Update van de ombouw naar adaptive xenon.....zaterdagochtend erg vroeg begonnen. Eerst de koplampen gedemonteerd daarna de bestaande bedrading kaal gemaakt. Op het eerste gezicht zag het er uit zoals ik het had verwacht maar iets verder op kwam ik bedrading tegen waarvan ik dacht van....huh wat heb je nou gedaan?!?!?!??
Toen het laatste beetje kaal gemaakt en even de situatie in kaart gebracht
Mijn oorspronkelijk plan om de boel aan te sluiten is hierdoor in het honderd gelopen en mijn tijdsbestek dus ook.
Tja toen maar voor de auto gaan staan om enige vorm van inspiratie op te doen.
Het ging als volgt:
Toen de oplossing bedacht....de bestaande bedrading in z'n geheel verwijderen en daar zit ook orignele bedrading bij. Ik heb laatst m'n voorraad met kabels en pinnen aangevuld dus die kwam meteen goed van pas
Met de bedrading alleen ben ik ca. 7 uur mee bezig geweest tel daar bij de tijd op om het motorruim en het interieur weer op te bouwen.
Toen de bedrading eenmaal op zijn plek zat eerst maar getest of de lampen het überhaupt zouden doen. Sleutel er in en licht aan en wat denk je...helemaal niks
Voor mijn gevoel was het onmogelijk want ik wist zeker dat de bedrading goed zat en ik had zelf iets er tussen gezet zodat de lampen aan zouden gaan. Toen naar de stekker gekeken en die zat net niet in z'n vergrendeling
Dat gefixed en de lampen gingen aan. Je ziet ze veel mooier opstarten. Toen mijn eigen ding er uit gehaald en via de lichtschakelaar de lampen laten schakelen en dat werkte meteen. Alle lampen in de koplampen doen het.
Helaas zijn de ruitenwissers in storing gegaan maar dat is iets voor later.
Auto weer dichtgebouwt en merkte op dat het schakelaarsblok aan de bestuurderskant het niet meer doet. De spiegels wel maar de ramen niet. Het raam aan de bestuurderskant stond voor een kwart open. Zelfs met de kast kon ik 'm niet benaderen. De volgende dag maar naar gekeken en in een uurtje opgelost. Dat viel me dan nog mee.
Ik heb het al een paar keer meegemaakt dat het schakelaarsblok uit het niets ermee stopt.
Voordat ik de auto naar buiten reed nog even gekeken naar de verlichting en het ziet er echt mooi uit. Ze starten mooi op. Voorheen vond ik het een lichtbal nu ziet je duidelijk dat het geprojecteerd wordt. Toen ik de auto voor het eerst zag viel me het licht van de auto als eerste op. Het is lastig uit te leggen maar mijn gevoel zei er klopt iets niet aan. Als ik nu de auto zie dan heb ik dat gevoel niet meer.
Doordat de bedrading is uitgelopen heb ik geen tijd meer gehad om te kijken naar de achterste hoogtesensor. De bedrading van beide sensoren dienen ook getrokken te worden. De voorste hoogstesensor zit perfect op zijn plaats.
Uren:
Vrijdag: 5
Zaterdag: 13
Zondag: 2
Totaal: 20 uur
Het was een erg ingrijpende klus en ik raad het iedereen af om het zelf te doen tenzij je echt weet wat je doet.
Nadat ik de koplampen voor het eerst had getest, heb ik de auto aan de kast gehangen. Er kwamen 55 storingen uit. Allemaal opgelost en het aantal storingen staat weer op 0
De auto heeft geen regen/lichtsensor en dat is wel nodig voor de adaptieve koplampen. De volgende keer wil ik de achterse hoogtesensor monteren, bedrading trekken en de regen/lichtsensor coderen. Als dat allemaal werkt dan de lichtmodule vervangen inc. codering en de adaptieve koplampen coderen.
Dan is het grote moment of ze het doen of niet. Het is een onwijs mooie optie en het verhoogt de waarde van de auto.
Een setje xenon koplampen pre-lci levert zo'n 350 a 400 euro op. Een setje adaptieve koplampen 1000 a 1100 euro.
Lci adaptive xenon zo'n 750 euro. Persoonlijk vind ik de pre-lci koplampen mooier.
Ik zal straks eens kijken of ik nog wat foto's heb.