High/Low converters

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie
bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Re: High/Low converters

Bericht door bjornc » 22 dec 2008, 23:22

Chris schreef:ik las ''gemaakte tulpstekkers'' heb je deze zelf in elkaar gesoldeerd? of gewoon zo gekocht (met gegoten stekkers)
Je kunt tulpstekkers kopen waaraan je zelf de draadjes moet solderen, en vervolgens de rode(of witte) sok overheen kan schuiven.
Spoiler: Laat zien
Of bedoelde je dat niet?

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 22 dec 2008, 23:24

Ik heb niks zelf gemaakt. Ik heb gekocht 2 x convertor goed voor 2 kanalen per stuk = 4 speakers
En vanaf de convertor naar de versterker 2 x tulpkabel incl remote van Dietz (gekocht dus)
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 22 dec 2008, 23:26

Mijn versterker heeft 3 x tulp in. 4 speakerkanalen dus en 1 sub.
High input zit er wel op, maar vind dat dus echt werkelijk helemaal niks om zo aan te sluiten. Zal kwalitatief misschien beter zijn, maar heb liever tulpen vooral omdat ik misschien nog een x een klapscherm aanschaf. Dan ligt het er maar vast. ;)

zoek maareven op. Kicker 700.5
Afbeelding

Chris

Bericht door Chris » 22 dec 2008, 23:27

bjornc schreef:
Chris schreef:ik las ''gemaakte tulpstekkers'' heb je deze zelf in elkaar gesoldeerd? of gewoon zo gekocht (met gegoten stekkers)
Je kunt tulpstekkers kopen waaraan je zelf de draadjes moet solderen, en vervolgens de rode(of witte) sok overheen kan schuiven.
Spoiler: Laat zien
Of bedoelde je dat niet?
ja dat bedoel ik ook. ik heb ooit eens zelf zulke tulpstekkers aanelkaar gebakken. alleen bij 1 stekker maakte ik sluiting. en dan krijg je hetzelfde probleem dat TS nu heeft..

nu kan ik maar een paar dingen zeggen waarvan ik twijfels van heb.

min/plus tussen headunit ---> hilow
1 van de tulpstekkers maakt sluiting. even met een piepertje doormeten (kern mag geen verbinding hebben met de buitenkant.)
en welke hi/low heb je gekozen? merk+type
//.00.-// > /.-////.-///.-

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 23 dec 2008, 00:19

Alfatec i 10
Afbeelding

Trebbie

Bericht door Trebbie » 23 dec 2008, 09:06

KJ_bmw schreef:Een high/low converter heeft vrijwel altijd een (veel) hogere impedantie dan 4 ohm.
Degene die ik gebruik had zo'n 30 ohm, dit geeft dan een totale weerstand van 3,57 Ohm.
Dit zal niet echt problemen opleveren voor de eindtrap van de radio hoor, zeker omdat de meeste speakers ook al een weerstand hebben die iets meer als 4 ohm is..
T is inderdaad wel zo dat je de eindtrap van je radio kan beschadigen als je er veel minder als 4 ohm aan hangt. De gebrugde ic-versterkers die hierin zitten worden dan te warm en gaan op den duur defect..
Dus je kan voor alle zekerheid wel even de weerstand van de hi/lo converter doormeten.
Als de converter een impendantie heeft van 30 ohm is het idd geen enkel probleem. Ik gebruik deze dingen niet, omdat ik het eigenlijk niet thuis vind horen in een installatie. Probeerde alleen even te voorkomen dat iemand onnodig zijn radio sloopt. Zou toch zonde zijn. Meten is weten natuurlijk.

Patron

Bericht door Patron » 24 dec 2008, 15:01

Ik heb dus nu een Caliber LT3 gekocht. Die ga ik strax ff solderen. Maar dan heb ik nog een vraag over de Remote. bij de achterbox heb ik geen remote denk ik, dus kan ik hem pakken bij de achterlicht. Maar welke kabel moet ik hebben? Ik heb namelijk geen multimeter. En als ik een multimeter ergens regel, naar wat moet ik zoeken? welke kabel spanning heeft? Wat ik me daarna afvroeg is, moeten mijn lampen branden dan om de versterker te laten werken?

bedankt voor de hulp jongens..

PS: de ground kabel moet ik gewoon ergens aan het chassis vastmaken toch?
Afbeelding

Patron

Bericht door Patron » 24 dec 2008, 17:29

ik ben net dus aan de slag geweest en nu pas snap ik het Fabian :D

Ik heb altijd gedacht dat er van 1 speaker getapt moest worden, vandaar dat ik het raar vond dat deze met 4 kabels vast zat (|

maar na goed lezen (moet ik altijd doen btw) zag ik dat er achterspeakerS stonden en geen achterspeaker!

ik heb de rechterkant al klaar, net gemaakt en de linkerkant ga ik morgen doen in de ochtend. Zoals je het zei, heb ik eerst dat rubber om de kabeltje verwijderd (met een aansteker ging het makkelijker) en daarna heb ik er een andere kabel aan gesoldeerd wat uiteindelijk bij de Caliber LT3 komt.

Morgen nog alles netjes wegwerken en dan moet het werken hoop ik :D
Afbeelding

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 25 dec 2008, 00:26

+ pak je direct van je accu. Vlakbij de accu plaats je daar ook een zekering in. Mocht de kabel ooit sluiting maken brand niet je hele auto af.
- pak je ook direct op de accu.

Het zit toch in de kofferbak. Waarom dan op het chassis. De - van de accu zit ook op het chassis dus het effect is hetzelfde, maar minder storingsgevoelig als je het direct aansluit. - hoef je niet af te zekeren.

Remote moet een geschakelde plus draad zijn.
Oftewel houdt van je multimeter de - op een kaal stukje chassis of een massadraadje (meestal bruin of zwart)
Ff je contact aan. Meter op 20 volt gelijkspanning qua meetbereik. Nu gewoon met de + pool van de meter prikken op de verschillende kleuren. Heb je 1 gevonden met 12 volt (kan ook 13 of 14 zijn, daar een accu meestal ff meer geeft)
zet dan even je contact uit en kijk of er nog 12 volt op staat. Heb je er 1 gevonden die dus op contactschakeling wel of geen spanning geeft, gebruik je die. Resultaat contact aan = versterker aan en andersom.

Pak je een draad met continu plus, dus ook als het contact aan staat dan blijft je versterker aan staan, dus een lege accu uiteindelijk.

suc6
Afbeelding

Patron

Bericht door Patron » 25 dec 2008, 01:27

aha oke! hartstikke bedankt man! echt top!

moet ff een multimeter ff ergens regelen en de rest lukt zeker wel!

is het jou nog gelukt om alles goed te krijgen?
Afbeelding

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 28 dec 2008, 11:05

Jah,
vreemd genoeg werkt het wel allemaal, maar hoe?????

Zoals ik zei, twee tulpkabels gemaakt met 2 convertors. Uiteindelijk maar 1 gebruikt, moet er nog even naar kijken.
Het werkt goed, alles is versterkt, geluid klink wel aardig. Ben er wel achter dat ik voor een nieuwe composet wil hebben, maar heb net een huis gekocht dus ff rustig aan.

Tweede k.dag shadetje gehad, gelukkig niet mijn schuld :) dus daar gaat ook weer een beetje tijd in hangen.
Komt wel goed. Mocht ik het wel vinden zal ik het cker melden.
Afbeelding

Patron

Bericht door Patron » 28 dec 2008, 15:09

ooe das minder! veel schade? en hoe? vertel!

ik ben net ff bezig geweest weer in deze kou.. mn vinger bewegen nu amper.. :roll:

maar uhmm alles is succesvol behalve de remote.. via de achterlicht lukt het niet bepaald.. ik heb contact gemaakt met paar puntjes maar dan werkt de basbox niet.. ik heb hem wel getest op de bagageverlichting en daar werkt het wel op.. maar daar heb je natuurlijk niks aan, tenzij je met bagageklep open rijd :D

is er nog een andere manier misschien om een remote te verbinden? en ik heb nu alles losgekoppeld van de versterker, maar de kabels zitten nog wel vast aan de accu.. hierdoor zal mn accu niet leegraken toch?
Afbeelding

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 28 dec 2008, 18:43

Neej hij zal niet leeglopen, als je die remote maar weghaalt. Dan staat de versterker altijd uit.

schadetje door iemand die ff ruimte moest maken en die ramde ff hard achteruit, daar stond ik.

Ik riep nog HO HO HO..................... :P

Maaruh voorscherm, knipperlicht koplamp en bumper dus het valt nog een beetje meej.
Verzekeringgevalletje.

Als je nou lekker met die klep open blijft rijden heb je in ieder geval ruzie met je buren ;)

Trek die remote kabel lekker vanaf je radio, paars/ wit meen ik. (ff nameten)
Dan weet je cker dat wanneer je radio aan of uit staat je versterker dit ook doet.
Tis ff werk, maar wel het mooist.

suc6
Afbeelding

Patron

Bericht door Patron » 29 dec 2008, 00:31

hmm dom dom dom.. mja alles wordt wel ff fresh gespoten nu weer..

mja het is zeker weten beter om een kabel van de radio te trekken.. maar ik wilde dit juist vermijden, omdat ik niet echt ervaren ben met het loshalen van de auto :D maar ik denk dat ik ff ga kijken voor een high/low converter met een remote erin.. (moest ik eigenlijk eerst doen, maar ik deed weer eens overhaastig)..

thnx voor de tips..!
Afbeelding

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 29 dec 2008, 15:50

De radio loshalen is echt heel makkelijk.
Zoek eens even op het forum in de ICE afdeling. hier staat cker een goede tutorial met foto's en al.
De radio heb je er met 5 minuten uit. Ook de middenconsole is er zo uit. Het enige lastige is de draad vanaf je armsteun naar de achterbank (onder) te krijgen. Maar even doorsteken met een stukje hard draad en een klein beetje geweld om de bekleding even omhoog te houden is het moeilijkste. Ik heb het ook gedaan en ik vond het makkelijker dan via de dorpels.

Het stelt echt niet veel voor en je bespaart je weer een nieuwe convertor.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Audio en navigatie”