Pagina 2 van 6
Re: olie bij vullen
Geplaatst: 17 dec 2008, 21:55
door Joop
bofkont schreef:Joop schreef:
...heb overigens geen idee wat er anders in zou moeten...
...zou 10W60 een optie zijn? is een stuk dikker dan de 5W30 die er normaal in gaat.
IS idd dikker, kameraad van mij gebruikt het nu ook ipv 10 w 40, had eerst olieverbruik.
Nu bijna niks meer, gaat om een alfa 146 ti 2.0 16v.
Maar zou eerst maar eens goed informeren als het er wel in mag.
Het mag er wel in, ik ken namelijk iemand die het ook in zijn 130i gooit. Weliswaar houdt deze persoon er een iets sportievere rijstijl op na...
en duurt het ook iets langer voordat de olie goed op temperatuur is.
Maar wil dit met de BMW-specialist een straatje verderop ten opzichte van mijn werk en mijn eigen BMW-dealer wel eens overleggen. De volgende auto zal weer een zescilinder worden, dus sowieso met het oog daarop wil ik ook wel eens weten of dat verstandig is ja of nee.
Re: olie bij vullen
Geplaatst: 18 dec 2008, 03:25
door ///M 330Ci
Joop wat voor merk olie zit erin??
Ik heb vaker gehoord dat de M54's wat olie kunnen verbruiken, maar zoveel is wel extreem zeg.
Mijne verbruikte ook wat maar dat is veel minder geworden.
Bij de 330 die ik nu heb stond toen ik 'm kocht het oliepijl bovenaan.
Na 3000km ging toen ik de motor uitzette het oranje olielampje aan en moest er al 0,75 liter bij, daar was ik absoluut niet blij mee.
Olie merk wat erin zat onbekend, wel longlife en de viscositeit was 5w40.
Motor liep (en loopt) overigens geweldig, niks over te klagen.
Toen heeft ie een inspectie 2 gehad en is er 5w30 Castrol longlife olie ingegaan. (zit in goud kleurige flessen)
Ik heb nu net na ruim 7000km 0,3 liter bijgevuld.
Het olieverbruik is dus enorm afgenomen.
Blijkbaar staat er niet voor niets op de olievuldop: BMW recommends Castrol.
Re: olie bij vullen
Geplaatst: 18 dec 2008, 11:50
door bofkont
10 w 60 is idd voor de sportieve rijder, deze olie gaat ook in een M3.
Maar merkt doet er echt niet toe is echt alleen maar reclame voor elkaar.
Castrol is weer een onderdeel van BP.
Heb hier meerdere bmw specialisten naar gevraagd om welke olie nou de beste is.
Gewoon de juiste viscositeit aanhouden dat is erg belangrijk, merk deed er niet toe.
Re: olie bij vullen
Geplaatst: 18 dec 2008, 14:35
door Mario TT
nou de viscositeit kan varieren maar de specificatie en de kwaliteit is echt heel erg belangrijk. En waarschijnlijk levert Castrol een olie die voldoet aan de eisen die BMW stelt aan de olie. Gelijkwaardige olien kunnen dan ook voldoen als ze maar aan dezelfde specificatie voldoen. Je moet er echt niet zomaar een olie in gooien met dezelfde viscositeit..omdat het dan wel goed zal gaan...
Misschien op korte termijn maar op langere termijn kan je motor er echt kapot van gaan. Zeker auto`s met turbo`s zijn gevoelig voor goede olie. Als je sludge in je olie krijgt en je kanalen gaan verstoppen dan ben je aan de beurt.
Als het goed is heeft BMW ook een lijst met olieen die aan de specificaties voldoen. En anders is het altijd wel ergens te vinden.
Re: olie bij vullen
Geplaatst: 18 dec 2008, 15:13
door bofkont
Je moet er zeker geen Aldi of hema ingooien heb je gelijk in.
Maar als je de bekende merken aanhoudt is er geen enkel probleem.
BP,mobil,kroonolie etc etc
Castrol is zeker wel goede olie, en weer onderdeel van BP die de Visco lijn heeft.
Heeft alle goedkeuringslabel van Porsche,VW,Audi,BMW.
Re: olie bij vullen
Geplaatst: 18 dec 2008, 21:18
door Fabian79
Kijk gewoon in je boekje. Houd je hier aan. De motor is hier voor ontwikkeld, alleen dik getunede wagens behoeven andere olie, maar dat weet een beetje tuner dan echt wel. Rommelen zonder verstand van olie en de coderingen ervan is niet verstandig.
Dat er op een flesje staat goedgekeurd door VW, BMW, enz. zal me worst wezen.
Ga naar een onderdelenhandel een haal de olie die voorgeschreven is, dat kunnen hun zo opzoeken. Bel anders ff met een dealer die verteld het zo.
Het merk maakt niet zo heel veel uit, (BP, castrol, Shell) als je eens wist dat de meeste oliefabrikanten producten uitwisselen omdat ze simpelweg niet alles zelf kunnen maken. Kijk maar eens hoeveel soorten er zijn.
suc6
gr. Faab
Re: olie bij vullen
Geplaatst: 22 dec 2008, 00:27
door Joop
Er gaat gewoon Castrol 5W30 LL04 in, volgens het boekje. Ben daar zelf namelijk heel strikt in.
De laatste fles was van de BMW-dealer uit Dordrecht; die verkopen daar alleen Shell; wellicht ligt het aan mij, maar volgens mij is die Shell olie een stuk dunner dan die van Castrol.
Even kijken hoe de auto zich aankomende dinsdag houdt, richting Keulen; de week daarna toch nog maar even oliebeurtje regelen en wellicht ga ik dan wel over op 10W60.
Re: olie bij vullen
Geplaatst: 30 dec 2008, 12:26
door Joop
Vandaag de auto weggebracht voor een oliebeurtje (dit keer maar eens een keer naar de specialist ipv de dealert)...
...daarbij gelijk maar 10W60 van Castrol er in laten mikken; nu maar eens kijken of dat resultaat geeft.
Re: olie bij vullen
Geplaatst: 30 dec 2008, 12:32
door Robbel
Ik bekeek laatst het olieflesje die ik achterin de kofferbak liggen, die er bij aankoop v/d auto al in lag (in dat bmw tasje) om olie evt. bij te vullen, en daar stond 0W30 op :? daar heb ik nou nog nooit iemand over horen spreken??
En hoe zat het nou met die getallen? het getal voor de W bepaald de viscositeit vóór de bedrijfstemp. en het getal erna de viscositeit òp bedrijfstemp.?
Re: olie bij vullen
Geplaatst: 30 dec 2008, 18:15
door Fabian79
Mijn 330d rijdt ook op 0W30, dus dat zal misschien mogelijk zijn, maar een diesel is natuurlijk anders.
Kijk nou gewoon in je boekje, daar staat wat er in mag. Elk motorblok heeft verschillende eigenschappen en dus ook andere olie. Tuurlijk passen er in 1 blok een aantal verschillende olieën. (passen doet het allemaal tis immers vloeibaar.
) Deze typen staan echt in je boekje.
De "sportieve" rijder moet volgens sommigen op 10W60, omdat een M3 dit ook gebruikt.
Dit is dezelfde vergelijking als een gemotoriseerde step en een R1. Ik weet niet wat er bij elk type blok in het boekje staat, maar hou je er gewoon aan. Hier zijn hele intelligente mensen over aan het nadenken geweest en wij "leken" zullen dit wel even veranderen. Denk na en ga gewoon voor origeneel. De veranderingen die bepaalde viscosteit met zich meebrengen wil je soms niet. Te dun is namelijk ook niet goed. Hij kan meer gaan lekken, maar op sommige punten ook de gewenste druk niet halen omdat de olie simpelweg te makkelijk wegloopt. Te dik idem, maar dan omgekeerd uiteraard.
Olie is het "bloed" van je motor en zorgt voor koeling, smering, reiniging enz. Niet mee kloten dus.
greetz
Re: olie bij vullen
Geplaatst: 30 dec 2008, 18:30
door BoMeWm
++++111111
Re: olie bij vullen
Geplaatst: 30 dec 2008, 19:00
door Robbel
Jaja ik ga het sowieso volgens het boekje doen wanneer de tijd rijp is
alleen doordat er een flesje 0W30 achterin ligt bij mij, concludeerde ik dat dat spul wellicht ook door m'n blok heen stroomt. Daar zette ik vervolgens mijn vraagtekens bij omdat ik nog nooit van iemand had gehoord dat ie die viscositeit hanteerde. En het staat ook niet in mn boekje geloof ik..Zal wel gewoon 5W30 zijn denkik..maargoed
Re: olie bij vullen
Geplaatst: 30 dec 2008, 19:11
door bjornc
Robbel schreef:Jaja ik ga het sowieso volgens het boekje doen wanneer de tijd rijp is
alleen doordat er een flesje 0W30 achterin ligt bij mij, concludeerde ik dat dat spul wellicht ook door m'n blok heen stroomt. Daar zette ik vervolgens mijn vraagtekens bij omdat ik nog nooit van iemand had gehoord dat ie die viscositeit hanteerde. En het staat ook niet in mn boekje geloof ik..Zal wel gewoon 5W30 zijn denkik..maargoed
Volgens mij heb ik 0w30.... Weet het niet 100% zeker.
Maar dit is volgens mij alleen bij diesels het geval.
Re: olie bij vullen
Geplaatst: 30 dec 2008, 21:59
door Opt1mus
5w40 voor mij, 320d PFL
Re: olie bij vullen
Geplaatst: 31 dec 2008, 17:00
door Fabian79
Ik zie dus nu al 3 verschillende viscositeiten langskomen voor 3 verschillende blokken, snap je nu mijn punt. Zomaar uitwisselen is niet verstandig. Het kan zelfs zo zijn (ff als voorbeeld weet niet of het zo is.) dat een 330i uit 2000 andere olie heeft als een uit 2005. Het motornummer kan natuurlijk anders zijn ofzo. Met als gevolg een andere olie.
Dit even als voorbeeld, dit kan dus echt onzin zijn, het gaat om het idee.
greetz