spaar door voor een Porsche Boxster vanaf 2005 (987) en sla de 996 over. Qua onderhoudskosten is een M3 vergeleken met een P. wel zeer vriendelijk te noemen ook al zijn sommige M delen duurder. Een P. is gewoon veel tijdrovender om aan te sleutelen. Ga je veel zelf doen en puzzelen waar je wat koopt dan zijn beide zeker te doen maar je kunt op beide ook tamelijk leeg lopen.

S54B32
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 feb 2014, 23:42

Re: voorkeur bouwjaar?

Bericht door S54B32 » 12 feb 2014, 19:50

Als ik voor een P zou gaan, komt alleen de 911 in aanmerking. Maar de P is geschiedenis wat mij betreft. Vandaag bij Martinistad in Groningen een E46M3 laten natrekken. Kwam de modificatie drijfstanglagers uit en een airbag update. Plus voertuiggegevens met optielijst v d auto. Verder bruikbare tips gekregen van de werkplaatsbalieman. Geweldige service, terwijl ik (nog) geen klant ben.

Gebruikersavatar
Danishbmw
Berichten: 1743
Lid geworden op: 22 jun 2009, 10:45

Re: voorkeur bouwjaar?

Bericht door Danishbmw » 12 feb 2014, 20:03

Ook al heeft de M3 na een check de terrugroepactie gehad, sluit het niet uit dat ze weer aan vervanging toe zijn.

Stel de terugroepactie is bij 30K uitgevoerd en heeft er nu 180k op staan, zou ik ze alsnog weer preventief laten vervangen. Dat ga ik bij de mijne dus ook laten doen. Op duitse fora vervangen zij ze om 75 tot 100k .
M3 e46 Individual Estoril Blue| Eissenman sport 4x76| KW v2 | Porsche 4pot klauwen | csl schijven | powerflex zwart in subframe/diff/RTABS | Michelin cup +

S54B32
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 feb 2014, 23:42

Re: voorkeur bouwjaar?

Bericht door S54B32 » 12 feb 2014, 20:42

Man, man, om de 75d? Wat voeren die lui dan met die auto's uit? Stel je gebruikt max 150 pk van het totaal. Dan kan ie toch 300d zonder mankeren mee?

Niels
Berichten: 1099
Lid geworden op: 20 mei 2008, 12:24
Locatie: vlakbij Groningen

Re: voorkeur bouwjaar?

Bericht door Niels » 12 feb 2014, 22:32

Ik heb ook goede ervaring met Martinistad btw. Als je een beetje die 8000RPM wil aantikken dan is het idd raadzaam om rond de 100kkm de drijfstanglagers te vervangen. Geldt niet alleen voor de S54 hoor, andere M blokken vinden het ook fijn (S50, S85).

Gebruikersavatar
Danishbmw
Berichten: 1743
Lid geworden op: 22 jun 2009, 10:45

Re: voorkeur bouwjaar?

Bericht door Danishbmw » 12 feb 2014, 23:36

S54B32 schreef:Man, man, om de 75d? Wat voeren die lui dan met die auto's uit? Stel je gebruikt max 150 pk van het totaal. Dan kan ie toch 300d zonder mankeren mee?
Sommigen gebruiken de auto wekelijks dan wel maandelijks op het circuit. Die vervangen het elk jaar.. Voor de doe-het-zelver met een brug etc. is het te doen met een uitgebreide handleiding.

Heb fotos gezien van een M3 e46 met 300 ton er op. Die lagerschalen waren van de terugroepactie en zagen er het zelfde uit als van een M3 met 80k.. Ligt uiteraard ook aan het gebruik.
M3 e46 Individual Estoril Blue| Eissenman sport 4x76| KW v2 | Porsche 4pot klauwen | csl schijven | powerflex zwart in subframe/diff/RTABS | Michelin cup +

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) ///M3”