Pagina 2 van 2

Re: Nieuwe originele slotbouten muurvast E39

Geplaatst: 22 nov 2014, 19:23
door dw70
bij mij is er ook nog nooit een bout losgelopen Ad. Ook ik draaide ze eerst jaren vast met de hand en naderhand met het verstand.

Het blijft een maatpakje. Tegen iemand met een X5 zeggen: 110Nm is genoeg, dan doe je hem toch echt 4 kilo te kort. De BMW engineer zal het niet voor niks bedacht hebben.

Ik ben het helemaal met je eens dat je geen enkele vorm van vet of smeermiddel ook maar in de buurt van een bout moet laten komen. Schoonmaken is belangrijker en het enige.

:duim:

Re: Nieuwe originele slotbouten muurvast E39

Geplaatst: 23 nov 2014, 10:15
door AdE39
Hallo beste DW70,

Dan zullen deze echter nimmer los lopen, daar ben ik echt van overtuigd.

Lichtmetaal is niet bestemd voor dergelijke krachten, je draait op den duur de gehele conus in de velg weg.
Het gaat vreten, en smeren, dat is echt uit den boze, zelfs ook niet de schroefdraad niet.
Gewoon netjes schoon borstelen, en gaat de bout of moer stroef, dan vervangen, en de draad inwendig van de flens controleren, hier moet men echt niet mee gaan experimenteren!
En, dat heb ik al vaak gezien, dat de conus in de velg verrot is gedraaid,en dat is vaak weggooien.
Oplassen en opnieuw boren, daar ben ik echt geen voorstander van.
Dan zal er terdege goed uitgegloeid moeten worden, want anders krijgt men haarscheurtjes, en dan breekt de naafplaat in de velg af.

Ooit al eens een aantal keren gezien, bij een vrachtwagen.
Je ziet de chauffeurs wel eens de wielmoeren aandraaien, een lang stuk pijp op het schuifstuk van de dopsleutel.
En er dan lekker op gaan springen, echt niet nodig hoor!
Een dergelijk wiel, dat wil je echt niet op je pad tegen komen.
Helaas kreeg een Toyota Yaris dit wiel wel recht op de midden sectie voorzijde.
Helaas waren er wel 2 doden te betreuren.

Maar ook komt dit ook bij de personen auto's voor, ook de naafplaat uitgebroken door het onnodig en ondeskundig vast draaien van de velg. Ik ben er uitermate voorzichtig mee, en natuurlijk alle moeren of bouten eerst allemaal netjes tegen de velg draaien, en daarna kruiselings netjes aantrekken.

Je ziet ze soms wel eens bezig, de eerste de beste moer of bout direct knalvast aandraaien, en zo gaat men dan verder. Vinden ze het gek, dat de velg krom getrokken is opgespannen!

Dan komen ze de garage binnen, en snappen het dan ook echt niet, waarom de wielen zo slingeren!
De eerste de beste opmerking die ik dan geef, heb je de wielen los gehad? Dan heb je ze ook netjes verkeerd vast gedraaid zeker! En reken gerust er op, hier valt echt niet met de beste wil van de wereld mee te rijden!
Je rammelt letterlijk en figuurlijk de auto uit, het stuur is ook niet meer vast te houden.

Ik heb dus echt al vele rare varianten meegemaakt, hoe men een velg kan verzieken.

Dit item, dat zal echt nog wel veel napraat tot gevolg kunnen hebben, het vast draaien, met het juiste koppel van de velg. Dat heb ik al erg veel gelezen en gehoord.

Een ieder moet gewoon doen, wat hij het beste vind, maar dat dient uiteraard wel te gebeuren, met gezond verstand, en even nadenken, bij wat men doet, dan komt het vast en zeker goed.
Lees uiteraard wel goed de instructies, en bepaal dan of dit wel juist is, want ook daar staan vele tabellen voor op het internet, welke bout met welke kracht dient vast gedraaid te worden. Dat is een hele goede graad meter.

Ik wens u allen succes toe, met het vast draaien van de velgen, houd alles netjes schoon, dus roestvrij van de vlakken van de naaf en de velg, en borstel de schroefdraad eens lekker schoon, dat scheelt erg veel in het vreten en beschadigen van de draad.

Ik wens u allen een hele fijne voortzetting van deze mooie zondag.

Met vriendelijke groet,
Ad

Re: Nieuwe originele slotbouten muurvast E39

Geplaatst: 03 dec 2014, 18:43
door Eric 540i
Eventjes voor deze topic de momentsleutel gepakt, 110 Nm en alle 20 natrekken na 4.100 km (bij de meeste garages doen ze dit na een proefrit). Alle 20 direct klik. Geen één die iets doordraaide.

Re: Nieuwe originele slotbouten muurvast E39

Geplaatst: 31 dec 2014, 09:27
door Eric 540i
N.a.v. een PB-tje 'hoe heb jij je slotbouten los heb gekregen' :
De eerste keer heeft de garage geprobeerd er een andere bout op te lassen. Brak steeds af. Toen 4 bouten iets losgedraaid en is vervolgens rondjes gaan rijden en uiteindelijk is de slotbout los gekomen. Niet bevorderlijk voor je banden, kleien stukjes uit de winterbanden gehakt. Later hoorde ik van iemand anders waar ik vertrouwen in heb dat als ze niet los willen dit de enige manier is.
De tweede keer ben ik naar de Opel garage op de hoek gegaan en deze heeft geprobeerd een bout er op te lassen en uiteindelijk met een bijtel de bout los gehakt/gedraaid. Beide gevallen 45 minuten arbeid.

Re: Nieuwe originele slotbouten muurvast E39

Geplaatst: 01 jan 2015, 23:31
door AdE39
Hallo beste Eric,

Aller eerst de beste wensen voor het nieuwe jaar, en een goede gezondheid met vele veilige kilometers.

Boren, volgens mij is dit ook een hele goede optie, als de kop maar weg is.
gebruik echter wel de juiste boor hier voor.
Ik gebruik dus de kobaltboor, deze kan men zelfs gebruiken in Titanium en ChroomNikkelstaal.
En, ik kan u best verklappen, dat dit toch wel echt de hardste staal soorten en de hardste licht metaal soorten zijn, waar men met een hele goede HSS boor wel in kan boren, maar dat deze HSS boor het al snel op zal geven.
Deze is dan ook snel oververhit en bot.
Dus een set wiel bouten en dergelijke, daar heeft de Kobaltboor echt maling aan.

Dus, als de kop weg geboord is, dan is de velg zo verwijderd, en kan men de wielbouten er zo uit draaien, zonder al dat gemor.
Bij de Kobaltboor, kan men al starten met 4 mm, vervolgens een 9 mm boor en daarna de juiste dikte om de kop weg te boren. waarom ik u dit vertel, ik heb al eens met te kleine diameters geboord, en met een 900 Watt boormachine, dat was dus echt geen succes. De boor hapte, en ik deed mijn polsen verdraaid pijn, doordat de boormachine ineens stil stond, en dat vergeet je echt nooit meer.
Dus echt boren, met 5 mm oplopend, en misschien wel ietsje meer. Dan heb je dit happende probleem niet meer.

Het is dus echt zo gepiept, dat boutkoppen weg boren. Doe dit echter wel met het wiel los van de grond of de brug!

Succes verzekerd, en snel.

Met vriendelijke groet,
Ad

Re: Nieuwe originele slotbouten muurvast E39

Geplaatst: 02 jan 2015, 21:50
door DychoNN
Hallo Ad en Eric,

Bij deze de terugkoppeling naar aanleiding van de PB die ik gestuurd had naar Eric. Bij mij is twee maal de slotbout adapter geknapt, zie foto. Afbeelding

Meerdere dingen geprobeerd. Ik heb het overgebleven deel van de slotbout adapter op een dikke bout gelast, maar de slotbout zat zo vast, dat zelfs de bout knapte waar het overgebleven deel op gelast was. Iets lassen op de slotbout zelf ben ik niet aan begonnen, omdat dit snel zou afbreken doordat de las niet stevig zou worden.

Vandaag gekeken naar de optie om de kop van de slotbout te boren. Ik heb dit in stapjes van 5, 8 en 10 en 12 mm gedaan, alleen duurde dit erg lang, omdat ik het met HSS boren heb geprobeerd. Las de reactie van ADE39 net pas namelijk. Ik wist van kobalt boren af en dat deze vele malen sterker zijn, alleen in de winkel werd mij gezegd dat dit bijna het zelfde was. Uiteindelijk met de HSS boren gestopt, omdat dit gewoon veel te lang duurde.

Uiteindelijk een paar garages in de buurt gebeld, of die een setje hadden waarmee de slotbout verwijderd kon worden. Deze hebben een dop, met links draad die over de slotbout gaat en je links om draait, waardoor die zich vastgrijpt in de slotbout en je deze zo linksom los kunt draaien.

Dit is de dop waar ik het over heb.

AfbeeldingAfbeelding

De slotbout na het losdraaien, je kunt zien dat die zich heeft vastgegrepen.

Afbeelding

Re: Nieuwe originele slotbouten muurvast E39

Geplaatst: 02 jan 2015, 22:24
door AdE39
Hallo beste DychoNN,

Laat me nu even niet lachen, dat is niet aan u gericht hoor.
Maar de zaak waar u om de Kobalt boren gevraagd heeft, die heeft dus echt geen kennis van zaken!
En dat durf ik hard op te roepen!

Kobaltboren zijn immers van een veel hardere metaal soort gemaakt dan de HSS boren.

De Kobalt boren worden immers gebruikt in de vliegtuig industrie, en de straalmotoren werkplaatsen van defensie.
Daar gebruikt men dus enkel de Kobaltboren, en echt heel weinig de HSS spiraalboren!
Daar heb ik de nodige kennis opgedaan met de Kobaltboor, en daar kan een HSS spiraalboor echt niet aan tippen!
Ik zelf heb de Kobaltboor wel in mijn gereedschapwagen zitten, en in mindere zaken de HSS spiraalboor..
De HSS spiraalboor gebruik ik vaker voor de normale zaken, zoals plaatwerk en of de lichtere staal soorten.
En zelfs in de HSS boren, daar zit een wereld van verschil en kwaliteit.

De prijs tussen de HSS spiraal boren en de Kobalt spiraal boren, die verschilt echt enorm.
Dat is dus het kwaliteit verschil!

Laat u niet te snel door een firma het bos insturen, of iets op uw mouwen spelden, wat men niet in het assortiment heeft, dat kan men niet aanprijzen of verkopen, dan tracht men de consument met een heel goedkoop bakerpraatje te overtuigen met de HSS spiraalboren, wat een erg slaap argument is dit.

Ik zou echt bij dergelijke zaken nooit meer binnen gaan, en voor een betere zaak uitkijken die wel de nodige kennis van zaken heeft, en uiteraard een beter en completer assortiment.

Maar dat is aan u, waar u gaat shoppen!

Mijn optie is dus boren met de Kobaltboor.

Maar natuurlijk zijn er nog wat opties, zoals de speciale doppen voor rond gedraaide zeskant bouten of moeren.
Kijkt u eens in het assortiment van Facom, dat is een gereedschap merk, wat een heel compleet assortiment en een scala heeft aan gereedschappen, het kost uiteraard wel wat, maar dan heeft u ook wat, en aan een zeer degelijke kwaliteit. Ik weet niet beter, dat Facom levenslang garantie geeft op hun gereedschappen.

Ik heb het gereedschap boek van hun uitgebreide assortiment van het gereedschap, en ik kan u verklappen, dat dit echt enorm is.

Ik raad u dus verder aan, om eens te starten met de wielbouten niet vaster aan te trekken, dan 110 NM/meter.
Dat is dus echt meer dan voldoende, en ik weet echt zeker, dat u uw wielbouten nooit meet zult vernielen.
Ik doe dit dus al decenia lang, en daar bedoel ik dus mee, meer dan 46 jaar!
En ik heb nog nooit één wielbout of moer stuk gemaakt, en dat zegt volgens mij meer dan voldoende.
Er is dus ook nog nooit een of meerdere wielbouten of moeren los gelopen, tijdens het rijden.

De aantrek koppels die ik in dit topic heb mogen lezen, dat is dus echt een zware over kill!
Dit moet gewoon stuk, dat kan echt niet anders, dan verkeerd gaan of stuk gaan.

Google gewoon eens de aantrek koppels van de draad diktes, zoals M10 en M 12 dat zijn de meeste gangbare draad diameters voor de wielbouten en moeren.

Ik wens u veel succes toe, houd echter altijd de aantrek kplles in het oog, en ga daar nooit over heen, met een hoger aantrek koppel, doet u dat wel, dan zult u rekening moeten houden met het vernielen van dergelijke bouten, vooral de vertande wielbouten, die men stuk draait.
Bekijk met enige regelmaat de vertanding van de sleutel, en de wielbout.
Ziet u geknaag aan een van deze zaken, vervang deze dan tijdig!

Maar het kan altijd nog veel erger, ik heb een tijd Audi A6 2.5 TDI gereden, en de wielbouten daar van, die hebben 3 pinnetjes van 3 mm, en zo leert men echt wel voorzichtig te zijn, met de aantrek koppels, want anders breken die 3 pinnetjes af! Zelf deze wielbouten heb ik niet eens beschadigd.

Wij zeggen dus dan ook altijd, met grof geweld verkracht men een ezel!
Met andere woorden, houd u altijd aan de desbetreffende aantrek koppels! :duimen:

Meer advies kan ik u niet mee geven.

Met vriendelijke groet,
Ad

Re: Nieuwe originele slotbouten muurvast E39

Geplaatst: 03 jan 2015, 00:42
door lekkerwijf1
Wij hebben geen twee linker handen en zijn bekend in de autobranche, de vier slotbouten van dychonn zijn inmiddels los.
Het is bekend bij bmw dat dit type slotbout wat dychonn op zn bmw heeft problemen veroorzaakt, zelfs als men het juist aantrekmoment hanteert

Re: Nieuwe originele slotbouten muurvast E39

Geplaatst: 03 jan 2015, 11:17
door AdE39
Hallo beste lekkerwijf1,

Wie heeft het nu over twee linker handen? Ik niet dus.

Ik rijd al heel wat jaren BMW, en andere merken, en ik heb nog nimmer een slotbout gemollestreerd, waar kan dat dan aan liggen dan?
Zo verricht ik heel wat onderhoud/reparatie wzh , en aan diverse soorten voertuigen, van klein tot de 50 tonners aan toe, ik heb echter nog nooit een bout gehad die niet los wilde gaan.
Er is altijd een optie, waarmee men de moeilijkst lossende bout en of moer gelost kan worden, goed gereedschap is immers het halve werk, zoals men weet!

Maar gezien het feit dat er toch wel eens wat verkeerd kan gaan, met een wielbout, welnu, dan boor ik deze gewoon de kop weg, met de Kobaltboor, problem solved!
Een hele goede tweede optie, gebruik dan een speciale dop, waarmee men de rond gedraaide bouten en of moeren kan lossen, dit werkt immers ook goed.

Er zijn dus echt weinig bouten en of moeren die niet los gemaakt kunnen worden!
Er is immers altijd een hele goede optie, om dit probleem het hoofd te bieden.

Succes verzekerd.

Ik wens u allen een heel fijn weekend toe. :duimen:

Met vriendelijke groet,
Ad

Re: Nieuwe originele slotbouten muurvast E39

Geplaatst: 03 jan 2015, 15:06
door dw70
Een van de vele sites. En ze schrijven allemaal hetzelfde AdE39. Dan doe je dus niet zo maar wat.

En als 110Nm genoeg zou zijn dan stond er wel 110Nm.

http://www.wielmoeren.com/wielmoeren/ma ... t-BMW.html

Re: Nieuwe originele slotbouten muurvast E39

Geplaatst: 03 jan 2015, 22:20
door AdE39
Hallo beste Dw70,

110 Nm volstaat dus echt.
We hebben dan ook nooit klachten, en nooit gedoe dat de wielbouten en moeren beschadigd zijn of afbreken, en zeker geen los lopende bouten en moeren.

Zeker is het erg goed om elke bout of moer vast te draaien op koppel, en uiteraard met een momentsleutel.
Laat deze uiteraard wel steeds nakijken en testen, of deze sleutel nog wel in orde is.
Want dat vergeet men dus ook vaak.

Zoals het verplicht is om weeg materiaal en systemen te laten ijken, is dit ook van kracht voor dit soort gereedschap, tenminste, als men met zekerheid wil werken.

Ook zal men sommigen eens bekijken, hoe men dit soort gereedschap misbruikt en toch nog even door te trekken, na de klik.
Of dat men het lucht gereedschap misbruikt, om de krachten te hoog heeft afgesteld.
Ik vertrouw dus er niet op, dat wanneer er bijvoorbeeld wielen worden vast gedraaid met dit soort gereedschap.
Ik draai dus steeds als men bij een APK de wielen heeft gedemonteerd, om deze thuis lekker even los te draaien op moment, dan schrik ik erg vaak, hoe vast men deze aandraait! Vaak veel en veel te vast.
Want een moment sleutel kan men ook gebruiken, om te kijken met welk koppel deze bouten en of moeren zijn aangetrokkken!

Hoe komt het toch, dat er steeds meer mensen zijn, die een garage iet wat wantrouwt, met hun werkzaamheden.
Natuurlijk zijn de meeste bedrijven vertrouwd, maar er zijn dus enkelen die er echt maling aan hebben, het is immers toch hun voertuig niet.

Maar, men moet gewoon doen wat men wil doen.
Ik sta er gewoon helemaal soms niet achter hoe men het doet, maar dat is een mening.
Het is dus geen geschreven wet of plicht.
Alleen geen polonaise aan mijn voertuigen.

Ik wens u allen veel succes toe, met de aantrek koppels van de bouten en of moeren. :duimen:

Met vriendelijke groet,
Ad

Re: Nieuwe originele slotbouten muurvast E39

Geplaatst: 04 jan 2015, 09:05
door Joep
Wielen eraf halen bij apk keuring ? Hoogstens de wieldoppen om te kijken of alle bouten erin zitten. 110 is meer als genoeg 130 is wel heel strak ;)