Veels te hoog verbruik BMW E39 523I
Re: Veels te hoog verbruik BMW E39 523I
ik zal een kort uitleg geven over mijn ervaring met de M5.
theorie1
- stel dat het lekker warm weer is en ik gooi de wagen vol, dan geeft mijn OBC tussen 430/450 km aan. als ik op snelweg normaal zou doen gaat het af en toe richting de 500 km.
- stel dat het koud is net als nu en ik gooi de wagen weer vol, dan zie ik op mijn OBC 370 km.
dus het weer omstandigheden spelen heel erg groot rol in je verbruik.
theorie2
- wat ik zelf als eerst zou doen is, een CO2 meting of met de INPA naar de live data kijken van de lambda sensoren.
stel dat de waarde van je lambda sensoren niet goed zijn dan kom je snel achter dat je de sensoren moet vervangen.
- de optimale werking van een LMM ligt tussen 60 000 en 80 000 km. weet jij misschien wanneer het bij jou vervangen is?
- als laatst zou ik een vanos test doen om te kijken of de vanos nog goed is. als de vanos seals niet meer goed zijn zal je wagen veel meer benzine verbruiken en je moet het onderin minder vermogen hebben.
conclusie en preventief vervangen
- uitlezen
- vervangen van de lambda sensoren.
- LMM vervangen.
- Bougies vervangen.
- vanos seal vervangen
theorie1
- stel dat het lekker warm weer is en ik gooi de wagen vol, dan geeft mijn OBC tussen 430/450 km aan. als ik op snelweg normaal zou doen gaat het af en toe richting de 500 km.
- stel dat het koud is net als nu en ik gooi de wagen weer vol, dan zie ik op mijn OBC 370 km.
dus het weer omstandigheden spelen heel erg groot rol in je verbruik.
theorie2
- wat ik zelf als eerst zou doen is, een CO2 meting of met de INPA naar de live data kijken van de lambda sensoren.
stel dat de waarde van je lambda sensoren niet goed zijn dan kom je snel achter dat je de sensoren moet vervangen.
- de optimale werking van een LMM ligt tussen 60 000 en 80 000 km. weet jij misschien wanneer het bij jou vervangen is?
- als laatst zou ik een vanos test doen om te kijken of de vanos nog goed is. als de vanos seals niet meer goed zijn zal je wagen veel meer benzine verbruiken en je moet het onderin minder vermogen hebben.
conclusie en preventief vervangen
- uitlezen
- vervangen van de lambda sensoren.
- LMM vervangen.
- Bougies vervangen.
- vanos seal vervangen
- HOONIGAN
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 31 jan 2014, 13:32
- Locatie: Rotterdam - Alphen - Zoetermeer
Re: Veels te hoog verbruik BMW E39 523I
@kotje
Bedankt ik ga hiermee aan de slag.
m.b.t. de LMM heb ik geen idee wanneer hoelang die al mee draaid van de af te lezen km stand ( 244.***)
Bedankt ik ga hiermee aan de slag.
m.b.t. de LMM heb ik geen idee wanneer hoelang die al mee draaid van de af te lezen km stand ( 244.***)
# Downshift iets...
Re: Veels te hoog verbruik BMW E39 523I
HOONIGAN schreef:@kotje
Bedankt ik ga hiermee aan de slag.
m.b.t. de LMM heb ik geen idee wanneer hoelang die al mee draaid van de af te lezen km stand ( 244.***)
dan zou ik de LMM zowieso mee pakken.
als je de sensoren en de bougie wilt halen heb ik hier een mail adres waar ik mijn spullen haal. het zijn allemaal originele sensoren tegen een scherp prijsje.
het gaat hier om een verkoper op ebay waar ik al jaren zaken mee doe.
andi@andis-autoteile.de
gr
kotje
Re: Veels te hoog verbruik BMW E39 523I
Hallo beste Kotje,
Ja, Andis-Autoteile, dat is zekers een erg goed adres.
Daar koop ik ook erg vaak mijn onderdelen en de lampen voor mijn E39.
Zeer mooie en leuk geprijsde onderdelen, en de service is zeker uitmuntend, en zeer betrouwbaar.
Het is zeker en vast een aan te bevelen adres, om daar de onderdelen te kopen.
Een erg goede tip, beste Kotje.
Met vriendelijke groet,
Ad
Ja, Andis-Autoteile, dat is zekers een erg goed adres.
Daar koop ik ook erg vaak mijn onderdelen en de lampen voor mijn E39.
Zeer mooie en leuk geprijsde onderdelen, en de service is zeker uitmuntend, en zeer betrouwbaar.
Het is zeker en vast een aan te bevelen adres, om daar de onderdelen te kopen.
Een erg goede tip, beste Kotje.

Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Veels te hoog verbruik BMW E39 523I
beste ade,
het is idd een super shop om heel veel bmw onderdelen te kopen.
jij ook bedankt voor mee denken.
gr
kotje
het is idd een super shop om heel veel bmw onderdelen te kopen.
jij ook bedankt voor mee denken.
gr
kotje
Laatst gewijzigd door Bart70 op 12 feb 2015, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, bedankt voor de medewerking
Reden: quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, bedankt voor de medewerking
- HOONIGAN
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 31 jan 2014, 13:32
- Locatie: Rotterdam - Alphen - Zoetermeer
Re: Veels te hoog verbruik BMW E39 523I
Goedemorgen Heren,
Bedankt voor de link
i'll keep ya'll posted!
greetz D'Angelo
Bedankt voor de link

i'll keep ya'll posted!
greetz D'Angelo
# Downshift iets...
Re: Veels te hoog verbruik BMW E39 523I
Als je je wagen vergelijkt met de 540 van je kameraad is jullie rijstijl dan ook hetzelfde??
Met mijn M5 kan ik ook 1 op 10 rijden als ik zuinig rijd en vroeg opschakel. De 540 zal net als mijn M5 lag in de toeren lopen en daardoor minder verbruiken. Ik vermoed dat jij voor dezelfde snelheid meer toeren moet draaien en daardoor kan het zijn dat je verbruik hoger zal zijn dan de V8-jes.
Misschien ook iets om mee te nemen? vergelijk het verbruik met andere 523 eigenaren, misschien valt het allemaal dan reuse mee voor jouw motor. Een zware wagen met lichte motor gaat wel wa onzuiniger om met zijn brandstof.
Groeten,
Eric
Met mijn M5 kan ik ook 1 op 10 rijden als ik zuinig rijd en vroeg opschakel. De 540 zal net als mijn M5 lag in de toeren lopen en daardoor minder verbruiken. Ik vermoed dat jij voor dezelfde snelheid meer toeren moet draaien en daardoor kan het zijn dat je verbruik hoger zal zijn dan de V8-jes.
Misschien ook iets om mee te nemen? vergelijk het verbruik met andere 523 eigenaren, misschien valt het allemaal dan reuse mee voor jouw motor. Een zware wagen met lichte motor gaat wel wa onzuiniger om met zijn brandstof.
Groeten,
Eric
- HOONIGAN
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 31 jan 2014, 13:32
- Locatie: Rotterdam - Alphen - Zoetermeer
Re: Veels te hoog verbruik BMW E39 523I
Tuurlijk zit daar verschil in, maar ik roep dat de 5er veel gebruikt juist omdat ik weet hoe ik ermee om ga.
Mijn maten kunnen beamen dat ik heel rustig rij met de 5.
Als mensen zeggen dat 1 op 10 heel goed te doen moet zijn, ik met mijn rijgedrag dat makkelijk moet halen.
Op de autoweg/snelweg/80wegen op de cruise ik altijd rond de 8 á 9 liter op de 100km zit.
Ik met optrekken onder de 20liter wil blijven.
Dat de 540 lager is toeren rijd is duidelijk, 100 op de snelweg dacht ik rond 1900/2100 toeren t.o.v. mijn 2500rpm.
Net de 5er vol getankt.
naald stond iets onder de 15 liter ( ik schat rond de 12 ) ging bijna 62 liter in????
Daarna stond de Naald tussen de 50 en 70 in
Na werk eens kijken of die verder wil stijgen.
Ik ga aan de hand van mijn ritten van vandaag de auto morgen weer vol tanken en d.m.v. mijn gereden km's en getankte liters eens kijken wat het daadwerkelijke verbruik is.
Stay tuned en bedankt voor het meedenken
Greetz D'Angelo
Mijn maten kunnen beamen dat ik heel rustig rij met de 5.
Als mensen zeggen dat 1 op 10 heel goed te doen moet zijn, ik met mijn rijgedrag dat makkelijk moet halen.
Op de autoweg/snelweg/80wegen op de cruise ik altijd rond de 8 á 9 liter op de 100km zit.
Ik met optrekken onder de 20liter wil blijven.
Dat de 540 lager is toeren rijd is duidelijk, 100 op de snelweg dacht ik rond 1900/2100 toeren t.o.v. mijn 2500rpm.
Net de 5er vol getankt.
naald stond iets onder de 15 liter ( ik schat rond de 12 ) ging bijna 62 liter in????
Daarna stond de Naald tussen de 50 en 70 in

Na werk eens kijken of die verder wil stijgen.
Ik ga aan de hand van mijn ritten van vandaag de auto morgen weer vol tanken en d.m.v. mijn gereden km's en getankte liters eens kijken wat het daadwerkelijke verbruik is.
Stay tuned en bedankt voor het meedenken

Greetz D'Angelo
# Downshift iets...
- HOONIGAN
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 31 jan 2014, 13:32
- Locatie: Rotterdam - Alphen - Zoetermeer
Re: Veels te hoog verbruik BMW E39 523I
Even een update.
Sinds de volle tank 119km gereden.
De meter staat iets boven de 50 liter.
OBC geeft nog 565 aan.
Van de 119km zeker 90/100km snelweg.

Wat mij opviel.
Bij het intrappen van de koppeling blijft mijn verbruiksmeter even hangen rond de 10/11 liter om dan pas naar het nulpunt te zakken.
Blijven mijn injectoren soms brandstof door pompen?
Sinds de volle tank 119km gereden.
De meter staat iets boven de 50 liter.
OBC geeft nog 565 aan.
Van de 119km zeker 90/100km snelweg.

Wat mij opviel.
Bij het intrappen van de koppeling blijft mijn verbruiksmeter even hangen rond de 10/11 liter om dan pas naar het nulpunt te zakken.
Blijven mijn injectoren soms brandstof door pompen?
# Downshift iets...
Re: Veels te hoog verbruik BMW E39 523I
als ik het zo uitreken kom ik op de volgende cijfer uit:
70-50= 20 liter verbruikt.
119/20= 5,95 km op 1 liter. Dat is dan 1 op 5,95.
Conclusie:
Ik vind je verbruik toch best aan de hoge kant. Zoals jij aangeeft heb je de meeste kilometers op snelweg gemaakt en dat moet toch wat zuiniger zijn vind ik zelf.
gr
kotje
70-50= 20 liter verbruikt.
119/20= 5,95 km op 1 liter. Dat is dan 1 op 5,95.
Conclusie:
Ik vind je verbruik toch best aan de hoge kant. Zoals jij aangeeft heb je de meeste kilometers op snelweg gemaakt en dat moet toch wat zuiniger zijn vind ik zelf.
gr
kotje
Re: Veels te hoog verbruik BMW E39 523I
Hallo beste Kotje,
Als ik dan het verbruik van mijn E39 M54B25 touring bekijk, dan mag ik mij erg gelukkig prijzen.
Ik behaal met de cruise er op met de snelweg km's een verbruik van 1/11,5 bij een snelheid van 120 km/h.
De E39 van mij met een gemiddeld gebruik van snelweg en gewone wegen, dan haal ik zonder de cruis een verbruik van 1/9.5 maar dan heb ik wel veel 80 km wegen, waar ik erg veel variabele snelheden rijd.
Dus afremmen en weer optrekken, maar dan moet ik niet mijn gaspedaal te diep in trappen, want dan gaat het verbruik wel omhoog.
Echter, waar ik de cruise kan gebruiken, dan gebruik ik deze ook.
Ook op de provinciale wegen, maar enkel als er weinig verkeer is, want anders blijf je dat knopje op het stuur indrukken, om de cruise in te schakelen.
Ik begrijp het verbruik niet van de BMW van Hoonigan.
Ik zou eens zeeer aandachtig deze BMW laten inspecteren, er moet duidelijk iets niet goed zijn.
Ik zou dus eens beginnen met de LMM en de Lambda's.
Want in feite is het blok haast identiek aan die van mijn BMW, enkel is het een M52TU25.
Beide een 2,5 liter motor, enkel is het dan een geknepen versie.
Ik hoop dat Hoonigan er iets mee gaat opschieten, want hij kan eigenlijk net zo goed een V8 rijden, met een dergelijk verbruik wat hij nu rijd.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Als ik dan het verbruik van mijn E39 M54B25 touring bekijk, dan mag ik mij erg gelukkig prijzen.
Ik behaal met de cruise er op met de snelweg km's een verbruik van 1/11,5 bij een snelheid van 120 km/h.
De E39 van mij met een gemiddeld gebruik van snelweg en gewone wegen, dan haal ik zonder de cruis een verbruik van 1/9.5 maar dan heb ik wel veel 80 km wegen, waar ik erg veel variabele snelheden rijd.
Dus afremmen en weer optrekken, maar dan moet ik niet mijn gaspedaal te diep in trappen, want dan gaat het verbruik wel omhoog.
Echter, waar ik de cruise kan gebruiken, dan gebruik ik deze ook.
Ook op de provinciale wegen, maar enkel als er weinig verkeer is, want anders blijf je dat knopje op het stuur indrukken, om de cruise in te schakelen.
Ik begrijp het verbruik niet van de BMW van Hoonigan.
Ik zou eens zeeer aandachtig deze BMW laten inspecteren, er moet duidelijk iets niet goed zijn.
Ik zou dus eens beginnen met de LMM en de Lambda's.
Want in feite is het blok haast identiek aan die van mijn BMW, enkel is het een M52TU25.
Beide een 2,5 liter motor, enkel is het dan een geknepen versie.
Ik hoop dat Hoonigan er iets mee gaat opschieten, want hij kan eigenlijk net zo goed een V8 rijden, met een dergelijk verbruik wat hij nu rijd.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Veels te hoog verbruik BMW E39 523I
je moet nu niet gaan gokken wat het verbruik ongeveer is
eerst nog een dagje rijden, en dan opnieuw aftanken en kijken wat erbij gaat ten opzichte van de afgelegde kilometers
Kotje rekent al 20 liter, maar die is er op de foto nog niet uit, en dat kan behoorlijk schelen:
als er maar 16 liter uit is nu is het verbruik 1:7,5
dat is nog niet echt best voor een gemiddeld verbruik maar wellicht speelt hier dan een beetje dat de motor wat lichter is voor het gewicht van de wagen en veel meer moet trekken om op gang te komen en te houden, zoiets
maar nogmaals; het kan zomaar een injector zijn die niet goed werkt: laat eens testen?
edit: en naar die verbruiksmeter niet teveel kijken, daar word je maar zenuwachtig van
eerst nog een dagje rijden, en dan opnieuw aftanken en kijken wat erbij gaat ten opzichte van de afgelegde kilometers
Kotje rekent al 20 liter, maar die is er op de foto nog niet uit, en dat kan behoorlijk schelen:
als er maar 16 liter uit is nu is het verbruik 1:7,5
dat is nog niet echt best voor een gemiddeld verbruik maar wellicht speelt hier dan een beetje dat de motor wat lichter is voor het gewicht van de wagen en veel meer moet trekken om op gang te komen en te houden, zoiets
maar nogmaals; het kan zomaar een injector zijn die niet goed werkt: laat eens testen?
edit: en naar die verbruiksmeter niet teveel kijken, daar word je maar zenuwachtig van
- HOONIGAN
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 31 jan 2014, 13:32
- Locatie: Rotterdam - Alphen - Zoetermeer
Re: Veels te hoog verbruik BMW E39 523I
Heren heren heren,
Wederom bedankt voor het jullie input en het meedenken, word heel erg gewaardeerd
Mijn bedoeling was om straks in mijn pauze de auto weer af te tanken.
Zou vandaag alleen stads kilometers maken in Rotterdam, daar word geen enkele tank vrolijk van.
maar advies is om nog een dag door te rijden en dan af te tanken?
Greetz D'Angelo
Wederom bedankt voor het jullie input en het meedenken, word heel erg gewaardeerd

Mijn bedoeling was om straks in mijn pauze de auto weer af te tanken.
Zou vandaag alleen stads kilometers maken in Rotterdam, daar word geen enkele tank vrolijk van.
maar advies is om nog een dag door te rijden en dan af te tanken?
Greetz D'Angelo
# Downshift iets...
Re: Veels te hoog verbruik BMW E39 523I
helemaal mee eens ADE. zijn verbruik is nog steeds aan de hoge kant vind ik zelf.
zoals ik al eerder vermeld heb zou ik persoonlijk de lmm en lambda sensoren zeker vervangen. en als dat niet helpt kun je dan pas naar de injectoren kijken.
gr
kotje
zoals ik al eerder vermeld heb zou ik persoonlijk de lmm en lambda sensoren zeker vervangen. en als dat niet helpt kun je dan pas naar de injectoren kijken.
gr
kotje
Re: Veels te hoog verbruik BMW E39 523I
Ik lees dat je 2500 toeren draait op 100/110 km/p u , is dat normaal voor een handgeschakelde 5 serie ?
ik rij automaat 525i/M54 en rij bijna 130 en zit dan pas op de 2500 , dat scheelt ook lijkt mij .
ik rijd nu zo rond de 1 op 9,5 á 10 , als ik echter met een koude motor door de stad ga rijden schroeft dat het verbruik wel flink omhoog .
ik zou gewoon eens een goed 500km rijden en dan gaan aftanken , dan krijg je echt een gemiddelde .
van daaruit eens gaan kijken waar je uitkomt.
ik rij automaat 525i/M54 en rij bijna 130 en zit dan pas op de 2500 , dat scheelt ook lijkt mij .
ik rijd nu zo rond de 1 op 9,5 á 10 , als ik echter met een koude motor door de stad ga rijden schroeft dat het verbruik wel flink omhoog .
ik zou gewoon eens een goed 500km rijden en dan gaan aftanken , dan krijg je echt een gemiddelde .
van daaruit eens gaan kijken waar je uitkomt.