Update 04-08-2014
Nou de tweede update dan van de E39, inmiddels is de teller opgelopen tot 143.000 km en ben ik 2 vakanties verder.
Het begon allemaal 16 Juli, ik had met een aantal ex klasgenoten afgesproken om een week lang te gaan kamperen bij de nurburgring en een aantal klasgenoten zouden dan natuurlijk ook de ring over gaan. We zouden allen met onze eigen auto gaan indien iedereen er een heeft en er in mag rijden natuurlijk. We hadden afgesproken om 16 Juli bij een van de heren thuis te verzamelen. Dus woensdag 16 Juli was het dan zover, alles vlug ingepakt en dat ging natuurlijk makkelijk de achterbak van een E39 voor 1 persoon is moeilijk te vullen! Toen ben ik eerst vanuit omgeving Breda naar Den Bosch gereden om een vriend op te halen die net een nieuwe auto had, nouja nieuw een Toyota MR2 uit 1992. Daar klaar zijn we vervolgens naar Arnhem gereden om de rest weer te zien. De dag daarop vertrok het konvooi van 6 auto's naar het mooie plaatsje Dorsel waar onze camping gelegen is. Deze reis was verlopen zonder problemen en we hebben daar dan ook een leuke vakantie gehad. Ik ben ook mee geweest met een aantal jongens de ring op en dat is toch een gave ervaring! Mijn doel is dan ook om volgend jaar er zelf ook overheen te gaan maar twijfel nog of dit met de E39 gaat gebeuren. De terugreis was ik helaas in mijn eentje omdat ik eerder terug moest voor mijn vakantie naar Budapest. Op de terugweg was het erg rustig dus heb ik de E39 5er ook eens de benen kunnen laten strekken. Heb als top 225 ongeveer gereden, dit omdat mijn banden maar tot 210 gecertificeerd zijn en ik geen risico wou nemen. Toen ik 225 op de teller zag ben ik meteen van het gas afgegaan. Bijna heel Duitsland op de terugweg met 160 op de Cruise control doorgereden, ik moet zeggen dat dat niet vermoeiend is in zo'n E39!
De groep waarmee ik was
De Witte E30 is een 320i met 450.000 km op de teller en hij loopt nogsteeds als een zonnetje! Hij is de ring over geweest en aantal keer in de toerenbegrenzer gejaagd.
De Groene Honda is een Del Sol met een B16A2 Blok voor de Honda kenners
Motorisch 100% in orde om en nabij de 2 ton gelopen. Echter is de carroserie wel aan zijn einde. Erg snel op de ring door het HKS onderstel met eibach veren en semi slicks (Toyo Advan). Ik heb hier ook een rondje of 3 mee meegereden en hebben het een en ander ingehaald!
Daarnaast een Zwarte E30 316i origineel, echter ligt er nu een M50B25 blok met lichter vliegwiel in en is hij helemaal gestript, D2 Onderstel en ook semislicks van Toyo. Hij heeft een 8 min 58 gereden over de ring.
Filmpje:
http://youtu.be/5PKy0LTB2BE
Daarnaast een E36 318TDS in het donker groen, 430.000 km op de teller. Gekocht voor 450 euro! De plannen zijn om er een 2JZ blok in te lepelen en ermee te gaan driften.
Daarnaast staat dan de MR2 met 170.000 km op de teller en ook hier zijn veel plannen voor, netjes opknappen is prioriteit nummer 1. de lak is in slechte staat en hij roest hier en daar.
En daarnaast natuurlijk mijn eigen E39!
Ons opgezette tentje!
En een gespotte E39 M5!
De tweede vakantie was naar budapest en heb daar dan ook het F1 Spektakel ook dit jaar weer van dichtbij mogen meemaken. Deze trip was helaas niet met de E39 omdat die niet zo zuinig is als de Audi A4 2.0FSI van een maatje van mij. Ook hier heb ik een super vakantie gehad.
Maar goed dit is een Showroom topic dus gauw weer terug naar de auto!
Aan de E39 is eigenlijk nog niet veel gebeurd de To-Do list is nog steeds grotendeels hetzelfde. Echter heb ik wel een hoop onderzoek gedaan omtrent het VANOS probleem, E39 navigatie systeem mogelijkheden en Aftermarket audio. Het is zo goed als zeker dat ik mijn VANOS revisie bij Pbmotorsport ga laten doen gezien ik daar vele goede verhalen over hoor, echter na de vakanties die iets duurder zijn uitgevallen als de bedoeling, moet dit nog even op zich laten wachten.
De navigatie mogelijkheden heb ik nu allemaal overwogen en besloten dit even op een zijspoor te zetten.
Wat betreft het aftermarket audio verhaal ben ik om, ik ga het Bavarian sounds system aanschaffen zodra de centen er zijn. Veel goede verhalen gehoord en ben zelf nu erg benieuwd.
Verder heb ik vandaag het Fannetje van de HVAC unit schoongemaakt, hier zat een hoop stof in en hij maakte een vervelend geluid.
Op E39Source is een eenvoudig instructie filmpje hoe je deze unit er uit krijgt en schoonmaakt.
https://www.youtube.com/watch?v=U4FupO15XTU
Hier een fototje helemaal uit elkaar!
Verder vroeg ik me nog af waar dit kabeltje van is?
Die lag los achter men radio?
To-Do Lijst:
-VANOS Revisie
-Speaker Upgrade
-OEM Bluetooth Retrofit (misschien in combinatie met Navigatie)
-Achterbumper laten spuiten
-Goed laten poetsen
-CP600BMW
-Missende klipjes in de auto
-Verlichte pookknop
-Leder interieur
Gedaan:
-Pixel uitval
-Teller ringen
-Fannetje van de Airco unit ontstoft