Pagina 2 van 12

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 28 feb 2014, 22:11
door Wing
ik verwacht van wel. Mijn temperatuur is van 65 naar 90 graden gegaan. MIjn verbruik is met circa 10% afgenomen. Dus die thermostaten verdien je ook nog terug ook ....

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 28 feb 2014, 22:21
door Black_Beamer
vanmiddag auto opgehaald en nu ook strak de 90 graden op de snelweg...

voordat ik mijn egr + hoofdthermos had vervangen haalde ik de 70 graden met gemiddeld 13l op 100km

net ong 50 km gereden (30 snelweg, 20 stad) en zit nu al op 9l... denk wel dus meer dan 10% verbruik bespaard

tip voortaan voor mensen met dit probleem; vervang gewoon beide thermostaten tegelijk

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 28 feb 2014, 22:47
door izzy
Toch vaag dat bmw de temp meter weg heeft gehaald bij de e60! Weet je niet waar de hidden menu zit dan rij je dus constant met een defecte termostaat. Hoe weet je trouwens of het juist te warm wordt?

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 01 mar 2014, 11:24
door Black_Beamer
izzy schreef:Toch vaag dat bmw de temp meter weg heeft gehaald bij de e60! Weet je niet waar de hidden menu zit dan rij je dus constant met een defecte termostaat. Hoe weet je trouwens of het juist te warm wordt?

Je zou bijna van een complot spreken he :P haha

Het is ook raar dat ze de metertje weg hebben gelaten en ik weet zeker dat er meer dan de helft van de e6x met kapotte thermostaten zonder dat ze het weten...

Als ik geen hoge vebruik had zou ik er nooit achter gekomen zijn...

Het is wél zo dat als je auto TE warm wordt (boven de 110 graden meen ik) dat je een melding op je BC krijgt...

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 03 mar 2014, 21:37
door emielvd
Heb het net op de terugweg van werk naar huis ook even in de gaten gehouden: Gemiddeld blijft de temperatuur bij mij op 80 graden hangen, met af en toe een uitschieter naar 83 graden C.
Ik kan het geheime menu zo snel even niet meer vinden, maar ik heb een leuke bluetooth OBD2-adapter in China gekocht en die verbonden met m'n Android via de Torque Pro App.
Even geïnformeerd bij de dealer en de hoofdthermostaat kost € 60,55 inclusief BTW (part# 11 51 7 805 811)
De hoofdthermostaat is ingesteld op 88 graden en de EGR thermostaat is ingesteld op 70 graden.
Voor wie nog niet helemaal weet hoe het werkt: uitleg
Voor mijn 530d met M57N2 motor en automaat: inhoud volgens BMW 8,2 liter en KVS fabrikanten 9,8 ltr.
fabrikanten voor thermostaten: Vernet, Vemo, Swag, Gates, Behr, Facet, Febi Bilstein, Gates.

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 05 mar 2014, 13:31
door emielvd
Vanmorgen een log gemaakt over de woon-werk-afstand:
Afbeelding
Eens kijken hoe die eruit zal zien nadat de thermostaat is vervangen.
Wat denken jullie? Alleen de hoofdthermostaat vervangen? Of gelijk die van de EGR?
Wat info over het huiswerk wat ik al gedaan heb:
De (hoofd-)thermostaat word toegepast in de (diesel-)motoren M 47N2, M 47N, M 57N, M 57N2,en N 57.
E 46: 318 d (116pk); 318 d Compact (116pk); 318 d touring (116pk); 320 d (150pk); 320 d Cabrio (150pk); 320 d Compact (150pk); 320 d Coupe (150pk); 320 d touring (150pk); 330 d (204pk); 330 d Cabrio (204pk); 330 d Coupe (204pk); 330 d touring (204pk); 330 d X (204pk); 330 d X touring (204pk)
E 53; X 5 I 3.0 d X (218pk)
E 60; 520 d (150pk); 520 d (163pk); 525 d (177pk); 530 d (218pk); 530 d (231pk); 530 d X (231pk); 535 d (272pk)
E 60 LCI; 520 d (177pk); 525 d (197pk); 525 d X (197pk); 530 d (235pk); 530 d X (235pk); 535 d (286pk)
E 61; 520 d touring (150pk); 520 d touring (163pk); 525 d touring (177pk); 530 d touring (218pk); 530 d touring (231pk); 530 d X touring (231pk); 535 d touring (272pk)
E 61 LCI; 520 d touring (177pk); 525 d touring (197pk); 525 d X touring (197pk); 530 d touring (235pk); 530 d X touring (235pk); 535 d touring (286pk)
E 63 LCI; 635 d Coupe (286pk)
E 64 LCI; 635 d Cabrio (286pk)
E 65; 730 d (218pk); 730 d (231pk)
E 66; 730 Ld (231pk)
E 70; X 5 II 3.0 d X (235pk); X 5 II 3.0 sd X (286pk)
E 71; X 6 3.0 d X (235pk); X 6 3.5 d X (286pk)
E 83; X 3 I 2.0 d X (150pk); X 3 I 3.0 d X (204pk); X 3 I 3.0 d X (218pk)
E 83 LCI; X 3 I 2.0 d X (143pk); X 3 I 3.0 d X (218pk); X 3 I 3.0 sd X (286pk); X 3 I 3.5 sd X (286pk)
E 87; 118 d (122pk); 120 d (163pk)
E 90; 318 d (122pk); 320 d (150pk); 320 d (163pk); 325 d (197pk); 330 d (231pk); 330 d X (231pk); 335 d (286pk)
E 90 LCI; 325 d (197pk); 335 d (286pk)
E 91; 318 d touring (122pk); 320 d touring (150pk); 320 d touring (163pk); 325 d touring (197pk); 330 d touring (231pk); 330 d X touring (231pk); 335 d touring (286pk)
E 91 LCI; 325 d touring (197pk); 335 d touring (286pk)
E 92; 325 d Coupe (197pk); 330 d Coupe (231pk); 330 d X Coupe (231pk); 335 d Coupe (286pk)
E 92 LCI; 335 d Coupe (286pk)
E 93; 325 d Cabrio (197pk); 330 d Cabrio (231pk)

OEM en alternatieven:
BMW 11 51 7 789 014 of 11517789014 en 11 51 7 805 811 of 11517805811 en 11517787052
CALORSTAT by Vernet 6872.88 en/of 8672.88
FACET 7.8636
FEBI BILSTEIN 32648
FIRST LINE FTS460.88
Gates TH35488G1
Metalcaucho 03932
SWAG 20 93 2648
TOPRAN 501 144
TRISCAN 8620 22488 en/of 9620 22488
Valeo 820928
VEMO 20-99-1278 en/of V20-99-1278

Bij Mister-Auto heb je voor relatief weinig geld toch weer een nieuwe thermostaat

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 05 mar 2014, 20:48
door Kuupertie
Dat is een fijn grafiekje emiel......Hoe doe je dat ?
Ik heb nu:
Realtime Info
OBD Check
Map View
Test results
Graphing
OBD2 Adapter
Get Plugins
Help

Heb jij meer ?

Doe je dit via de Graphing ?

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 05 mar 2014, 22:28
door emielvd
Hetgeen ik heb geregistreerd, geëxporteerd naar excel en daar een mooi grafiekje van gemaakt. De KVS-temperatuur wordt niet standaard gelogd, dus die moet je extra toevoegen. Eventueel ook de afstand en rijtijd.

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 06 mar 2014, 00:35
door 530d-sport
Dank je wel heren, ben er achter gekomen dat de temperatuur niet boven de 60 graden kwam na deze topic. Ik laat beide thermostaten vervangen per direct.

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 06 mar 2014, 07:52
door Kuupertie
Hoe heb je gelogd dan Emiel ?
Ik krijg het niet voor elkaar.
Ik kan GPS gegevens loggen (kaart, positie, snelheid, tijd) en als CSV opsturen.
Daar heb ik echter nog geen temperatuur oid bij in staan.

Ook lukt het mij om met Graphing een grafiek te krijgen. Wel een screenshot.

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 06 mar 2014, 09:32
door emielvd
Cursus Torque Pro in een PB ;)

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 06 mar 2014, 21:32
door Kuupertie
Dat is een zeer leuke app voor een paar euro. De wiki sucks trouwens.

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 06 mar 2014, 21:39
door craen
emielvd schreef:Vanmorgen een log gemaakt over de woon-werk-afstand:
Afbeelding
Eens kijken hoe die eruit zal zien nadat de thermostaat is vervangen.
Wat denken jullie? Alleen de hoofdthermostaat vervangen? Of gelijk die van de EGR?
Wat info over het huiswerk wat ik al gedaan heb:
De (hoofd-)thermostaat word toegepast in de (diesel-)motoren M 47N2, M 47N, M 57N, M 57N2,en N 57.
E 46: 318 d (116pk); 318 d Compact (116pk); 318 d touring (116pk); 320 d (150pk); 320 d Cabrio (150pk); 320 d Compact (150pk); 320 d Coupe (150pk); 320 d touring (150pk); 330 d (204pk); 330 d Cabrio (204pk); 330 d Coupe (204pk); 330 d touring (204pk); 330 d X (204pk); 330 d X touring (204pk)
E 53; X 5 I 3.0 d X (218pk)
E 60; 520 d (150pk); 520 d (163pk); 525 d (177pk); 530 d (218pk); 530 d (231pk); 530 d X (231pk); 535 d (272pk)
E 60 LCI; 520 d (177pk); 525 d (197pk); 525 d X (197pk); 530 d (235pk); 530 d X (235pk); 535 d (286pk)
E 61; 520 d touring (150pk); 520 d touring (163pk); 525 d touring (177pk); 530 d touring (218pk); 530 d touring (231pk); 530 d X touring (231pk); 535 d touring (272pk)
E 61 LCI; 520 d touring (177pk); 525 d touring (197pk); 525 d X touring (197pk); 530 d touring (235pk); 530 d X touring (235pk); 535 d touring (286pk)
E 63 LCI; 635 d Coupe (286pk)
E 64 LCI; 635 d Cabrio (286pk)
E 65; 730 d (218pk); 730 d (231pk)
E 66; 730 Ld (231pk)
E 70; X 5 II 3.0 d X (235pk); X 5 II 3.0 sd X (286pk)
E 71; X 6 3.0 d X (235pk); X 6 3.5 d X (286pk)
E 83; X 3 I 2.0 d X (150pk); X 3 I 3.0 d X (204pk); X 3 I 3.0 d X (218pk)
E 83 LCI; X 3 I 2.0 d X (143pk); X 3 I 3.0 d X (218pk); X 3 I 3.0 sd X (286pk); X 3 I 3.5 sd X (286pk)
E 87; 118 d (122pk); 120 d (163pk)
E 90; 318 d (122pk); 320 d (150pk); 320 d (163pk); 325 d (197pk); 330 d (231pk); 330 d X (231pk); 335 d (286pk)
E 90 LCI; 325 d (197pk); 335 d (286pk)
E 91; 318 d touring (122pk); 320 d touring (150pk); 320 d touring (163pk); 325 d touring (197pk); 330 d touring (231pk); 330 d X touring (231pk); 335 d touring (286pk)
E 91 LCI; 325 d touring (197pk); 335 d touring (286pk)
E 92; 325 d Coupe (197pk); 330 d Coupe (231pk); 330 d X Coupe (231pk); 335 d Coupe (286pk)
E 92 LCI; 335 d Coupe (286pk)
E 93; 325 d Cabrio (197pk); 330 d Cabrio (231pk)

OEM en alternatieven:
BMW 11 51 7 789 014 of 11517789014 en 11 51 7 805 811 of 11517805811 en 11517787052
CALORSTAT by Vernet 6872.88 en/of 8672.88
FACET 7.8636
FEBI BILSTEIN 32648
FIRST LINE FTS460.88
Gates TH35488G1
Metalcaucho 03932
SWAG 20 93 2648
TOPRAN 501 144
TRISCAN 8620 22488 en/of 9620 22488
Valeo 820928
VEMO 20-99-1278 en/of V20-99-1278

Bij Mister-Auto heb je voor relatief weinig geld toch weer een nieuwe thermostaat
ik zou toch bij de dealer een thermostaat halen want op internet heb ik toen die van mij moesten vervangen worden gelezen dat andere na een paar honder km al weer begonnen na te laten. en gelijk beide doen

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 06 mar 2014, 22:06
door tom_il
De mijne komt van minster auto en staat er nu meer dan een jaar op en temp is nog steeds mooi 90°C

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 06 mar 2014, 23:56
door craen
tom_il schreef:De mijne komt van minster auto en staat er nu meer dan een jaar op en temp is nog steeds mooi 90°C
ok ik geeft ook maar aan wat ik gelezen heb, ik ben toen voor de zekerheid bij de dealer 1 gaan halen