Hallo beste DychoNN,
Laat me nu even niet lachen, dat is niet aan u gericht hoor.
Maar de zaak waar u om de Kobalt boren gevraagd heeft, die heeft dus echt geen kennis van zaken!
En dat durf ik hard op te roepen!
Kobaltboren zijn immers van een veel hardere metaal soort gemaakt dan de HSS boren.
De Kobalt boren worden immers gebruikt in de vliegtuig industrie, en de straalmotoren werkplaatsen van defensie.
Daar gebruikt men dus enkel de Kobaltboren, en echt heel weinig de HSS spiraalboren!
Daar heb ik de nodige kennis opgedaan met de Kobaltboor, en daar kan een HSS spiraalboor echt niet aan tippen!
Ik zelf heb de Kobaltboor wel in mijn gereedschapwagen zitten, en in mindere zaken de HSS spiraalboor..
De HSS spiraalboor gebruik ik vaker voor de normale zaken, zoals plaatwerk en of de lichtere staal soorten.
En zelfs in de HSS boren, daar zit een wereld van verschil en kwaliteit.
De prijs tussen de HSS spiraal boren en de Kobalt spiraal boren, die verschilt echt enorm.
Dat is dus het kwaliteit verschil!
Laat u niet te snel door een firma het bos insturen, of iets op uw mouwen spelden, wat men niet in het assortiment heeft, dat kan men niet aanprijzen of verkopen, dan tracht men de consument met een heel goedkoop bakerpraatje te overtuigen met de HSS spiraalboren, wat een erg slaap argument is dit.
Ik zou echt bij dergelijke zaken nooit meer binnen gaan, en voor een betere zaak uitkijken die wel de nodige kennis van zaken heeft, en uiteraard een beter en completer assortiment.
Maar dat is aan u, waar u gaat shoppen!
Mijn optie is dus boren met de Kobaltboor.
Maar natuurlijk zijn er nog wat opties, zoals de speciale doppen voor rond gedraaide zeskant bouten of moeren.
Kijkt u eens in het assortiment van Facom, dat is een gereedschap merk, wat een heel compleet assortiment en een scala heeft aan gereedschappen, het kost uiteraard wel wat, maar dan heeft u ook wat, en aan een zeer degelijke kwaliteit. Ik weet niet beter, dat Facom levenslang garantie geeft op hun gereedschappen.
Ik heb het gereedschap boek van hun uitgebreide assortiment van het gereedschap, en ik kan u verklappen, dat dit echt enorm is.
Ik raad u dus verder aan, om eens te starten met de wielbouten niet vaster aan te trekken, dan 110 NM/meter.
Dat is dus echt meer dan voldoende, en ik weet echt zeker, dat u uw wielbouten nooit meet zult vernielen.
Ik doe dit dus al decenia lang, en daar bedoel ik dus mee, meer dan 46 jaar!
En ik heb nog nooit één wielbout of moer stuk gemaakt, en dat zegt volgens mij meer dan voldoende.
Er is dus ook nog nooit een of meerdere wielbouten of moeren los gelopen, tijdens het rijden.
De aantrek koppels die ik in dit topic heb mogen lezen, dat is dus echt een zware over kill!
Dit moet gewoon stuk, dat kan echt niet anders, dan verkeerd gaan of stuk gaan.
Google gewoon eens de aantrek koppels van de draad diktes, zoals M10 en M 12 dat zijn de meeste gangbare draad diameters voor de wielbouten en moeren.
Ik wens u veel succes toe, houd echter altijd de aantrek kplles in het oog, en ga daar nooit over heen, met een hoger aantrek koppel, doet u dat wel, dan zult u rekening moeten houden met het vernielen van dergelijke bouten, vooral de vertande wielbouten, die men stuk draait.
Bekijk met enige regelmaat de vertanding van de sleutel, en de wielbout.
Ziet u geknaag aan een van deze zaken, vervang deze dan tijdig!
Maar het kan altijd nog veel erger, ik heb een tijd Audi A6 2.5 TDI gereden, en de wielbouten daar van, die hebben 3 pinnetjes van 3 mm, en zo leert men echt wel voorzichtig te zijn, met de aantrek koppels, want anders breken die 3 pinnetjes af! Zelf deze wielbouten heb ik niet eens beschadigd.
Wij zeggen dus dan ook altijd, met grof geweld verkracht men een ezel!
Met andere woorden, houd u altijd aan de desbetreffende aantrek koppels!
Meer advies kan ik u niet mee geven.
Met vriendelijke groet,
Ad