Hoe vergaat het mijn 528I Touring automaat uit 1999:
Re: Hoe vergaat het mijn 528I Touring automaat uit 1999:
Inmiddels is er gekeken naar het gleichlaufgelenk. Er zat aardig wat vet buiten omheen. Zie foto onder. Gleichlaufgelenk was niet helemaal droog maar liep niet helemaal soepel meer. Toch besloten hem te laten vervangen in plaats van alleen smeren. Kosten € 294,00. Uitlaat hoefde er niet vanaf, aandrijfas alleen deel aan differentieel zijde. Is het nu dan beter, ja, de rare trilling/schudden dat ik soms had van de achterzijde is weg. Ook bij het remmen voelde ik achter wel eens een rare trilling/schudden, die is ook weg.
Inmiddels na aanschaf 14000 KM gereden, nog circa 4000 Km tot de oliebeurt. Dan wordt tevens de pakking vervangen van het oliefilterhuis en de carterventilatie.
Inmiddels na aanschaf 14000 KM gereden, nog circa 4000 Km tot de oliebeurt. Dan wordt tevens de pakking vervangen van het oliefilterhuis en de carterventilatie.
Laatst gewijzigd door pnbmw op 13 feb 2020, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002
Re: Hoe vergaat het mijn 528I Touring automaat uit 1999:
Hmm interessant. Misschien ook eens naar kijken bij mijn auto.
Re: Hoe vergaat het mijn 528I Touring automaat uit 1999:
Vandaag heeft de BMW e39 528i een oliebeurt gekregen. Daarnaast zijn er een aantal eerder geconstateerde punten aangepakt. Kilometerstand inmiddels 93.000 KM. :
- Oliewissel plus filter
- Remvloeistof vernieuwen
- Koelvloeistof vernieuwen
Extra vervangen delen:
- Carterventilatie plus slangen
- Onderste en bovenste inlaatluchtslang
- Pakking oliefilterhuis
- Expansietank radiator vervangen, bleek iets te lekken
- 2 reactiestang rubbers voor vervangen (trilling in stuur)
Ik moet volgende week nog terug omdat er geen tijd meer was om de ABS sensor te vervangen. Het er af halen van de ABS sensor kan tegen zitten. De 2 lampjes ABS en traxion control branden namelijk in het dashboard.
Er staan geen punten meer open die preventief vervangen zouden moeten worden. We gaan maar weer eens kilometers maken.
- Oliewissel plus filter
- Remvloeistof vernieuwen
- Koelvloeistof vernieuwen
Extra vervangen delen:
- Carterventilatie plus slangen
- Onderste en bovenste inlaatluchtslang
- Pakking oliefilterhuis
- Expansietank radiator vervangen, bleek iets te lekken
- 2 reactiestang rubbers voor vervangen (trilling in stuur)
Ik moet volgende week nog terug omdat er geen tijd meer was om de ABS sensor te vervangen. Het er af halen van de ABS sensor kan tegen zitten. De 2 lampjes ABS en traxion control branden namelijk in het dashboard.
Er staan geen punten meer open die preventief vervangen zouden moeten worden. We gaan maar weer eens kilometers maken.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002
Re: Hoe vergaat het mijn 528I Touring automaat uit 1999:
Bij terugkomst van de laatste onderhoudsbeurt had ik een piepend geluid ergens bij de motor bij stationair toerental. Moest toch terug voor het vervangen van de ABS sensor links achter, konden ze daar ook naar kijken. De ABS sensor bleek er gelukkig makkelijk uit te gaan. Is blijkbaar nog al eens een kriem die er uit te krijgen. Het piepen bij stationair toerental kwam van een spanrol bij de Multi riem. Ik heb maar besloten direct beide spanrollen te laten vervangen. En omdat we toch lekker bezig zijn direct maar de schijven en blokken voor laten vervangen. Blokken waren toch iets minder als we aanvankelijk hadden gedacht en de schijven waren ook nog van de eerste levering. Dan hoef ik hopelijk voorlopig niet meer terug.
Ik moet wel zeggen dat de beamer inmiddels, gezien de kilometerstand en wat er is vervangen, bijna als nieuw rijdt.
Ik moet wel zeggen dat de beamer inmiddels, gezien de kilometerstand en wat er is vervangen, bijna als nieuw rijdt.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002
Re: Hoe vergaat het mijn 528I Touring automaat uit 1999:
Erg mooie touring, maatje van mij heeft precies dezelfde combi met ook dezelfde velgen. Deze rijdt hij ook zakelijk.
Alleen zou ik persoonlijk nog dakrails monteren, dat vind ik een e39 touring toch wel afmaken.
groeten loentje
Alleen zou ik persoonlijk nog dakrails monteren, dat vind ik een e39 touring toch wel afmaken.
groeten loentje
BMW e39 540i touring 2001
BMW e30 325i cabriolet 1987
BMW 323i baur 1980 (wacht op restauratie)
BMW e12 520/4 1973
BMW 2000 touring 1973 (wacht op restauratie)
BMW 2002 sedan 1969 (in restauratie)
BMW e30 325i cabriolet 1987
BMW 323i baur 1980 (wacht op restauratie)
BMW e12 520/4 1973
BMW 2000 touring 1973 (wacht op restauratie)
BMW 2002 sedan 1969 (in restauratie)
Re: Hoe vergaat het mijn 528I Touring automaat uit 1999:
Ik starte de afgelopen week mijn auto en direct ging het ABS en ACS lampje branden. Ik dacht nog, gaat daar mijn 2e ABS sensor kapot… Maar het lampje van de automatisch versnellingsbak ging ook branden. De automaat ging in het noodloop programma. Auto laten staan en mijn andere BMW maar meegenomen.
Na wat googlen en overleg met mijn garage kwam naar voren dat als het ABS en ASC lampje samen branden vaak een ABS sensor de boosdoener is. Als in deze combinatie het lampje van de automaat gaat branden is de ABS computer verdacht. Het blijkt een vaker voorkomend probleem te zijn. Oké, maar weer naar de garage. Bij uitlezen kwamen er allemaal verschillende fouten naar voren. ABS computer bleek dus kapot. Deze laten vervangen en we rijden weer.
Het is mij inmiddels wel duidelijk dat een lage kilometerstand bij een auto van 15 jaar oud niet altijd alles zegt. Ouderdom van bepaalde onderdelen speelt soms toch ook een rol. Maar die zijn inmiddels wel vervangen heb ik het idee. We gaan weer vrolijk verder…
Na wat googlen en overleg met mijn garage kwam naar voren dat als het ABS en ASC lampje samen branden vaak een ABS sensor de boosdoener is. Als in deze combinatie het lampje van de automaat gaat branden is de ABS computer verdacht. Het blijkt een vaker voorkomend probleem te zijn. Oké, maar weer naar de garage. Bij uitlezen kwamen er allemaal verschillende fouten naar voren. ABS computer bleek dus kapot. Deze laten vervangen en we rijden weer.
Het is mij inmiddels wel duidelijk dat een lage kilometerstand bij een auto van 15 jaar oud niet altijd alles zegt. Ouderdom van bepaalde onderdelen speelt soms toch ook een rol. Maar die zijn inmiddels wel vervangen heb ik het idee. We gaan weer vrolijk verder…
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002
Re: Hoe vergaat het mijn 528I Touring automaat uit 1999:
Dat is inderdaad wel het risico met een "youngtimer" helaas. Ik ben er tot heden gelukkig goed doorgekomen. Maar goed bezig in ieder geval.
Re: Hoe vergaat het mijn 528I Touring automaat uit 1999:
Dank je wel vliet, inmiddels zijn er best wat belangrijke delen vervangen. Naar mijn mening deels puntjes die een kwaal zijn van de E39. Die komen in ieder geval niet meer terug. 15 Jaar in een verwarmde garage is goed voor de carrosserie. De licht gele wax zit nog onder de auto. Rubbers hebben daar meer moeite mee. Maar goed die zijn inmiddels wel vervangen. Auto rijd verder heerlijk. Ben nog steeds verbaasd over het feit hoe goed het comfort in een dergelijk auto eigenlijk is, genieten dus
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002
Re: Hoe vergaat het mijn 528I Touring automaat uit 1999:
respect hoor, als iedereen z'n auto zo goed zou onderhouden als jij doet waren er geen aankoopkeuringen meer nodig
2010 ///M6 V10 Competition Edition nr.54/63 (current)
2006 ///M6 V10 Sapphire Black (ex.)
2005 ///M6 V10 Silverstone II (ex.)
2001 ///M3 Topas Blue (ex.)
2006 ///M6 V10 Sapphire Black (ex.)
2005 ///M6 V10 Silverstone II (ex.)
2001 ///M3 Topas Blue (ex.)
Re: Hoe vergaat het mijn 528I Touring automaat uit 1999:
Dank je wel BM-DUB, ben een beetje "pietje precies" in die dingen. Goed of niet......zullen we maar zeggen.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002
Re: Hoe vergaat het mijn 528I Touring automaat uit 1999:
Inmiddels de auto een jaar in bezit. De 100.000 Kilometer zijn we net gepasseerd. Auto is recent APK gekeurd en daar zonder problemen doorheen gekomen. Had ik eigenlijk ook wel verwacht. Inmiddels was mijn ABS sensor links achter ook kapot gegaan. (geen kilometerteller, geen verbruiksmeter, tank meter gaat van links naar recht met remmen – optrekken en de snelste stand van de ruitenwisser voor werkt niet ). Dus sensor ook direct laten vervangen.
Ik constateerde dat er water drupte rechts onder (passagierszijde) uit de wielkast, ook als het een paar dagen niet had geregend. Het was geen ruitensproeier vloeistof, tankje zit daar. Hmm.., dan toch maar eens kijken in de bak rechtsvoor, onder het interieurfilter. En ja hoor, ik kon daar water zien staan. Ik kijk daar 2x per jaar en zorg dat alle water afloop openingen open zijn en nu staat er toch water. Die witte bak met elektronica haal ik er liever niet uit. Na wat porren met een lange plastic stang het afloop gaatje open gekregen. Ik denk dat er minstens een liter water uit kwam. Daarna nog flink met water doorgespoeld. Daarna direct de linkerzijde gecontroleerd en die was, gelukkig helemaal droog en afvoer gaten waren open. Daar wil je zeker geen water in hebben staan.
Goed, met de herfst in aantocht leek het mij handig de oorzaak te vinden van het vollopen van deze bak en dat op te lossen. Ondanks dat alle waterafvoer openingen open zijn komt er blijkbaar toch water in die bakken onder het interieurfilter. Naar mijn mening kan dat in beperkte mate via de plastic kap die van links naar rechts over de ruit loopt onder de ruitenwisser, als deze niet goed aansluit. Bij mij was er een plekje van die kap poreus, die heb ik gekit. Daarnaast bleken tevens de beide rubber watergeleiders links en rechtsvoor poreus - kapot. Hierdoor kon het water langs dit kapotte rubber lopen waarna het via een naad naast de interieurfilterbak in de onderliggende bak terecht kon komen. Beide rubbers direct vervangen (51718193201 en 51718193202 € 20,00 per stuk). Tevens sloot de interieurfilterbak dus niet goed aan op het scherm van de carrosserie en was een deel van die kit rand los. Dat direct aan beide zijde goed gekit.
Hier is al vaker over geschreven. Ik dacht ik deel deze informatie toch maar want wellicht heeft iemand iets aan deze info. Bij mij heeft dit geholpen. Ik blijf de onderliggende bakken overigens wel controleren.
Ik constateerde dat er water drupte rechts onder (passagierszijde) uit de wielkast, ook als het een paar dagen niet had geregend. Het was geen ruitensproeier vloeistof, tankje zit daar. Hmm.., dan toch maar eens kijken in de bak rechtsvoor, onder het interieurfilter. En ja hoor, ik kon daar water zien staan. Ik kijk daar 2x per jaar en zorg dat alle water afloop openingen open zijn en nu staat er toch water. Die witte bak met elektronica haal ik er liever niet uit. Na wat porren met een lange plastic stang het afloop gaatje open gekregen. Ik denk dat er minstens een liter water uit kwam. Daarna nog flink met water doorgespoeld. Daarna direct de linkerzijde gecontroleerd en die was, gelukkig helemaal droog en afvoer gaten waren open. Daar wil je zeker geen water in hebben staan.
Goed, met de herfst in aantocht leek het mij handig de oorzaak te vinden van het vollopen van deze bak en dat op te lossen. Ondanks dat alle waterafvoer openingen open zijn komt er blijkbaar toch water in die bakken onder het interieurfilter. Naar mijn mening kan dat in beperkte mate via de plastic kap die van links naar rechts over de ruit loopt onder de ruitenwisser, als deze niet goed aansluit. Bij mij was er een plekje van die kap poreus, die heb ik gekit. Daarnaast bleken tevens de beide rubber watergeleiders links en rechtsvoor poreus - kapot. Hierdoor kon het water langs dit kapotte rubber lopen waarna het via een naad naast de interieurfilterbak in de onderliggende bak terecht kon komen. Beide rubbers direct vervangen (51718193201 en 51718193202 € 20,00 per stuk). Tevens sloot de interieurfilterbak dus niet goed aan op het scherm van de carrosserie en was een deel van die kit rand los. Dat direct aan beide zijde goed gekit.
Hier is al vaker over geschreven. Ik dacht ik deel deze informatie toch maar want wellicht heeft iemand iets aan deze info. Bij mij heeft dit geholpen. Ik blijf de onderliggende bakken overigens wel controleren.
Laatst gewijzigd door pnbmw op 13 feb 2020, 20:26, 2 keer totaal gewijzigd.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002
Re: Hoe vergaat het mijn 528I Touring automaat uit 1999:
Een mooi verhaal over een mooie auto, ik heb sinds kort ook een e39 520i facelift, met "maar" 145.000 kilometer, maar de problemen die jij bent tegengekomen heb ik ook, de abs computer en de lichte viberatie rond de 120. Zeer interessant om te lezen.
Re: Hoe vergaat het mijn 528I Touring automaat uit 1999:
Dank je wel voor je reactie, chriszeh. Ik houd dit verslag zo uitgebreid bij zodat iedereen er zijn voordeel mee kan doen. Auto blijft bij mij helemaal origineel en het is een soort "gebruikersverslag" geworden. Afgelopen jaar toch weer 23.000 KM met de E39 gereden. Van mijn e46 330i heb ik ook een dergelijk verslag gemaakt en houd ik ook nog steeds bij. Jij ook veel plezier met je e39, nette lage Kilometerstand overigens.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002
Re: Hoe vergaat het mijn 528I Touring automaat uit 1999:
Zo, inmiddels de 120.000 KM gepasseerd en tijd voor een inspectie I. Die afgelopen week laten uitvoeren. De auto trilde inmiddels iets met remmen. Ik had het idee dat de schijven krom zijn. Dus de remcilinders voor ook laten controleren. Beide bleken onvoldoende gangbaar en bleven dus hangen. Middels een reparatie set zijn beide remcilinders gangbaar gemaakt, nieuwe schijven voor en het trillen is weer weg. Hopelijk voor lang.
Daarnaast dipte het toerental soms bij koude motor. De stationair stel motor bleek smering. Deze is gereinigd en dat probleem is ook verholpen.
Ik heb ook de luchtbalgen laten controleren op haarscheurtjes en poreusheid. Ze zitten er inmiddels toch al 16 jaar onder. Ik heb op dit moment geen probleem met de luchtvering. Na controle bleek deze toch enigszins poreus. Omdat we deze zomer met volgeladen naar Italië gaan toch besloten deze preventies te laten vervangen. Lijkt mij namelijk geen pretje om juist dan met een kapotte luchtbalg stil te staan. Zo dat was het weer even.....denk ik...
Daarnaast dipte het toerental soms bij koude motor. De stationair stel motor bleek smering. Deze is gereinigd en dat probleem is ook verholpen.
Ik heb ook de luchtbalgen laten controleren op haarscheurtjes en poreusheid. Ze zitten er inmiddels toch al 16 jaar onder. Ik heb op dit moment geen probleem met de luchtvering. Na controle bleek deze toch enigszins poreus. Omdat we deze zomer met volgeladen naar Italië gaan toch besloten deze preventies te laten vervangen. Lijkt mij namelijk geen pretje om juist dan met een kapotte luchtbalg stil te staan. Zo dat was het weer even.....denk ik...
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002
Re: Hoe vergaat het mijn 528I Touring automaat uit 1999:
Na 16 jaar mogen ze inderdaad wel vervangen worden, de mijne waren na 11 jaar al behoorlijk poreus en ook vervangen.
Je kunt met een gerust hart op vakantie
Je kunt met een gerust hart op vakantie